توضیحات

+

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

موقعیت و قرارگیری موزه :
موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربـی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) بنا شد.

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

.

معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود.
همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.

درباره معمار موزه :
کامران دیبا و همکار آقای نادر اردلان
متولد سال ۱۳۱۷ تهران
فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد واشنگتن ۱۹۶۳
آثار معمار در ایران :
موزه هنرهای معاصر
فرهنگسرای نیاوران
پارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آباد
برخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور
شهرجدید شوشتر

کامران دیبا

.
عناصر موجود در کارهای کامران دیبا :
آب : نمادی از زندگی و صفا
دیوار : یک نوع حجاب و پوشش
حیاط : ریه و تنفس
دروازه : اعلام یک آغاز
نحوه به کارگیری این عوامل آثار دیبا را به فرهنگ بومــی نـــزدیــک و مــرتبــط می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد معماری است که حضور آن را در معماری کوچه و خیابان و ابنیه غیر رسمی جستجو می کند.
بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمترین و معروف ترین ساختمان های او ، موزه هنرهای معاصر ایران است.

.

معماری :
معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از طاقهایی مرسوم روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی و طرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند.

دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه :
۱-در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتاً بزرگ است
۲- مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله است.

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

 

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

.

درباره موزه :
ساختمان موزه که یکی از نمونه‌های با ارزش و کـــم همتـای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری‌سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است .
۱- هشتی
۲- چهارسو
۳- معبر
۴- گذرگاه
اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنند‌گان هنر دوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران ‌زمیـن وا می‌دارند .
همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است که با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنـا شده است.
مساحت :
۸۵۰۰ مترمربع. مساحت کل دیوارهای موزه بالغ بر ۲۵۰۰ مترمربع.

تفکیک این بنا از پارک و خیابان اصل
نرده‌هایی به صورتهایی ساده و فرم‌دار که توجــــه بیننــــده را جلب می‌کند بین موزه هنرهای معاصر و موزه فرش (شمال موزه) فضای سبز با تعداد کمی درخت از نوع کاج و پوشیده از چمن وجود دارد که در آن تعدادی تندیس (مجسمه) قرار دارد. این قسمت بــاغ مجسمــه نــــام دارد. این مجسمه هنگام احداث بنا (۱۳۵۵) از هنرمندان خارجی خریـــداری شده و در محل باغ مجسمه نصب شده. فقط یک تندیس ساخته هنرمند ایـــرانی پرویز تناولی در باغ موجود است.

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

نرده های جدا کننده موزه هنر از موزه فرش

دانلود تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران ۴۱ اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران

.

نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصر:

کار را از ورودی آن آغاز می‌کنیم ، دیبا برای تعریـــف ورودی از آسمان‌های پست مدرن استفاده کرده که شاید به خوبی توانسته یـک ورودی را القاء کند.

از ورودی که رد شویم ، هنوز رد نشده که نگاه ما به نمـا و به تلفیق بتن و سنگ می‌افتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل شده‌اند و قدرت معمار ملموس‌تر می‌شود و انسان را وادار می‌کند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که نباید فراموش شود که کلیه دسترسی‌ها همان طـــــور کــه مشخص است تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده‌ شده است .

=========================================================