فهرست/چکیده

+

فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اوّل : کلیات تحقیق 
۱ـ۱ـ مقدمه ۱
۱ـ۲ـ بیان مسئله ۲
۱ـ۳ـ اهمیت وضرورت تحقیق ۳
۱ـ۴ـ اهداف تحقیق ۳
۱ـ۴ـ۱ـ اهداف کلی تحقیق ۳
۱ـ۴ـ۲ـ اهداف جزئی تحقیق ۴
۱ـ۵ـ فرضیه های تحقیق ۴
۱ـ۶ـ متغیر های تحقیق ۵
۱ـ۷ـ تعاریف ۵
۱ـ۷ـ۱ـ تعریف مفهومی ۵
۱ـ۷ـ۲ـ تعریف عملیاتی ۸
فصل دوّم: پیشینه تحقیق 
۲ـ۱ـ پیشینه تحقیق ۹
۲ـ۱ـ۱ـ بررسی شخصیت ۹
۲ـ۱ـ۲ـ تعریف های شخصیت ۹
۲ـ۱ـ۳ـ اهمیت موضوع شخصیت ۱۱
۲ـ۱ـ۴ـ رابطه درونگرایی و برونگرایی ازدیدگاه یونگ ۱۱
۲ـ۱ـ۵ـ تیپ های روان شناختی ازدیدگاه یونگ ۱۲
۲ـ۱ـ۶ـ رویکرد صفت ۱۳
۲ـ۱ـ۷ـ ماهیت شخصیت ازدیدگاه آلپورت ۱۴
۲ـ۱ـ۸ـ صفات شخصیت ازدیدگاه آلپورت ۱۴
۲ـ۱ـ۹ـ ابعاد شخصیت ازدیدگاه هانس آیزنگ ۱۵
۲ـ۱ـ۱۰ـ رویکردکتل به صفات مشخص ۱۶
۲ـ۱ـ۱۱ـ آرنولدباس و رابرت پلامین، نظریه خلق وخو ۱۹
۲ـ۱ـ۱۲ـ شخصیت ازدیدگاه اسلام قرآن(شاکله) ۲۰
۲ـ۱ـ۱۳ـ تعریف واژه موسیقی ۲۱
۲ـ۱ـ۱۴ـ تعریف موسیقی و صوت ۲۲
۲ـ۱ـ۱۵ـ پیدایش موسیقی ۲۳
۲ـ۱ـ۱۶ـ نهضت علمی موسیقی درایران ۲۴
۲ـ۱ـ۱۷ـ سه عامل اصلی موسیقی(ملودی، ریتم، هارمونی) ۲۵
۲ـ۱ـ۱۸ـ تقسیم بندی موسیقی ۲۶
۲ـ۱ـ۱۹ـ آشنایی باچنداصطلاح متداول دیگر ۲۶
۲ـ۱ـ۲۰ـ راه های فهم موسیقی ۲۷
۲ـ۱ـ۲۱ـ پاسخ به سوالی دیرینه درزمینه شنیدن ونواختن موسیقی ۲۸
۲ـ۱ـ۲۲ـ طبقه بندی عاطفی تم های موسیقی ۲۹
۲ـ۱ـ۲۳ـ موسیقی ازدیدگاه اسلام ۳۴
۲ـ۱ـ۲۴ـ موسیقی ازدیدگاه روانشناسی ۳۵
۲ـ۲ـ پیشینه عملی ۳۶
۲ـ۲ـ۱ـ پیشینه داخلی ۳۶
۲ـ۲ـ۲ـ پیشینه خارجی ۳۷
فصل سوّم: روش شناسی تحقیق 
ــ روش تحقیق ۳۸
ــ جامعه تحقیق ۳۸
۳ـ۳ـ نمونه تحقیق ۳۸
۳ـ۳ـ۱ـ حجم نمونه ۳۸
۳ـ۳ـ۲ـ روش نمونه گیری ۳۸
ــ ابزارتحقیق ۳۸
ــ روش اجرا وگردآوری اطلاعات ۳۹
۶ـ۳ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۳۹
فصل چهارم: یافته ها ونتایج تحقیق 
۴ـ۱ـ نتایج توصیفی یافته ها ۴۰
۴ـ۲ـ نتایج آمار استنباطی ۴۶
فصل پنجم: بحث و تفاسیرنتایج 
۵ـ۱ـ بحث وتفسیرنتایج ۵۲
۵ـ۲ـ نتیجه گیری کلی ۵۳
۵ـ۳ـ پیشنهادات ۵۳
۵ـ۳ـ۱ـ پیشنهادات کاربردی ۵۳
۵ـ۳ـ۲ـ پیشنهادات تحقیقی ۵۴
۵ـ۴ـ مشکلات ومحدودیت های تحقیق ۵۴
منابع ۵۵
پیوست 
پرسشنامه شخصیتی (NEO) 56
پاسخنامه تست شخصیتی ۵۹
پاسخنامه تست شخصیتی پنج عامل NEO 60
پرسشنامه موسیقی ۶۱

