توضیحات

+

دانلود پاورپوینت پروژه مرمت خانه نصیری در خرم آباد
مقدمه معرفی شهرستان خرم آباد:

شهرستان خرم آباد در ۴۷ درجه و ۴۱ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۵۶ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۵۱ دقیقه عرض شمالی و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا در حدود ۱۱۲۵ متر است. شهرستان خرم‌آباد که مرکز استان لرستان است بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۶ بخش به اسامی پاپی، چغلوندی، چگنی، مرکزی، ویسیان و زاغه(منطقه مورد بررسی) و ۲۲ دهستان است. مساحت این شهرستان ۶۲۳۳ کیلومتر مربع است. شهرستان خرم‌آباد در حال حاضر دارای بافت پیوسته معماری و منسجمی به مانند بروجرد نیست و اغلب منازل قدیمی که در سطح شهر باقی مانده‌اند به صورت پراکنده در محله‌های قدیم شهر از جمله محله پشت بازار، درب دلاکان، پاسنگر، گرداب سنگی و سبزه میدان قابل مشاهده هستند. دلیل این عدم انسجام ویکپارچگی منازل قدیمی در شهر خرم‌آباد، ساخت و سازهای بی‌رویه منازل مسکونی و عدم درک صحیح مردم نسبت به اهمیت حفظ بافت کهن شهری و همچنین بی‌توجهی مسئولان وقت نسبت به این امر بوده است به طوری که هم اکنون به ندرت می‌توان خانه‌های قدیمی مربوط دوران قاجار در شهر خرم‌آباد مشاهده نمود. منازل قدیمی دیگری که باقی مانده‌اند یا متعلق به دوران پهلوی می‌باشند یا به طور کلی تخریب شده‌اند. منزل نصیری که سابقاً اولین اداره پست شهر خرم‌آباد بوده یکی از معدود خانه‌هایی است که از دوران قاجار تا کنون سالم و پا بر جا مانده است، لذا ضرورت دارد این بنا و نمونه‌هایی مشابه آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد تا اندک نشانه‌های باقی مانده از شهر نشینی و معماری این دیار کهن محفوظ بماند.

موقعیت طبیعی خانه نصیری:

منزل نصیری در غرب شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیم شهر قرار گرفته است. رشته کوه سفید که از شهر خرم‌آباد شروع می‌شود و همچنین پناهگاه صخره‌ای پاسنگر شمال این اثر را در بر گرفته‌اند. خیابان قدیم معروف به کمر بندی که نام کنونی آن شهید اردشیر کرمی است از جلوی این منزل عبور می‌کند. این محله که به پاسنگر شهرت دارد از قدیمیترین محله‌های شهری خرم‌آباد است که بافت مسکونی آن اکنون فرسوده شده و بیشتر منازل قدیمی آن در حال تخریب و باز سازی هستند.

تاریخچه و وجه تسمیه خانه نصیری:

وجه تسمیه اثر منتسب به نام مالک بناست. تاریخچه ساخت اثر با توجه به مدارک مکتوب و اسناد قدیمی که در پایان گزارش آورده شده، ویژگی‌های معماری آن، و همچنین مقایسات به عمل آمده با منازل دیگر در سطح شهر خرم‌آباد از جمله منازل کشفی- میرزا صید رضا- پور ابوالقاسمی و صفر دارائی، می‌توان تاریخ ساخت این بنا را به اواخر دوران قاجاری نسبت داد. البته این بنا با توجه به سند شماره۱ در دوران پهلوی نیز تعمیرات و مرمت‌هائی در آن صورت گرفته است. بنا به گفته مالکین بنا و اسناد موجود که متأسفانه به دست ما نرسید، در زمان احمد شاه قاجار امتیاز تأسیس اداره پست در دو شهرستان استان لرستان یعنی خرم‌آباد و بروجرد از سوی دولت وقت صادر می‌شود؛ امتیاز شهرستان بروجرد به آقای کلانتر و امتیاز شهرستان خرم‌آباد به آقای محمدشمس که پدر بزرگ آقای نصیری بوده، داده می‌شود و منزل مورد بحث تبدیل به اداره پست و دراقع اولین اداره پست شهر خرم‌آباد گردید. این منزل تا سال ۱۳۰۸ هجری شمسی اداره پست بوده و به آن پستخانه اطلاق می‌شده است.

نوع مالکیت اثر:
مالکیت اثر به صورت خصوصی و در اختیار وارثین مرحوم نصیری رئیس سابق اداره پست شهرستان خرم‌آباد می‌باشند.

مشخصات معماری خانه نصیری:

خانه نصیری دارای پلانی به شکل مربع نامنظم و دو طبقه همکف و اول است . ابعاد کلی بنا ۲۲/۲۰*۲۵/۲۰ متر و مساحتی بالغ بر ۷۰/۴۳۰ متر دارد. در ورودی بنا به سمت شمال باز می‌شود و پس از یک راهرو به طول ۱۵/۳ متر و عرض ۴۳/۱ متر به فضای حیاط می‌رسد . حیاط این منزل را درختان انار در بر گرفته و در وسط آن یک حوض رنگی وجود دارد. طول حیاط ۷۱/۱۰ متر و عرض آن ۳۵/۷ متر است. فضاهای معماری از سه طرف حیاط را در بر گرفته و فقط از ضلع شرقی و به دیوار ختم می‌شود. فضاهای معماری در طبقه همکف این بنا به سه قسمت شمالی، غربی وجنوبی تقسیم می‌شوند:

_ معرفی پلان طبقه همکف

_ نما و مقطع ب منزل نصیری

_ معرفی ورودی قبل از مرمت

_ وضعیت ایستایی اثر

_ بررسی عامل مخل

_ بررسی نوع عارضه

_ بررسی محل آسیب

_ بررسی طرح مرمتی

_ بررسی نما بعد از مرمت

_ نمای شرقی داخلی حیاط بعد از مرمت

========================================================