فهرست/چکیده

+

پیشگفتار:
مقدمه :
تاریخچه:
فصل نخست: مفهوم قصد، انواع قصد و درجات قصد
گفتار نخست: مفهوم قصد
الف) مفهوم لغوی قصد:
ب) مفهوم فقهی قصد :
ج) مفهوم حقوقی قصد :
گفتار دوّم : انواع قصد:
الف) قصد باسبق تصمیم :
ب) قصد ساده :
گفتار سوّم : درجات قصد :
الف) قصد صریح یا مستقیم:
ب ) قصد غیرصریح یا غیرمستقیم :
ج) قصد احتمالی یا بی پروایی:
فصل دوّم : مفهوم و درجات قتل عمدی
گفتار نخست: مفهوم قتل عمدی
الف) مفهوم قتل :
ب) مفهوم عمد :
ج) مفهوم قتل عمدی :
گفتار دوم : درجات قتل عمدی:
الف) قتل عمد همراه با قصد صریح یا مستقیم:
ب) قتل عمد همراه با قصد غیرصریح یا غیرمستقیم :
ج) قتل عمد همراه با قصد احتمالی یا بی پروایی :
فصل سوّم : تبیین ضابطه نوعاً کشنده:
گفتار نخست: مفهوم ضابطه نوعاً کشنده در فقه و قانون:
الف) در فقه:
ب ) در قانون :
گفتار دوم : مصادیق نوعاً کشنده بودن عمل :
الف) کشنده بودن به اعتبار وسیله :
ب) کشنده بودن به اعبتار حساس بودن موضع :
ج) کشنده بودن به اعبتار وضعیت جسمی و روحی مجنی علیه :
گفتار سوم: ماهیت عینی و ذهنی ضابطه نوعاً کشنده بودن فعل :
الف) برداشت عینی از ضابطه نوعاً کشنده ( علم قاتل به فعل نوعاً کشنده) :
ب) برداشت عینی ـ ذهنی از ضابطه نوعاً کشنده :
نتیجه گیری و پیشنهادات:
منابع و مآخذ:
الف) منابع فارسی:
ب) منابع عربی :


بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی ۱۶۰برگ
چکیده :
مقدمه:
فصل اول : کلیات
۱-۱-بیان مسئله :
۱-۲-اهمیت وهدف تحقیق
۱-۳-سوال مورد تحقیق
۱-۴-فرضیه :
۱-۵-تعریف واژگان :
۱-۶-محدودیتها :
۱-۷-پیشینه تحقیق
۱-۸-روش تحقق :
فصل دوم :
۲-۱-بررسی واژه قضاء:
۲-۲-دادرسی در اسلام :
۲-۳-حکم مشروعیت قضا در اسلام:
۲-۴-اقسام قضاء:
۲-۵-مشروعیت و ثبوت قضاء در اسلام :
۲-۶-جایگاه وشان قاضی :
۲-۷-قضاء بخشی از وظایف رهبری است:
۲-۸-انتصاب قاضی از دیدگاه امامیه :
۲-۹-اذن عام و اذن خاص :
۲-۱۰-انتصاب قاضی در زمان غیبت :
۲-۱۱-انتصاب قاضی در دیدگاه اهل سنت :
۲-۱۲-خلافت بر اساس شورا چیست؟
۲-۱۳-چگونگی انتخاب قاضی و گماردن آن :
فصل سوم
طرق اثبات ولایت قاضی:
۳-۱-۱- استماع :
۳-۱-۲-اقامه بینه :
۳-۱-۳-استفاضه :
۳-۱-۵- صحیحه چیست؟
۳-۱-۶-مکاتبه :
۳-۱-۷-ادعای قاضی :
۳-۲-چگونگی اثبات ولایت قاضی در شرایط کنونی:
۳-۳-چگونگی قبول یا ردّ حکم:
۳-۴-دلیل تشتّت آراء چیست؟
۳-۵-دلایل وجوب قضاء :
۳-۶-مستندات استحباب قضاء
۳-۷-نتیجه:
فصل چارم
۴-۱شرایط قاضی :
۴-۲-۱-بلوغ ونظر امامیه:
۴-۲-۲-نظر علمای اهل سنّت درباره بلوغ:
۴-۲-۳-ادّله شرط تحقّق بلوغ :
۴-۳-عقل :
۴-۴-اسلام
۴-۴-۱- نظر فقهای شیعه :
۴-۴-۲- نظرات فقهای اهل سنّت:
 ۴-۴-۳-اجماع
۴-۵-عدالت :
۴-۵-۲-شرط عدالت نزد دانشمندان اهل سنت:
۴-۵-۳-عدالت ازدیدگاه اسلام :
۴-۵-۴-نظریات علمای امامیه در رابطه با معنا وحد عدالت:
۴-۵-۵- نظریات علمای اهل سنّت در رابطه با معنا و حدّ عدالت:
۴-۵-۶-نشانه های عدالت :
فصل پنجم
۵-۱-علم و اجتهاد :
۵-۲-۱-علم قاضیازدیدگاه امامیه
۵-۲-۲-شناسایی علم قاضی:
۵-۲-۳-ادلّه قائلین به حجیت و اعتبار علم قاضی نزد امامیّه :
۵-۲-۴-نقد و بررسی ادله مخالفین علم قاضی (ادله عدم اعتبار حجیّت )
۵-۲-۵-نتیجه نهایی (داوری نهایی) امامیه
۵-۳-۱-علم قاضی از دیدگاه اهل سنت :
۵-۳-۲- کلیات و دیدگاه ها (اختلافات کلی قائلین و مخالفین)
۵-۳-۳-اقوال مخالفین :
۵-۳-۴-اقوال قائلین به جواز:
۵-۳-۵-نتیجه کلّی و نهایی اهل سنّت
فصل ششم
۶-۱-حایگاه وتعریف اجتهاد :
۶-۲-اد از دیدگاه شیعه
۶-۳-اجتهاد از دیدگاه اهل سنت :
۶-۴-اقسام اجتهاد:
۶-۵-حد اجتهاد:
۶-۶-نظریات فقهای شیعه در اعتبار شرط اجتهاد در قاضی:
۶-۷- عدم اعتبار شرط اجتهاد در قاضی :
۶-۸-اهل سنت در اعتبار شرطاجتهاد در قاضی :
۶-۹-مجتهد مطلق و متجزی:
۶-۱۰-دادرسی غیرمجتهد :
۶-۱۱-استخلاف و نیابت در قضاء :
۶-۱۲قضاء غیرمجتهد در شرایط اضطرار:
۶-۱۳-نتیجه
۶-۱۴-تجرّی در اجتهاد نزد فقهای اسلام
۶-۱۵-قضاء مقلد در مکاتب فقهی اهل سنت :
فصل هفتم
۷-۱-رجولیت
۷-۲-حقوق زن در اسلام:
۷-۳-فقه شیعه و دادرسی زن:
۷-۴-فقه اهل سنت و دادرسی زن:
۷-۵-نتیجه
۷-۶-شرط طهارت مولد یا پاکزادی:
۷-۷-بینایی، شنوایی، گویایی، حافظه و توانایی بر خواندن و نوشتن:
۷-۷-۱-حافظه (ضبط):
۷-۷-۲-کتابت – توانایی بر خواندن و نوشتن:
۷-۷-۳-بینایی:
۷-۷-۴-شنوایی و گویایی:
۷-۹-نتیجه:
فصل هشتم
۸-۱-اقسام قضاء
۸-۱-۱-قضاء تحکیم و از دیدگاه فقهای شیعه:
۸-۱-۲-تفاوت قضاء تحکیم با قضاء رسمی و عام:
۸-۱-۳-قضاء تحکیم از دیدگاه فقهای اهل سنت:
۸-۱-۴-حوزه عمل قاضی التحکیم:
۸-۱-۵-تحکیم در زمان غیبت
۸-۲-شرایط قاضی در حقوق موضوعه:
فصل نهم
۹-۱-نتیجه گیری
۹-۲-پیشنهادات :
ضمائم
فهرست منابع وماخد :
Abstract

======