فهرست/چکیده

+

بخشی از متن:
ذوق و خلاقیت هنری هر جامعه ای از سنن زندگی و سوابق تاریخ و محیطی آن قوم ریشه و الهام می گیرد و غالباً این ذوق و استعداد در یک یا چند رشته خاص متبلور می شود از جمله هنر هایی که در این سرزمین به مرورر زمان به کمال رسیده است و ذوق هنرمند ایرانی در پهنه آن فرصت تجلی وافر یافته هنر قالیبافی است . دلیل این شکوفایی و تعالی را علاوه بر خصوصیات ذاتی ایرانیان مانند هنر دوستی و بردباری باید در وفور مواد مواد اولیه تولید فرش از قبیل پشمهای مرغوب و انواع گوناگون گیاهان رنگدار دانست . فرش به عنوان نمودی از تفکر و اندیشه بشری و متاثر از حس نوجوانی او در طول تاریخ خود با نشیب و فراز هایی روبرو بوده است با فراغت فکری هنرمندان و محیط مناسبی که برای رشد و شکوفایی هنر ایشان ایجاد گردیده به حد اعلای خود رسیده است و گاه صدماتی که بر اثر مصائب طبیعی و غیر طبیعی بر پیکر جامعه وارد شده است آن را به دوره نهضتی و خمودی سوق داده است . فرش هایی که انسان اولیه برای زیر انداز ، رو ندارز ، حمل بار ، پوشش مقبره ها ، پوشش حیوانات و غیره از آن استفاده کرده از پوست برگ درختان و پوست حیوانات بوده . این طبع نقاد و دست هنرمندان امروز از هر حیث اعجاب بیننده را در بر می انگیزد و چشمها را خیره می کند . بدون شک قدمت استفاده از زیر انداز به زمانی می رسد که انسان به فکر ساختن سر پناهی جهت تامین آسایش خود افتاد . بافت انواع زیرانداز نیز همزمان با پرورش دام و استفاده از پشم آن بدین منظور بوده است و انسان پس از بهره وری از پوست حیوانات به اهمیت الیاف پشمی پی برده و به مرور تا تغییر زندگی بشر از مرحله توحش و زیست انفرادی در غارها به چادرنشینی و معاش خانواده و قبیله ای و اعتلای فکری بوده و انسان پس از احساس نیاز به این تغییر جهت تامین آسایش بیشتر خویش بدان گردن نهاده است بافتن فرش مانند سایر دستاوردهای بشری همواره رو به تکامل رقته و این پیشروی بدون حل تکامل یافته که با تمدن انسانعجین بوده است به این حد که گفته اند هیچ هنری مانند هنر فرش تکامل نیافته است . و اولین فرشها نیر در ایران به ثمر رسیده است به گونه ای که فرش پاریزک که از قدیمی ترین فرشهای جهان است را به نوعی ایرانی دانسته اند . در دوره های تاریخی ایران دوره صفویه دوره اوج اعتلای فرش بوده است به طوری که مهم ترین محصول صنعتی ایران قالی و قالیچه است . دست بافت است که این محصول جزو اساسی ترین محصولات صادراتی در ایران بوده است این محصول اقسامی چون ترنجی ، ابریشمی ، شمعدانی ، باغی و شاه عباسی را دارا می باشد فرش دوره صفویه در دوره شاه اسماعیل و شاه طهماسب و شاه عباسی را می توان از مهم ترین ادوار فرش صفوی و فرش ایرانی دانست هدف از این مقاله تحقیقی تحلیل و بررسی فرش بافی در دوره صفویه می باشد .
 
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه 
۲-۱ بیان مسأله
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
۴-۱ اهداف تحقیق   
۵-۱ سوالات تحقیق 
۶-۱ فرضیه تحقیق   
۷-۱ روش تحقیق      
۸-۱ ابزار گردآوری اطلاعات      
۹-۱ روش گرد آوری اطلاعات    
۱۰- ۱ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات      
۱۱-۱ متغیرها و تعاریف عملی آنها        
۱۱-۱-۱ متغیر وابسته 
۱۱-۲-۱ متغیر مستقل 
فصل دوم: پیشینه تحقیق
۱-۲ تاریخچه فرش بافی          
۲-۲ صفویه که بود ؟ از کجا آمد؟          
۳-۲ چند نکته مهم در مورد صفویه    
۴-۲ معروفترین روایات دوره شاه اسماعیل صفوی در مورد فرش و فرشبافی           
۵-۲ مطرح ترین فرشهای باقی مانده از زمان شاه اسماعیل صفویه 
۷-۲ خصوصیات فرشهای دوره شاه اسماعیل صفوی          
۸-۲ انواع طرح های دوره صفویه 
۹-۲ دوره دوم فرش و فرشبافی در دوره شاه طهماسب صفوی   
۱۰-۲ روایتهای قالی بافی در دوره شاه طهماسب صفوی     
۱۰-۱-۲  فرشهای دوره شاه طهماسب     
۱۰-۲-۲ قالی ترنج داردوک آنهالت         
۱۰-۳-۲ قالی با صحنه شکارگاهی    
۱۰-۴-۲ قالی امپراطور 
۱۰-۵-۲ قالی با نقوش جانوری شاه طهماسب   
۱۰-۷-۲ مراکز مهم فرشبافی در دوره شاه طهماسب     
۱۱-۲ فرشبافی در دوره شاه عباس و گسترش هنر فرشبافی         
۱۲-۲ روایات فرشبافی دوره شاه عباس    
فصل سوم: تصویری سازی
۱-۳ مقدمه      
۲-۳ تصویرگری  
۳-۳ تاریخچه تصویرسازی          
۴-۳ تاریخچه تصویرسازی در جهان        
۵-۳ طبقه بندی انواع تصویرسازی         
۶-۳ اهداف تصویر سازی 
۷-۳ تکنیک های تصویرسازی   
۸-۳ پوستر، تجزیه و تحلیل پوستر   
۸-۱-۳ پوسترهای تجاری:       
۸-۲-۳ پوسترهای فرهنگی:    
۸-۳-۳ پوسترهای اجتماعی:   
نتیجه گیری    
منابع  

======