عنوان مقاله

+

روش تحقیق بررسی کاربردی نقش تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی و تاثیر آن در معرفی محصول

فهرست مطالب

روش تحقیق بررسی کاربردی نقش تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی و تاثیر آن در معرفی محصول

بخشی از متن : 

مقدمه :

تبلیغات نوعی سرمایه گذاری بازرگانی است که اگر به خوبی تهیه و اجرای شود، دستاوردهای ارزشمندی به همراه خواهد داشت در مسابقهء تبلیغات نیز همچون هر میدان وکارزار دیگری متوان با مطالعه و دانش پای به عرصه گذاشت تا در نهایت با دست پر خارج شویم ؛ لزوم انجام تحقیقات قبل از آغاز تبلیغات نیز در اینجا ضرورت تام می یابد ؛ جایی که موفقترین شرکت ها در امر تبلیغات، بهترین راهکارها را از قبل سنجیده اند. هدف و وظیفه ای سنجش تبلیغات، به طور ساده عبارت است از اینکه درصد این موفقیتها افزایش یابد و تاحد امکان از اشتباهات جلوگیری شود.

تهیه هر تبلیغ اختصاصی، چه از نوع گفتاری و چه از نوع نوشتاری ودیداری، نوعی هنر است که با نظر تهیه کنندگان آن صورت می پذیرد. اما هر تبلیغی، معمولا” هدفهایی را دنبال می کند که ممکن است در آغاز مشخص یا نامشخص باشد، بنابراین طراحان هنری باید تا حدی راهنمایی بشوند و این هدفها برای آنها به روشنی و وضوح تشریح شود ؛ در این زمینه بهره گرفتن از تحقیقات نقش بسیار مهمی دارد.

کاراصلی تبلیغ، ایجاد منفعت مالی برای تبلیغ کننده، فراهم آوردن زمینه پذیرش از سوی مصرف کنندگان، ایجاد علاقه و حسن نظر، ویا مجموعه ای از اینهاست. به هرحال این مسئله با توجه به شرایط روز به روز پیچیده تر میشود و بخصوص وقتی که تبلیغات در سطح کشور اجرا میشود، اگر بخواهیم درباره تصورات جمعی درباره نامهای تجاری و محصول، و یا انگیزه هایی ناشی از ضمیر ناخودآگاه و… سخن بگوییم، این عوامل برجسته تر میشوند و تردید ما را درباره کارکرد تبلیغات و آگهی، افزایش میدهد.

تبلیغاتی که درشرایطی مطلوب محسوب میشود، لزوما” درشرایط دیگر مناسب نیست زیرا کالا و یا بازار و شرایط، متغیر هستند و در نتیجه تبلیغات متفاوتی را می طلبند. از این رو نه تنها برای کالاهای گوناگون به تبلیغاتی متفاوت نیازمندیم، بلکه در داخل مجموعه فعالیتهای تبلیغاتی نیز ممکن است به تفاوتهایی برخورد کنیم که این موضوع ضرورت انجام تحقیق را می رساند.در واقع برای تبلیغات موفق، از پیش باید هدف فعالیتهای ونیاز اصلی از انجام تبلیغات کاملا” مشخص و تعریف شده باشد. درواقع بدون تعیین هدفهای مشخص برای تبلیغات، امکان تعیین هدف برای تحقیق در تبلیغات نیز وجود نخواهد داشت. تحقیق میتواند به دهها شکل و به شیوه های گوناگون صورت پذیرد و هرگز راهی به عنوان بهترین و تنها راه برای بررسی موثر بودن تبلیغات، وجود ندارد.

در این تحقیق ما به بررسی کاربردی نقش اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی و سیاسی مدیریتی تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی تلویزیون، روزنامه، رادیو و اینترنت پرداخته ایم و نقش آنها را با در نظر گرفتن زمینهای گوناگون آن به تفضیل در نظر گرفته ایم.

۱-۱- مقدمه پژوهش:

کارتبلیغاتی به رغم اینکه ممکن است ساده به نظر رسد ولی در واقع بسیار پیچیده است زیرا از دیوار غار در گذشته تا صفحه تلوزیون رنگی امروز، انتخابها و تصمیمهای که میتوانند هرتبلیغ را شکل دهند، بسیارافزایش یافته اند، عواملی همچون بودجه های بیشتر، افزایش رقابتها، و افزایش اندک قیمت نسبت به قیمت تمام شده، باعث میشود که دقت در صحت تصمیم گیریها، اهمیت بیشتری یابد.