چکیده …..
الف) فهرست جداول 
جدول(۴ـ۱): جدول فراونی و درصد دردوجنس زن ومرد ۴۰
جدول(۴ـ۲): جدول توزیع فراوانی و درصد رشته های تحصیلی دانشگاهی ۴۱
جدول(۴ـ۳): جدول توزیع فراوانی و درصد سبک های موسیقی ۴۳
جدول(۴ـ۴): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس های آزمون NEO 45
جدول(۴ـ۵): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس روان رنجورخویی(بعد شخصیتی
روان رنجورخویی) درهریک ازدوموسیقی تندوکند ۴۶
جدول(۴ـ۶): جدول مقایسه ی بعد شخصیتی روان رنجورخویی درافراد علاقمندبه دوسبک
موسیقی تندوکند براساس آزمون t برای گروه های مستقل ۴۶
جدول( ۴ـ۷): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس برون گرایی(بعد شخصیتی
برون گرایی) درهریک ازدوموسیقی تندوکند ۴۷
جدول (۴ـ۸): جدول مقایسه ی بعد شخصیتی برون گرایی درافراد علاقمندبه دوسبک موسیقی
تندوکند براساس آزمون t برای گروه های مستقل ۴۷
جدول(۴ـ۹): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس انعطاف پذیری(بعدشخصیتی
انعطاف پذیری) درهریک ازدو موسیقی تندوکند ۴۸
جدول(۴ـ۱۰): جدول مقایسه ی بعدشخصیتی انعطاف پذیری درافراد علاقمند به دوسبک
موسیقی تندوکند براساس آزمون t برای گروه های مستقل ۴۸
جدول(۴ـ۱۱): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس دلپذیربودن (بعد شخصیتی
دلپذیربودن) درهریک ازدوسبک موسیقی تندوکند ۴۹
جدول(۴ـ۱۲): جدول مقایسه ی بعدشخصیتی دلپذیربودن درافراد علاقمند به دوسبک موسیقی
تندوکند براساس آزمون t برای گروه های مستقل ۴۹
جدول(۴ـ۱۳): جدول میانگین و انحراف استاندارد مقیاس باوجدان بودن (بعد شخصیتی
باوجدان بودن) درهریک ازدوسبک موسیقی تندوکند ۵۰
جدول(۴ـ۱۴): جدول مقایسه ی بعدشخصیتی باوجدان بودن درافراد علاقمند به دوسبک
موسیقی تندوکند براساس آزمون t برای گروه های مستقل ۵۰
ب)فهرست نمودارها
نمودار(۴ـ۱): نمودار ستونی توزیع فراوانی در دوجنس مرد و زن ۴۱
نمودار(۴ـ۳): نمودار ستونی توزیع فراوانی سبک های موسیقی(تندوکند) ۴۴

