یکپارچه سازی در سیستم های رایانه ای و مخابراتی

یکپارچه سازی در سیستم های رایانه ای و مخابراتی

قیمت :   ۶۵۰۰تومان ( شش هزار و پانصد تومان )

تعداد صفحات:

۶۲  ( شصت و دو )

دسته :

کامپیوتر و IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:

مناسب جهت پروژه پایانی

فهرست مطالب :

چکیده

فصل اول – بررسی شبکه های کامپیوتری

۱-شبکه های کامپیوتری

۱-۱ تفسیم بندی شبکه ها

۱-۲ توپولوژی BUS

۱-۳ توپولوژی STAR

۱-۴ توپولوژی RING

۱-۵ کابل در شبکه

۱-۵-۱ ()

۱-۵-۲ کابل کواکسیال

۱-۵-۳ فیبر نوری

فصل دوم – چگونگی نفوذ شبکه های کامپیوتری در شبکه های مخابراتی

۲-کابل های شبکه های مخابراتی و کامپیوتری

۲-۱ رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم و

۲-۲ رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم CAT5 و CAT6 نوع B

۲-۳ اتصال به صورت استرایت یا مستقیم

۲-۴

۲-۵ اطلاعات جانبی برای شبکه کردن ۲ تا کامپیوتر

فصل سوم – یکپارچگی سیستم رایانه ای و مخابراتی در

۳- NGN چیست ؟

۳-۱ خصوصیات اصلی NGN

۳-۲ دلایل پیاده سازی NGN

۳-۳ مزایا و معایب استفاده از NGN

۳-۴ مزایای اقتصادی NGN

۳-۵ سوییچ‌های نسل آینده

۳-۶ محیط ایجاد خدمات

۳-۷ مدیریت و عیب‌یابی از راه دور

۳-۸ بالا‌ترین دسترس پذیری

۳-۹ ایجاد سرویس و بسترهاى تحویل سرویس، مفهوم شبکه نسل آینده (NGN)

۳-۱۰ اهمیت سرویسهاى ویژه مشترى براى اپراتورهاى شبکه

۳-۱۱ بسترهاى تولید قدیمى

۳-۱۲ طرحهاى ایجاد و تحویل سرویس

۳-۱۳ تأمین کنندگان بیرونى سرویس

۳-۱۴ استفاده از سرویس VPLSبراى ایجاد شبکه

۳-۱۴-۱ دلایل نیاز به VPLS

۳-۱۴-۲ نمونه پیاده سازى شبکه شهرى با استفاده از VPLS

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

چکیده :

ادغام سرویسهای مختلف وتجهیزات شبکه بصورت یکپارچه جهت کاهش هزینه ها و سهولت مدیریت و توسعه شبکه را مجتمع سازی گویند. مجتمع سازی در شبکه مزایای زیر را در بردارد:
۱-کاهش تنوع تجهیزات در شبکه، ۲-سهولت نگهداری و مدیریت شبکه، ۳-کاهش هزینه نیروی
انسانی، ۴-افزایش قابلیت گسترش و توسعه پذیری سیستم، ۵-سهولت دسترسی مشترکین شبکه
به سرویسها، ۶-کاهش کلی هزینه ها مجتمع سازی در بخشهای مختلف شبکه به روشهای مختلف انجام می شود، که بطور کلی در ۴ گروه زیر دسته بندی می شود:
۱-یکپارچه سازی در ?یه انتقال
۲-یکپارچه سازی در هسته مرکزی شبکه
۳-همگرایی در بخش دسترسی
۴-ارائه سرویسهای متنوع بصورت یکپارچه
این مقاله ضمن بررسی مختصر یکپارچه سازی در سایر لایه ها مهمترین بخش آن یعنی دسترسی را مورد تجزیه تحلیل قرار داده است.

کلید واژه ها :
فارسی :
مجتمع سازی سرویسها ، همگرایی شبکه ، لایه انتقال ، هسته مرکزی شبکه ، لایه دسترسی
شبکه

لاتین:
, , , , Access
Layer

 

۱-شبکه های کامپیوتری

یک شبکه شامل مجموعه ای از دستگاهها ( کامپیوتر ، چاپگر و … ) بوده که با استفاده از یک روش ارتباطی ( کابل ، امواج رادیوئی ، ماهواره ) و به منظور اشتراک منابع فیزیکی ( چاپگر) و اشتراک منابع منطقی ( فایل )  به یکدیگر متصل می گردند. شبکه ها می توانند با یکدیگر نیز مرتبط شده و شامل زیر شبکه هائی باشند.

۱-۱ تفسیم بندی شبکه ها 
.شبکه های کامپیوتری را بر اساس مولفه های متفاوتی تقسیم بندی می نمایند. در ادامه به برخی از متداولترین تقسیم بندی های موجود اشاره می گردد .

 تقسیم بندی بر اساس نوع وظایف
کامپیوترهای موجود در شبکه را با توجه به نوع وظایف مربوطه به دو گروه عمده : سرویس دهندگان (Servers) و یا سرویس گیرندگان (Clients) تقسیم می نمایند. کامپیوترهائی در شبکه که برای سایر کامپیوترها سرویس ها و خدماتی را ارائه می نمایند ، سرویس دهنده  نامیده می گردند. کامپیوترهائی که از خدمات و سرویس های ارائه شده توسط سرویس دهندگان استفاده می کنند ، سرویس گیرنده نامیده می شوند .  در شبکه های Client-Server ، یک کامپیوتر در شبکه نمی تواند هم به عنوان سرویس دهنده و هم به عنوان سرویس گیرنده ، ایفای وظیفه نماید.

