عنوان پروژه

پروژه مهندسی نرم افزار UML سیستم اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی

فهرست/چکیده

+

مقدمه
تفاوت برنامه نویسان حرفه ای با برنامه نویسان آماتور در توانایی ایجاد برنامه هایی با رابط کاربر زیبا تر و حجم کمتر و سرعت پردازش بالاتر است.
البته در این میان طراحان مساله نیز سهم بسزائی در این زمینه دارند. چرا که در صورت وجود نداشتن یک طرح اولیه از نرم افزار نمی توان به سادگی برنامه نویسی نمود. زیرا شناخت کافی از صورت مساله وجود ندارد. به همین سبب ممکن است در مراحل مختلف برای نوشتن برنامه مجبور شویم چندین مرحله به عقب بازکردیم و این گونه مسائل در پروژه های بزرگ که در آنها پروسه زمانی وجود دارد مشکل ساز خواهد بود.
البته نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود این است که عدم وجود منابع اطلاعاتی مناسب در مورد راه حل مسائل برنامه نویسی همیشه یکی ار دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزار کشور بوده است.
یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که یکی از منابع درآمد ارزی در کشور هند فروش نرم افزار های تولید شده در این کشور به کشورهای دیگر می باشد.
البته برنامه نویسی مساله مهمی می باشد. ولی مهمتر از آن طراحی و تحلیل سیستمی است که باید برای آن برنامه نویسی نمود. بنابراین با توجه به این مساله ، شناخت روشی که بتوان با آن به گونه ای سیستماتیک و اصولی یک سیستم را مورد بررسی قرار داد و نیازمندیهای آن را به طور کامل بدست آورد نکته بسیار مهمی است که البته به آن توجه زیادی نمی شود.
در این پروژه و تحقیق سعی بر آن شده که با یکی از روشهای طراحی و تجزیه و تحلیل سیستمها به نام UML  به طراحی نرم افزار فروشگاه یکی از  فروشگاه های اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی آنلاین به صورت بخش به بخش پرداخته شود.
مراحل انجام پروژه 
پروژه حاضر در پنج مرحله انجام می شود که این پنج مرحله به شرح ذیل می باشند:
۱- شرح سیستم
۱٫۱٫ تعریف
۱٫۲٫ کاربرد
۱٫۳٫ مزایا
۲- آنالیز سیستم
۳- تهیه الگوریتم و فلوچارت ( تعریف اینکه بر روی اطلاعات چه کار هایی انجام شود )
۴- طراحی پایگاه داده
۱-۴- پایگاه داده
۲-۴- فیلدهای کلیدی
۳-۴- شکل رابطه ای
۵- طراحی کاربردی برنامه
۶- تجزیه و تحلیل سیستم نرم فزاری به روش UML
الف) ارائه شرح سیستم نرم افزاری واحد فروش اسباب بازی
مطالب مربوط به این مرحله که شامل تعریف ، کاربرد و مزایا می باشد در ذیل ارائه گردیده است:
فصل اول: شرح سیستم
مقدمه و تشریح  نیازمندیهای سیستم نرم افزار   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی   و محل اجرای پروژه
۱-۱هدف از تشکیل   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی
     هدف‌ از تشکیل‌ و ایجاد   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی  ، ارائه راه کارهایی مناسب جهت دستیابی به فروش مناسب و معرفی هر چه بهتر محصولات به مشتریان و مراجعان می باشد.
ـ تجهیزات‌ سخت افزاری موجود در   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی   به شرح ذیل می باشند:
تجهیزات سخت افزاری موجود عبارتند از:
۱-  شبکه LAN:              توپولوژی Tree
 ۲- کامپیوتر:                       تعداد ۲ عدد
۳- اسکنر:                            یک عدد
۴- چاپگر:                         ۲ عدد (لیزری یک عدد –سوزنی یک عدد)
ـ گزارشات سیستم
به علت اینکه در این فروشگاه از یک نرم افزار مدون استفاده نمی شود ، معمولا گزارشات سیستم به صورت مدون نیست و معمولا تهیه گزارشات منوط به صرف وقت مفید زیادی می باشد. البته گزارشگیریها هم منوط به حضور شخصی است که در جریان سفارش خاصی می باشد که البته این مساله نیز خود ایجاد مشکلاتی را نموده است.