۱ـ۱ـ مقدمه
هنر درطول تاریخ وسیله ای برای سازگاری، انعطاف، خلاقیت، عشق و دوستی و آرامش مردم بوده است. دراین میان موسیقی به دلیل داشتن انرژی، تحرک و جاذبه ذاتی، بسیارنافذ و دلکش بوده و به طرزفوق العاده ای بشر را به خود مشغول کرده است.
موسیقی مانند یک زبان مکالمه و به دلیل همگانی بودن و نیاز عمومی به آن در واقع نوعی زبان مادری و درونی بشر است. زبانی که هر روز به صورت های مختلف، کلمه ها و مفاهیم آن را می شنویم و حس می کنیم.
موسیقی نیازی فیزیولوژیک، ذهنی، احساسی، اجتماعی و فرهنگی در زندگی انسان است و ازطریق این نیازها ریشه ای گسترده در تار و پود زندگی بشر پیدا کرده است. موسیقی رابطه زیستی وفیزیولوژیک بامغز آدمی دارد. ریتم، محرک بیولوژیک و ملودی مولد لذت، خوشی و خیال انگیزی است به این دلیل کوچکترین کنش ریتمیک و نوای موزون روح و جسم را برمی انگیزد و تحریک می کند.
موسیقی از احساس برخاسته و با آن شکل و تحول یافته است. موسیقی هرملتی معرف روحیه و سیرعاطفی و حالت روحی آن است. ازاین رو باشناخت موسیقی اقوام می توان به روش ها ونگرش های عاطفی و رفتاری آنها پی برد و رفتارهای احساسی آنها را پیش بینی کردکه چگونه متأثر وچگونه برانگیخته می شوند، چطور واکنش نشان می دهند و روحیه و حساسیت های آنها چگونه است.
ریتم ها، ملودی ها، فواصل فیزیکی وگردش آهنگین موسیقی هرمنطقه ای براساس طبیعت، گنجایش ظرفیت عاطفی ونگرش های حسی وحرکتی مردم آن شکل گرفته و جلوه وانعکاسی از درون آن منطقه است. (زاده محمدی، علی۱۳۸۴ ، ۱۲-۱۱ )
اینک لازم است دراین مقدمه اندکی هم از تأثیر صنعت موسیقی گفتگو شود. بعضی از هنرمردان خواسته اند هنرهای زیبا را بایکدیگر مقایسه کنند و شدت تأثیر یکی را بردیگری بیان نمایند بخصوص درتأثیر شعر و موسیقی و اهمیت یکی بردیگری سخن گفته اند. اما واضح است آن تأثیری که موسیقی درعموم مردم دارد برای شعرمیسر نیست زیرا موسیقی زبانی است عمومی و با هردلی راز و نیاز دارد، ولی فهم دقیق مفاهیم و معانی شعر برای همه کس میسرنیست و تنها طبقه خاصی به این فن آگاهی دارند. (خالقی،روح الله،۱۳۷۱، ص۴)
دراین مقدمه لازم است اندکی هم درمورد شخصیت توضیح داده شود.
صاحبنظران حوزه شخصیت و روانشناسی ازکلمه شخصیت تعریف های گوناگونی ارائه داده اند. ازنظر ریشه ای، گفته شده است که کلمه شخصیت که برابرمعادل کلمه personality انگلیسی یا personalite فرانسه است درحقیقت ازریشه لاتین persona گرفته شده که به معنی نقاب یا ماسکی بودکه دریونان و روم قدیم بازیگران تئاتربرچهره می گذاشتند. این تعبیرتلویحاً اشاره براین مطلب داردکه شخصیت هرکس ماسکی است که اوبرچهره خود می زند تا وجه تمیز او ازدیگران باشد. درزبان عامه، شخصیت به معانی دیگری به کارمی رود. مثلاً وقتی گفته می شود که کسی باشخصیت است، یعنی اینکه او دارای ویژگی هایی است که می تواند افراد دیگر را تحت نفوذ خود قراردهد یا متانت و وقار ویژه ای دارد. همین طور درنقطه مقابل آن بی شخصیت به معنی داشتن ویژگی های منفی است که البته بازهم دیگران را تحت تأثیرقرارمی دهد، امادرجهت منفی.
همچنین کلمه شخصیت درعرف به عنوان چهره مشهور وصاحب صلاحیت درحوزه های مختلف به کار می رود، همچون شخصیت سیاسی، شخصیت علمی، شخصیت هنری و ازاین قبیل.
اما در روانشناسی، شخصیت به مفهومی متفاوت از آنچه ذکرشد، تعریف می شود، مثلاً، در روان شناسی همه کس دارای شخصیت است و بنابراین، اصطلاحی به نام بی شخصیت در روان شناسی وجودندارد. (کریمی، یوسف،۱۳۷۴، ص۶و۵)

۱ـ۲ـ بیان مسأله
باتوجه به اینکه شخصیت افراد متفاوت است و دارای خصایص منحصربه فرد هستند و درشرایط گوناگون رفتارهای متفاوتی دارند وباتوجه به اینکه بعضی ازعلاقه ها مانند علاقه به رنگ های خاصی وعلاقه به مدل های موهای خاصی می تواند نشان دهنده ویژگی های شخصیتی خاصی باشند.
درهرحال سوالات باقی مانده راجع به رابطه میان تفاوتهای فردی و استفاده های گوناگونی است که ازموسیقی می شودکه مربوط به زندگی روزانه هرفرد است، یعنی آنکه، آیا افراد باشخصیت های مختلف به روش های مختلفی به موسیقی گوش می دهند یا نه؟ درمیان نسل جوانترکه نوعاً به موسیقی پاپ و راک یا الکترونیکی علاقه دارند و باتوجه به مجموعه سخنان گفته شده درمورد شخصیت و موسیقی جای سوال داردکه آیا بین شخصیت و سبک های موسیقی ارتباط معنی داری وجود دارد یا نه؟ (فرونهام و چامارو , ۲۰۰۷ )

