عنوان مقاله

+ دانلود تحقیق هارد دیسک

فهرست مطالب

+ انواع هارد دیسک ۱

SATA 2

RAID 17

آشنایی با SCSI 24

مقایسه هارد دیسکهای SATA و IDE 29

کلاستر ۳۱

فایل سیستم ترابایتی ۳۳

WINFS فایل سیستم آینده ۳۵

دیسک سخت ۳۷

تکنولوژی ۳۹

تاریخچه ۴۲

خصوصیات هارد دیسک ۴۴

سنجش ظرفیت ۴۷

جامعیت ۴۹

مناطق فرود ۵۲

دسترسی و ارتباط ۵۳

تولید کنندگان ۶۰

انواع فایل سیستم ها ، ویژگی ها و کاربردها ۶۵

آشنایی با سیستم فایل Ntfs و معرفی ویژگی ها و امکانات به طور کامل ۶۹

خلاصه ۷۲

سیستم فایل ۷۵

قابلیت بازیابی ۷۶

فهرست

عنوان صفحه

Fat32 77

سازگاری و رفع اشکال ۷۷

قابلیت تطابق بهتر NTFS با درایورهای بزرگ ۷۹

تبدیل به NTFS 80

بررسی عمیق تر NTFS 82

نگاشت کلاسترهای معیوب ۸۵

امنیت اطلاعات ۸۷

رمزنگاری فایلها ۸۹

عملیات خواندن و نوشتن فیلها در حالت رمز شده ۱۰۲

Unicode Names 103

یونیکد چیست ۱۰۴

فایلهای چند جریانی ۱۰۶

فشرده سازی ۱۱۱

فشرده سازی NTFS 112

فایلهای تنک ۱۱۸

سهمیه های دیسک ۱۲۰

نمایه سازی ۱۲۱

ردگیری توزیع شده پیوندها ۱۲۳

Reparse Points 126

پیوندهای سخت و نقاط انشعاب ۱۲۸

نقاط انشعاب ۱۳۱

پوشه ها دروازه هایی برای سایر درایوها ۱۳۳

نسخه های NTFS 136

ارتقای ویندوز ۱۳۷

ویژیگیهای هر نسخه ۱۳۹

فهرست مراجع ۱۴۰

========
خلاصه تحقیق هارد دیسک
انواع هارد دیسک

دیسک سخت با هارد دیسک منبع و محل ذخیره تمام برنامه ها و داده هاى موجود درون یک کامپیوتر است. در حال حاضر دیسک هاى سخت در دو نوع IDE و SATA بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان است.

کابل هاى اتصالى به هارد دیسک هاى IDE شامل کابل ۴۰ پین دیتا و کابل چهار پین برق مى باشد، اما در دیسک هاى سخت SATA از کابل هاى برق ۱۵ پین و هفت پین دیتا استفاده مى شود.

یکى از مزایاى هاردهاى Sata استفاده از کابل هفت پین دیتا است. با استفاده از این کابل، فضاى داخل کیس خلوت و جریان هوا در کیس راحت تر به گردش درمى آید، همین طور براى تنظیم دو هارد Sata نیازى به جابه جایى جامپرهاى روى هارد نیست، چون خود آن ها بنا به شماره پورت Sata تنظیم مى شوند.
هاردهاى IDE داده ها و اطلاعات را با سرعت ۱۳۳ مگابایت در ثانیه منتقل مى کنند، اما دیسک هاى Sata اطلاعات را با سرعت ۱۵۰ مگابایت در ثانیه جابه جا مى کنند. البته در انواع جدید این دیسک (A10) اطلاعات با سرعت سه گیگا بایت در ثانیه منتقل مى شوند که انقلابى در صنعت هاردیسک مى باشد.
تمام هارد دیسک ها مقدار فضایى را به عنوان بافز یا حافظه در اختیار دارند تا عملیات و محاسبات انتقالات، سریع تر و مطمئن تر انجام شود.
هارد دیسک هاى جدید از مقدار حافظه بیشترى استفاده مى کنند، مانند هارد هشت مگابایتى Sata که بسیار سریع تر از هاردهاى موجود در بازار است.
در زمان بستن و باز کردن هارد دیسک باید به این نکات توجه کرد:
۱- رعایت کردن جهت قراردادن کابل هاى برق و دیتا توسط نشانه هاى روى کابل
۲- در زمان روشن بودن چراغ هارد، به هیچ وجه هارد را تکان ندهید، زیرا امکان دارد که به سطح سخت دیسک صدمه وارد شود که اصطلاحاً به آن بدسکتور گویند

