.

دانلود ۲ – روستای بهرام آباد اسلامشهر ۸۴ اسلاید + ۲۳ صفحه و نقشه های اتوکد

.

توضیحات

+

وضعیت جغرافیایی شهرستان اسلامشهر

شهرستان اسلامشهر یکی از شهرستان های استان تهران می باشد که در جنوب غربی این استان واقع شده است . این شهرستان از شمال به شهر تهران و شهرستان شهریار از غرب به شهرستان رباط کریم از جنوب به شهرستان ری و از شرق به شهر تهران و شهرستان ری محدود می شود . شهر اسلامشر تا شهر تهران ۲۰ کیلومتر فاصله دارد .

۲ – روستای بهرام آباد اسلامشهر ۸۴ اسلاید + ۲۳ صفحه و نقشه های اتوکد

 این شهرستان طبق آخرین تقسیمات سیاسی – اداری کشور ( ۱۳۷۶ ) دارای دو بخش مرکزی ( به مرکزیت اسلامشهر ) و چهار دانگه ( به مرکزیت چهار دانگه ) و ۴ دهستان به نامهای صالح آباد ( به مرکزیت روستای صالح آباد ) ، دهستان ده عباس ( به مرکزیت روستای ده عباس ) و دهستان فیروز بهرام ( به مرکزیت روستای فیروز بهرام ) و دهستان چهار دانگه ( به مرکزیت روستای چهار دانگه ) می باشد .

جغرافیای طبیعی
زمین شناسی و توپوگرافی
شهرستان اسلامشهر به طور کلی قسمتی از دشت صاف و هموار تهران محسوب می گردد که از آبرفت های سیلابی دامنه ی جنوبی ارتفاعات توچال و آبرفت های کوه آراد تشکیل یافته است . شهرستان اسلامشهر جزء دشت های استان تهران محسوب می گردد .

۱- به طور کلی از رسوبات سیلابی و آبرفت های رودخانه کوهپایه های جنوبی شکل گرفته است .
۲- این دشت از شمال به کوهپایه های دامنه ی جنوبی البرز مرکزی و از جنوب به شوره زارهای حاشیه ی کویر داخلی و یا رودخانه های شور منتهی به آن ها محدود می شود .
۳- شیب کلی شبکه ی آبی از شمال به جنوب است که در شمال ، حوضه ی آبگیر و در جنوب حوضه های آبریز شوره زارهای جنوبی است .
منابع آب و پوشش گیاهی
آب و هوای منطقه اسلامشهر از نوع نیمه صحرایی است ، پوشش گیاهی منطقه تنها خار و بوته استپ های صحرایی خصوصاً در دامنه ارتفاعات دیده می شوند .
سه عامل جغرافیایی در نوع آب و هوای شهرستان اسلامشهر نقش موثریایفا می نمایند :
۱- دشت کویر ۲- رشته کوه های البرز ۳- بادهای مرطوب و باران آور غربی
دما
مطابق آمار مربوط به ایستگاه هواشناسی مهرآباد در سال ۱۳۷۸ ، میانگین درجه حرارت منطقه ۶/۱۶ درجه سانتی گراد حداکثر دمای منطقه ۵/۳۶ درجه سانتی گراد در تیر ماه و حداقل آن ۲- درجه سانتی گراد در دی ماه می باشد .
میانگین بارش سالانه ی ایستگاه مهرآباد ۲۲۰ میلی متر می باشد . بیشترین میزان بارش در بهمن ماه ( ۵۰ میلی متر ) و کمترین آن در مرداد و شهریور ماه می باشد . بیشترین میزان رطوبت در دی ماه ۷۶ درصد و کمترین آن در خرداد ماه ۱۵ درصد و تعداد روزهای یخبندان نیز ۲۶ روز در سال می باشد . چگونگی وزش بادهای منطقه تابع دماهای غربی می باشد .
در سال ۱۳۷۵ از آهنگ رشد شتابان جمعیت کاسته شده است در همین سال جمعیت شهرستان به ۴۰۲۱۰۲ نفر رسیده است که نرخ رشد ۷۳/۳ درصد را نشان می دهد . ملاحظه می شود که طی ۳۰ سال ، تعداد ۳۷۴۷۴۹ نفر به کل جمعیت شهرستان اضافه شده است .
در سال ۱۳۷۵ ، نسبت با سوادی بین نقاط روستایی ۱۱/۸۷ درصد و ۳۱/۸۰ درصد بوده است . بین مردان و زنان نسبت با سوادی نقاط روستایی از میانگین شهرستان و نقاط شهری پائین تر می باشد .