۱ـ۳ـ اهمیّت و ضرورت تحقیق
این تحقیق که در واقع میزان گرایش افراد را نسبت به موسیقی آرام و تند باتوجه به بعدهای پنج عاملی می سنجد و همینطور تأثیر این سبک ازموسیقی را بر روی افراد مورد بررسی قرارمی دهد و می تواند ازجنبه های مختلف حائز اهمیت باشد و می تواند به افراد درشناخت خود وشناخت دیگران کمک کند.
تلاش برای خویشتن شناسی و خودکاوی برهرفردی لازم است و این کار ازدوجهت حائز اهمیت است: یکی ازنظرخود فرد و دیگر ازنظراجتماعی. بدین معنی که افراد با آشنا شدن نسبت به دنیای درون خود و شناخت خود، و حل تعارض های درونی خود به رشدکامل شخصیت خودکمک می کنند. به این ترتیب به عنوان یک انسان کامل وبرخوردار ازحق تفاهم دراجتماع خود می توانند، کمکی هرچند جزئی به بهبود در روابط انسانی دراجتماع بنمایند.
درعین حال شناختن این مسئله که افراد دارای ویژگی های شخصیتی خاصی به چه نوع موسیقی(تند وآرام) گرایش دارند و این موسیقی چه تأثیری درحالات روانی آنها می گذارد می تواند دارای اهمیت باشد. و درزمینه شناخت خود و دیگران به ما کمک می کند. ودر زمینه بهداشت روانی نیز می تواند موثر باشد. و درحفظ و سلامت روانی افراد و درپیشگیری ازبیماری ها موثرباشد. و درنهایت می توان از آن در درمان افراد استفاده کرد و به عبارتی در موسیقی درمانی ازآن سود جست و روشهای بهتر و موثرتری را برای درمان بیماران روانی بکاربرد.
وهمچنین می تواندکمک های زیادی برای سازندگان و خوانندگان موسیقی، برای بهترکارکردن باموسیقی و موردتوجه قرار دادن آن به مخاطبان خود وجذب بیشترآنها به فروش بیشتر و درنتیجه برای کسب درآمد بیشتر باشد. بعضی ازمردم درحال حاضر استفاده موثری ازموسیقی و درک مفاهیم آن نداشته اند. مثلاً در رستورانها و مغازه ها و یادیگر محیط های تجاری بدون آنکه هیچ کنترل فعالی روی آن داشته باشند و افراد باید بتوانند ازلحاظ روانشناختی خود به گوش دادن آن نظم وترتیب خاصی بدهند.
۱ـ۴ـ اهداف تحقیق
۱ـ۴ـ۱ـ اهداف کلی تحقیق
مقایسه بعدهای شخصیتی و نوع سبک های مورد علاقه موسیقی در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکزبهشهر.

۱ـ۴ـ۲ـ اهداف جزئی تحقیق
۱) مقایسه بعد روان نژندگرایی و سبک های موردعلاقه موسیقی(تند و آرام) در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
۲) مقایسه بعد برونگرایی و سبک های موردعلاقه موسیقی(تند و آرام) در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
۳) مقایسه بعد انعطاف پذیری و سبک های موردعلاقه موسیقی(تند و آرام) در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
۴) مقایسه بعد دلپذیربودن و سبک های موردعلاقه موسیقی(تند و آرام) در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
۵) مقایسه بعد باوجدان بودن و سبک های موردعلاقه موسیقی(تند و آرام) در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
۱ـ۵ـ فرضیه های تحقیق
۱ـ۵ـ۱ـ فرضیه: افراد برونگرا به سبک های موسیقی تند علاقه بیشتری دارند.
۱ـ۵ـ۲ـ سؤال
۱ـ۵ـ۲ـ۱: آیا بین افرادی که به سبک های موسیقی تند وکند علاقه دارند درمیزان روان نژندگرایی تفاوت معناداری وجود دارد یا نه.
۱ـ۵ـ۲ـ۲: آیا بین افرادی که به سبک های موسیقی تند وکند علاقه دارند درمیزان برونگرایی تفاوت معناداری وجود دارد یا نه.
۱ـ۵ـ۲ـ۳: آیا بین افرادی که به سبک های موسیقی تند وکند علاقه دارند درمیزان انعطاف پذیربودن تفاوت معناداری وجود دارد یا نه.
۱ـ۵ـ۲ـ۴: آیا بین افرادی که به سبک های موسیقی تند وکند علاقه دارند درمیزان دلپذیربودن تفاوت معناداری وجود دارد یا نه.
۱ـ۵ـ۲ـ۵: آیا بین افرادی که به سبک های موسیقی تند وکند علاقه دارند درمیزان باوجدان بودن تفاوت معناداری وجود دارد یا نه.

================================================================