عنوان

+



مقاله ای پیرامون طراحی خانه موسیقی

فهرست/چکیده

+

دانلود مقاله طراحی خانه موسیقی با فرمت ورد در ۳۰ صفحه قابل ویرایش و پرینت.
خانه ی موسیقی تهران است . هدف از این پروژه تجمع بخشیدن و ایجاد یک مرکز به منظور ارایه و معرفی موسیقی است .خانه موسیقی تهران به منظور آشنایی هر چه بیشتر مردم با موسیقی ،که شامل موسیقی سنتی ایران و موسیقی پربار کشور های دیگر است ،مورد توجه و طراحی قرار گرفته است .که در آن علاوه بر برگزاری کنسرت ها ،سازماندهی به امر آموزش و در نهایت ایجاد یک مرکز و موزه موسیقی برای آشنایی با وسایل موسیقی نیز از اهداف پروژه بوده است .
در این پروژه سعی شده است که ضمن مطالعه موسیقی به عنوان پایه و مبنای پروژه،ارتباط آن با معماری به عنوان زمینه آکادمی و حرفه ای طراح مورد بررسی و توجه قرار گرفته و در نهایت یکسری اصول،احکام و یا به بیان بهتر نتایجی را استخراج کرد وارتباطی منطقی و موجه بین مبانی موسیقایی و مبانی مهندسی طرح برقرار کرد .
به منظور دسته بندی مطالب در گروه های جداگانه ، پروژه به بخش های مختلف تقسیم شده که در طی روند پروژه وبا بررسی فصل های مختلف اطلاعات کافی برای طراحی مجموعه بدست آمده است .
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
فهرست مطالب :
فصل اول : چارچوب پژوهش
چارچوب پژوهش
مقدمه 
۱- ۱- طرح مسئله 
۱-۲- ضرورت مسئله
۱-۳- اهداف تحقیق 
فصل دوم : مطالعات محیطی استان تهران
۲-۱- جغرافیا
۲-۱-۱- موقعیت و وسعت ریاضی 
۲-۱-۲- جغرافیای طبیعی
۲-۱-۲-۱- ناهمواری ها
۲-۱-۲-۲- آب و هوا
۲-۱-۲-۳- منابع آب 
۲-۱-۳- جغرافیای انسانی
۲-۱-۳-۱- جمعیت و پراکندگی آن 
۲-۱-۳-۲- نژاد 
۲-۱-۳-۳- مذهب ۹
۲-۱-۴- جغرافیای سیاسی
۲-۱-۴-۱- تقسیمات اداری و سیاسی 
۲-۱-۵- جغرافیای اقتصادی
۲-۱-۵-۱- کشاورزی 
۲-۱-۵-۲- دامداری 
۲-۲- تاریخ
۲-۲-۱- تاریخچه شهر تهران
۲-۲-۲- بناهای علمی،‌ تاریخی و باستانی 
۲-۳- فرهنگ
۲-۳-۱- تحلیل ارزشی از خصوصیات و فرهنگ 
فصل سوم : مبانی نظری
۳-۱- تعریف هنر و موسیقی
۳-۱-۱- تعریف هنر 
۳-۱-۲- معانی و ریشه واژه موسیقی
۳-۱-۳- موسیقی
۳-۱-۴- تعریف موسیقی 
۳-۱-۵- تئوری موسیقی 
۳-۱-۶- موسیقی از دیدگاه فلاسفه و اندیشمندان 
۳-۱-۷- موسیقی در فلسفه یونان 
۳-۱-۸- نظرات بزرگان در مورد موسیقی
۳-۱-۹- تئوریها و نظریات پیدایش موسیقی 
۳-۱-۱۰- نظریات روانشناسی آفرینش موسیقی
۳-۱-۱۰-۱- نظریه تعامل موسیقی 
۳-۱-۱۰-۲- شکل گیری الگوی صوتی
۳-۱-۱۱- آفرینش موسیقی
۳-۱-۱۱-۱- شکل، ریتم
۳-۱-۱۱-۲- زیر و بمی 
۳-۱-۱۱-۳- آکورد
۳-۱-۱۲- رقص ، نمایش ، شعر ، موسیقی 
۳-۱-۱۳- موسیقی عملی؛ سبکها و دوره ها
۳-۱-۱۳- ۱- موسیقی تاریخی
۳-۱-۱۳-۲- موسیقی مذهبی
۳-۱-۱۳-۳- موسیقی فولکوریک
۳-۲-فیزیک صوت
۳-۲-۱- تعاریف 
۳-۲-۲- طبیعت و انتقال صوت
۳-۲-۲-۱- موج 
۳-۲-۲-۲- طول موج 
۳-۲-۲-۳- سرعت صوت 
۳-۲-۲-۴- انکسار صوت
۳-۲-۲-۵- تفرق صوت 
۳-۲-۲-۷- جذب صوت 
۳-۲-۲-۸- پژواک 
۳-۲-۲-۸- تداخل امواج 
۳-۲-۳- شنوایی
۳-۲-۳-۱- حدود شنوایی 
