فهرست/چکیده

+

پروژه مهندسی نرم افزار UML سیستم فروشگاه پوشاک

.

مقدمه
تفاوت برنامه نویسان حرفه ای با برنامه نویسان آماتور در توانایی ایجاد برنامه هایی با رابط کاربر زیبا تر و حجم کمتر و سرعت پردازش بالاتر است.
البته در این میان طراحان مساله نیز سهم بسزائی در این زمینه دارند. چرا که در صورت وجود نداشتن یک طرح اولیه از نرم افزار نمی توان به سادگی برنامه نویسی نمود. زیرا شناخت کافی از صورت مساله وجود ندارد. به همین سبب ممکن است در مراحل مختلف برای نوشتن برنامه مجبور شویم چندین مرحله به عقب بازکردیم و این گونه مسائل در پروژه های بزرگ که در آنها پروسه زمانی وجود دارد مشکل ساز خواهد بود.
البته نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود این است که عدم وجود منابع اطلاعاتی مناسب در مورد راه حل مسائل برنامه نویسی همیشه یکی ار دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزار کشور بوده است.
یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که یکی از منابع درآمد ارزی در کشور هند فروش نرم افزار های تولید شده در این کشور به کشورهای دیگر می باشد.
البته برنامه نویسی مساله مهمی می باشد. ولی مهمتر از آن طراحی و تحلیل سیستمی است که باید برای آن برنامه نویسی نمود. بنابراین با توجه به این مساله ، شناخت روشی که بتوان با آن به گونه ای سیستماتیک و اصولی یک سیستم را مورد بررسی قرار داد و نیازمندیهای آن را به طور کامل بدست آورد نکته بسیار مهمی است که البته به آن توجه زیادی نمی شود.
در این پروژه و تحقیق سعی بر آن شده که با یکی از روشهای طراحی و تجزیه و تحلیل سیستمها به نام UML  به طراحی نرم افزار فروشگاه پوشاک یکی از فروشگاههای پوشاک به صورت بخش به بخش پرداخته شود.

مراحل انجام پروژه

پروژه حاضر در پنج مرحله انجام می شود که این پنج مرحله به شرح ذیل می باشند:

  • شرح سیستم
    • تعریف
    • کاربرد
    • مزایا
  • آنالیز سیستم
  • تهیه الگوریتم و فلوچارت ( تعریف اینکه بر روی اطلاعات چه کار هایی انجام شود )
  • طراحی پایگاه داده

۱-۴- پایگاه داده

۲-۴- فیلدهای کلیدی

۳-۴- شکل رابطه ای

  • طراحی کاربردی برنامه
  • تجزیه و تحلیل سیستم نرم فزاری به روش UML همراه با کلیه نمودارهای مربوطه

۷-۵- شناسائی Actor های سیستم

Actor ها در حقیقت مکانیسمی برای طبقه بندی External User ها هستند. Actor ها می توانند در چهار گروه User ، Applications ، Devices و External Events  باشند. در سیستم جاری با دو نوع اکتور سرو کار داریم:

  • Actor کاربر
  • Actor External Events

۷-۵-۱- Actor کاربر

کاربران سیستم در حالت کلی شامل Actor مدیر واحد فروش وActor کارمند فروش ، Actore مشتری می باشند.

Actor مدیر واحد فروش وActor کارمند فروش ، Actore مشتری با رابطه Generalization با Actor کاربر ارتباط دارند و تمامی خواص Actor کاربر را دارا هستند. در حالت کلی ، کاربر به استفاده کننده سیستم فروش گفته می شود که سایر تعاریف Actor های سیستم از آن مشتق می شود. (ارث بری دارند)

مفهوم ارث بری در نمودار فوق بدین معنی است که در حالت کلی Actor کاربر دارای یک سری اطلاعات اعم از اطلاعات تماس ، اطلاعات شناسنامه ای و . . . می باشد که می توان در تعریف Actor ها آنها را در کلاس کلی تعریف نمود و در تعریف سایر خواص مربوط به Actor ها موارد تکراری را از کلاس اصلی مشتق گرفت.

۷-۵-۲- Actor مدیر واحد فروش

شرح: مدیر واحد فروش کسی است که بر روند کار و صدور دستورات و نحوه انجام آنها و تمامی عملیات مربوط به واحد فروش نظارت می نماید.

ضمنا بالاترین شخص از نظر سطح دسترسی به سیستم بازاریابی و فروش می باشد و مجوزهای کاربری برای کاربران صادر می نماید.  به تعریفی مدیریت  واحد فروش ، شخصی است که وظیفه کنترل سیستم فروش و صحت عملکرد آن را نیز برعهده دارد و یا اینکه بر آن نظارت می نماید.

۷-۵-۳- Actor کارمندان فروش

شرح: کارمندان واحد فروش در حقیقت افرادی هستند که زیر نظر مدیر واحد فروش در آن واحد فعالیت می نمایند.

