فهرست/چکیده

+

فایل پاورپوینت آشنایی با معماری عصارخانه ، در حجم ۳۶ اسلاید قابل ویرایش ، همراه با یک هدیه ویژه.

بخشی از متن:
از نیازهای دیرینه ی بشر روشنایی بود تا به واسطه ی آن از دام ظلمت و تاریکی برهد .با پیشرفت زمان درهر گوشه و کنار راه و رسمی برای مبارزه با عفریت سیاهی شب ایجاد شد، که استفاده از دانه های روغنی یکی ازاین راه ها بود.پیش از آنکه شمع اهمیتی بسزا داشت،لیک بیشتر در خانه ی اعیان و رجال ودرباریان بکار می رفت.
بی تردید عوام ،در شهر و روستا،استفاده از روشنایی دانه های روغنی را برتر می شمردند و بررسی دقیق آثار باستانی ،گواه این مدعاست که روغن چراغ بزرگترین عامل موُثر در تأمین روشنایی مورد نیاز مردم بوده است.
در مسجد جامع اصفهان، که از آثار قزون اولیه عصر اسلامی است ، جای چراغ های روغنی فراوانی در دالانها و شبستانها به چشم می خورد وقف نامه های موجود نیزتماما” حاکی از آن است که در گذشته سرمایه های هنگفتی برای تأمین روغن چراغ مساجد وامام زاده ها،اختصاص می دادند .
درفرهنگ فارسی معین در معنی کلمه عصارخانه آمده است:

«عصارخانه،جایی که درآن عصاری کنند.محلی که درآن شیره انگوریا روغن نباتی گیرند.»عصار یا روغنگربه کسی گویند که از بذور گوناگون مانند کرچک وکنجد وجزآن روغن گیرد.

عصاری به عنوان یک شغل با اهمیت شناخته می شده ودر فرهنگ معین در ذیل این کلمه می خوانیم،شغل وعمل عصار را عصاری گویند وعصارخانه، دکانی است که در آن روغن گیرند و فروشنده ،اسب یا گاو عصاری را با چشم بسته د ور دستگاه روغن گیری می گرداند وآن را به کار می اندازد.
و…

فهرست مطالب:
پیدایش عصار خانه ها
پیشینه روانکاوی در ایران باستان
مقدمه
کیفیت ساختمان عصار خانه
بخش های ساختمان عصار خانه
پلان طبقه همکف عصارخانه شاهی
عصارخانه های اصفهان
عصارخانه خمینی شهر
عصارخانه اخلاقی (آقا)
تصاویری ازابزار مورد استفاده در عصار خانه
منابع

این فایل با فرمت پاورپوینت در ۳۶ اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:
فایل پاورپوینت برج میلاد(۱۲ اسلاید)
===================================================================