عنوان مقاله

+

پروژه بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری

فهرست/چکیده

+

فهرست مطالب

فصل اول    ۱
شناخت    ۱
۱-۱ موضوع    ۱
۱-۱-۱-تعیین گرایش و عنوان پروژه    ۱
۱-۱-۲ –تعیین صورت مساله وتفسیر مشکل    ۱
وضعیت اولیه    ۲
وضعیت ثانویه    ۳
ارائه ایده    ۳
۱-۱-۳- تعیین انتظارات کارفرما و محدودیت پروژه    ۶
۱-۱-۴- تعیین استرات‍ژی و اهداف کلان پروژه    ۷
۱-۲ فرآیند برنامه ریزی    ۸
۱-۲-۱- تعیین روند پروژه    ۸
۱-۲–۳ تعیین منابع و روشهای گردآوری اطلاعات    ۹
فصل دوم    ۹
۲-۱-۱ تاریخچه محصول    ۹
۲-۱-۲- زیبایی شناسی محصول    ۱۴
۲-۱-۳-مشخصات کلی و عملکرد فنی    ۱۵

غرفه های پیش ساخته:    ۱۷
ویژگیهای گروه استفاده گر    ۱۸
۲-۲-۱ گروههای مرتبط با محصول    ۱۸
گروه های معین استفاده کننده    ۱۹
صاحبان صنایع    ۱۹
۲-۲-۳- فرهنگ، هویت و جایگاه اجتماعی استفاده گر    ۲۰
۲-۲-۴- قدرت اقتصادی استفاده گر    ۲۰
۲-۲-۵- نیازهای زیبایی شناسی گروه استفاده گر    ۲۱
فرم    ۲۱
۳-۷- فرم و عملکرد    ۲۵
۴-۷- فرم و مد    ۲۶
۲-۲-۶- فاکتورهای انسانی ( آنتروپومتری و ارگونومی )    ۲۹
ابعاد استاندارد    ۳۰
۲-۲-۷- رفتار مصرف    ۳۲
الگوریتم استفاده از محصول    ۳۳
۲-۳- ویژگی های محیط استفاده    ۳۴
۲-۳-۱ -تاثیر متقابل و عملکرد    ۳۴
۲-۳-۲- مسایل زیست محیطی و طراحی سبز    ۳۵
۲-۳-۳- تاثیرات تخریبی محیط بر محصول    ۳۵
۲-۳-۴- شرایط اقلیم محیط    ۳۷
۲-۴- ویژگی های تولید    ۳۸
۲-۴-۱- تیراژ تولید    ۳۸
۲-۴-۲- مواد اولیه    ۳۸
۲-۴-۳- تولید پذیری و فرآیندهای تولید    ۴۰
۲-۴-۴- مونتاژ و کنترل کیفیت    ۴۳
۲-۴-۵- حمل و نقل و انبار    ۴۵
بسته بندی    ۴۵
خصوصیات فنی و زیبایی شناسی بسته بندی    ۴۶
۲-۴-۶- نصب    ۵۱
۲-۵- ویژگی های بازار مصرف    ۵۳
۲-۵-۱- هزینه ها و قیمت تمام شده    ۵۳
۲-۵-۲- میزان نیاز بازار    ۵۶
۲-۵-۳- رقابت    ۵۷
۲-۶- نمونه های موجود    ۵۹
۲-۶-۱- نمونه های مدولار    ۵۹
۲-۶-۲- نمونه های زیبایی شناسی    ۶۴
۲-۷- تحلیل و نتیجه گیری    ۶۷
۲-۷-۱- توضیحات    ۶۷
۲-۷-۲- لیست بایدها و نبایدها    ۶۹
فصل سوم : ایده پردازی و طراحی    ۷۲
فصل چهارم    ۹۴
تجزیه و تحلیل ایده ها    ۹۴
۴-۱- پالایش ایده ها    ۹۴
فصل پنجم : تصمیم گیری    ۹۷
۵-۱- تعیین اولویت معیارها    ۹۷
۵-۲- طرح برتر    ۹۸
فصل ششم: تکمیل و اجرا    ۱۰۳
۶-۱- نقشه های فنی    ۱۰۳
۶-۲- تکمیل نهایی و ارائه گرافیکی    ۱۰۶
فهرست منابع و ماخذ    ۱۲۲

فهرست منابع

– درآمدی بر طراحی صنعتی
دیوید لودینگتن ، ترجمه : م. میرقیداری

– طراحی محصول ، ویژه طراحان صنعتی و مهندسان طراح
باری هاوکس ، ری ابینت ؛ ترجمه : سید رضا مرتضایی

– مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید
مارتین هلاندر؛ ترجمه : علیرضا چوبینه .

– کاتالوگ های غرفه های ساخته شده .

