فهرست /چکیده

+ سرپناه پارچه ای

۱۳_interior_view_of_the_tent_(open)

۱۰_view_of_the_tent_structures_(spring___summer)

۰۱_view_of_tent_structures_(day)

۱۲_components

با توجه به ناآرامی های سیاسی و بلایای طبیعی، بحران پناهندگان بسیار جدی به نظر میرسد. از این رو معماران در سراسر جهان به فکر طراحی و اجرای سرپناه های موقت با استفاده از سازه های سبک برای پناه جویان میباشند.
خانم Abeer Seikaly (معمار، هنرمند، طراح فرهنگی) طرح سرپناه پارچه ای را با هدف اسکان پناه جویان متاثر از جنگ و ناامنی و بلایای طبیعی طراحی کرده است. طرح سرپناه پارچه ای این هنرمند در سال ۲۰۱۳ جایزه طراحی Lexus Design Award را برای او به ارمغان آورد. سرپناه پارچه ای پیش ساخته میتواند با توجه به ساختار چند لایه خود با آب و هواهای مختلف انطباق یابد.
جداره های این سازه از لوله های پلاستیکی که به صورت منحنی میباشند تشکیل شده ایت که به لایه ای پارچه ای تحت کشش به یکدیگر به صورت سلولی متصل شده اند. با توجه به ماهیت سلولی این سازه میتوان در آب و هوای گرم برای ایجاد تهویه و نور گیری بهتر قسمت پارچه ای را حذف نمود و دریچه ایجاد نمود و یا در  آب و هوای سرد این دریچه ها را برای حفظ گرما بسته نگاه داشت

لوله های پلاستیکی توخالی که به عنوان سازه بنا مورد استفاده قرار میگیرند را میتوان به عنوان مسیر تاسیسات (آب، برق و …) استفاده نمود. خانم Seikaly حتی پیش بینی های لازم را جهت تعبیه سلولهای خورشیدی در بدنه این سازه پارچه ای را کرده تا بتوان در فضاهای با میزان تابش بالای نور خورشید از این انرژی طبیعی و ارزان قیمت استفاده نمود.

مخزن ذخیره آب یکپارچه در بالاترین نقطه گنبد وجود دارد که آب باران در آن گردآوری شده و به منبعی در فضای پیرامون سرپناه انتقال پیدا میکند. در مواقعی که به آب گرم نیاز باشد، آب ذخیره شده در منبع پیرامون سایت توسط لوله های سازه ای و موتوری که توسط باطری خورشیدی فعال میشود به منبع بالایی انتقال پیدا میکند و در حین انتقال با توجه به قطر لوله ها و نور خورشید در مسیر خود کاملا گرم و آماده استفاده میشود

با توجه به پتانسیل های این پروژه، میتوان برای پناه جویان محله ای را به وجود آورد که تعداد زیادی از این چادر ها در آن قرار داشته باشد. خانم Seikaly در شرح و توصیف این پروژه بیان میکند :” پناهندگان وسایلی را که میتوانند از خانه های خود به همراه می آورند و در سرزمین های ناشناخته مستقر میشوند و تقریبا اغلب با دست خالی زندگی جدیدی را شروع می کنند…. در این فضا آنها میتوانند مکث کوچکی کرده و به آرامشی حد اقلی از جهان و مشکلات اطراف خود دست پیدا کنند.”

======