عنوان

+

پاورپوینت حمام های تاریخی‌ ایران

فهرست /چکیده

+

فایل پاورپوینت حمام های تاریخی‌ ایران ، در حجم ۳۰ اسلاید قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت حمام های تاریخی‌ ایران:

فضای داخل گرمخانه به چند محل جهت کیسه کشیدن، تمیز کردن و خزانه‌ها تقسیم می‌شده است. خزانه‌ها نیز سه عدد بوده‌ است؛ یکی برای آب گرم، دیگری برای آب سرد و آخری مخصوص آب ولرم. حمام‌ها نیز همچون بازار علاوه بر این که در آن عملی مشخص انجام می‌گرفته، محل اجتماعات نیز بوده است. مراسم مهمی چون حنابندان، حمام عروسی، زایمان و … نیز در آن انجام می‌شده است.

حمام گلستان:
حمام گلستان که به حمام قدیمی بازار و حمام خان نیز معروف است، در محله درب کاروانسرای اسدآباد قرار دارد و تاریخ ساخت آن به دوره صفویه می‌رسد.
درِ ورودی حمام به محوطه‌ای ۶ضلعی باز می‌شود که اضلاع آن مساوی به نظر می‌رسد. طاق این محوطه گنبدی است و سربینه ۸ضلعی آن در قسمت جلویی راهروی ورودی قرار دارد. در ۶ ضلع سربینه، ۶ صفه برای کندن لباس‌ها ساخته شده است. سقف این صفه‌ها به صورت جناغی است. گرمخانه حمام از سه قسمت شامل بخش مرکزی، بخش سمت راست (خزینه آب سرد) و بخش سمت چپ (خزینه آب گرم) تشکیل شده و دارای سقفی با طاق جناغی است. در حال حاضر محل ورود به خزینه آب گرم به وسیله پنجره‌ای فلزی مسدود شده و به جای خزینه آب سرد، ۶ دوش انفرادی ایجاد شده است.
مصالح به کار رفته در ساخت این حمام عبارتند از آجر، ملاط گچ و سنگ تراشیده مرمر. کف سربینه و راهروها سنگ لاشه و کف حمام از بهترین نوع سنگ مرمر پوشیده شده است.
و…

فهرست مطالب پاورپوینت حمام های تاریخی‌ ایران:

مقدمه
حمام گلستان
حمام ‌گنجعلی‌خان ‌(کرمان)
حمام وکیل (کرمان)
حمام چهارفصل (اراک)
حمام پهنه (سمنان)
گرمابه صفا (قزوین)
حمام وکیل (شیراز)
حمام خان (یزد)
حمام فین (کاشان)
حمام‌ خان (کاشان)
حمام حاج شهبازخان (کرمانشاه)
حمام حاج محمد سعیدا ( حمام بازار )

این فایل با فرمت پاورپوینت در ۳۰ اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

=================================================