عمده کشاورزی در گروه عمده « عمده فروشی و خرده فروشی ، تعمیر وسایل نقلیه موتوری ، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی » ۷۰/۶ درصد ، ۹۸/۱۵ درصد ، ۵۷/۳۷ درصد و ۷۵/۳۹ درصد بوده است .
روستای بهرام آباد نیز به عنوان یک سکونتگاه روستایی با شاخص ها و خصوصیا شهری در حریم شهرداری اسلامشهر واقع شده است ، از طرف دیگر استقرار روستا در کنار اتوبان تهران – ساوه دسترسی آسان به شبکه های ارتباطی و وجود کانون های پر قدرت جمعیتی نظیر تهران و اسلامشهر در اطراف روستا ، خصیصه های مرکزیت را از این روستا سلب کرده و بدین خاطر روستای بهرام آباد فاقد حوزه ی نفوذ است . فقدان خدمات رفاهی ، آموزشی ، بهداشتی – درمانی در روستا نیز به عنوان یک عامل منفی عمل کرده و خود روستا از نظر خدماتی تحت نفوذ نقاط پر جمعیت قرار گرفته است . در نتیجه روستای بهرام آباد از نظر خدمات درمانی ( درمانگاه ) و خدمات فرهنگی و خرید های عمده متکی به اسلامشهر می باشد . بیشترین ارتباط خدماتی روستایی به ترتیب اسلامشهر ( به عنوان مرکز بخش و شهرستان ، ده عباس ( به عنوان مرکز دهستان ) و شهر تهران می باشد .
بر اساس آخرین تقسیمات اداری – سیاسی کشور ، روستای بهرام آباد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر و دهستان ده عباس می باشد . ای روستا در ۲ کیلومتری شرق اسلامشهر و در حاشیه شمالی کیلومتر ۱۰ اتوبان تهران – ساوه قرار دارد و از شمال به روستای ترشنبه از غرب به موسی آباد و شهر اسلامشهر از جنوب به اتوبان تهران – ساوه و روستای ده عباس و از شرق به روستای ملک آباد محدود می شود . فاصله روستا تا مرکز دهستان ( ده عباس ) یک کیلومتر و تا شهر اسلامشهر ۲ کیلومتر و تا تهران ۱۰ کیلومتر می باشد .
این منطقه جزء کوچکی از دشت تهران محسوب می شود و از آبرفت سیلابی رودخانه کرج به تکامل زمین ساختی رسیده است . روستای بهرام آباد با شیب نامحسوس شمالی – جنوبی در حاشیه ی شمالی اتوبان تهران – ساوه واقع شده و دارای خاک عمیق با بافت ریز است . منطقه ای که روستا در آن استقرار پیدا کرده صاف و هموار بوده و هیچ عارضه ی طبیعی در اطراف آن به چشم نمی خورد . از نظر آب و هوایی نیز روستا دارای ویژگی های آب و هوایی نیمه خشک بیابانی است .

