فهرست/چکیده

+
مقدمه
چوب از عصر حجر با انسان بوده و تا به امروز این رابطه هیچ گاه قطع نشده، شاید کمرنگ شده باشد که آن هم به دلیل وجود موادی مثل فولاد و بتن می باشد.
قدیمی‌ترین جهان
قدیمی‌ترین سازه چوبی جهان با قدمتی بیش از ۷۰۰۰ سال در آلمان کشف شد.
بزرگترین سازه ی چوبی جهان
سایبان متروپل در سویل اسپانیا که بزرگترین سازه چوبی جهان به حساب می اید و بازارچه محصولات کشاورزی و سایت های باستان شناسی و همچنین کافی شاپ و رستوران های متعددی را در خود جای داده یکی از عجایب این روزهای معماری  مدرن به حساب می آید .
ساختمان چوب
چوب یک بافت سلولوزی آلی می باشد که ساخته شده است از ، نزدیک به ۵۰% کربن + نزدیک به ۴۰% اکسیژن+ نزدیک به ۶%هیدروژن +۱% وزنی ازت و کانی ها .
کاربرد های چوب
استفاده از چوب برای اعضای باربر
استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین
استفاده از چوب برای کارهای کمکی در ساخت و ساز، مانند قالب سازی، چوب بست و ..
دلایل  خشک کردن چوب قبل ازمصرف
۱-  جلو گیری از به وجود آمدن عیب هایی نظیر پیچیده شدن و ترک بر داشتن چوب
۲-  محافظت بهتر چوب در مقا بل حمله     قارچ ها، پوسیدگی ورنگی شدن
۳-  کاستن از وزن چوب  و هزینه حمل ونقل
۴-  ازدیاد مقاومت چوب بدون بوجود آمدن عیبی در آن
۵-  افزایش نگهداری میخ در چوب
۶-  افزایش کیفیت رنگ آمیزی ، پرداخت و عملیات حفاظت چوب
۷-  از بین رفتن قارچها و حشرات در درجه حرارت بالا در کوره چوب خشک کنی
۸-  آسان تر و بهتر انجام شدن عملیات ماشین کاری بر روی چوب
۹-  بالا بودن مقاومت اتصال بین چسب و چوب خشک
چوب هایی که در ساختمان بکار می رود
۱٫تخته سه لا
۲٫نئوپان
۴٫تخته فیبر
.MDF3.
. ۵٫روکشتخته سه لا
امتیازات: ◊ تخفیف پدیده هم کشیدگی و واکشیدگی « بازی چوب» ◊ افزایش پایداری فیزیکی و مکانیکی ◊ مقاوم در کاهش رطوبت پذیری« و در بعضی موارد ضد آب جوش» ◊ قابلیت اشباع پذیری ◊ امکان دسترسی به سطوح وسیع چوبی ◊ عایق در برابر حرارت،‌صوت، جریان برق ◊ دافع ضربه های ناگهانی معایب: ◊ گران بودن
تخته لایه ها اوراقی است که پس از تبدیل چوب خام به لایه های نازکتر و سپس افزودن این لایه ها با چسب و قراردادن آنها بر روی یکدیگر « بصورت راست و پود» و فشردن و چسبانیدن آنها به تعداد فرد تهیه می شود. محصول بدست آورده را تخته سه لا و یا چند لا می گویند « ۳ لا، ۵ لا، ۷ لا، ۹ لا و …» و بدلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مناسب و مقاومت بالا در برابر تغییرات رطوبت کاربردهای فراوانی دارند.
کاربرد تخته سه لا
تولید تخته لائی بصورت سه لا بیشتر جهت مصارف ساخت مصنوعات چوبی و دربهای پیش ساخته می باشد و از مصارف تخته های چند لا می توان در مصارف ساختمانی، صنعتی، دریائی، واگن سازی، دکوراسیون، مبلمان، درب سازی، کابینت،قالبهای جعبه برش«دایکات» ، هواپیما سازی و … نام برد. همچنین در کشورهائی که ساخت ساختمانهای چوبی مرسوم است تخته های چند لا با ضخامت های مختلف کاربرد فراوانی دارند.
نئوپان
۲- تخته خرده چوب با روکش طبیعی(چوبی):
برای تزیین و زیبایی سطوح تخته خرده چوب می توان از آن روکش های چوبی (طبیعی) مانند:گردو، راش، …..استفاده کرد. این تخته بیشتر در جاهایی که تزییین سطوح مورد نظر باشد، مورد استفاده قرار می گیرد، مانند: دکوراسیون داخلی، صفحه میز و کابینت
تخته خرده چوب فرآورده چوبی صفحه ای شکل است که از مخلوط خرده چوب با سایرمواد لیگنو سلولزی و مواد چسبنده به کمک فشار و حرارت دادن ساخته می شود .
۱- تخته خرده چوب بدون روکش :
که به دو صورت سنباده شده وجود دارد  این تخته بیشتر در مصارف عمومی و جاهایی که در معرض دید شدید، مانند: سقف کاذب، طبقات داخلی کمد مورد استفاده قرار می گیرد

