فهرست/چکیده

+
بخشی از متن:
گردشگری مجازی e-tourism مقوله جالبی است که حداکثر دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد. گردشگری مجازی حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است. دور دنیا که در نوشته ژول ورن نویسنده شهیر فرانسوی در هشتاد روز امکان پذیر شد، امروز با ابر متن های اینترنتی با یک کلیک امکان پذیر است. دور دنیا با یک کلیک آرزویی بود که امروزه از مرحله آرزو به حقیقتی غیرقابل انکار مبدل شده است. با استفاده از سایت های کاخ موزه ها، اماکن باستانی جهان می توان به دنیایی از اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت. برخی از پایگاه های دولتی در اینترنت امروزه سیستم های دوربین شهری خود را به سرزمین دیجیتال نیز پیوند داده اند. بااین دوربین ها می توانید شهرهای مختلف را به صورت زنده مشاهده کرده و حتی از آنها عکس یادگاری بگیرید.
شهر کرمان علی رغم جاذبه های متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اکوتوریستی، جایگاه شایسته ای در عرصه بین المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد. بطور کلی آمار ها گویای جایگاه نازل صنعت توریسم در کشور و سهم یک درصدی ایران از سبد گردشگری جهانی است؛ که شهر کرمان نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین با توجه به جا یگاه نامناسب ایران و شهر کرمان در صنعت گردشگری به نظر می رسد توسعه گردشگری مجازی و زیرساختهای وابسته به آن بتواند خلاء موجود را تا حدی جبران نماید. پژوهش حاضر، ترکیبی از دو شاخه تخصصی گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. روش غالب در این تحقیق، روش تحلیلی- میدانی است که با بهره گیری از مدل های کاربردی به امکان سنجی و چگونگی تحقق گردشگر ی مجاز ی بوسیله تکمیل دو نوع پرسشنامه (اول: بررسی شاخصهای شهروند الکترونیک در راستای تحقق گردشگری مجازی و دوم: بررسی و روشهای همبستگی میزان اعتقاد شهروندان به توسعه گردشگری مجازی) می پردازد. جهت تلفیق شاخص ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این مسأله است که مناطق ۷ و ۲ به ترتیب دارای بالا ترین و پایین ترین سطح میانگین شاخصهای شهروند الکترونیک در بین مناطق هفت گانه هستند. اما اختلاف بین مناطق از این حیث چندان زیاد نیست که این موضوع نشان می دهد شهر کرمان از نظر شاخص های سطح سواد الکترونیک در سطح متوسط قرار دارد.

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش   
۱-۱- مقدمه
۲-۱- بیان مسأله
۳-۱- اهمیت و ارزش تحقیق
۴-۱- چارچوب نظری
۵-۱- اهداف پژوهش
۶-۱- فرضیه های تحقیق
۷-۱- ادبیات نظری تحقیق
۱-۷-۱- جهانگردی (توریسم)
۱-۷-۲-گردشگری
۱-۷-۳- انواع گردشگران
۱-۷-۴- فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۷-۵- جامعه اطلاعاتی
۱-۷-۶- شهر الکترونیکی
۱-۷-۷- شهروند الکترونیکی
۱-۷-۸- گردشگری الکترونیک
۱-۷-۹- مزایای گردشگری مجازی
فصل دوم: پیشینه پژوهش   
۱-۲- تحقیقات انجام شده در این زمینه
فصل سوم: روش تحقیق   
۱-۳- روش گردآوری اطلاعات
۲-۳- قابلیت اجرایی تحقق گردشگری مجازی در شهر کرمان
۱-۲-۳- بررسی میانگین شاخصه ای شهروند الکترونیک
۲-۲-۳- برآورد تقریبی تعداد پرسشنامه مورد نیاز هر منطقه با توجه حجم نمونه
۳-۳- مقایسه تحلیلی- تطبیقی میزان اعتقاد شهروندان کرمانی به توسعه گردشگری مجازی در مناطق هفت گانه شهر کرمان)
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج  
۱-۴- تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق
۱-۱-۴-فرضیه ۱: میزان آمادگی الکترونیکی
۲-۱-۴- فرضیه ۲: اکثریت شهروندان مناطق هفت گانه شهر کرمان به توسعه گردشگری مجازی اعتقاد دارند.
۳-۱-۴-فرضیه ۳: توسعه گردشگری مجازی ، موجب رونق گرفتن سایر بخش های اقتصادی مرتبط خواهد گردید.
۲-۴-جمع بندی و نتیجه گیری
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات    
۱-۵- نیازمندی های ایران به گردشگری الکترونیکی
۲-۵- وضعیت گردشگری الکترونیکی در ایران
۳-۵- مقایسه وضعیت گردشگری الکترونیکی ایران و جهان
۴-۵- مشکلات گردشگری الکترونیکی در ایران
۵-۵- راهکارهای توسعه گردشگری الکترونیکی در ایران
۶-۵- معرفی چند نمونه جالب از سایت های گردشگری ایران
۷-۵- لوازمات گردشگری آنلاین
۸-۵-نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع
فهرست جداول و اشکال

======