دانلود پروژه روستای اسپاس شهرستان ابهر زنجان ۴۷ اسلاید – ۴۰ صفحه طرح هادی و نقشه های اتوکد

.

پروژه شهرستان ابهر زنجان ۴۷ اسلاید – ۴۰ صفحه طرح هادی و نقشه های اتوکد

.

توضیحات

+

پروژه روستای اسپاس شهرستان ابهر زنجان ۴۷ اسلاید + ۴۰ صفحه طرح هادی + نقشه های اتوکد

معرفـی اجمالـی استـان زنجـان :
اسـتـان زنـجـان با وسعتی بیش از ۲۲ هزار کیلومترمربع در منطقه شمال غرب کشور بین َ۳۵ و ْ۳۵ تا َ۱۵ و ْ۳۷ عرض شمالی از خط استوا و َ۱۰ و ْ۴۷ و َ۲۸ و ْ۴۹ طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد . میانگین ارتفاع آن بیش از ۱۵۰۰ متر از سطح دریاست . پست ترین نقطه داخل آن با ارتفاع ۳۰۰ متر در منطقه طارم و بلندترین قله آن با ارتفاع ۲۹۰۰ متر در کوههای تخت سلیمان از ارتفاعات شهرستان ماهنشان قرار دارد . استان زنجان از شمال به استانهای آذربایجان شرقی ، اردبیل و گیلان از شرق به استان قزوین و از جنوب به استانهای همدان و کردستان و از غرب به استان آذربایجان غربی محدود می باشد . براساس آخرین تقسیمات کشوری استان زنجان دارای ۷ شهرستان ، ۱۵ بخش ، ۴۶ دهستان و ۱۶ شهر می باشد .

پروژه روستای اسپاس شهرستان ابهر زنجان ۴۷ اسلاید – ۴۰ صفحه طرح هادی و نقشه های اتوکد



اگر اقلیم را عملکرد ویژگیهای قالب یک منطقه در درازمدت تعریف کنیم که خود تحت تأثیر عواملی از قبیل عرض جغرافیایی ، دوری و نزدیکی به منابع بزرگ آب ، پستی و بلندی ارتفاع از سطح دریاها ، واقع شدن در مسیر جریانهای عظیم رطوبتی قرار می گیرد ، در استان زنجان با توجه به متوسط بارندگی سالیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر متوسط دمای سالیانه ۹ تا ۱۷ درجه سانتیگراد سه نوع اقلیم :
نیمه خشک فراسرد ،نیمه خشک سرد ، مدیترانه ای سرد را می توان مشخص کرد بر این اساس اقلیم منطقه ابهر وخرمدره نیمه خشک سرد و منطقه خدابنده مدیترانه ای سرد و زنجان نیمه خشک فراسرد خواهد بود . همچنین می توان گفت که آب و هوای کوهستانی که نواحی قیدار ، زنجان و ابهر را در بر می گیرد زمستانهای سرد و پربرف و تابستانهای معتدل از ویژگیهای آن است . منطقه طارم علیا دارای آب و هوای گرم و نیمه مرطوب می باشد که تابستانهای گرم و زمستانهای ملایم دارد و از درجه رطوبت و میزان بارندگی قابل توجهی برخوردار است . مناطق قشلاق افشار ، انگوران ، ماهنشان نواحی معتدل استان را تشکیل می دهند .
-۱-۱بررسیهای عمومی شهرستان
-۱-۱-۱ حدود و وسعت
شهرستان ابهر یکی از شهرستانهای هفتگانه استان زنجان است که در شرق این استان واقع شده و مرکز آن شهر ابهر است . این شهرستان شامل ۴ شهر به نامهای ابهر ، سلطانیه ، صائین قلعه و هیدج است . شهرستان ابهر از نظر اوضاع توپوگرافی و پدیده های انسانی قابل مقایسه با شهرستان زنجان است و اتفاقات تاریخی مشترکی دارند .
این شهرستان از سمت جنوب و مشرق به تاکستان ، از غرب به قیدار ، از شمال به طارم علیا و زنجان و از شمال شرقی به طارم سفلی از استان قزوین محدود است و فاصله آن تا تهران ۲۳۰ کیلومتر و تا مرکز استان ۹۰ کیلومتر است . جدول شماره (۱) تقسیمات اداری ، سیاسی استان زنجان در سال ۱۳۸۰ را نشان می دهد . (نقشه شماره ۱)

