عنوان

+



مقاله ای کامل درباره تاریخچه بسته بندی درجهان

فهرست/چکیده

+

تکنولوژی بسته بندی عبارت است از توسعه و دستیابی به روش های جدید تولید بسته بندی است بسته بندی ها باید پیوسته با نیازهای کمی و کیفی بازار تطبیق داده شود و در اینجا به تاریخچه مختصری از بسته بندی اشاره می کنیم . 
بسته بندی بیش از آن که توسط انسان ابداع شود به صورتهای مختلف در طبیعت وجود داشته است . طبیعت نیز خود در ابتدای خلقت به بسته بندی مواد پرداخته است . 
هر انسان پرتقال ، تخم مرغ و نارنگی و … را از ظاهر بسته بندی آن می شناسد به عنوان مثال پوست پرتقال محتوی آن را از خشک شدن ، فاسد شدن ، از دست دادن طعم و عطر و حتی رنگ آن حفظ نموده و به ماندگاری کوتاه مدت آن را تضمین می کند . 
یا محصول دیگر مانند تخم مرغ آیا گمان این که تخم مرغ بدون پوست « بسته بندی » باشد ممکن است ؟ 
هر چند بسته بندی قدمتی طولانی به بلندی طول تاریخ پیش دارد . اما امروزه اکثر محققان معتقد هستند که بنیان گذاری صنعت بسته بندی به سال ۱۸۰۴ میلادی باز می گردد و زمانی که البرت فرانسوی توانست هنر نگهداری شیر را ابلاغ کند و از آن زمان ما شاهد و شکوفایی روزافزون این صنعت باشیم بعنوان مثال از تولید قوطی های آلومینیومی در سال ۱۹۸۵ که خود نقطه عطفی در صنعت بسته بندی مواد غذایی هستند که هر چند از گذشته های دور از این مواد در زمینه بسته بندی مواد غذایی استفاده می شده است . « لازم به ذکر است که این نوع قوطی های فلزی از نوع tp هستند و در سال ۱۸۱۰ توسط فردی بنام پیتر دوراثر ابداع شد » . 
امروزه بسته های حاصل به لحاظ تنوع در جنس و چه به لحاظ طرح و فرم نسبت به گذشته بسیار متنوع گردیده است . 
همچنین آثار حکاکی از بسته بندی از ۸۰۰۰ سال پیش به این صورت صحیح است که صورت ظروف ساخته شده و از حصیر همچنین ظروف گلی و لعابی در بین النهرین و مصر به کار می رفته است که به مرور زمان تبدیل به موادی همچون کاغذ و محصولات سلولزی ، شیشه ، فلز و پلاستیک شده اند . در نتیجه این تحول بزرگ مشکل فروشنده و خریدار را برطرف می کند حالا برای کالا فروشنده ای وجود دارد و یا بعبارتی ساده تر بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش هر زمانی که مشتری بخواهد می توان تمام اطلاعات مورد نظر را در اختیار او قرار دهد البته جلب نظر یک مشتری خود جایگاه و اهمیت خاص خود را داراست . زیر کالای متمایز شده میان چند محصولات و کالای مانند خود حرف اول را می زند و همچنین پیدا کردن یک کالا میان هزاران محصول و کالاهای دیگر را در یک فروشگاه کارآسانی نمی باشد و نیاز به در نظر گرفتن علائم و نمادهای بسیاری دارد از این رو طرح و بسته بندی کل محصول نیز هم به فروشنده و هم به خریدار کمک نماید . 

======