عنوان

+

دانلود مقاله ای جامع پیرامون راکتور سیکلونی

دانلود مقاله ای جامع پیرامون راکتور سیکلونی

فهرست/چکیده

+

مقدمه :
استفاده از راکتور سیکلونی برای اولین بار توسطtamir و همکارانش در سال ۱۹۸۴ گزارش شده است در این پروژه به بررسی راکتورهای سیکلونی پرداخته شده بطوریکه تعریف راکتورهای، سیکلونهای راکتور و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته و به مدل سازی و کاربرد راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخوردی در سیستم های جامد مایع و همچنین شبیه سازی راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخورد کننده بااستفاده از دینامیک سیالات محاسباتی پرداخته شده و همچنین عملکرد وابسته به زمان کاتالیزور در سیستم گردشی سیکلون در یک بستر سیار پرداخته شده که به دلیل نوع عملکرد راکتور سیکلونی حائز اهمیت است و همچنین به بررسی راکتورهای احتراق سیکلونی پرداخته ایم که در فصلهای این بایان نامه به طور کامل توضیح داده می شود.
فصل اول : تعریف راکتور سیکلونی، سیکلونهای راکتور.اجزاء آن وکاربرد آن در صنعت در این فصل راکتور سیکلونی را تعریف کرده و سیکلونهای راکتور و اجزای ان را مورد بررسی قرار می دهیم و به سیستم راکتور سیکلونی که یک سوپاپ راکتور کل با سیستم مرتفعی که تخلیه مواد به بخش پایین را بر عهده داشته با دو مرحله سیکلون که مد نظر ماست که با یک دیپ لگ تخلیه از طریق والو متعادل واقع شده در بخش بالایی بستر است می پردازیم. کاربرد راکتور سیکلونی در صنعت:
راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخورد کننده یکی از رایج ترین انواع راکتورهای برخورد کننده می باشند و در سیستم های جامد-گاز و جامد-مایع کاربرد دارند. از راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخوردکننده در موارد زیر استفاده شده است: ۱- خشک کردن ذرات جامد۲- اختلاط گاز-گاز و جامد-جامد۳- انحلال ذرات۵- احتراق گازها
یک راکتور احتراق سیکلونی، از یک محفظه فعل و انفعال محدود به یک دیواره جانبی تشکیل شده که به منظور القاء واکنش احتراق انتشار خودکار برای ایجاد محصولات فلزی با خلوص بالا نظیر تیتانیوم، زیرکونیم، هافنیم یا سلیکون و مواد نیمه رسانا، تغذیه می شوند. این راکتور، به شکل یک راکتور دائمی برای تولید مواد فلزی یا نیمه رسانا با کیفیت بالا، عمل می کند.
یک راکتور احتراق سیکلونی با استفاده از تتراکلرید تیتانیم و تری کلرید آلومنیم بعنوان اکسید کننده و سدیم فلزی بعنوان کاهنده برای تولید پیوسته آلیاژ تیتانیم و آلومینیم با خلوص بالا و مقدار کمی اکسید می باشد که شمش تیتانیم و آلومینیم نیز در طول این واکنش ها تولید می گردد.
از اینرو، راکتور طراحی شده در این اختراع در عملیات احتراق انتشار خودکار برای تهیه پلی سیلیکون هایی با خلوص بالا و دیگر فلزات نظیر تیتانیم، زیرکونیم و هافنیم کاربردی بوده و در رابطه با تصفیه پلی سیلیکون های دارای میزان خالصی کم و ناخالصی بالا، تیتانیم، زیرکونیم، هافنیوم و دیگر آلیاژهای مربوطه به عنوان یک راکتور افزایش دهنده میزان خالصیها، مفید و مناسب به نظر می رسد. به عنوان مثال، پلی سیلیکون های کم خالص و ناخالص، تیتانیم، زیرکونیم، هافنیوم و آلیاژهای مربوطه به داخل محفظه راکتور، از طریق یک یا چند ورودی اکسید کننده وارد می شود. کاهنده و اکسید کننده دیگر نیز به منظور القاء احتراق انتشار خودکار به شرح فوق برای تولید پیوسته محصول اولیه، به سیستم وارد شده و پلی سیلیکون بسیار خالص، تیتانیم، زیرکونیم، هافنیوم و دیگر آلیاژهای مربوطه بدست می آیند.
تعریف راکتور سیکلونی: راکتورهای سیکلونی راکتورهایی هستد که به وسیله نوسان ذرات فاز ناپیوسته داخل فاز پیوسته سبب افزایش نسبی زمان ماند ذرات ناپیوسته داخل فاز پیوسته می گردند.
سیکلونهای راکتور
سیکلونهای راکتور جداسازی سیکلونی هستند که جهت تفکیک بخارهای هیدروکربن و جدا کردن بخار آب از کاتالیزور FCC بکار می روند.
سیکلونهای راکتور از فولاد کربن با پوشش نسوز یا فولاد آلیاژ پایین و یا حتی فولاد ضد زنگ ساخته می شود و ترکیبات و اشکال بسیار مختلفی دارد.
سیکلونهای راکتور را می توان مستقیماً با استفاده از دومین طبقه در یک سیستم مزدوج بسته به بالابر متصل نمود یا اینکه می تواند یک سیستم مزدوج باز باشد. همچنین آنها می توانند یک سیکلون یک طبقه ای باشند که جلوتر از دستگاه پایانی بالابر قرار می گیرند. 
 