SATA

تکنولوژی هارد دیسک های ساتا (SATA) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی (سریال) است. یعنی انتقال اطلاعات ازهارد دیسک به باس دیتا و در جهت عکس به طور منظم و در دورهای زمانی مشخص انجام می‏گیرد. هارد دیسکهای ساتا از کابلهای ریبون با پهنای کمتر استفاده می کنند . این کابلهای نازک دارای کانکتورهای بست داری هستند که کار کردن با آنها را ساده‏تر می کند. هارد دیسکهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط ۱۵۰Mb بر ثانیه انتقال می‏دهند. برای جبران افت سرعت در حالت سری، باید سرعت رفت و برگشت را در هر سیکل کاری بالاتر برد. در سرعت سیکل برابر، سرعت انتقال رابط موازی حدوداٌ هشت برابر بیش از حالت سری است. بنابر این برای جبران این اختلاف و پیشی گرفتن از آن، سیکل و به عبارتی فاصله زمانی هر رفت و برگشت در رابط سری را باید افزایش داد که این نکته نیز به راحتی و با استفاده از تراشه های قدرتمند امروزی قابل انجام است، به همین دلیل است که امروزه شاهد انواع دیسک های سخت حجیم ۳۰۰ و ۵۰۰ گیگابایتی SATA II با سرعتی حدود ۳۰۰Mb/S در بازار هستیم. در حال حاضر دو نسخه از این استاندارد معرفی شده که به ترتیب عبارتند از SATA I (به اختصار SATA) و SATA II. سرعت انتقال اطلاعات در نوع اول برابر با ۱۵۰ MB/S و در نوع دوم یا همان SATA II برابر با ۳۰۰ MB/S (البته در حالت تئوری) می‏باشد. با اینکه سرعت اسمی انتقال اطلاعات در دیسک های SATA II دوبرابر SATA I است اما این تفاوت در واقعیت به ندرت از ۲۰% فراتر می‏رود. در اصل بخش عمده این افزایش سرعت به لطف وجود فناوری جدیدی با نام Native Command Queuing در دیسک های سخت SATA II بدست می آید. در واقع تاثیر NCQ به این صورت است که باعث می شود اطلاعاتی که برای خواندن توسط هد دستگاه در صفحات مدور ذخیره‏سازی ( پلاترها – صفحات آلمینیومی به شکل دایره که در محفظه دیسک سخت قرار دارند و اطلاعات بر روی آنها به صورت صفر و یک و روش مغناطیسی ذخیره می شوند) قرار دارند، طوری چیده شوند که با حداقل چرخش صفحات، اطلاعات توسط هد دستگاه خوانده شوند. برای خوانده شدن اطلاعات توسط هد دستگاه، در حالتی که از فناوری NCQ استفاده شده صفحه مدور نیاز به ۱٫۵ دور چرخش دارد. در مقابل دیسک سختی که فاقد فناوری NCQ است، به بیش از ۲٫۵ دور برای خوانده شدن اطلاعات توسط هد دستگاه نیاز دارد.

تکنولوژی دیسک سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می کنند و بدین معناست که اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسک سخت در فاصله های زمانی کاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور که می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATA شناخته می شود که مخفف AT Attachment است.

این تکنولوژی از سال ۱۹۹۰ به عنوان استاندارد کامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسک ها بوده است و این زمانی بود که تکنولوژی مذکور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی که هارد دیسک ها به طور متوسط حجمی معادل ۲۰۰ مگا بایت داشتند. در سال ۱۹۹۰ اولین هارد دیسک یک گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر ۲۰۰ دلار در بازار آمریکا داشت. از آن پس تا کنون IDE تکنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارد دیسکها را با قیمت پایین در اختیار مصرف کننده قرار می داد، جای کمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.

======