عنوان مقاله

+  

مقاله

فهرست/چکیده

+
آسفالت رنگی
آسفالت رنگی یک فناوری اختصاصی ثبت شده می‌باشد که تولید نمای آجر، ‌، ‌سنگ و طرح های واقعی دیگر روی آسفالت می نماید. آسفالت رنگی انعطاف پذیری و قدرت آسفالت را با فناوری برتر پوششی تلفیق نموده که در نتیجه سطحی پایدار و مقرون به صرفه با شرایط نگهداری آسان ایجاد می نماید. از مولدهای حرارتی منحصر به فرد تا پوشش های مخصوص پوشش‌های آسفالت رنگی نه تنها تنوع رنگ نامحدودی دارند بلکه باعث تقویت سطح آسفالت می‌شوند.

مقدمه:

همانطور که می دانید روسازی راه موضوعی است که هر ساله بودجه‌ی هنگفتی را به ترمیم یا ساخت آن اختصاص می‌دهیم و برای اقتصادی و سازگار بودن طرح آن با محیط زیست باید تدابیر کارآمدی در این زمینه اندیشید.در کشور ایران بدلیل کمبود منابع سیمان و وفور منبع قیر از روسازی آسفالتی در ساخت راهها استفاده می‌شود.آسفالتی که بطور معمول از گذشته تا به حال در سطح راهها استفاده شده است.با قیمت بالایی تهیه شده است.و تنوعی در رنگ آنها وجود ندارد.از لحاظ دوام مقاومت و تاثیرات زیست محیطی نیز جای بحث دارد که همواره هزینه های جانبی بسیاری در این زمینه ها صرف شده است.در این مطلب قصد دارم در این زمینه بنویسم.

آسفالت رنگی یک فناوری اختصاصی ثبت شده می‌باشدکه تولید نمای آجر،‌اسلیت، ‌سنگ و طرح های واقعی دیگر روی آسفالت می نماید. آسفالت رنگی انعطاف پذیری و قدرت آسفالت را با فناوری برتر پوششی تلفیق نموده که در نتیجه سطحی پایدار و مقرون به صرفه با شرایط نگهداری آسان ایجاد می نماید. ازمولدهای حرارتی منحصر به فرد تاپوشش های مخصوص  پوشش‌های آسفالت رنگی نه تنها تنوع رنگ نامحدودی دارند بلکه باعث تقویت سطح آسفالت می‌شوند. این پوشش ها بر پایه فناوری پلیمر های اکریلیکی اصلاح شده با اپوکسی می‌باشند. اکریلیک ها باعث دوام در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش بوده و رنگ پریدگی را به حداقل می رسانند. پایه بودن این پوشش ها باعث سازگاری با محیط زیست می باشد. این پوششها مخصوص شرایط آب و هوایی و ترافیک مختلف بوده که سطوحی با دوام با رنگ زنده ایجاد می‌کند.

آسفالت رنگی از رویا تا واقعیت:

رنگدانه‌هایی است که لابه‌لای ذرات قیر می‌نشیند تا برای از بین بردن سیاهی یک ‌دست سطح جاده‌ها، ازقوطی‌های رنگ، کارگران قلم مو به دست، ماشین‌های رنگ‌پاش و رنگ‌کاری چند‌باره آسفالت‌ خیابان‌ها بی ‌نیاز شویم.

تاریخچه‌ی آسفالت رنگی:

تکنولوژی تولید قیر‌ رنگی مربوط به دهه ۸۰ میلادی است و استفاده از آسفالت رنگی در کشور‌های اروپایی سال‌هاست که شیوه‌ای متداول است اما این شیوه با وجود برخورداری از یک تکنولوژی نه چندان پیچیده با یک تأخیر۳۰ ساله به کشور ما رسیده است.

مزایای آسفالت رنگی:

  1. استفاده از آسفالت رنگی هم دارای زیبایی بهتر و خاصیت اطلاع ‌رسانی بالاتری است و هم اینکه این آسفالت از ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با رنگ کردن متوالی آن برخورداراست.

۲٫بالا بردن ضریب ایمنی جاده از دیگر محاسن آسفالت رنگی است که هنگامی ‌که سطح آسفالت را رنگ می‌کنیم، اصطکاک میان سطح و لاستیک ماشین کاهش می‌یابد و این مسئله به ‌خصوص در مواقعی که هوا بارانی و جاده لغزنده است خطر بیشتری را به وجود می‌آورد، اما استفاده از آسفالت رنگی این مشکل را نیز مرتفع می‌کند.

  1. صرفه‌جویی در میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن کردن سطح جاده‌ها در شب یا در مسیر‌های خاص همچون تونل‌ها از دیگر مواردی است که استفاده از آسفالت رنگی در جاده‌ها را موجه جلوه می‌دهد.
  2. بااستفاده از آسفالت رنگی در تونل‌ها هزینه انرژی روشنایی مورد نیز تا ۳۰ درصدکاهش می‌یابد.

ومجموع این عوامل باعث شده تا شهرداران محترم کشور و مهندسین و طراحان بخشهای عمران و شهرسازی در پی دستیابی به تکنولوژی تولیدآسفالت رنگی باشند.

دستور العمل ساخت آسفالت رنگی‌:

رنگ مسیر را نشان می‌دهد. طبیعت و انسان دردنیای رنگ زندگی می‌کنند. مسیرها، جاده‌ها و میادین عمومی انواع گسترده‌ای از مناظر شهری و طبیعی را به روی ما می‌گشایند.

از روزهایی که زمین زیرپای ما و چرخ‌ها به رنگ‌های خاکستری محدود می‌شد، گذشته است و طراحی مناظر شهری و مدرن به دلیل المان‌های طراحی رنگی شده‌اند. بتن آسفالتی رنگی و علامات ترافیکی روی آسفالت رنگی که مسیری را نشان می‌دهند، مناطق و میادین را تزیین کرده‌اند. تنالیته‌های قوی و ملایم، با محیط اطراف ما ـ با رنگ‌هایی که در زندگی ما وجود دارند ـ سازگاری یافته‌اند.

فهرست مطالب ارائه شده درفایل:
مقدمه
آسفالت رنگی از رویا تا واقعیت
تاریخچه‌ی آسفالت رنگی
مزایای آسفالت رنگی
دستور العمل ساخت آسفالت رنگی‌
رنگدانه‌های رنگی
درصدهای اختلاط آسفالت رنگی
روش‌های تولید آسفالت رنگی
قیر رنگی
خصوصیات فیزیکی رنگدانه‌ها
و …


فرمت فایل: docx
حجم فایل: ۳۸۷۴ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۱۲

آسفالت رنگی یک فناوری اختصاصی ثبت شده می‌باشد که تولید نمای آجر، ‌اسلیت، ‌سنگ و طرح های واقعی دیگر روی آسفالت می نماید.

======