– مجله دستاورد.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

چکیده

مقاله حاضر به بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری و شامل ۶ فصل می باشد. فصل اول درباره شناخت موضوع و وضعیت اولیه و ثانویه و ارائه ایده می باشد. فصل دوم درباره تاریخچه محصول، مشخصات کلی و عملکرد فنی، الگوریتم استفاده از محصول و … می پردازد. فصل سوم درباره ایده پردازی و طراحی می باشد. فصل چهارم به تجزیه و تحلیل ایده ها و فصل پنجم به تصمیم گیری می پردازد.در فصل آخر به تکمیل و اجرا خاتمه می یابد.
اهداف اصلی پروژه در این رساله بر طرف کردن ایرادهای اصلی  در محصولات موجود در بازار و بهینه سازی محصول بوده است . محصول مورد نظر ما که سازهُ  نمایشگاهی است دارای اشکالات فراوانی می‌باشد ، در ضمن این سازه هاکه به لحاظ ساخت در تمام مراحل میتواند پروسه سریتری داشته باشد باید دچاره تحولاتی اساسی در مراحل ساخت شود .البته این نباید به این معنی باشد که ساخت تنها مورد اصلی در تفکر ماست بلکه اصلاح در مراحل طراحی ، طراحی ساخت و ساخت می تواند به نتایج بسیار بهتری منتج شود . از سوی دیگر ایرادهایی که مراحل نصب، بسته بندی ، جمع آوری ، مدولار نبودن و زیبایی شناسی در غرفه های نمایشگاهی به چشم می خورد . این نقاط ضعف مخصوصا” در بخش نصب و راه اندازی و جمع آوری بیشتر به چشم می خورد . ارزشهای افزوده نیز مبحث خاصی در طراحی و تعیین استراتژی ما در جهت روند پروژه دارد که این ارزشهای افزوده می تواند فاکتورهایی چون مدولار بودن ، استفاده ُ بهتر از فن آوریهای جدید در پرزانته اطلاعات ، وسایلی چون LCD و صفحات پخش video projection   باشد در ضمن در روند پروژه  و بررسی سازه های قبلی و طراحی های جدید می توان به تفکرات و نوآوریهای فنی و زیبایی شناسانه ای برخورد که اگر با درایت از این نکات کوچک استفاده مناسب را ببریم می توان در نهایت به نتایج خوبی دست پیدا کرد .
با توجه به موضوع منتخب این پروژه بهترین منبع تحقیقاتی غرفه های نمایشگاهی هستند که در حال ساخت و اجرا هستند که با بررسی این غرفه ها به خصوص در زمان مونتاژ و برپاسازی غرفه ها و همچنین در زمان دمونتاژ و جمع آوری آنها،می توان به راحتی یه شناسایی مشکلات عمده مربوط به کف سازی در غرفه ها پی برد.
به علاوه ساخت ،طراحی و اجرای غرفه ها تنها محدود به ایران ونمایشگاه بین المللی نیست وازمنابع تحقیقاتی دیگر در این پروژه می توان به غرفه های دیگری که در نمایشگاه های مختلف دنیا وجود دارند اشاره کرد که معمولا در طراحی وساخت این غرفه ها ازجدیدترین تکنولوژی روزدنیا برای ساخت استفاده می شود که این درنهایت دست طراح را برای ارائه ایده های بدیع و خلاقانه تر باز می گذارد.
درنهایت منابع تحقیقاتی کاملی نیزبرای بررسی کامل نکات ارگونومیک ومسایل آنتروپومتریک درطراحی غرفه ها وجود دارد که این منابع شامل استانداردهای جهانی می شود که درایران هم قابل اجرا و کاربردند.
واژه های کلیدی: محصول، ایده، تصمیم گیری، انتخاب،

فصل اول- شناخت 

۱-۱ موضوع

۱-۱-۱-تعیین گرایش و عنوان پروژه

 درطی این پروژه تلاش براین است تا روندی برای پیشبرد پروژه انتخاب شود تا به بهترین حالت مشکلات را برطرف نماید؛ براین اساس و باتوجه به انتظارات استاد محترم راهنمای پروژه روند کلی پروژه بر اساس شناسایی و تفسیرمشکل به صورت کامل وهمچنین شناسایی گروه های استفاده کننده است که درنهایت با این بررسی وشناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری وآنالیزکامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک وابعاد آنتروپومتریک،مسایل مربوط به فرم وزیبایی وآنالیز استیتیک محصول،توجه به محصول در محیط استفاده وهمچنین در کنار محصولات دیگر در غرفه های نمایشگاهی و…..به ارائه طرح های متنوع بر اساس لیست بایدها پرداخته ودر نهایت از بین طرح های ارائه شده،طرح برتر انتخاب شده و پرزانته نهایی بر اساس این طرح صورت پذیرد

 ۱-۱-۲ –تعیین صورت مساله وتفسیر مشکل

 نام تولید : غرفه های نمایشگاهی که به تبادل اطلاعات و تکنولوژی می پردازند و نه صرفا نمایش محصولی خاص.