-۱-۱-۲تقسیمات سیاسی
براساس آخرین تقسیمات اداری و سیاسی کل کشور این شهرستان ( ابهر ) در سال ۱۳۸۰ دارای یک بخش، دوشهر، هشت دهستان و تعداد ۱۴۶ آبادی بوده است که از این تعداد آبادی، ۱۱۸ آبادی دارای سکنه (۸۱%) و ۲۸ آبادی (۱۹% ) خالی از سکنه بوده اند.
لازم به ذکر است براساس آخرین تقسیمات اداری و سیاسی کل کشور، استان زنجان در سال ۱۳۷۹ دارای ۷ شهرستان ۱۵ بخش، ۱۸ شهر، ۴۶ دهستان و ۱۰۹۶ آبادی بوده است. که از این تعداد آبادی، ۹۷۸ آبادی (۸۹%) دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه بوده اند. جدول شماره ( ۱-۱ )
– موقعیت جغرافیایی
روستای”اسپاس “در دهستان ابهررود ، بخش مرکزی شهرستان ابهرواقع شده است . این روستا از جنوب به اراضی زراعی و گورستان و از شمال وشمال شرقی به اراضی زراعی روستای همت آباد ، ازجنوب وجنوب شرقی به روستای کینه ورس واقع ودرجنوب غربی روستای چپقلو به کوه و ارتفاعات آن محدود می گردد. (نقشه زیر موقعیت شهرستان ودهستان را به صورت شماتیک نشان می دهد).
۲- وجه تسمیه روستا
براساس پرسش های بعمل آمده از اهالی وریش سفیدان روستا ، علت اصلی نامگذاری روستای اسپاس به طوردقیق مشخص نگردیده است ولی از مباحث اینطور استنباط شد که در گذشته دور این روستا محل حمد وثنا، شکرگذاری ودارای عالم بوده ، وبه خوبی مراسم دینی مذهبی راانجام می دادند، از نام سپاس و درود ، بعد از گذشت مدت زمان طولانی نام این روستا به اسپاس تبدیل شده است .
۳- تقسیمات سیاسی – اداری
تقسیمات سیاسی- اداری روستای ” اسپاس ، طی سه دهه گذشته دشتخوش تغییرات زیادی بوده به طوری که این روستا در ۳۰ سال گذشته در دو استان متفاوت قرار داشته است. در سال ۱۳۴۵ در استان گیلان ، شهرستان زنجان ، بخش حومه و دهستان ابهررود واقع شده بود. در سال ۱۳۵۵ در استان زنجان ، شهرستان ابهر ، بخش مرکزی، دهستان ابهررود محسوب می گردد.
جدول شماره (۱) : بررسی تقسیمات سیاسی- اداری روستای اسپاس طی سالهای ۸۹ – ۱۳۴۵
تقسیمات
استان شهرستان بخش دهستان
۱۳۴۵ گیلان زنجان حومه ابهررود
۱۳۵۵ زنجان ابهر مرکزی ابهررود
۱۳۶۵ زنجان ابهر مرکزی ابهررود
۱۳۷۵ زنجان ابهر مرکزی ابهررود
۱۳۸۵ زنجان ابهر مرکزی ابهررود
ماخذ: مرکز آمار ایران – شناسنامه آبادی های کشور – سالهای ۷۵، ۶۵، ۵۵ و ۱۳۴۵٫