هر یک از این کارمندان فعالیت مشخص و معینی را انجام می دهند و تمامی فعالیتهای انجام شده بر اساس دستورات مدیر واحد و زیر نظر مدیر واحد انجام می شود.

۷-۵-۴- Actor مشتریان

شرح: مشتریان افرادی هستند که برای خرید و یا مشاهده لیست قیمتها از سیستم فروش استفاده می نمایند.

اکتور مشتری نیز به عنوان یکی از کاربران سیستم شناخته می شود و می تواند با سطح دسترسی بسیار پائین از برخی از اطلاعات سیستم استفاده نماید. به عنوان مثال اکتور مشتری فقط می تواند به اطلاعات قیمت انواع کالا ، موجودی آماده به تحویل سفارش کالا ، و آخرین اطلاعات مربوط به شرکت خود دسترسی داشته باشد.

۷-۶-  شناسائی Use Case ها

Functionality های زیر به درخواست مشتری پس از چند مرحله مصاحبه شناسایی و استخراج گردیده است:

  • ثبت نام مشتری و کارمندان در سیستم فروش (Sign Up)
  • ورد به سیستم (Log In)
  • خروج از سیستم (Log Out)
  • مشاهده فهرست سفارشات (Orders)
  • ارسال سفارشات (Sending Orders)
  • ثبت سفارشات (Order Registration)
  • امکانسنجی سفارشات (Order Consideration)
  • تائید سفارشات (Order Confirmation )
  • مشاهده فهرست و مشخصات کالا (Good Propeties View)
  • تعریف گروه های کالا (Goods Unit Definition)
  • صندوق پیام مدیر (Admin Mailbox)
  • صندوق پیام کارمندان (Staff Mailbox)
  • صندوق پیام مشتریان (Costumer Mailbox)
  • لیست کاربران (User List)
  • ویراش مشخصات کاربران توسط مدیر (Edit Users Profiles )
  • مشاهده گزارشات مدریتی توسط مدیر (View Adition Reports)
  • پرداخت وجه (Payment Roll)
  • ارائه صورتجساب مشتری (Grand Invoice)