مکان استفاده : نمایشگاهها که در این پرئژه محدود به نمایشگاه بین المللی تهران می باشد.

طرح مشکل:

۱)           نداشتن قابلیت استفاده مجدد.

۲)            انبارداری.

۳)            طریقه حمل ونقل.

۴)           نداشتن هارمونی مناسب.

۵)           مشکل اتصال قطعات مختلف.

۶)            مشکل بودن هماهنگی سیستم روشنایی با سازه های فضایی غرفه.

۷) زمان زیادی که صرف اجرا و همچنین تخریب می شود.

۸) عدم تاثیر بر محصولات نمایشی یا تبلیغی.

وضعیت اولیه

همانطور که عنوان شد نمونه های موجود غرفه ها دونوع هستند : غرفه های پیش ساخته وخودساز.

در غرفه های پیش ساخته بیشتر از پیچ ومهره استفاده می شود و می توان  آنها را مجددا باز و بسته کرد .در این غرفه ها ورقه های کف اجاره داده می شود وبعضی بعداز استفاده آنها را آب کرده ومجددا می سازند در این نوع غرفه ها طراح برای طرح زدن از محدودیت های خاصی برخوردار است و تنها می تواند در محدوده یکسری متریال و فرمهای خاص در طرح خود استفاده کند.

در غرفه های خود ساز طرح ها از تنوع بیشتری برخوردار هستند و دست طراحان برای طراحی تقریبا آزاداست . در این نوع غرفه ها از رنگ بندی های متنوع وشادی استفاده می شود و همچنین فرمهای مختلفی در آنها به چشم می خورد از این رو تماشاگر را بیشتر جذب می کند؛مشکل بزرگ این غرفه ها هزینه بری بالای اینگونه غرفه هاست.

وضعیت ثانویه

این غرفه ها مدولار هستند و به راحتی در مکان مورد نظر نصب شده و نیازی به تخریب ندارند زیرا دارای قابلیت استفاده مجدد هستند.

با رنگ بندی وفرمهای متنوع در پک های مختلف به مشتری عرضه می شوند و به راحتی میتوان این غرفه ها را جابجا کرد به علاوه به مقدار زیادی در وقت و هزینه نیز صرفه جویی خواهد شد.

در این نوع غرفه ها نیازی به نصب سیستم روشنایی نیست ، زیرا این سیستم در دیواره ها سقف وکف تعبیه شده است که این مطلب نیز در چارت کلی وضعیت ثانویه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ارائه ایده

مدولار کردن غرفه برای:

۱)     سهولت در امر اجرا.

۲)     سادگی جمع کردن غرفه ها  در مدت زمان کوتاه.

۳)     سهولت در انبار داری .

۴)     حمل ونقل.

۵)     قابیت استفاده مجدد.

۶)      سهولت در تولید.

۷)     تلفیق دیواره،سقف،کف وسایر امکانات.

۸)     امکان ایجاد فرمها و رنگهای متنوع در پک های مختلف.

۹)     تعبیه کردن سیستم روشنایی در دیواره ها سقف وکف این غرفه ها.

مشخص کردن حیطه تخصص های مربوطه

برای ساخت یک غرفه نیاز به متخصص هایی ازقبیل:

۱)     تیم طراحی ( گرافیست و طراحان دیگر)

۲)     تیم اجرا ( نجار و آهنگر متخصص در امر غرفه سازی) می باشد.

وجود گروههای تخصصی مختلف در ساختار پیشبران صنعت نمایشگاه ، این امکان را فراهم میاورد که کلیه گروهها در یک هماهنگی ارگانیک ، هدف ، استراتژی و ابزارها همگون و متوازن به صورت یک مجموعه عمل نمایند و یا آنکه هر تیم به صورت و بنا به ضرورت نیاز مشتری دستور کاری مشخصی را دنبال نمایند.

 

وضعیت اولیه

وضعیت ثانویه

عدم وجود سازه های مناسب برای برپاسازی سریع غرفه های نمایشگاهی.

برپاسازی غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

عدم وجود سازه های مناسب برای دمونتاژ و جمع آوری غرفه ها.

دمونتاژ وجمع آمری غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

سازه های موجود از نظر استیتیکی دارای اشکالی نامناسب وdemode هستند.

سازه ها از نظر استیتیکی دارای شکل زیبا،شکیل و به روز هستند.

محدودیت در قابلیت گسترش سازه ها.

طراحی سازه هایی مناسب با قابلیت گسترش .

با توجه به سازه های موجود امکان استفاده از مواد ومتریال مناسب تر وجود ندارد.

امکان استفاده از مواد و متریال مختلف در کنار سازه های جدید.