میانگین بارش سالانه از نظر وزش باد روستا تحت تأثیر بادهای غربی است و باد محلی شهریار نیز در فصولی از سال باد غالب روستا به حساب می آید .
بیشترین شدت وزش باد در فصل بهار و زمستان است . درکل می توان گفت کویرهای جنوبی و رشته کوه های البرز تمام عناصر آب و هوایی روستا را تحت تأثیر قرار می دهد و تیپ اقلیمی روستا را به صورت نیمه خشک بیابانی درآورده است .
با توجه به آمار فوق می توان نتیجه گرفت که منطقه مورد مطالعه زلزله خیز بوده است . مهمترین گسل های منطقه عبارتند از : گسل کهریزک در جنوب منطقه ، گسل ری و پارچین در شرق منطقه به جز زلزله هیچ عارضه ی دیگری روستا را تحت تأثیر قرار نمی دهد .
تعیین محدوده ی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا
اراضی روستای بهرام آباد در چهار جهت جغرافیایی روستا پراکنده است . از شمال اراضی روستا تا خط راه آهن امتداد دارد . از غرب نیز اراضی روستا تا آخرین ساخت و سازهای موسی آباد و اسلامشهر شهر امتداد می یابد .
به علت گسترش ساخت و سازهای عمومی رفته و حتی محدوده میدان نماز اسلامشهر قبلاً از اراضی روستای بهرام آباد محسوب می شده است . از طرف جنوب نیز قسمتی از اراضی پیین دست اتوبان تهران – ساوه جزو زمین های این روستا به حساب می آید . در این قسمت نیز اراضی روستا به زمین های روستای ده عباس محدود می شود . از طرف شرق نیز اراضی روستا به شعاع تقریبی۵/۲ کیلومتربه روستای ملک آباد محدود می گردد. روستا فاقد هر گونه منابع طبیعی است .
تنها عارضه طبیعی روستا باغات و اراضی کشاورزی است که در محدوده های یاد شده پراکنده هستند . تا سال های قبل از انقلاب اسلامی روستا بهرام آباد از نعمت وفور آب کشاورزی بهره مند بوده است . هم اکنون این رشته قنات ها خشک شده است .
هم اکنون منابع آب کشاورزی روستا در دو حلقه چاه عمیق و یک حلقه چاه نیمه عمیق خلاصه می شود . در اطراف روستا هیچ نوع منبع ابی سطح الارضی نظیر رودخانه و چشمه وجود ندارد .
آب آشامیدنی
آب آشامیدنی روستا از یک حلقه چاه عمیق به عمق ۱۲۰ متر تأمین می شود . تا قبل از حفر این چاه یک حلقه چاه نیمه عمیق که در ۵۰ متری غرب چاه فعلی واقع شده آب آشامیدنی روستا را تأمین می کرد .
روستای بهرام آباد در سال ۱۳۵۵ یک روستای کوچک با جمعیت ۲۷۹ نفر و ۵۸ خانوار و با بعد خانوار ۸/۴ نفر بوده است . در سال ۱۳۶۵ ، روستا با یک افزایش بی سابقه ی جمعیتی رو به رو می شود .
در سال ۱۳۶۵ ، جمعیت روستا به ۳۱۰ خانوار و ۱۵۳۱ نفر می رسد و بعد خانوار نیز در همین سال ۹/۴ نفـر بـوده است . نرخ رشد جمعیت طی ده سال ( ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ ) ۵۶/۱۸ درصد بوده است .
روستای بهرام آباد بعد از انقلاب اسلامی شروع به رشد کرده و هم اکنون بصورت یک حومه ی نسبتاً پر جمعیت روستایی در آمده است .
بر اساس آمار سال ۱۳۷۵ ، این روستا ، دارای ۴۱۳ خانوار ۱۹۵۹ نفر جمعیت با بعد خانوار ۷/۴ نفر بوده که نسبت به دوره ی قبل از آهنگ رشد جمعیت روستا کاسته شده است . نرخ رشد جمعیت طی ۱۰ سال ( ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ ) معادل ۵/۲ درصد می باشد . از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ ، تعداد ۲۴ نفر و نیز ۱۸ خانوار از روستا مهاجرت کرده اند .
همچنین به علت کنترل شدید ساخت و ساز در این روستا توسط شهرداری منطقه ۱۸ تا چند سال پیش و اخیراً توسط شهرداری اسلامشهر روستا کشش جمعیتی خود را از دست داده و در نتیجه روند مهاجر فرصتی بر آن حاکم شده است . علاوه بر جمعیت خالص روستا ، تعداد ۱۲ خانوار و ۵۹ نفر از افـاغنه در روستا ساکن هستند که جمعیت ناخالص روستا به ۱۹۹۲ نفر می رسد .

=========================================================