باوجود این، باید بدانیم اندازه گیری موثربودن یک تبلیغ بسیار پیچیده تر از خلق آن خواهد بود زیرا چنین اندازه گیریهایی برای خلق تبلیغ بعدی نقش راهنما را خواهند داشت.  

میزان اثر بخشی هرتبلیغ را در دومرحله میتوان ارزیابی کرد ؛ قبل از ارائه و بعد از ارائه آن قبل از ارائه تبلیغ، میتوان طرح وپیغام تبلیغ را مورد مطالعه قرارداد و اثربخشی آن را آزمایش کرد. روشهای معمول در این زمینه، مصاحبه های فردی و یا گروهی است که اطلاعات میتواند ضعفها وقوتهای یک تبلیغ را قبل از آنکه به اجرا درآید مشخص کند. همچنین، چگونگی دریافت پیام نزد مخاطب  وانطباق آن با هدفهای تبلیغ را می توان در این بخش بررسی کرد.

روشهای ارزیابی تبلیغ، بعد از اجرای بیشتر شکل کمی و یا آماری دارد که با اهداف زیر انجام میگیرد:

  • آیا مخاطبان تبلیغ را به خاطر سپرده اند؟
  • کدام اجزای تبلیغ در ذهن مخاطب باقی مانده است؟
  • آیا مخاطب تبلیغ را می پسندد؟
  • مخاطب چه پیغامی از تبلیغ دریافت می کند؟
  • دیدن یا شنیدن تبلیغ چه تاثیری بر ذهنیت مخاطب نسبت به آن کالا یا موسسه برجای گذاشته است؟
  • آیا تبلیغ مخاطب را به خرید کالا و یا خدمات مشخص، تشویق و ترغیب کرده است یا خیر؟

برای بررسی در این زمینه، میتوان مقایسه برخورد مخاطبان با مارک یا نام موسسه قبل و بعد از اجرای تبلیغات پرداخت ؛ این بررسی را میتوان با استفاده از روش کیفی ویا کمی انجام داد. و در دورهء زمانی معینی رفتار مخاطبان را در برابر شنیدن نام موسسه ویا دیدن مارک آن بررسی کرد و در پایان بر روی نمودار برد.

البته در کشور ما، استفاده از بررسی های قبل وبعد از اجرای تبلیغات، به ندرت انجام میشود، زیرا متاسفانه، به ندرت انجام میشود، زیرا متاسفانه اثر بخشی تبلیغات کمتر مد نظر قرار گرفته است ضمن آنکه نمونه های کاربردی زیادی وجود ندارد تا بر مبنای آنها بتوان اثر بخشی تبلیغات رادر ایران ارزیابی کرد.

در حال حاضر، ” سازندگان تبلیغات ” متوجه شده اند که تحقیقات، به طور عمده در تغییر کاربردهای سنتی و جلب توجه به دیدگاههای جدید، بسیار موثر است و میتواند در میان طراحیهای گوناگون تبلیغاتی، به انتخاب بهترین ها کمک کند. به بیان دیگر، تحقیق ذخیره و یا جانشینی برای خلاقیت نیست بلکه، مشاوری مطمئن برای دستیابی به کارآمدترین خلاقیت است.

در تبلیغات رسانه های جمعی نقش بسیار ارزنده ای در ارائه و رساندن پیام به مخاطبان دارد.

۲-۱- بیان مسئله:

از اهداف بسیار با اهمیت مدیریت در تبلیغات، نقش بارز اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی و سیاسی آنها در رسانه های ارتباط جمعی از جمله تلویزیون، روزنامه و رادیو و دیگر رسانه ها مثل اینترنت می باشد.

۳-۱- اهمیت و ضروت پژوهش:

کارشناسان مسائل تبلیغاتی معتقدند که در نظام مدیریتی تبلیغات از نظر گستردگی و پیچیدگی همانند سایر نظامها به توجه در زمینه ارزشیابی نیاز دارد. بنابراین باید با دقت بیشتر و وسیع تر به آن نگریست. تبلیغات ترویج محصولات، خدمات، موسسات وایده ها در برابر پرداخت پول توسط یک پشتیبان مشخص است.

تجار،تبلیغات را بخشی از استراتژی ترویج خود می بینند. تبلیغات جمع تبلیغ و به معنی ابلاغ و رساندن پیام است. ابلاغ در لغت به معنی رساندن است و تبلیغ “رسانندگی” است و مبلغ “رساننده” است، رساننده پیامها و آموزه های ویژه تبلیغی. پیام و آموزه های مبلغ بسته به محتوای آن ماهیت تبلیغ را تعیین می کند.

تبلیغات هنگامی که جنبه آموزشی و ترویج مطالب اخلاقی، مذهبی، علمی داشته باشد، امری مشروع است. هنگامی که نقش بازگو کننده عقاید گروهها و جمعیتها یا توضیح دهنده پیشرفتها و کارکردها و اطلاعات واقعی رویدادها را داشته باشد، راهنما و اطلاع رساندن محسوب می شود.

اما گاهی این واژه در اذهان عمومی با سوءظن همراه است و این در مواردی است که مخاطبین پیام را مشکوک، دروغ و مغرضانه می پندارند.

به هر حال نقش مدیریتی در تبلیغات، جهت دادن به جریاناتی از پیش موجود است.

تبلیغات عبارت است از: “اعمال نظریات یا اعلان اطلاعات خاص به منظور کسب آراء یا تمایلات مطلوب.” با بررسی نمودن نقش تبلیغات و چگونگی آن و همچنین القاعیاتی که تبلیغات از راهها و وسایل ارتباط جمعی گوناگون بر روی مخاطب می گذارد می توان به تاثیرات و نتایج بدست آمده، دست یافت و به چگونگی نقش تبلیغاتی را که از طریق وسایل ارتباط جمعی ارائه می شوند، در راهبرد و جهت دهی در مسائل مختلف از جمله اجتماعی،‌ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده را دست یافت.

۴-۱- اهداف پژوهش:

توجه و تحلیل نقش با ارزش پیام رسانی از طریق مدیریت در تبلیغات که به عنوان بزرگترین و مهمترین امر در زمینه اطلاع رسانی و شناساندن و جهت دهی در کلیه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده از مسائل بسیار با اهمیتی است که این پژوهش آن را دنبال می نماید.

بررسی استنتایج بدست آمده از اینگونه تحلیلها، جهت ساماندهی و بهبود کیفیت موارد ارائه شده در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی و همچنین یکپارچه سازی مسائل و جهت دهی به نیروی افکار انسانی در مسائل سیاسی و به خصوص بازتاب آن در روند پیشبرد اهداف سیاستمداران می تواند اهرم با ارزشی در این مورد باشد.

معمولاٌ صاحبنظران مسائل تبلیغاتی در زمینه بررسی نقش تبلیغات اهداف عمده زیر را دنبال می نمایند:

الف) بررسی موارد تبلیغاتی که ریشه در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد و بازتاب آن در جامعه و اذهان مردم.

ب) چگونگی بکار گیری سبک و شیوه تبلیغات و ارائه نمودن کالا و یا ارائه در نوع عملکرد تولید کنندگان محصولات و بازتاب آن.

ج) نقش کاربردی تبلیغات در مسائل سیاسی و روشن نمودن افکار و اذهان مردم در رسانه های ارتباط جمعی به خصوص تلویزیون، رادیو و جراید.

۵-۱- فرضیه های تحقیق

به منظور مطالعه پیرامون موضوع تحقیق یعنی بررسی کاربردی نقش اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی وسیاسی مدیریتی تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون، روزنامه و رادیو) فرضیه اصلی و فرضیه فرعی پیشنهاد می شوند.

الف) فرضیه اصلی

از دیدگاه کارشناسان مسائل تبلیغاتی بین سبک و شیوه و نوع  تبلیغ و اثرات و نقش آنها رابطه وجود دارد، بطوریکه این رابطه خود باعث جهت دهی در انتخاب نوع و چگونگی تبلیغات می گردد.