ـ کاستیها و محدودیتهای‌ سیستم‌ اطلاعات‌ فروشگاه
در ادامه‌ به‌ نقائص‌ و مشکلاتی‌ که‌ در حال‌ حاضر نسبت‌ به‌ وجود یک‌ سیستم‌ اطلاعات‌ فروش مطلوب‌ وکارا پیش‌ روی‌ فروشگاه  است‌ می‌ پردازیم‌:
– شرح‌ وظایف‌ سرپرستان و چگونگی‌ ارتباط‌ آن‌ با سایر واحدها همچون‌ تدارکات‌ وحسابداری‌ و انبار کاملا مدون‌ نیست‌.
– منشی واحد آموزشهای‌ لازم‌ در خصوص‌ فروش‌ ، حسابداری‌ فروش و گزارشدهی‌ فروش راطی‌ نکرده‌ است‌.
– عدم‌ وجود فهرستی کامل و بروز در هر زمان‌ از کالاهای‌ موجود در انبار.
– انواع‌ کالاهایی‌ که‌ باید و یا می‌توانند و یا به صرفه تر است که مواد اولیه آنها از خارج وارد شوند مشخص‌ و مدون‌ نیست‌.
– گزارش کارها مدون نیست.
– بین واحد فروش و تدارکات و کارگاه هماهنگی زیادی وجود ندارد.
– حداقل‌ موجودی‌ و یا حداکثر موجودی‌ مجاز کالاهای‌ موجود جهت فروش مشخص‌ نیست و توسط مدیر عامل و یا افرادی که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند مشخص می گردد و همین مساله در برخی موارد موجب بروز اختلال در کارها گردیده است‌.
– گزارشهای‌ برنامه‌ ریزی‌ شده‌ جهت‌ ارائه‌ به‌ مسئولان‌ پیش‌ بینی‌نشده‌ است‌.
– برخی از فرمهای‌ مورد استفاده‌ در سیستم‌ اطلاعات‌ فروش ، کیفیت‌ و کارائی‌ لازم‌ را ندارد.
– جدا نبودن‌ زونکن‌ مربوط‌ به‌ درخواستها
– عدم‌ قیمت‌ گذاری‌ ثابت کالاها جهت فروش
– عدم ثبت کامل مواد اولیه مورد نیاز برای هر پروژه که این مساله سبب می شود که در صورت گرفتن پروژه های مشابه در این زمینه وقت زیادی جهت محاسبات مواد مصرفی از بین برود.
– عدم‌ اطلاع‌ مسئولین‌ از آمار و اطلاعات‌ به‌ علت‌ عدم‌ وجود سیستم‌ پویا.
– مشخص‌ نبودن‌ کامل تکلیف‌ کالاهای‌ معیوب‌ برگشتی‌.
– ارزش‌ کالاهای‌ موجود را بجز در مواقع‌ انبار گردانی‌ نمی‌ توان‌ انتظار داشت‌. (هر سال یک بار)
– عدم‌ امکان‌ محاسبه‌ جمع‌ ارزش‌ کالاهای‌ مصرفی‌ و غیر مصرفی‌ که‌ متعلق‌ به‌ پروژه‌خاصی‌ بوده‌
– اتکاء سیستم‌ به‌ افراد معین‌ بجای‌ اتکاء به‌ نظامی‌ مشخص‌.
– عدم‌ وجود یک‌ سیستم‌ ردیابی‌ و کنترل پویا‌.
– نظارت‌ لازم‌ بر صحت‌ انجام‌ عملیات‌.
– فردی‌ به‌ عنوان‌ حسابرس‌ داخلی‌ و یا حسابرس‌ فروش به صورت دائمی وجود ندارد.
– عدم‌ وجود فضای‌ مناسب‌ برای‌ برخی تجهیزات و کالاها.
۱-۲ – نیازمندیهای مساله جهت طراحی نرم افزار   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی
اطلاعات پایه 
۱٫ امکان تعریف قسمتهای مختلف برای شرکتهای مختلف گروه صنعتی و مشخصات شخصی و شغلی آنها
۲٫ امکان تعریف انواع واحدهای شمارش کالا
۳٫ امکان تعریف انواع طبقات کالا و تخصیص یک کالا به طبقات مختلف
۴٫ امکان کدگذاری کالاها (امکان تعریف کدکالا در سه سطح گروه ، زیرگروه و سریال کالا)
۵٫ امکان تعریف کارمندان   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی   و مشخصات شخصی و شغلی آنها
۶٫ امکان تعریف شرکتهای درخواست کننده کالا
۷٫ امکان تعریف بخشهای مختلفن   فروشگاه آنلاین اسباب بازی فروشی و لوازم آرایشی و مواد غذایی
۸٫ امکان تعریف منابع تهیه کالا در صورتی که به نحوی شرکت قادر به تهیه اجناس مورد درخواست مشتری نباشد.
۹٫ امکان ثبت اطلاعات کالاشامل : نام ، طبقه ، واحد شمارش ، کشور سازنده ، شرکت سازنده ، مصرفی یاغیرمصرفی ، حداقل موجودی ، حداکثر موجودی و …
۱۰٫ امکان تعریف سال مالی برای انجام عملیات مختلف و گزارش گیریهای مختلف
۱۱٫ امکان استفاده از تاریخ هجری شمسی در این نرم افزار بدون استفاده از فارسی سازها

======