فهرست /چکیده

+

۱۰ صفحه فایل PowerPoint به همراه شکل و تصاویر مربوطه

تحلیلی بر مرمت عمارت مسعودیه
آجر چینهای خارج از ساختمان، در نمای بیرونی، گچبریهای انجام  شده در داخل ایونها، گلویی اتاقها و ازاره های سنگی.
کاشی های هفت رنگ با طرح غلامان و ملازمان آماده به خدمت در حاشیه هایی با گل و بته آمیخته گشته تا تابلوهایی از کاشی را با حس و حال استاد نقاش در گذر زمان نشان دهد.
با توجه به پلانها و نماها و تصاویر می توان دریافت حتی پس از چندین بار تغییر، هنوز گچبریها بیشترین سهم را در تزئین این مجموعه داشته و دارند.
در خصوص تزئینات داخلی باید گفت بیشترین نوع تزئین در این بخش، گچبریهای نیم برجسته می باشد
زیباترین فرمهای گچبری و پیچ و تابهای اسلیمی و کنگریها در نمای ایوانهای مشیرالملکی و سفره خانه به صورت شاهکار نمایان است این گویایی نقوش در انتهای آکس این مجموعه در نمای ورودی دیوانخانه نیز به وضوح دیده می شود.
از ویژگیهای نقوش تزئینات در این مجموعه تقارن و تکرار در متیف های گیاهی، هندسی، حیوانی می باشد و همچنین مفاد تزئینات در قاب زمینه با رنگ مشخص است.
گچبری
تزئینات گچبری در کل این مجموعه هم در فضاهای داخلی و هم خارجی به وفور یافت می شود. در بیرون در ساختن نما علاوه بر قابها و حاشیه ها در برخی نقاط سطوح گسترده را هم می پوشاند
گونه دیگری از گچبر ی در این مجموعه سر ستونهاست که به صورت برگ کنگری اجراء شده است.
در گچبری نماهای خارجی و فضاها تنوع رنگ فقط در زمینه قابها دیده می شود اما این خصیصه تنوع رنگی در داخل فضا بخصوص در عمارت حاج سید جوادی به سبک خاص که از رنگها لاجورد ، قرمز لاکی، زرد، بنفش و … با قابهای طلایی اجراء شده است.
و…

======