ب) فرضیه فرعی

از دیدگاه کارشناسان مسائل تبلیغاتی و استادان فن در این زمینه، تبلیغات خود باعث جهت دهی به نوع انتخاب مخاطب و یا سوق دادن مخاطب به سوی اهداف تبلیغ کننده شود و با منظور ۱- شناساندن نوع و گونه محصولات برای تولید کنندگان ۲- ارائه برتر بودن آن محصول با استفاده از ابزار تبلیغ ۳- بوجود آوردن زمینه های مساعد در جذب مخاطب ۴- خارج راندن رقبا از صحنه رقابت ۵- ایجاد شکوفایی و رشد اذهان احاد مردم ۶- مخاطب قراردادن اقشار خاصی از افراد ۷-اطلاع رسانی در زمینه های گوناگون ۸-ارائه نشاط و آرامش به جهت انتخاب مخاطب ۹- سامان دهی و تهیه آمار از انتخاب مخاطب و حذف محصولات ناکارآمد ۱۰- جهت دهی سیاسی به افکار عمومی و ارائه مسائل سیاسی با اهداف خاص

۶-۱- سئوالات تحقیق

۱- آیا تبیلغات اهداف خاصی را می توانند دنبال نمایند؟

۲- تبلیغات چه نقش را در زمینه های ارائه شده در موضوع تحقیق یعنی اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی و سیاسی در وسایل ارتباط جمعی می توانند داشته باشند؟

۳- چگونه می توان از رابطه ای صحیح و سودمند بین مخاطب و عرضه کننده محصولات آگاهی پیدا کرده و آن را ایجاد کرد؟

۴- آیا بین مخاطب و تبلیغ رابطه ای وجود دارد؟

۵- آیا نوع و اشکال تبلیغ در دست یابی به اهداف موثر است؟

۶- آیا چگونگی استفاده از رنگها می توانند در نحوه جذب مخاطب تاثیری داشته باشد؟

۷- نقش کاربردی تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی چیست؟

۸- آیا وسایل ارتباط جمعی می توانند نقش ارزنده ای در جذب مخاطب داشته باشند؟

۹-آیا تبلیغات اثرات سوء در نحوه برخورد افراد در مسائل روزمره ایجاد می کند؟

۱۰- چه نقشی تبلیغات از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در شکل گیری افکار عمومی دارد؟

۷-۱- تعریف مفاهیم

۱) تبلیغات: یکی از اصول مهم تجارت تبلیغات و بازاریابی است که با بکارگیری صحیح از ابزارآلات آن می توان تاثیرات بسزایی را حاصل آورد.

۲) هدف تبلیغ: هدف تبلیغ تغییر نگرش افراد با استفاده از عوامل یکسویه عاطفی و روانی می باشد.

۳) مفهوم تبلیغ: تبلیغ به معنای پخش کردن، انتشار دادن و چیزی را شناساندن بکار می رود.

۴) پیام: در واقع معنایی است که فرستنده می خواهد علائم داشته باشند یا معنایی است که شنونده استنباط می کند. در مطالعه ارتباطات استفاده از معناهای عام تر فایده چندانی در بر ندارد، پس معنای خاصی که برای گیرندگان یا مخاطبان خاص تهیه می شود ارسال می گردد.

۵)  وسائل ارتباط جمعی: وسائل ارتباط جمعی در واقع حلقه های از زنجیره ارتباط بین ارائه دهندگان محصول و مخاطبان می باشند که از آنها می توان رسانه ها مثل تلویزیون، روزنامه، مجلات، رادیو، اینترنت و یا گونه های دیگری از وسایل ارتباطی را نام برد.

۶) مخاطب: مخاطب، همان گیرنده پیامهای تبلیغاتی بوده که بنا به هدف تبلیغ کننده می تواند سطوح و رده های مختلفی داشته باشد که تولید کننده محصول یا مبدا اصلی آن را مورد هدف قرارداده است.

۸) روانشناسی رنگها: استفاده ابزاری از رنگها و ترکیب آنها و اثر گذاری بر روی افکار و ذهن مخاطب در مقوله تبلیغات می باشد.

.

