عنوان مقاله

+

پرسشنامه جو ایمنی در محل کار ۳۷ سوالی

پرسشنامه جو ایمنی در محل کار ۳۷ سوالی

فهرست/چکیده

+

بخشی از متن پرسشنامه جو ایمنی در محل کار:
آسیب های شغلی از مشکلات مهم سلامت عمومی است و حدودا سالانه بیش از ٣٠٠ هزار کارگر در جهان جان خود را به ای ن علت از دست داد ه و خیلی بیش از این موارد دچار معلولیت م یشوند. برای اندازه گیری جو ایمنی به عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در وقوع حوادث شغلی، ابزار مناسبی وجود ندارد. هدف این مطالعه ساخت پرسشنامه جو ایمنی ایرانی و تأیید روایی و پایایی آن بود.
پرسشنامه ای ۳۱ سؤالی پس از بررسی متون علمی و مشاوره با کارشناسان ایمنی و بهداشت حرف های تدوین شد و ۴۱۰ کارگر از بخ شهای مختلف صنعتی به پرس ش های مربوط، پاسخ دادن د. در نهایت پرسشنامه ای ۲۰ سؤالی از ابزار اصلی استخراج شد. در این مطالعه از تحلیل عاملی
اکتشافی و تجانس بین سؤالات برای بررسی پایایی و روایی ساز ه ها استفاده شد و از مقایسه نمرات جو ایمنی میان گرو ههای مختلف از نظر سن،سابقه کار و سابقه تصادف برای تأیید روایی افتراقی بهره گرفته شد.
 
پرسشنامه جو ایمنی به ۷ عامل مختلف تقسیم شد: تعهد مدیریتی، ارتباطات درباره مسایل ایمنی، محیط ایمن، مسئولیت پذیری ۷۱ درصد از واریانس مت غی ر اص لی را / مدیران، درک خطر، رضایت شغلی و آگاهی و هشیاری نسبت به موضوعات ایمن ی. این عام ل ها ۵ توضیح م یدادند. ضرایب مربوط به تجانس درونی سؤالات رض ایت بخش بود و در برخی شاخص های جو ایمنی میان طبقات از نظر سابقه کار و سابقه تصادف، تفاوت معنی داری مشاهده شد.
تعهد مدیریتی، ارتباطات درباره مسایل ایمنی و محیط ایمن، عوامل مهمی در انداز هگیری جو ایمنی در کارگران بودند و در نهایت، این مطالعه نشان داد که انداز هگیری جو ایمنی با استفاده از ابزار ۲۰ سؤالی در بین کارگران مورد اعتماد و معتبر است.

======