سیکلونهای مولد تقویت کننده
این سیکلون ها جهت تفکیک و جداسازی گازهای دودکش(دود) کاتالیزور بکار می رود که زمانی تشکیل می شوند که کربن یا کک حاصل از کاتالیزور FCC همراه با هوا می باشند. 
و طوری طراحی و ساخته شده اند که در دمای ۱۴۵۰ درجه فارنهایت در برابر ساییدگی بالا بسیار مقاوم می باشند.
 
جداسازی طبقه سوم
سیستم های جداساز طبقه سوم: از سیکلونها، یک مخزن بازدارنده (محدود کننده)، سیستم جریان زیرین، و تخلیه کاتالیزوری تشکیل می شوند.
برخلاف واحدهای طبقه سوم قدیمی که جهت دفع ذرات بزرگتر از قطر ۱۰ میکرون با سرعت های خروجی بالا طراحی شده اند . سیستم های طبقه سوم Buell جهت جمع آوری مقدار بسیار زیادی کاتالیزور طراحی و ساخته شده اند، در حالیکه فرسودگی سیستم و ساییدگی کاتالیزور را کاهش می دهند.
سیکلون های دارای بازدهی بالا جهت حفظ سرعت ورودی اندازه شده اند (با استفاده از سیکلون های دارای پوشش نسوز، فرسودگی سطح سیکلون تا سطح قابل قبولی کاهش می یابد).
بر خلاف دیگر سیستم هایی که برای عملیات صحیح به مخزن نیاز دارند، سیستم Buell طرح Tss با امکان تخلیه مواد جامد از مسیر یک والو، به این جریان، بی نیاز است.
 
سیستم مرحله چهارم و دهانه اساسی:
مخزن سیکلونی که متداولترین قیف تخلیه کاتالیزور سیکلونی محسوب می شود، برای نگهداری کاتالیزور جمع آوری طراحی شده است. با این حال، به طور طبیعی کاتالیزور مخزن سیکلونی به طور پیوسته با مقدار کمی گاز از ۱ تا ۳ درصد گازهای ورودی به سیکلون ها، به مرحله چهارم، هدایت می گردد.
در طول جابجایی از سیکلون مرحله چهارم بدون عایق، مقدار قابل توجهی از گرما از کاتالیزور و گازها تلف می شود.
خنک سازی بیشتر کاتالیزور در مخزن جمع آوری خاکه ها صورت می گیرد. گازهای خروجی از سیکلون مرحله چهارم از دهانه اصلی زمانی عبور می کند که فشار برای تخلیه مواد در حد لازم کاهش یابد.
با بیرون ریختن مواداز مخزن جمع آوری خاکه ها به کامیون سربسته ای برای حمل آن به محل دفن مواد مربوطه، والو بالای مخزن مورد نظر بسته شده و والو روی بالن برای رها کردن گاز یا هوا باز شده و والو زیر مخزن نیز تا حدی باز می شود که کاتالیزور به کامیون مربوطه تخلیه گردد.
 