فهرست مطالب : 

  • مقدمه :
  • فصل اول: کلیات تحقیق
  • ۱-۱- مقدمه پژوهش:
  • ۲-۱- بیان مسئله:
  • ۳-۱- اهمیت و ضروت پژوهش:
  • ۴-۱- اهداف پژوهش:
  • ۵-۱- فرضیه های تحقیق
  • الف) فرضیه اصلی
  • ب) فرضیه فرعی
  • ۶-۱- سئوالات تحقیق
  • ۷-۱- تعریف مفاهیم
  • تبلیغات:
  • هدف تبلیغ
  • مفهوم تبلیغ:
  • پیام:
  • وسائل ارتباط جمعی:
  • مخاطب:
  • روانشناسی رنگها:
  • ۸-۱- مشکلات تحقیق:
  • ۹-۱- روش تحقیق:
  • فصل دوم: مباحث تحقیق
  • ۱-۲- افکار عمومی و معیار سنجش آن
  • ۱-۱-۲- در جستجوی یک تعریف برای افکار عمومی
  • برانگیختن احساس نیاز مردم نسبت به تغییر
  • ایجاد ارتباط با مخاطب
  • تعیین نیاز مخاطب
  • ایجاد انگیزۀ تغییر در مخاطب
  • تبدیل نگرش به رفتار
  • پایدار ساختن تغییر
  • دستیابی به داوری جدید
  • ۲-۲- نقش و کارکرد تبلیغ در افکار عمومی
  • ۱-۲-۲- نگاهی به پیشینه تبلیغات
  • ۱-۱-۲-۲- تبلیغات و مفاهیم نزدیک به آن
  • ۳-۲- شیوه های تبلیغ
  • روش لقب گذاری:
  • – روش تعمیم با زرق و برق:
  • روش انتقال
  • شهادت:
  • روش توده پسند:
  • روش جمع و جور کردن کارت های یکدست:
  • روش نظاهر به یگپارچگی
  • روش هجوم برای سوار شدن به واگن
  • روش پنهان و آشکار هدف تبلیغ
  • روش ضد تبلیغ:
  • روش تکرار
  • روش شستشوی مغزی (Brainwashing):
  • کنترل همه جانبه و فراگیر
  • عدم اطمینان:
  • شکنجه
  • ایجاد فرسودگی و ناتوانی جسمی:
  • تحقیر شخصیت:
  • مسلم فرض کردن جرم:
  • توالی وقایع
  • روش بحث و گفتگو:
  • ۴-۲- تأثیرات روانی تبلیغ
  • ۱-۴-۲-از خود بیگانگی و تبلیغ
  • الف- ارائه خدمات اجتماعی:
  • ب- منافع اقتصادی:
  • ۲-۴-۲- ایجاد نیاز برای تبلیغ
  • ۵-۲- تاثیرات اجتماعی و سیاسی
  • ۱-۵-۲- تبلیغ و ایدئولوژی
  • ۶-۲- تاثیر تبلیغ در ساخت افکار عمومی
  • ۱-۶-۲- دگرگونی عوامل متشکل افکار عمومی:
  • ۲-۶-۲- از فکر و عقیده تا عمل و رفتار:
  • ۷-۲- تبلیغ و گروههای اجتماعی ( تبلیغ و گروه بندی )
  • ۱-۷-۲- چگونگی تاثیرات تبلیغ
  • نظریه های نوع اول
  • نظریه های نوع دوم:
  • ۸-۲- تبلیغ و دموکراسی
  • ۹-۲- رنگها و تبلیغات
  • ۱-۹-۲- مفهوم رنگ
  • ۲-۹-۲-معنای هشت رنگ
  • ۱-۲-۹-۲-رنگ خاکستری
  • ۲-۲-۹-۲- رنگ آبی
  • ۳-۲-۹-۲- رنگ سبز
  • ۴-۲-۹-۲-رنگ قرمز
  • ۵-۲-۹-۲- رنگ زرد
  • ۶-۲-۹-۲- رنگ بنفش
  • ۷-۲-۹-۲- رنگ قهوه ای
  • ۸-۲-۹-۲- رنگ سیاه
  • ۱۰-۲- تعریف پیام ( Mwssage Definition )
  • محتوا پیام است
  • رسانه پیام است
  • شخص پیام است
  • ۱-۱۰-۲- عوامل پیام
  • الف ) رمزها یا کدهای پیام( MessageCode)
  • ب) محتوای پیام ( MessageContact)
  • ج) نحوه و حالات ارائه پیام (MessageTreatmeny)
  • ۱۱-۲- ویژگی های پیام ( Message Particulars)
  • ۱-۱۱-۲- منبع ( Source)
  • ۲-۱۱-۲-کدگذار یا رمز گذار ( Encoder)
  • ۳-۱۱-۲-معنا شناسی ( Semantic )
  • ۴-۱۱-۲- کدخوان یا رمز گشا ( Decoder )
  • ۱۲-۲-ماهیت پیام و چگونگی آن (MessageCondition)