تاثیر مخرب سازه های موجود به لحاظ استیتیکی بر عناصر مرتبط.

امکان ایجاد ارتباط استیتیکی مناسب بین سازه با اجزای دیگر غرفه.

سازه های موجود به دلیل نداشتن عمر بالا قابلیت استفاده مجدد ندارند.

به دلیل دوام بالای سازه ها امکان اسنفاده مجدد از آنها وجود دارد.

حمل ونقل سخت سازه های موجود.

امکان حمل و نقل آسان سازه ها وجود دارد.

عدم وجود ارتباط مناسب ازنظراستیتیکی وسیستماتیک بین سطوح وکاربری کف،دیواره،سقف و امکانات.

به لحاظ استیتیکی وسیستماتیک،بین سطوح وکف،دیواره،سقف و امکانات ارتباط منطقی وجود دارد.

امکان استفاده ازسازه های موجود در تمامی بخش ها وجود ندارد؛به عنوان مثال سازه ها با بخشی مثل V.I.P  هماهنگی ندارد.

از سازه های موجود می توان در تمامی بخش ها استفاده کرد.

سازه های موجود به لحاظ انبارداری فضای زیادی را اشغال می کنند.

با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

قیمت تمام شده غرفه ها با توجه به متریال مصرفی معمول بسیاربالاست.

قیمت تمام شده با توجه به متریال مصرفی مناسب،پایین است.

 ۱-۱-۳- تعیین انتظارات کارفرما و محدودیت پروژه

 برپاسازی غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

دمونتاژ وجمع آمری غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

سازه ها از نظر استیتیکی دارای شکل زیبا،شکیل و به روز هستند.

طراحی سازه هایی مناسب با قابلیت گسترش .

امکان استفاده از مواد و متریال مختلف در کنار سازه های جدید.

امکان ایجاد ارتباط استیتیکی مناسب بین سازه با اجزای دیگر غرفه.

به دلیل دوام بالای سازه ها امکان اسنفاده مجدد از آنها وجود دارد.

با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

از سازه های موجود می توان در تمامی بخش ها استفاده کرد

مکان حمل و نقل آسان سازه ها وجود دارد

قیمت تمام شده با توجه به متریال مصرفی مناسب،پایین است

با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

۱-۱-۴- تعیین استرات‍ژی و اهداف کلان پروژه

 درطی این پروژه تلاش براین است تا روندی برای پیشبرد پروژه انتخاب شود تا به بهترین حالت مشکلات را برطرف نماید؛ براین اساس و باتوجه به انتظارات استاد محترم راهنمای پروژه روند کلی پروژه بر اساس شناسایی و تفسیرمشکل به صورت کامل وهمچنین شناسایی گروه های استفاده کننده است که درنهایت با این بررسی وشناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری وآنالیزکامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک وابعاد آنتروپومتریک،مسایل مربوط به فرم وزیبایی وآنالیز استیتیک محصول،توجه به محصول در محیط استفاده وهمچنین در کنار محصولات دیگر در غرفه های نمایشگاهی و…..به ارائه طرح های متنوع بر اساس لیست بایدها پرداخته ودر نهایت از بین طرح های ارائه شده،طرح برتر انتخاب شده و پرزانته نهایی بر اساس این طرح صورت پذیرد.

۱-۲ فرآیند برنامه ریزی

۱-۲-۱- تعیین روند پروژه

 اهداف اصلی پروژه در این رساله بر طرف کردن ایرادهای اصلی  در محصولات موجود در بازار و بهینه سازی محصول بوده است . محصول مورد نظر ما که سازهُ  نمایشگاهی است دارای اشکالات فراوانی می‌باشد ، در ضمن این سازه هاکه به لحاظ ساخت در تمام مراحل میتواند پروسه سریتری داشته باشد باید دچاره تحولاتی اساسی در مراحل ساخت شود .البته این نباید به این معنی باشد که ساخت تنها مورد اصلی در تفکر ماست بلکه اصلاح در مراحل طراحی ، طراحی ساخت و ساخت می تواند به نتایج بسیار بهتری منتج شود . از سوی دیگر ایرادهایی که مراحل نصب، بسته بندی ، جمع آوری ، مدولار نبودن و زیبایی شناسی در غرفه های نمایشگاهی به چشم می خورد . این نقاط ضعف مخصوصا” در بخش نصب و راه اندازی و جمع آوری بیشتر به چشم می خورد . ارزشهای افزوده نیز مبحث خاصی در طراحی و تعیین استراتژی ما در جهت روند پروژه دارد که این ارزشهای افزوده می تواند فاکتورهایی چون مدولار بودن ، استفاده ُ بهتر از فن آوریهای جدید در پرزانته اطلاعات ، وسایلی چون LCD و صفحات پخش video projection   باشد در ضمن در روند پروژه  و بررسی سازه های قبلی و طراحی های جدید می توان به تفکرات و نوآوریهای فنی و زیبایی شناسانه ای برخورد که اگر با درایت از این نکات کوچک استفاده مناسب را ببریم می توان در نهایت به نتایج خوبی دست پیدا کرد .

۱-۲–۳ تعیین منابع و روشهای گردآوری اطلاعات

 با توجه به موضوع منتخب این پروژه بهترین منبع تحقیقاتی غرفه های نمایشگاهی هستند که در حال ساخت و اجرا هستند که با بررسی این غرفه ها به خصوص در زمان مونتاژ و برپاسازی غرفه ها و همچنین در زمان دمونتاژ و جمع آوری آنها،می توان به راحتی یه شناسایی مشکلات عمده مربوط به کف سازی در غرفه ها پی برد.

به علاوه ساخت ،طراحی و اجرای غرفه ها تنها محدود به ایران ونمایشگاه بین المللی نیست وازمنابع تحقیقاتی دیگر در این پروژه می توان به غرفه های دیگری که در نمایشگاه های مختلف دنیا وجود دارند اشاره کرد که معمولا در طراحی وساخت این غرفه ها ازجدیدترین تکنولوژی روزدنیا برای ساخت استفاده می شود که این درنهایت دست طراح را برای ارائه ایده های بدیع و خلاقانه تر باز می گذارد.

درنهایت منابع تحقیقاتی کاملی نیزبرای بررسی کامل نکات ارگونومیک ومسایل آنتروپومتریک درطراحی غرفه ها وجود دارد که این منابع شامل استانداردهای جهانی می شود که درایران هم قابل اجرا و کاربردند.

فصل دوم

۲-۱-۱ تاریخچه محصول

 با گذشت زمان انسانها برای فروش  بهتر محصولات خود به فکر تبلیغ افتادند ، در زمانهای قدیم  برای انجام این کار دست نوشته ای روی چندین کاغذ تهیه می کردند و آنها را به وسیله چسب به دیوارها می چسباندند ، بعد از گذشت مدتی که تلویزیون وهمچنین چاپگر به بازار آمد امر تبلیغات به صورت تایپ شده در روزنامه ها ویا در تلوزیون انجام می شد.

امروزه تبلیغات از راههای مختلفی امکان پذیر است از جمله :

تبلیغات محیطی( بیلبورد، پوسترو… )، داخلی ، سمعی بصری ، تیزر های تلویزیونی و  …

ولی جوابگوترین راه تبلیغات مشارکت در نمایشگاه است .

حدود ۴۲ سال پیش نمایشگاه بین مللی وهمچنین نمایشگاههای کوچکتر شروع به فعالیت کردند در ابتدا تنهاغرفه ها متشکل از سه دیوار بودند که  نقش آنها جدا سازی قسمت های مختلف از یکدیگر بود .

اما امروزه غرفه سازی یکی از بزرگترین فعالیت ها در امر نمایشگاه است و فرم و رنگ آنها به نوبه خود گونه ای تبلیغ محسوب می شود .

در اوایل دورانی که غرفه سازی به صورت حرفه ای درآمد، برای ساختن دیواره های غرفه از موادی همچون گونی استفاده می کردند که آنها را از ریلهای آهنی در قسمت بالای غرفه آویزان می کردند.

   عکس شماره ۲-۱

برای ایجاد حس استیتیکی مناسب در این روش از رنگ کردن بر روی گونی ها متناسب با محصول ارائه شونده استفاده می کردند.

بعد از آن در حدود ۲۵ سال اخیر از روش ساخت پارتیشنهای آلومینیومی و در بعضی موارد از نوع چوبی ( نئوپان ) استفاده می شود. انواع آلومینیومها و پروفیلهای هشت پر در ساخت این پارتیشنها استفاده شده و هنوز نیز می شود.

عکس شماره ۲-۲

در بعضی موارد داخل این پروفیلها و آلومینیوم ها از پرکننده هایی نظیر چوب و یا شیشه استفاده می شود.

در ۵ سال اخیر و در غرفه سازی امروزی معمولا از دیوارها و پارتیشنهای پیش ساخته استفاده نمی شود. و بیشتر طراحی و اجرای غرفه را به دست طراحان و متخصصان این حرفه می سپارند.

ایجاد تنوع در ساخت غرفه توسط فرم ها و متریالهای مختلف این امکان را به طراحان داده است تا روز به روز در این صنعت پیشرفت کنند و پا به عرصه رقابتهای بین المللی بگذارند.

بیشترین موادی که امروزه ازآن استفاده میشوداستیل،آلومینیوم،آهن، نئوپان ،کاغذ دیواری ، پروفیل و … می باشد . اما به طور کلی هیچ محدودیتی برای متریالی که در امر غرفه سازی استفاده می شود وجود ندارد وهمه چیز بستگی به میزان  اطلاعات  طراح  و هزینه ای که شرکت و یا ارگان مربوطه برای آن در نظر گرفته است، دارد.

اما در این پروژه برآنیم تا پس از تحقیقات مناسب به سازه ای برسیم که نیاز اینگونه نمایشگاه ها را حتی الامکان برطرف نموده و همچنین از لحاظ استیتیکی نیازاستفاده کننده را برطرف نماید و همچنین قابلیت اجرا داشته باشد.

۲-۱-۲- زیبایی شناسی محصول

انسان تمامی دانش و تجربه خود را در جهان هستی به وسیله دو عنصر فرم و رنگ کسب می کند. اشیاء موجود در طبیعت ابتدا از رنگ و سپس فرم آنها که از طریق چشم به مغز منتقل می شود ، قابل درک می گردند.

هرگونه تحریکات رنگی که توسط چشم دریافت می شود،علاوه بر واکنش احساسی و روانی ، واکنشهای فیزیکی را نیز در بردارد و این واکنشها به صورت ناخودآگاه است.

در طراحی حسی ارزشهای فرمی ، اندازه ، فرم و مواد به صورت آگاهانه و توسط فکر منطقی مورد تاکید قرار می گیرند.

اگر چه عملکرد ، قیمت وجنبه های جسمی ارگونومی در مراحل ابتدایی فرایند طراحی از اهمیت ویژه ای برخورار هستند ، ظاهر محصول نیز بیشتر در انتهای کار ، عامل اصلی در قابلیت های فروش آن محسوب می شود . چنین قضاوتی در بیشتر موارد منطقی وعادلانه به نظر می رسد. برای مثال ، برخورد یک خریدار بالقوه با محصولی که دارای طراحی آشفته است ، می تواند در ذهن خریدار نمودی از نداشتن کارایی نزد محصول و تولید کننده  آن را پدید آورد. همچنان که یک محصول با طراحی قدیمی وظاهر از مد افتاده می تواند تداعی فناوریهای منسوخ باشد. پس، یک کار طراحی اصولی با استیتیک در خور توجه ، باعث خوشایند بیننده می شود واحساس بصری کاملی را از عملکرد محصول القا می کند .

اصول گوناگونی که بر زیبایی شناسی حاکم است ، در این فصل مورد بحث قرار خواهد گرفت ولی نکته قابل توجه این است که هرگز نباید این قواعد را ثابت فرض کرد. آنها از دیدگاه آرمانی به هم وابسته هستند وتحت تاثیر الزامات عملکردی ، ارگونومیک و تولیدی طرح قرار دارند.

 ۲-۱-۳-مشخصات کلی و عملکرد فنی

 در این پروژه منظور از غرفه بیشتر غرفه هایی است که در نمایشگاه بین المللی به تبادل اطلاعات می پردازند تا به نمایش محصولی خاص.

غرفه ها درسالن پوشیده و مجهز به وسایل پیش ساخته که ازاستانداردهای بین المللی تبعیت می نمایند هستند وشامل پانلهای جداکننده،موکت وباکفپوش کتیبه ووسایل روشنایی درحد معمول نمایشگاهی می باشند .

غرفه ها حداقل ۱۲مترمربع هستند و تزئینات داخلی هر غرفه به عهده مشارکت کنندگان می باشد که باید باهماهنگی مدیر فنی نمایشگاه و با توجه به مسائل ایمنی واجرایی صورت پذیرد

غرفه ها دودسته هستند :  غرفه های پیش ساخته وغرفه های خودساز.

غرفه های ساخته شده بر اساس طراحی مجزا:غرفه هایی هستند که طراح بعد از گرفتن ابعاد و اندازه دقیق شروع به طراحی می کنند سپس جزئیات آنها ساخته می شود و در آخر در محل مقرر آنها را روی هم سوار می کنند.کفپوش این نوع غرفه ها از جنس پارکت ، چوب و متریالی از این قبیل می باشد.

غرفه های پیش ساخته:

دراین غرفه ها جزئیات از پیش ساخته شده و طراح پس از گرفتن ابعاد واندازه طرح خود را ارائه می دهد. سپس با قطعات از پیش ساخته شده طرح مورد نظر را اجرا می کنند کف این غرفه ها پوشیده از موکت می باشد که می توان انواعی از متریال های مختلف را بدان اضافه کرد.

از بزرگ ترین و مهمترین مشکلات در هر دو نوع این غرفه ها که به صورت عمده وجود دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱) نیاز به زمان زیاد برای اجرا و تخریب غرفه.

۲) طریقه حمل ونقل.

۳) نداشتن قابلیت استفاده مجدد وغیره.

در راستای برطرف کردن نقایص طرح های موجود و افزایش کارایی ، ارائه طرحی با قابلیت های زیر لازم به نظر می رسد:

۱) مدولار بودن غرفه برای.

۲) سهولت در  اجرا.

۳) سهولت دربستن وجمع کردن محصول و …

ویژگیهای گروه استفاده گر

۲-۲-۱ گروههای مرتبط با محصول

از تمامی شرکتهای بازرگانی ، اقتصادی ، فرهنگی ، تولیدی ، خدماتی و غیره که هر یک فعالیت و یا محصولی برای ارائه دادن در نمایشگاه ها دارند ، گرفته تا طراحان غرفه های نمایشگاهی ، تولید کنندگان اجزای غرفه و سازندگان غرفه ها در نمایشگاهها ، هر یک به نحوی از این محصول استفاده می کنند.

غرفه دارها به عنوان استفاده کننده نهایی از محصول و خدمات هر شرکت تجاری تولیدی و خدماتی در مرکز ثقل تصمیمات قرار دارد. کفپوشها برای این طراحی و تولید می شود که به فروش برسد و ایجاد رضایتمندی برای استفاده کننده از اهداف کوتاه مدت هر شرکت و موسسه ای می باشد.

در واقع هنگامی که خواسته های استفاده کننده به طور موثری برآورده شدند ، نوعی رضایت مندی ایجاد می گردد که شدت و ضعف آن بستگی به نحوه برآوردن خواسته می باشد.

اما اگر به بررسی شرکتهایی که تنها فعالیت آنها طراحی و اجرا و حتی تولید قطعات این محصول می باشد بپردازیم. این امر واضح است که برای هر بخش نیاز به یک متخصص می باشد که به تمامی امور نظارت داشته باشد .

مثلا در بخش طراحی نیاز به کسی است که در این رابطه تحصیل کرده باشد تا بتواند با طراحی خاص برای غرفه ای که می خواهد محصولی را ارائه دهد این امکان را فراهم کند تا آن شرکت به هدف خود یهنی جذب مشتری و تولید انبوه برسد.

 یا در بخش اجرا نیاز به متخصصینی است که تنها در این بخش فعالیت حرفه ای می کنند. همیشه نمونه های فراوانی گویای آن است که طرح نا مناسب وضعیف منجر به محصولات ناقص شده است و یا اجرای ناموفق طرح ها و ایده های خوب باعث عدم موفقیت آن شرکت شده است. اما متاسفانه ۹۰ درصد از کسانی که در این  زمینه کار می کنند تنها به علت میزان درآمدی که این کار دارد  وارد آن شده اند و هیچ تخصصی در این رابطه ندارند .

گروه های معین استفاده کننده

– صاحبان صنایع.

– بازدیدکنندگان.

صاحبان صنایع

– رائه محصول بسیار خاص مانند پورشه و بریجستون.

– ارائه محصول و تبادل اطلاعات.

– فقط تبادل اطلاعات.

 ۲-۲-۳- فرهنگ، هویت و جایگاه اجتماعی استفاده گر

 استقاده‌گر محصول مورد نظر ما از محصول در محل خاصی یعنی نمایشگاه استفاده می‌کند ،محلی که تعاریف وی‍ژه و خاصی دارد به لحاظ رفتاری و فرهنگی و اجتماعی در نگاه اول قوانین رفتاری و فرهنگی استفاده از نمایشگاه بر روی فرد تاثیر می‌گذارد اما به هر صورت افرادی که برای دیدار از نمایشگاه می آیند افرادی هستند که از موقعیت و فرهنگ بالاتری نسبت به اقشار عادی مردم قرار دارند . این موزوع مؤید این است که می‌توان انتظار رفتار بهتر و سالمتری از طرف بازدید کنندگتن از غرفه ها داشت، در حقیقت نمایشگاه ها محیطی هستند برای صاحبان صنایع و فن آوری و مدیران واطلاعات و پیشرفتهای خود را به صاحبان دیگر صنایع بنمایش بگذارند .

در گروههای استفاده گر چه از صاحبان صنایع ،برگزارکنندگان ،بازدید کنندگان و….. از اقشار فرهنگی و طبقه تحصیل کرده جامعه می باشند.

۲-۲-۴- قدرت اقتصادی استفاده گر

در هر فعالیت اقتصادی از سوی هر صاحب صنعت پیمانکار و یا عوامل دیگر شاید قبل از تفکری این گروه تفکر مقرون  به صرفه بودن فعالیت را مد نظر قرار می دهند به بیان دیگر در فعالیت های اقتصادی و تجاری کاهش هر هزینه ای در مجموع به نفع مجری و صاحب صنعت خواهد بود پس با این تعریف می توان بر  آ ن شد که برای طراحی و ساخت چنین محصولی می بایست گزینه و طراحی را انتخاب وپیش برد که مقرون به صرفه بودن در تولید انبوه  ، قابلیت استفاده مجدد ، سادگی در مونتاژ و دمونتاژ (عدم نیاز به متخصص ) ، بسته بندی و حمل ونقل را کاهش دهد و صاحبان تجارت و صنعت را به خرید   واستفاده از چنین محصولی ترغیب نماید.

۲-۲-۵- نیازهای زیبایی شناسی گروه استفاده گر

 فرم

جنبه دیگری از طراحی که نیازمند دقت است ، فرم کلی یا شکل نهایی محصول است. فرم محصول همچنان که باید ساده وسبک طراحی شود باید برای تحمل بارهای وارد از مقاومت کافی برخوردار باشد.

طبیعت ، بیشتر فرمهای خود را دست کم در یک محور، متقارن طراحی کرده است. این موضوع در ابتدا از سوی معمارانی کشف شد که به نوبه خود مورد تقلید مهندسان واقع شده بودند. چشم انسان به گونه ای تکامل یافته است که اشیاء را به شکل متقارن ببیند ونسبت به اشیای نا متقارن به مثابه نمادی از زشتی وغیر منتقی بودن واکنش منفی نشان دهد.

البته در خیلی از فرآیند های تولید از تقارن در فرم پیروی می شود ولی با انگیزه  خاصی ، بیشتر برای مقاصد زیبایی شناسی در ظاهر محصول به کارمی رود. اگر بی تقارنی درفرم محصول با عملکرد آن  متناسب باشد ، می توان ادراک انسانی را به گونه ای پرورش داد که آن را بپذیرد . ولی حتی در این حالت نیز چشم به دنبال احساسی از تعادل می گردد، این همان نیازی است که در فصل چهارم از آن صحبت کردیم .

از سوی دیگر واز آنجا که تقارن جنبه مهمی از فرم طراحی است ، هماهنگی بیش از اندازه نیز می تواند بیننده را دچار یکنواختی وخستگی کند. این موضوع همچنین طراحی ارگونومیکی ضعیفی را سبب می گردد. وقتی گروهی از محصولات را بازاریابی می کنند ، تنوع بویژه نقش مهم و مفیدی پیدا می کند .

در طراحی فرم غرفه های نمایشگاهی مسائل دیگری نیز مورد بحث قرار می گیرد که تناسب یکی از این موارد را تشکیل می دهد. تناسب به بررسی روابط میان ابعاد و اندازه های اجزای متصل یا مجزای یک مجموعه می پردازد . تناسب رایج وآشنا همواره در ارتباط نزدیک با نیازهای کاربردی منطقی شکل می گیرد وتکامل می یابد . ولی گاهی همین تناسبات نیزبه دلیل افزایش بار عملکردی ، ممکن است به افراط کشیده شوند . بنا براین تناسب رابطه نزدیکی دارد با آنچه که از طراحی فرم در ذهن ایجاد می گردد . در عین حال طراح نیز نباید کور کورانه از پندارهای کلیشه یی و پوسیده پیروی کند . بی رغبتی نسبت به تعقیر فرمهای رایج می تواند خلاقیت در طراحی را سرکوب کند.

می توان گفت که در طراحی این محصول ، فرم نقش مهمی را درتبلیغ ایفا می کند طراحان امروزه برای اینگونه طراحی از روشهای خاص خود استفاده می کنند برای مثال، برای طراحی برخی از غرفه ها در فرم آن، هم برای زیبایی هم برای تبلیغ بیشتر از شرکت مورد نظر، آرم  شرکت را در قسمتی از طرح جای داده وبنا به فرم آرم ، آن را کامل می کنند .

در این قسمت نمونه ای از اینگونه طرح ها را مشاهده می کنید .
حتی محصول مورد تبلیغ در هر شرکت نیز می تواند در فرم غرفه ای که در مرحله طراحی قرار دارد، تاثیر بسزایی داشته باشد . برخی از طراحان برای زیبا سازی هر چه تمام تر غرفه از فرم محصولی که قرار است مورد تبلیغ قرار گیرد استفاده می کنند . اینگونه غرفه ها خود به تنهایی حکم یک استند تبلیغاتی را بازی می کنند ، یعنی کلیت غرفه نمایانگر محصول مورد نظرمی باشد .در این قسمت نمونه ای از اینگونه طرح ها را مشاهده می کنید.

در برخی موارد فرمها تنها برای زیبایی غرفه استفاده می شوند وهیچ گونه جنبه تبلیغی از محصول ویا شرکت مورد نظر را ندارند اما این فرمها به قدری زیبا طراحی می شوند که بیننده بعد از تماشای ان از روی کنجکاوی به محصولی که در آن به نمایش گذاشته می شود توجه می کند واین خود گونه ای از تبلیغ محصوب می شود .

همیشه اگر فرم ارائه شده به اندازه کافی جذاب باشد شخص را براحتی از فاصله دور جذب می کند واین همیشه بزرگترین برد محصوب می شود.

======