۴- تخته خرده چوب لعاب دار(لاک کاری شده):
سطوح این نوع از تخته ها، توسط یک لایه رنگ آغشته به مواد حفاظتی و ضد رطوبتی پوشیده می شود و بر حسب مورد مصرف ممکن است یک سطح یا هر دو سطح آن لاک کاری شودر،این تخته در دیوارهای آشپزخانه،حمام، سرویسهای لابراتورها و موارد دیگر مصرف می شود.

۳- تخته خرده چوب با روکش مصنوعی:
سطوح این نوع تخته خرده چوب ها به وسیله روکشهای مصنوعی (کاغذ آغشته به چسبهای مصنوعی) پوشیده می شود. سطح حاصله با توجه به نوع کاغذ مصرفی (ساده، رنگی، نقش دار)یا دارای نقوش مختلفی از چوب باشد. از این تخته در مکانهایی که حرارت و رطوبت زیاد باشد می توان مصرف کرد، مانند: دیوار حمام و رختکن، میز رستورانها، کابینت آشپز خانه
تخته فیبر
:به تخته هایی گفته می شود که از الیاف مواد چوبی یا لیگنوسلولزی ساخته شده اند. این الیاف که از جدا سازی فیبر های چوب و دستجات فیبری گیاهان چوبی ناشی می شوند، در یک محیط آبی و گازی ،به صورت یک تشک الیاف زیاد در امده و در اثر خشک کردن و فشردن بعدی، به صورت تخته در می آیند.

انواع تخته فیبر بر اساس جرم مخصوص(دانسیته)
۱-جرم مخصوص کم (تخته فیبر سبک) دارای دانسیته ی کمتر یا مساوی  ۴۰۰ kg/m3 ، این تخته ها دارای خلل و فرج زیادی هستند و اصطلاحا”به عنوان تخته فیبر عایق یا فشرده نشده از انها استفاده می گردد و بیشتر برای عایق کردت محیط به صوت یا حرارت استفاده می شود.

۲_جرم مخصوص متوسط :این تخته ها خود به ۲ گروه تقسیم می شوند:
الف:تخته فیبر های نیمه سخت :دارای ۴۰۰ دانسیته تا ۸۰۰ kg/m3
می باشند.این تخته ها که عمدتا”به روش مرطوب ساخته می شوندو تک لایه هستند.میزان مواد چسبنده مورد استفاده در این تخته ها ،۱ تا ۳ درصدو ضخامت آن ها بین ۶ تا ۱۲mm و گاها”۱۵mm  می باشند. این تخته ها کاربرد ساختمانی داشته و برای پوشش دیوار ها و سقف ها به کار می رود.

ب:تخته فیبر های ساخته شده به روش خشک: دارای دانسیته ی ۶۰۰ تا ۸۵۰ kg/m3
می باشند. این تخته ها یک یا چند لایه هستند . چسب مصرفی در آن ها ،۸ تا %۱۲ و ضخامت این تخته ، ۱۰ تا ۲۰mm است .
این نوع تخته ها در جایی به کار می روند که نیاز به کیفیت بالا می باشندمانند :مبلمان(mdf جز این گروه است)
۳-جرم مخصوص بالا (تخته فیبر سخت)دارای دانسیته ی مساوی یا بیشتر از ۸۵۰ kg/m3می باشند .
این تخته ها ، به هر دو روش خشک و مرطوب ساخته می شوندو مقاوم در برابر سایش

======