۳-۲-۳-۲- شدت شنوایی
۳-۲-۳-۳- واحد شدت صوت 
۳-۲-۳-۴- قوت صدا 
۳-۲-۳-۵- پنهان کردن صدا 
۳-۲-۳-۶- خستگی شنوایی 
۳-۲-۳-۷- پایداری حس 
۳-۲-۴- تشدید 
۳-۲-۴-۱- رزوناتور هلم هولتز 
۳-۲-۴-۲- خاصیت جذب رزوناتور 
۳-۲-۴-۳- تشدید کلی 
۳-۲-۵- ارتفاع صوت 
۳-۲-۵-۱- استاندارد ارتفاع صوت 
۳-۲-۵-۲- اثر دوپلر 
۳-۲-۶- تیزی گوش 
۳-۲-۶-۱- صداهای درونی 
۳-۲-۶-۲- صداهای ترکیبی 
۳-۲-۶-۳- طیف صدای انسان و وسایل موسیقی
۳-۲-۶-۴- زنگ 
۳-۲-۶-۵- تاثیر جهت حرکت صوت بر تمبر آن 
۳-۲-۷- فواصل موسیقی 
۳-۲-۸- میزان ، گام و آکورد 
۳-۳- عوامل متشکله صوت موسیقیایی
۳-۳-۱- عوامل متشکله صوت موسیقیایی 
۳-۳-۲- عوامل مشخصه کمی صوت 
۳-۳-۳- عوامل مشخصه کیفی صوت 
۳-۳-۳-۱- شکل 
۳-۳-۳-۲- رنگ 
۳-۳-۳-۳- سایه روشن 
۳-۳-۳-۴- هماهنگی و هارمونی 
۳-۳-۴- خطوط ملودی 
۳-۳-۵- وزن 
۳-۴- ترکیب عناصر درموسیقی و معماری
۳-۴-۱-تصویرگری در موسیقی و معماری 
۳-۴-۲- تکرار و تصویرگر هنری 
۳-۴-۳- تکرار عامل تعادل 
۳-۴-۴- عناصر معماری در ترکیب 
۳-۴-۵- عناصر موسیقی در ترکیب 
۳-۴-۵-۱- ملودی 
۳-۴-۵-۲- وضوح و خوانایی ملودی 
۳-۴-۵-۳- درازی ملودی 
۳-۴-۵-۴- حرکت در ملودی 
۳-۴-۵-۵- طرح و شکل مجموعه 
۳-۴-۵-۶- ریتم 
۳-۴-۵-۷- ضرب 
۳-۴-۵-۸- متریک 
۳-۴-۶- ترکیب هنری 
۳-۵-بافت و تونالیته
۳-۵-۱- بافت 
۳-۵-۲- بافت در موسیقی 
۳-۵-۳- ساز بندی 
۳-۵-۴- موسیقی گوشه دار، موسیقی تغزلی
۳-۵-۵- پیچیدگی و درهمی وزن 
۳-۵-۶- هوموفونی و پولیفونی 
۳-۵-۷- تونالیته 
۳-۵-۸- گام 
۳-۵-۹- بافت در هنر 
۳-۶- حرکت
۳-۶-۱- حرکت در موسیقی 
۳-۶-۲- فعالیت 
۳-۶-۳- جابجایی 
۳-۶-۴- حرکت پیوسته و نوبتی 
۳-۶-۵- حرکت در فرم 
۳-۶-۶- حرکت در شکل 
۳-۶-۷- حرکت در هنر 
فصل چهارم : مطالعات معماری
۴-۱- بررسی آثار کالبدی یا حجمی
۴-۱-۱- فضای شهری 
۴-۱-۲- سیمای شهری 
۴-۱-۳- منظر شهری 
۴-۲- تلفیق ایستایی و زیبایی در فرم سازه ها 
۴-۳- ایمنی در برابر آتش سوزی 
۴-۴- اصول پایه در طراحی
۴-۴-۱- معیارهای طراحی در تالارهای موسیقی 
۴-۴-۲-کیفیت های موسیقیایی آکوستیک 
۴-۴-۳- ضوابط و استانداردهای معماری در طراحی تالارها 
۴-۵- معرفی و بررسی نمونه ها
۴-۵-۱- اپرای سیدنی 
۴-۵-۲- سالن کنفرانس ناتینگهام 
۴-۵-۳-تالار فنلاند،هلسینکی
فصل پنجم: مطالعات تحلیلی
۵-۱- شناخت و تحلیل سایت
۵-۱-۱- مبانی انتخاب سایت 
۵-۱-۲- دلایل انتخاب سایت 
۵-۱-۳- معرفی و تحلیل سایت 
۵-۱-۳-۱- موقعیت سایت از مقیاس جهانی تا مقیاس شهری 
۵-۱-۳-۲- دسترسی و ارتباط سایت با شبکه ارتباط شهر 
۵-۱-۳-۳- بررسی دید و منظر عمومی سایت در مقیاس شهری 
۵-۱-۳-۴- تحلیل جهت ها و امتیاز بندی نورگیری سایت 
۵-۱-۳-۵- تحلیل جهت وزش بادهای مناسب و نامناسب فصول 
۵-۱-۳-۶- تعیین جهت بهینۀ استقرار ساختمان 
۵-۲- توصیف طرح
۵-۲-۱- توصیف ایده کلی طرح 
۵-۲-۲- احکام استخراجی از منبع موسیقی 
۵-۲-۳- احکام استخراجی از منبع معماری 
۵-۳- برنامه فیزیکی طرح 
۵-۴- نقشه ها و مدارک معماری
۵-۴-۱- دیاگرام و روابط بخشهای مختلف 

======