  • ۱۳-۲- منبع ارتباط پیام و چگونگی آن
  • ۱۴-۲- مخاطب پیام و چگونگی آن
  • ۱-۱۴-۲- توده ای بودن
  • ۲-۱۴-۲- عدم یکسان نبودن
  • ۳-۱۴-۲- چارچوب فکری
  • ۴-۱۴-۲- شیوه های سودبری
  • ۱۵-۲-جاذب بودن پیام
  • ۱-۱۵-۲- تجانس پیام با محیط
  • ۲-۱۵-۲-تطابق عملکرد پیام با محیط
  • ۱۰-۱۵-۲-محتوای پیام متناسب با سطح فکر و بینش مخاطب
  • ۱۱-۱۵-۲-شناخت مخاطب
  • ۱۲-۱۵-۲- توجه به کمکهای خارجی و عکس العمل پیام
  • ۱۶-۲- استفاده از وسیله ارتباط مناسب برای پیام
  • ۱-۱۶-۲- سنجش میزان انتشار پیام
  • ۲-۱۶-۲- سنجش بازتاب انتشار پیام
  • فصل سوم:بحث و نتیجه گیری
  • ۱-۳- مطبوعات , تبلیغات و گروههای فشار
  • ۲-۳- تبلیغات علیه تبلیغات
  • ۳-۳- غلط فهمیدن تبلیغات
  • ۴-۳- نحوه رفتار با تبلیغات
  • ۵-۳- عوامل تاثیر گذار بر افکار عمومی
  • ۶-۳- نمونه موردی تبلیغات
  • ۷-۳- مهار تبلیغات
  • ۸-۳- دفاتر خبری
  • ۹-۳- گروه های فشار
  • ۱۰-۳- تبلیغات رسمی
  • ۱۱-۳- پژوهش در زمینه اثر رسانه ها
  • ۱۲-۳- تحقیقات بایدها و نبایدها
  • ۱۳-۳- انواع پژوهش تبلیغات
  • ۱۴-۳- تحقیق در نوشته های تبلیغاتی
  • ۱۵-۳- نگاه به روانشناسی تبلیغات
  • اکسیر موفقیت
  • ۱-۱۵-۳- ایجاد انگیزه
  • ۲-۱۵-۳-معنای آشکار، پیام پنهان
  • ۳- ۱۵-۴- هیجان در برابر مناطق
  • ۴-۱۵-۳- عناصر پیام
  • ۵-۱۵-۳- کنترل افکار و اعتقادات
  • ۱۶-۳- رسانه تبلیغاتی مناسب کدام است؟
  • چالش های صادراتی و نقش رسانه ها
  • جامعه جهانی وایران
  • توسعهصادراتغیرنفتی،رهیافتی بهسوی استقلال اقتصادی در عرصه جهانی
  • تعرفه‌ tariff
  • تعرفهافزایی tariff escalation
  • تعرفه‌های در‌اوج tariff peaks
  • تثبیتتعرفهtariff binding
  • فرمول هماهنگ سازیharmonizing
  • نظامهماهنگHarmonized System
  • هماهنگسازیharmonization
  • روش کاهشخطیlinear cut approach
  • شورای همکاریهای گمرکیCustoms Cooperation Council‌
  • نظام در‌خواست وپیشنهاد request and offer system
  • سواریمجانی free riding
  • اقدامات غیر‌تعرفه‌ای non- tariff measures (NTMs)
  • محدودیتهای مقداری یا کمّی quantitative restrictions (QRs)
  • بازرسی پیش ازحملpreshipment inspection (PSI)
  • قواعد مبدأrules of origin
  • صفر دربرابرصفرzero for zero
  • تضمین امتیازات security of concessions
  • تعرفه‌ایسازی tariffication
  • محصولات متکی بر منابع طبیعی natural resource based products (NRBP)
  • قیمت‌گذاریدو‌گانهdouble pricing
  • ترتیبات الیافچند‌گانه Multi-Fibre Arrangement (MFA)
  • نحوهاجراmodalities
  • سهمیهswing
  • سهمیه کلیglobal quota
  • سازوکار اقدمات حفاظتی انتقالی transitional safeguards mechanism
  • حمایت داخلیinternal supportdomestic/
  • حمایتمرزیborder protection
  • رقابتصادراتیexport competition
  • میزان کلی حمایتaggregate measure of support(AMS)
  • گروه کرنز Cairns Group
  • جدا‌سازیdecoupling
