فهرست/چکیده

+

پروژه بررسی آمار انتخاب ماشین در پارکینگ
 مقدمه:
به عنوان پروژه آماری،محمد می بایست یک نمونه ۳۰ تایی از ماشین هایی که در یک پارکینگ در کنار یک ورزشگاه بزرگ پارک شده اند انتخاب نموده ونام ماشین وسال ماشین را به دست آورد.
الف- اگردر این پارکینگ ۹۵۰ ماشین پارک شده باشد،توضیح دهید که محمد با استفاده از اعداد تصادفی چگونه می تواند نمونه خود را انتخاب کند.
ب- پس از این که محمد نمونه خود را انتخاب کرد،او متوجه شد که ۸ ماشین پیکان، ۷ ماشین پژو، ۵ ماشین رنو، ۳ ماشین تویوتا، ۳ ماشین فولکس، ۳ ماشین دوو و یک ماشین بنز بود. جدول فراوانی داده های به دست آمده را تشکیل دهید و نمودار میله ای آن را رسم کنید.
– نمودار دایره ای این نمونه را بر اساس در صد فراوانی ماشین ها رسم کنید.
– درقسمت ب ،چه نوع متغیری داریم؟ آیا می توانیم برای این متغیر نمودار مستطیلی رسم کنیم؟
– سال ماشین ها چه نوع متغیری است؟ آیا می توان برای این متغیر نمودار مستطیلی رسم کرد؟
الف- محمد با استفاده از چند روش می تواند از طریق اعداد تصادفی نمونه خود را انتخاب کند از آن جمله اینکه با استفاده از ماشین حساب،ابتدا دکمه inv را فشرده و سپس دکمه RUN را فشار می دهد. پس از آن مشاهده می کند که عددی مثلاً ۲۶۸/۰ بر صفحه ظاهر می شود.این عدد تصادفی تولید شده توسط ماشین حساب که همیشه مثبت وکوچکتر از ۱ است را در تعداد نمونه که۹۵۰ است ضرب کرده که حاصل عبارت است از ۲۶۸/۰×۹۵۰=۶/۲۵۴ که قسمت اعشاری حذف می شود وعدد به ۲۵۵ تغییر می یابد.حال او می تواندبا شمارش اتومبیلها این اتومبیل را انتخاب کرده واین کار را برای انتخاب اتومبیلهای دیگر تکرار کند وی همچنین می تواند اتومبیلهایی را که سه شماره سمت راست آنها ۲۵۵ است را انتخاب کند که البته روش اول دقیق تر خواهد بود.
فهرست مطالب:
مقدمه
جدول فراوانی
نمودار میله ای
جدول و نمودار دایره ای
نمودار چندبر

======