۷-۶-۱- نمودارهای USE CASE 1

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 فهرست مطالب 

مقدمه ۶
مراحل انجام پروژه ۷
فصل اول: شرح سیستم ۸
۱-۱هدف از تشکیل فروشگاه پوشاک ۹
۱-۲ – نیازمندیهای مساله جهت طراحی نرم افزار فروشگاه پوشاک ۱۱
اطلاعات پایه ۱۱
عملیات مربوط به جستجو ، حفظ و نگهداری کالاهای تولیدی و سوابق آن و کنترل موجودی شرکت ۱۱
گزارش‌ها ۱۲
امنیت و حدود دسترسی ۱۳
کاربران سیستم نرم افزار فروشگاه پوشاک ۱۴
ذینفعان نرم افزار ۱۵
فصل دوم: متغیرها ۱۶
متغیرهای مورد نیاز و مورد استفاده در سیستم نرم افزار فروشگاه پوشاک و تعاریف مربوط به آنها ۱۷
اطلاعات و نیازمندیهای مربوط به ثبت مشتریان (Customers) 17
اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی ACADEMIC 18
اطلاعات مربوط به ثبت نام کارمندان فروشگاه پوشاک (Employees) 18
اطلاعات اصلی مربوط به شرکت درخواست کننده نرم افزار  (Company Information ) 19
اطلاعات مربوط به شرح سفارشات (OrderDetails) 20
اطلاعات مربوط به سفارشات (orders) 21
اطلاعات مربوط به راههای پرداخت (Payment Methods) 22
اطلاعات مربوط به پرداختها (Payments) 23
اطلاعات مربوط به محصولات (Products) 23
اطلاعات مربوط به روش حمل یا ارسال بار (ShippingMethods) 24
فصل سوم: ERD 25
نمودار ER کلی سیستم فروشگاه پوشاک ۲۶
فصل چهارم: Creatures 27
فصل پنجم: Data Flow Diagrams 29
نمودار گردش داده سیستم فروش ۳۰
نمودار وضعیت موجودیتهای برنامه فروش ۳۱
نمودار DFD فیزیکی اولیه (سطح صفر) ۳۲
مشخص نمودن محدوده سیستم ۳۳
تبدیل موجودیتهای فیزیکی به فرآیندها در نمودار DFD 34
نمودار سطح زمینه ای(DFD) 35
نمودار زمینه ای تجزیه شده به سطح یک(DFD) 36
نمودار DFD سطح ۲ مربوط به دریافت و پرداخت سطح ۱ ۳۷
نمودار DFD منطقی زمینه ای مربوط به سیستم فروش ۳۸
نمودار DFD منطقی سطح ۰ مربوط به سیستم فروش ۳۹
نمودار DFD منطقی سطح ۱ مربوط تحلیل ثبت سفارش ۴۰
نمودار DFD منطقی سطح ۱ مربوط تحلیل ثبت پرداخت ۴۱
فصل ششم: زبان برنامه نویسی ۴۲
اهداف طراحی زبان ۴۴
تاریخچه ۴۴
ویژگی‌ها ۴۵
سیستم یکپارچه شده ۴۶
انواع داده ۴۶
Boxing و EnBoxing 47
ویژگی‌های جدید در C# 2.0 47
کلاسهای partial 47
Genericها ۴۸
کلاس های static 48
یک شکل جدید از تکرار کننده با استفاده از سازنده توابع ۴۸
Delegateهای ناشناس ۴۹
Delegate covariance and contravariance 49
نوع داده Nullable 50
فصل هفتم: نمودار Use Case و سناریو ۵۱
۷-۱- Use case چیست؟ ۵۲
۷-۲- Actor چیست؟ ۵۳
۷-۳- دیاگرام use case چیست؟ ۵۳
۷-۴- ارتباطات بین use case ها چگونه است؟ ۵۳
۷-۵- شناسائی Actor های سیستم ۵۴
۷-۵-۱- Actor کاربر ۵۴
۷-۵-۲- Actor مدیر واحد فروش ۵۵
۷-۵-۳- Actor کارمندان فروش ۵۶
۷-۵-۴- Actor مشتریان ۵۶
۷-۶-  شناسائی Use Case ها ۵۷
۷-۶-۱- نمودارهای USE CASE 1 58
۷-۶-۱-۱- سناریوی Sing Up Use Case 59
۷-۶-۱-۲- سناریوی Sing In Use Case 60
۷-۶-۱-۳- سناریوی Sing Out Use Case 61
۷-۶-۲- نمودارهای USE CASE 2 62
۷-۶-۲-۱- سناریوی Boss Mailbox Use Case 63
۷-۶-۲-۲- سناریوی Staff Mailbox Use Case 64
۷-۶-۲-۳- سناریوی Possibilities Of Orders Use Case 65
۷-۶-۲-۴- سناریوی Registeration of Orders Use Case 66
۷-۶-۲-۵- سناریوی Costumer Invoice Use Case 67
نمودارهای USE CASE 3 68
۷-۶-۳-۱- سناریوی Use Case پرداخت وجه ۶۹
۷-۶-۳-۲- سناریوی Use Case Order 70
نمودارهای USE CASE 4 71
نمودار کلی Use Case 72
فصل هشتم: Class Diagram 73
۸-۱- نمودار Class اصلی سیستم فروشگاه پوشاک ۷۴
۸-۲- نمودار Class مربوط به کاربر ۷۵
۸-۲- نمودار Class مربوط به مدیر فروشگاه پوشاک ۷۵
۸-۳- نمودار Class مربوط به بخشهای فروشگاه پوشاک ۷۶
۸-۴- نمودار Class مربوط به کلاس کارمند ۷۶
۸-۵- نمودار Class مربوط به مشتری ۷۶
۸-۶- نمودار Class مربوط به سفارشات ۷۷
۸-۷- نمودار Class مربوط به جزئیات سفارشات ۷۷
۸-۸- نمودار Class مربوط به دسته بندی اقلام ۷۸
۸-۹- نمودار Class مربوط به دسته بندی اقلام ۷۸
فصل نهم: sequence Diagram 79
۹-۱- نمودار توالی SignIn 80
۹-۲- نمودار توالی Order Register 81
۹-۳- نمودار توالی Product Group Definition 82
۹-۴- نمودار توالی Product Definition 83
۹-۵- نمودار توالی SignIn 84
۹-۶- نمودار توالی SignOut 85
فصل دهم: Collaboration Diagram 86
۱۰-۱- نمودار همکاری SignIn 87
۱۰-۲- نمودار همکاری SignUp 88
۱۰-۳- نمودار همکاری Products And Products Description 89
۱۰-۴- نمودار همکاری Products Groups DeFinition 90
۱۰-۵- نمودار همکاری Sign Out 91
فصل یازدهم: StateChart Diagram 92
۱۱-۱- نمودار وضعیت SignUp 93
۱۱-۲- نمودار وضعیت SignIn 94
۱۱-۳- نمودار وضعیت SignOut 95
۱۱-۴- نمودار وضعیت Product Definition 96
۱۱-۵- نمودار وضعیت Possibility Of Orders 97
فصل دوازدهم:   Source Code 98
فصل سیزدهم:   Component diagram 149
۱۳-۱- نمودار Component کلی سیستم ۱۵۰
۱۳-۲- نمودار Component بخش حساب های مشتریان ۱۵۱
۱۳-۳- نمودار Component بخش مدیریت حساب ها ۱۵۲
نتیجه گیری ۱۵۳
پیشنهادات ۱۵۴
منابع و مواخذ ۱۵۵

======