  • معافیت ایالات‌متحده US Waiver‌
  • پرداختما‌به‌التفاوتdeficiency payment
  • مداخله در بازار market intervention
  • اقدامات تعدیلی مرزیmeasures border adjustment
  • جبران صادراتیExport Restitution
  • برنامه تقویتصادرات Export Enhancement Program
  • عوارض [گمرکی] متغیر variable levy
  • تراز ‌پرداختها ‌مواد۱۸،۱۵،۱۴،۱۲
  • اتحادیه گمرکی ماده ۲۴ گاتcustoms union (GATT
  • Article XXIV)
  • منطقه تجارت آزاد ماده ۲۴ گاتfree trade area (GATT Article XXIV)
  • عدم اجرا [مقررات] (ماده ۳۵ گات non- application (GATT Article XXXV
  • مقاوله‌نامه الحاقProtocol of Accession
  • مقاوله‌نامه اجرای موقت گاتof GATT Protocol of Provisional Application
  • مذاکرات تجاری چند‌جانبه (MTNs) Multilateral Trade Negotiations
  • مجموعه مقررات Codes
  • قیمتشکنی dumping
  • عوارض ضدقیمت‌شکنیanti -dumping duties
  • تعهد قیمتی price undertaking
  • اقدامات حوزهخاکستریgrey area measures
  • کاهش تأخیریbackloading
  • یارانهsubsidy
  • کنوانسیونپاریسParis Convention
  • مدلهای کاربردیutility models
  • طرحصنعتی industrial design
  • علائم و نامهای تجاریtrade marks and trade names
  • نشانه‌هایمبدأof source indications
  • نشانه‌هایمنبع appellations of origin
  • موافقت‌نامه مادرید درباره ثبتبین‌المللی علایم
  • Madrid Agreement Concerning the International Registration of Marks
  • موافقت‌نامه مادرید در مورد جلوگیریاز نصب نشانه‌های منبع غیرواقعی یا گمراه‌کننده بر کالا
  • Madrid Agreement for the Repression of False or Deceptive Indications of Source on Goods
  • موافقت‌نامهلیسبونLisbon Agreement
  • تقلبی counterfeit
  • ضابطه عملکردصادراتیexport performance
  • ضابطه عرضه محصول product mandating measure
  • ضابطه تراز تجاریtrade balancing measure
  • ضابطه فروش داخلی domestic sales
  • measure
  • محدودیتهای ارزیexchange restrictions
  • تفاهم‌نامه حل و فصلاختلافات Dispute Settlement Understanding (DSU)
  • انسجامcoherence
  • رکن نظارت Surveillance Body
  • شیوه‌هایعرضه modes of delivery
  • حضورتجاری commercial presence
  • پیوست/تفسیر بخشی sectoral annex/annotation
  • تعهدات اولیه initial
  • commitments
  • جداولملی(خدمات) national schedules
  • تعهدات عمومی یاافقی general obligations
  • تعهدات خاص specific commitments
  • مذاکرات دسترسی به بازار market access negotiations
  • نظام عمومی ترجیحات General System of
  • Preferences
  • شرط توانمندسازیEnabling Clause
  • رفتار متقابل reciprocity
  • طرفمتعاهد Contracting Party
  • ‌طرفهایمتعاهد CONTRACTING PARTIES
  • کنفرانس تجارت و توسعه ملل‌متحد(آنکتاد)
  • United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD)
  • & منابع :
  • ÿ منابع اینترنتی

======