فهرست /چکیده

+معرفی روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی           
فاصله تا مرکز بخش : ۷ کیلومتر
فاصله تا مرکز شهرستان (آمل) : ۸۰ کیلومترفاصله تا تهران : ۸۵ کیلومترمساحت کل روستا : ۲۹۳۱۵۵ متربع
سرانه : ۲۲۳۲۳ متر مربع به اراضی باغی و زراعی تعلق دارد که بعد از کاربری مسکونی بیشترین سطح کاربری ها را به خود اختصاص داده است .
شهرستان آمل از نظر پستی و بلندی وتوپوگرافی با توجه به شکل طبیعی آن به سه بخش جلگه ایو کوهپایه ای و بخش کوهستای تقسیم بندی میشود . که روستای آب اسک جزو بخش کوهستانی محسوب میشود .
مسلما عوامل پیدایش و علل موثر شکل گیری روستا را نمی توان به طور مشخص از یکدیگر جدا نمود. عوامل طبیعی چون برخورداری از زمین مستعد برای کشاورزی . منابع طبیعی و رودخانه و چشمه در شکل گیری روستا موثر هستند. صرف نظر از عوامل یاد شده تحول در حمل و نقل و تنوع کار ها و پیدایش تقسیم کار ازدیاد جمعیت . توسعه مهاجرت و مراودتهای اقتصادی و اجتماعی با سایر مناطق عوامل تاثیر گذار در شکل گیری و توسعه روستا محسوب مشوند . اگر چه عده قلیلی از اهالی در گذشته های دور در روستا سکنی داشتند اما با تغییر سیستم حمل و نقل زمینه های مناسب پیدایش مشاغل جدید فراهم گردید که متعاقب آن جمعیت نیز پیوسته افزایش یافته است. با    افزایش تعداد جمعیت زمینه ظهور و شکل گیری محلات جدید در روستا فراهم گردیده است که این نیز در سال های اخیر همراه با دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی موجب شکل گیری روستا در گذشته و تغییرات اساسی در سال های اخیر گشته است.


======