۴- منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی
مهمترین منبع تامین کننده آب شرب روستای اسپاس یک حلقه چاه دستی به عمق حدودا ۲۵ متر می باشد، که بوسیله یک مخزن زمینی که در شمال شرقی روستا قرار دارد به ظرفیت حدود۴۰۰ متر مکعب ، با۲۲۰ انشعاب آب آشامیدنی کلیه واحدهای مسکونی و تجاری را تامین می گردد. بنابر اظهارات شورای محترم روستا، درحال حاضریکی از مشکلات موجود روستا درزمینه تا مین آب ، کمبود آب چاه موجود جهت تغذیه منبع آب و همچنین کم بودن ظرفیت نگهداشت آب برای تامین نیازهای اهالی روستا می باشد.
اراضی کشاورزی روستای اسپاس توسط۵ حلقه چاه دستی ،۳ دهنه چشمه دائمی ویک دهنه چشمه فصلی و یک رشته قنات عمومی دایربه طول تقریبی ۳۸۰ متر که از آب رودخانه فصلی شمال و شمال شرقی روستا تقویت شده آبیاری می شود ، علاوه بر موارد فوق آب باران و بند خاکی غرب روستا مهمترین منبع تامین آب کشاورزی برای زمینهای زراعی روستا می باشد .
۵- بررسی ویژگیهای جمعیتی
۵-۱- میزان جمعیت و نرخ رشد
جمعیت روستای اسپاس در سرشماری سال ۱۳۴۵ معادل ۷۸۰ نفر بوده است این رقم در سال ۱۳۵۵ با نرخ رشد مثبت ۷/۱درصد به۹۳۰ نفر افزایش یافته است . جمعیت روستا در دهه بعد نیز بیشتر شده و با نرخ رشد مثبت ۸/۱ درصدبه ۱۱۱۶ نفردر سال ۱۳۶۵ رسیده است . اما این روند نرخ رشد جمعیت در دهه بعد کاهش یافته و جمعیت روستا با نرخ رشد ۵/۰ درصد به ۱۱۷۴نفر درسال ۱۳۷۵رسید . بر اساس اطلاعات خانه بهداشت جمعیت روستا در سال ۱۳۸۲ (سال پایه ) دارای افزایش چشمگیری نبوده است و این رقم به معادل ۱۱۷۶ نفر رسید که نرخ رشد آن، در حدود۰۱/۰ می باشد. روند افزایش جمعیت در روستا ارهـان عمدتاً بسیار پایین بوده واز یک حالت ایستا برخوردار بوده است.جدول شماره (۲) نشان دهنده این مسئله می باشد .
جدول شماره (۲) : جمعیت و نرخ رشد آن در روستای ارهـان طی سالهای ۸۲- ۱۳۴۵
۱۳۴۵ ۱۳۵۵ ۱۳۶۵ ۱۳۷۵ ۱۳۸۲
جمعیت ۷۸۰ ۹۳۰ ۱۱۱۶ ۱۱۷۴ ۱۱۷۶
نرخ رشد – ۷/۱ ۸/۱ ۵/۰ ۰۱/۰
تعداد خانوار ۱۵۲ ۱۷۰ ۲۲۹ ۲۱۸ ۲۳۵
بعد خانوار ۱/۵ ۵/۵ ۸/۴ ۴/۵ ۰/۵
ماخذ: مرکز آمار ایران شناسنامه آبادی های کشور ، سالهای ۷۵، ۶۵، ۵۵ و ۱۳۴۵٫
۵-۲- ترکیب اشتغال
ترکیب اشتغال درسال ۱۳۷۵ روستای ارهـان درمقایسه باشهرستان ابهر ومناطق روستایی کل شهرستان ازتفاوت قابل توجهی برخودارنیست. شاغلین روستای ارهـان به ترتیب ۸۹ درصددربخش کشاورزی،۴درصددربخش خدمات و۲ درصد دیگر دربخش صنعت و ۵ درصد نیز درسایرفعالیتهای به فعالیت مشغولند.درحالیکه این ترکیب درسطح شهرستان معادل۱/۳۰ درصددربخش کشاورزی ،۱/۳۳درصددربخش صنعت و۷/۳۲ درصددربخش خدمات می باشد.درصورتیکه صرفاًنقاط روستایی شهرستان موردبررسی قرارگیرد،این نسبتها شامل۳۲/۸۰ درصددربخش کشاورزی،۶۶/۱۲ درصددربخش صنعت و۰۲/۷۰ درصددربخش خدمات است.
