عنوان

+  

پاورپوینت

فهرست /چکیده

+
پاورپوینت حسینیه امینی های قزوین
بخشی از متن:
در حال حاضر معماری موجود در سطح جامعه ما، معماری بدون روح و نازیبایی است . انبوه سازان و بساز و بفروشها به دنبال منافع بیشتر، به دورازهر گونه ذوق و سلیقه ای تا جای ممکن به دنبال کاستن هزینه ها هستند. دامنه گسترده تقاضا برای مسکن هم ، به ایشان این اجازه را می دهد تا در پی ساختن ساده ترین و کم هزینه ترین بناهای ممکن باشند . عوامل ساختمانی هم با چشیدن طعم کار بی دردسر ، دیگر حاضر به صرف وقت بر روی بناهایی که ذوق و سلیقه و حوصله و پشتکار را تواما می خواهد ، نیستند . اوج هنر نمایی در ساخت نام های فعلی ساختن آشپزخانه ای معروف به آشپزخانه این است که آن هم مشکلاتی راازلحاظ تهویه برای داخل منزل ایجاد می کند. درچنین حال وهوایی قدم زدن ونفس کشیدن درمجموعه ای شامل تالارها،گچبریها، آیینه کاریها ونقاشی ها،همراه با حیاط های متعدد ودرهای چوبی که هیچ رنگ وبویی از معماری غربی ندارد. به انسان نشاط و آرامش می بخشد .
باورهای‌ مردمان‌ این‌ سرزمین‌ ظلم‌ ستیزی‌ و اعتقادشان‌ به‌ یزدان‌ پاک‌ رسوم‌ مختلفی را در این‌ سرزمین‌ همواره‌ زنده‌ نگه‌‌داشته‌است از آن جمله سوگواری دهه اول محرم‌؛ رسومی‌از این‌ دست‌ در معماری‌ این‌ سرزمین‌ همواره‌ تأثیرگذار بوده‌است‌ به‌ طوری‌ که‌ حتی‌ باعث ‌تعریف‌ معابر و ساختمان‌ها شده‌است‌، مثلاً در روستای‌ ابیانه‌ در کاشان‌ دیده‌می‌شود که‌در محل‌ تقاطع‌ها، کنج‌ها به‌ گونه‌ای‌ طراحی‌ شده‌ که‌ حرکت‌ دسته‌های‌ عزادار را به‌ سهولت‌ ممکن‌ می‌سازد. در مواردی‌، نزدیکی‌ معبر به‌ مسجد و حسینه‌ باعث‌ تغییرات‌ در عرض‌ معابردر طراحی‌ محله‌ها شده‌است‌.
در یزد با توجه‌ به آفتاب‌ سوزان‌ کویر و لزوم‌ ایجاد سایه‌ای‌ خنک‌ در فصل‌ تابستان‌ و همچنان‌ برای‌ فرار از سرمای ‌خشک‌ کویر در فصل‌ زمستان‌ عنصری‌ به‌ نام‌ «پوش‌» شکل‌ گرفته‌است‌ که در ایام سوگواری در مسجد برپا می‌شود و قسمت‌های‌ اعظمی ‌از میانسرا رامی‌پوشاند؛ این‌عنصرعلاوه‌ بر پناه‌ دادن‌ سوگواران‌ از سرما و‌ گرما، نقش‌ یادمانی‌ دارد به‌طوری‌ که‌ با دیدن‌ آن‌ ناخودآگاه در ذهن‌ جماعت‌ سوگوار، خیمه‌های‌ دشت‌ کربلا نقش می‌بندد واین مصداق‌دیگری‌ است‌ از معماری‌ مفهوم‌گرای ایران‌.
حسینیه‌امینی‌ها در قزوین نیز بنایی‌ از این‌ دست‌ است‌ که‌ در ادامه‌ به برخی‌ عوامل‌ شکل‌دهنده‌این‌ بنا می‌پردازیم‌ عواملی‌ مانند کارکرد و اقلیم‌ و…. در معماری سنتی ایران، اقلیم‌، عامل‌ مهمی‌در شکل‌گیری‌ بناها و تعیین‌ هویت‌ آنها دارد.
و…
فهرست مطالب:
مقدمه
کلیات‌ شرایط‌ اقلیمی‌شهر قزوین
بافت‌ شهری‌ و اقلیم‌
فرم‌ بنا و اقلیم‌
شناخت موقعیت بنا
تاریخچه
شناخت فضاهای داخلی
شناخت ویژگی های کیفی و کمی فضاها
معرفی دیگر حسینه های قزوین
مرمت پروژه حسینیه امینیها
این فایل با فرمت پاورپوینت در ۳۳ اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

======