عنوان مقاله

+

اقلیم سبزوار ۱

فهرست/چکیده

+

۱۳ صفحه فایل Word به همراه شکل و تصاویر مربوطه

بخشی از متن :

بخش اول:موقعیت جغرافیایی و اقلـــیم
امروز  اهمیت وضرورت توجه به شرایط اقلیمی در طراحی و ساخت کلیه ساختمانها یی که بطور مستقیم مورد استفاده انسان و موجودات زنده قرار می گیرند ثابت شده است .توجه به خصوصیات اقلیمی که این خصوصیات در شکل گیری ساختمان اثر می گذارند از دو جهت حائز اهمیت است از یک سو ساختمانهای هماهنگ با اقلیم یا ساختمانها یی با طراحی اقلیمی از نظر آسایش حرارتی انسانی کارآیی بهتری دارند شرایط اقلیمی این گونه ساختمانها سالمتر و بهتر است و تنوع و تغییر روزانه و فصلی نور حرارت و جریان هوا در این ساختمانها فضاهای متنوع و دلپذیری ایجاد می کند از سوی دیگر هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت مورد نیاز جهت کنترل شرایط محیطی این گونه ساختمانها می شود در بعضی از اقلیمها  شرایط داخلی ساختمانها هماهنگ با اقلیم در تمام طول سال به طور طبیعی و بدون نیاز به سیستمهای مکانیکی حرارتی یا برودتی در حد آسایش انسان  باقی می ماند اما در اقلیم های سخت حتی با استفاده از این گونه سیستمها نمی توان شرایط داخلی ساختمانهای نا هماهنگ با شرایط اقلیمی را به راحتی در حد آسایش انسان تنظیم نمود.
پوشش گیاه
در نواحی شمال و شمال غربی خراسان بزرگ جنگلهای ارس و مراتع خوب در شمال شرقی ،جنگلهای پسته و بادام پراکنده شده اند ولی پوشش گیاهی غالب از نوع استپ است . به سمت جنوب با کاهش میزان باران به فقیر ترین مراتع از نوع بیابانی بر می خوریم سطح کل مراتع استان را ۵/۱۲ میلیون هکتار تخمین زده اند.
خاک
عمده ترین خاکهای استان عبارتند از خاکهای جنگلی، آبرفتی ،استپی،سیروزوم،خاکهای شور ،رسی ،و شنی .از سمت شمال به جنوب با افزایش خشکی هوا بر شوری خاکها افزوده می شود.
 
سبزوار در تقسیمات کشوری
شهرستان سبزوار یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی می‌باشد. جمعیت این شهرستان بر اساس سرشماری ۱۳۸۵ برابر ۴۴۰۱۳۳ نفر گزارش شده‌است. مرکز این شهرستان، شهر سبزوار است. سبزوار به دلیل آبادی زیاد به این نام خوانده می‌شود. نام‌های پیشین سبزوار ساسویه آباد ، بیهه و بیهق بوده‌است.
سایر عناوین متن:
وضعیت اقلیمی سبزوار
نمودار سرعت و جهت باد :
جداول بیکلیماتیک انسانی و ساختمانی:
نتایج بدست آمده از مطالعات اقلیم:
منابع و مأخذ:

======