۵-۳- نسبت جنسی
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵، از کل جمعیت روستای ارهـان ، ۶۰۶ نفر مردو ۵۶۸ نفر زن می باشند . بدین ترتیب نسبت جنسی معادل ۱۰۷ است.براساس آمار و اطلاعات واصله از خانه بهداشت در سال۱۳۸۲ از کل جمعیت ۱۱۷۶ نفری روستای ارهـان ۶۰۵ نفر مرد و۵۷۱ نفر زن می باشد که نسبت جنسی معادل ۱۰۶می باشد.که این تغییرجزئی نسبت جنسی بیشتر مربوط به تعداد کمترمتولدین پسر در سالهای اخیر نسبت به متولدین دختر می باشد .
این رقم در مقایسه با نسبت جنسی در مناطق روستایی و حتی مناطق شهری شهرستان ابهر بالاتر است ، نسبت جنسی در نقاط شهری و روستائی شهرستان به ترتیب ۱۰۰ و ۹۸ می باشد .
۵-۴- سواد
یکی از شاخصهای مهم اجتماعی ، نسبت با سوادی است که بررسی آن در روستای اسپاس نشان می دهدکه این نسبت در دو دهه سرشماری از روند رو به رشدی برخوردار است، نسبت باسوادی در سال ۱۳۶۵ معادل ۷ /۳۵ درصد بوده که در سال ۱۳۷۵ به ۴/۶۱ درصد افزایش می یابد که درمقایسه با سکونتگاههای روستائی منطقه (۸۷/۷۴ درصد ) ، میزان مطلوبی نمی باشد . شایان ذکر است ، بر اساس اطلاعات خانه بهداشت در سال ۱۳۸۲ تعداد افراد با سواد روستا۷۷۶ نفر ( ۶۶ درصد )گزارش شده است.
۵- ۵- بعد خانوار
بعد خانوار روستا طی دوره های مختلف سرشماری تا سال ۱۳۵۵ روندی افزایشی داشته است . این رقم از۱/۵ در سال ۱۳۴۵ به ۵/۵ در سال ۱۳۵۵ رسیده است . در سال ۱۳۷۵ این رقم به ۴/۵ نفر کاهش یافته است. بطور کلی کاهش این رقم طی سالهای مختلف نشانگرکم شدن تعداد فرزندان خانوار و همچنین تاثیر سیاستهای کلان دولت درتنظیم خانواده وافزایش هزینه هاو همچنین ارتقاء آموزشهای عمومی می باشد. شایان ذکر است ، بر اساس آمار خانه بهداشت روستا بعد خانوار در سال ۱۳۸۲ معادل ۰/۵ نفر بوده است .
۵- ۶- ترکیب نیروی انسانی
براساس ســرشــماری عمــومی نفــوس و مسکــن در سال ۱۳۷۵، جمعیت دهســاله و بیشتر روســتای اسپاس معادل۸۴۱ نفر می باشد که از این تعداد ۲۰۵ نفر شاغل( ۴/۲۴ درصد) و۲۵ نفر بیکار(۳ درصد) بوده اند. بنابراین جمعیت فعــال این روستا معادل۲۳۰ نفر می باشد . با استفاده از اطلاعات فوق می توان نرخ فعالیت رامحاسبه کرد. نرخ فعالیت روستای ارهـان ۳/۲۷ درصد می باشدکه ازنرخ فعالیت شهرستان ابهر و مناطق روستائی آن به ترتیب ۸۷/۳۳ و ۸۲/ ۳۹ درصد در سال ۱۳۷۵ پائین تر است .

========================================================

خرید پروژه

در کلیه ساعات شبانه روز، پس از پرداخت، فوراً می توانید
پروژه را دانلود فرمایید.

توضیحات دانلود و دریافت فایل

نوع فایل ۴۷ اسلاید + ۴۰ صفحه طرح هادی + نقشه های اتوکد
شرح پروژه روستای اسپاس شهرستان ابهر زنجان
نوع دریافت دانلود

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *