عنوان مقاله

+

پروژه بررسی موسیقی آوازی ایران

فهرست/چکیده

+

بخشی از متن:
این تحقیق و مقاله در جهت کمک و بهتر شناساندن موسیقی اصیل و اوازی ایران برای تمام هنرجویان ودانشجویان موسیقی اوازی تهیه و گرداوری شده است.
بنده ی حقیر این مفاله و تحقیق را با عنوان موسیقی آوازی گرداوری کرده ام چرا که در بعضی ازکلاسهای آواز ایرانی کمبود هایی را در امر تدریس احساس میکنم که بسی جای نگرانی و گله دارد.
از انجایی که در موسیقی اوازی مباحث ونکته هایی تدریس نمیشود تا هنرجوی موسیقی آوازی را با این هنر اصیل بیشتر اشنا کرد لذا در این مفاله وتحقیق بنده حقیر به موضوع موسیقی اوازی پرداخته ام که این تحقیق میتواند در جهت بیشتر اشتا کردن هنرجوی اواز کمک کند.
در این مقاله وتحقیق بیشترسعی شده است به مطالبی هر چند مختصر اما مهم و مفید برای هنرجویان پرداخته شود.
در فصل ۱ به پیدایش موسیقی و مختصری از تاریخ  موسیقی ایرانی اشاره شده است. فصل ۲ به مبانی موسیقی اوازی و سازهای موسیقی ایران مطالبی بیان شده است که در این فصل به موسیقی نواحی و فرمهای موسیقی و دستگاههای اواز پرداخته شده است.
فصل ۳ که اهمیت بسیاری برای هنرجوی اواز دارد به مطالب فیزیک صدا و تمرینات اواز خوانی وریتم وسولفژ بحث و پرداخته شده است.
به فصل ۶ رجوع میکنیم که هنرجو بعد از یادگیری ردیفهای اوازی و دانستن و فهمیدن شعر به سراغ مکتبهای اوازی می رود که این فصل بسی بسیار مهم است.
نقطه ی عطف موسیقی آوازی ایران برنامه ی گلهاست که بنده حقیر  به این موضوع مفصل پرداخته ام.
در فصل پایانی مقاله به زندگینامه ی استاد بنان پرداخته ام که یکی از کارهای اجرا شده ی ایشان را در لوحی فشرده بهمراه جزئیات که در دستگاه شور اجرا شده است میتواند الگویی برای تمام هنرجویان موسیقی اوازی باشد.
 
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: پیدایش موسیقی و مختصری از تاریخ ایران
پیدایش موسیقی
مختصری  از  تاریخ  موسیقی ایران 
فصل دوم: آناتومی حنجره
آناتومی حنجره
فیزیولوژی حنجره
فصل سوم: تاریخچه و مبانی موسیقی ایرانی و درباره ی سازهای موسیقی در ایران
دستگاه
گوشه 
ردیف
فرم
فرم های موسیقی ایرانی
موسیقی آئینی 
موسیقی روحانی (مذهبی)
موسیقی ملی ایران
موسیقی فولکلور FOLK MUSIC یا موسیقی عامیانه
موسیقی محلی
موسیقی مقامی
ساز چیست
فصل چهارم: ریتم و سولفژ و تقسیمات صدایی و شناخت فیزیک صدا و تمرینات اواز خوانی
ریتم چیست؟ 
سلفژ
تقسیمات صدای انسان
علم سلفژ در موسیقی
شناخت فیزیک صدا و حنجره و تمرینات آواز خوانی
مراحل بوجود آمدن آواز 
آنچه که آواز خوان بایستی بداند وعمل کند
تحریر
انواع تحریر
انواع صداهای انسان از لحاظ جنسیّت و وسعت
تقسیم بندی اصوات زنان و بچّه ها از لحاظ وسعت و جنسیّت 
تقسیم بندی اصوات مردان از لحاظ وسعت و جنسیّت 
مایه و مفهوم تئوریک آن
زیر و روی یک مایه 
انواع مایـــه 
مایه های چپ و راست 
مطلوبیت تونالیته مایه ها 
فرمول ورود و خروج از مایه های چپ و راست 
صداهای ژوست (Just) و فالش (False)
اصطلاح خارج خواندن
دیاپازون و ارتباط آن با آوازخوانی
فصل پنجم: شعر و موسیقی
فصل ششم: آموزش ردیف
آموزش ردیف
پرورش دقت و حافظه 
ایجاد خلاقیت و ابتکار
فراگیری آخرین تجربه های استاد 
مبارزه و شجاعت 
راستی و حال اصیل 
بدیهه سرایی و جواب آواز
شیوه اجرا
دستگاه شور، از دستگاههای موسیقی ایران 
فصل هفتم: تصنیفهای قاجاری و مکتبهای اوازی ایران
تصنیف های عهد قاجار
مکتبهای آوازی ایران
فصل هشتم: نقطه ی عطف موسیقی ایران برنامه ی گلها
جِین لویسن
دستگاه شور
فصل نهم: زندگینامه ی استاد بنان
غلامحسین بنان
دوران کودکی
فعالیت حرفهای
سانحه تصادف
ازدواج
ترانه های ماندگار
آوازهای ماندگار
فیلم طوفان زندگی
بنان و دیگران
مرگ
تخریب خانه
آلبومها
منابع و مآخذ     

======