دیپ گلها (پایه های شیب دار) و سوپاپها
در هر یک از مخازن کراکر کاتالیزوری دو سیالی، دیپ گلها (پایه های غوطه ور شیب دار) ابزاری هستند که جهت برگرداندن ذرات کاتالیزور جمع آوری شده در سیکلون ها به بستر سیال کاتالیزور بکار می روند. این ساختار را می توان در شکل ۱ مشاهده نمود که ترسیم کلی کراکر کاتالیزوری سیال نفت سنگین را نشان می دهد. در مخزن تقویت کننده (مولد) دو طبقه سیکلون وجود دارد و در مخزن راکتور قطع کننده یک طبقه سیکلون افزایش دهنده و یک طبقه سیکلون بالایی وجود دارد. بر روی هیچ دیپ گلی هیچ گونه وسیله پایان دهی نشان داده نشده است، اما در واحد عملیاتی، تقریباً هر دیپ لگ بر روی صفحه تراوش یا در داخل سوپاپ تخلیه الکتریکی خواهد داشت.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
فهرست مطالب :
مقدمه. ۱
فصل اول :
تعریف راکتور سیکلونی، سیکلونهای راکتور.اجزاء آن وکاربرد آن در صنعت… ۲
کاربرد راکتور سیکلونی در صنعت… ۲
تعریف راکتور سیکلونی.. ۳
سیکلونهای راکتور ۳
سیکلونهای مولد تقویت کننده ۴
جداسازی طبقه سوم. ۵
سیستم مرحله چهارم و دهانه اساسی.. ۶
دیپ گلها (پایه های شیب دار) و سوپاپها ۷
عملیات اصلی سیکلون.. ۹
دلایل استفاده از دیپ لگهای سیکلون : ۱۱
سیستم راکتور سیکلونی.. ۱۴
سوپاپ های دیپ لگ متعادل.. ۱۵
سوپاپ های مسدود دیپ لگ بدون پوشش….. ۱۶
صفحه آب پاش…. ۱۷
فصل دوم:
مدلسازی و کاربرد راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخوردی در سیستم های جامد-مایع.. ۱۸
چکیده: ۱۸
مقدمه. ۱۸
شرح وسایل و تجهیزات… ۱۹
۲-۱-راکتور ۱۹
۲-۲-نازل ها ۱۹
۲-۳-لوله های ورودی… ۲۰
۲-۴-پمپ… ۲۰
۲-۵-روتامتر. ۲۰
۲-۶-مواد آزمایش….. ۲۰
۲-۷-دیسک دوار ۲۰
۲-۸-موتور الکتریکی.. ۲۰
۲-۹-منبع تغذیه. ۲۰
شرح فعالیت ها ۲۱
۳-۱-موجودی و متوسط زمان اقامت… ۲۱
۳-۲-توزیع زمان اقامت ذرات جامد (RTD) 
۳-۳- مدل زنجیره ای مارکوف… ۲۵
پارامترهای مدل مارکوف عبارتند از: ۲۵
۴-بحث و نتیجه گیری… ۳۰
فصل سوم:
شبیه سازی راکتورهای سیکلونی با دو جریان برخورد کننده با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی ۳۲
چکیده ۳۲
مقدم: ۳۳
دینامیک سیالات محاسباتی.. ۳۴
شبیه سازی سیستم.. ۳۵
نتایج.. ۳۹
نتیجه گیری… ۴۴
فصل چهارم:
راکتورهای احتراقی سیکلونی.. ۴۵
چکیده مطالب… ۴۵
ادعاهای مطرح شده در رابطه با این نوع راکتورها ۴۵
شرح و توضیح سیستم.. ۴۹
شرح خلاصه ای از این اختراع. ۴۹
شرح جزئیات اتصالات مربوطه با توجه به الویت های آن.. ۵۱
فصل پنجم.. ۶۰
عملکرد وابسته به زمان کاتالیزور در سیستم گردش سیکلونی در یک بستر سیال.. ۶۰
مقدمه. ۶۱
نظریه. ۶۳
تغییر توزیع اندازه ذره از طریق ساییدگی.. ۶۵
وابستگی زمانی ساییدگی.. ۶۶
طبقه بندی… ۷۲
آزمایشات… ۷۳
تاسیسات آزمایشی.. ۷۳
تعیین ساییدگی مربوط به خواص ماده ۷۳
عملیات سیستم جریان سیکلون در بستر سیال.. ۷۷
کاتالیزورهای به کار رفته. ۷۸
نتایج و بحث و بررسی.. ۷۹
ساییدگی وابسته به زمان.. ۷۹
بکارگیری مدل.. ۸۳
نتایج.. ۸۷
منابع.. ۹۰

======