در شبکه های Peer-To-Peer ، یک کامپیوتر می تواند هم بصورت سرویس دهنده و هم بصورت سرویس گیرنده ایفای وظیفه نماید.

یک شبکه LAN  در ساده ترین حالت از اجزای زیر تشکیل شده است :

  • دو کامپیوتر شخصی. یک شبکه می تواند شامل چند صد کامپیوتر باشد. حداقل یکی از کامپیوترها می بایست به عنوان سرویس دهنده مشخص گردد. ( در صورتی که شبکه از نوع Client-Server باشد ). سرویس دهنده، کامپیوتری است که هسته اساسی سیستم عامل  بر روی آن نصب خواهد شد.
  • یک عدد کارت شبکه(NIC) برای هر دستگاه. کارت شبکه نظیر کارت هائی است که برای مودم و صدا در کامپیوتر استفاده می گردد.  کارت شبکه مسئول دریافت ، انتقال ، سازماندهی و ذخیره سازی موقت اطلاعات در طول شبکه است . به منظور انجام وظایف فوق کارت های شبکه دارای پردازنده ، حافظه و گذرگاه اختصاصی خود هستند.

تقسیم بندی بر اساس توپولوژی 
الگوی هندسی استفاده شده جهت اتصال کامپیوترها ، توپولوژی نامیده می شود. توپولوژی انتخاب شده برای پیاده سازی شبکه ها، عاملی مهم در جهت کشف و برطرف نمودن خطاء در شبکه خواهد بود. انتخاب یک توپولوژی خاص نمی تواند بدون ارتباط با محیط انتقال و روش های استفاده از خط مطرح گردد. نوع توپولوژی انتخابی جهت اتصال کامپیوترها به یکدیگر ، مستقیما” بر نوع محیط انتقال و روش های استفاده از خط تاثیر می گذارد. با توجه به تاثیر مستقیم توپولوژی انتخابی در نوع کابل کشی و هزینه های مربوط به  آن ، می بایست با دقت و تامل به انتخاب توپولوژی یک شبکه همت گماشت . عوامل مختلفی جهت انتخاب یک توپولوژی بهینه مطرح می شود. مهمترین این عوامل بشرح ذیل است :

– هزینه . هر نوع محیط انتقال که برای شبکه LAN انتخاب گردد، در نهایت می بایست عملیات نصب شبکه در یک ساختمان پیاده سازی گردد. عملیات فوق فرآیندی طولانی جهت نصب کانال های مربوطه به کابل ها و محل عبور کابل ها در ساختمان است . در حالت ایده آل کابل کشی و  ایجاد کانال های مربوطه می بایست قبل از تصرف و بکارگیری ساختمان انجام گرفته باشد. بهرحال می بایست هزینه نصب شبکه بهینه گردد.

 انعطاف پذیری . یکی از مزایای شبکه های LAN ، توانائی پردازش داده ها و گستردگی و توزیع گره ها در یک محیط است . بدین ترتیب توان محاسباتی سیستم و منابع موجود در اختیار تمام استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت . در ادارات همه چیز تغییر خواهد کرد.( لوازم اداری،  اتاقها و … ) . توپولوژی انتخابی می بایست بسادگی امکان تغییر پیکربندی در شبکه را فراهم نماید. مثلا” ایستگاهی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال و یا قادر به ایجاد یک ایستگاه جدید در شبکه باشیم .

سه نوع توپولوژی رایج در شبکه های LAN استفاده می گردد :

  • BUS
  • STAR
  • RING

۱-۲ توپولوژی BUS 
 یکی از رایجترین توپولوژی ها برای پیاده سازی شبکه های LAN است . در مدل فوق از یک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده شده و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه ( سرویس دهنده ، سرویس گیرنده ) به آن متصل می گردند.

مزایای توپولوژی BUS

  • کم بودن طول کابل . بدلیل استفاده از یک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپیوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود.موضوع فوق باعث پایین آمدن هزینه نصب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی شبکه خواهد بود.
  • ساختار ساده. توپولوژی BUS دارای یک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا” از یک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
  • توسعه آسان. یک کامپیوتر جدید را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ایستگاههای بیشتر در یک سگمنت ، می توان از تقویت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

معایب توپولوژی BUS

  • مشکل بودن عیب یابی . با اینکه سادگی موجود در تویولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده می نمایند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزیت نبوده و در صورت بروز خطاء می بایست نقاط زیادی به منظور تشخیص خطاء بازدید و بررسی گردند.
  • ایزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که یک کامپیوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می بایست کامپیوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عیب نمود. در موارد خاص می توان یک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتیکه اشکال در محیط انتقال باشد ، تمام یک سگمنت می بایست از شبکه خارج گردد.
  • ماهیت تکرارکننده ها. در مواردیکه برای توسعه شبکه از تکرارکننده ها استفاده می گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغییراتی نیز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگیری کابل بیشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است .

۱-۳ توپولوژی STAR 
در این نوع توپولوژی همانگونه که از نام آن مشخص است ، از مدلی شبیه “ستاره” استفاده می گردد. در این مدل تمام کامپیوترهای موجود در شبکه معمولا” به یک دستگاه خاص  با نام ” هاب ” متصل خواهند شد.

مزایای توپولوژی STAR

  • سادگی سرویس شبکه. توپولوژی STAR شامل تعدادی از نقاط اتصالی در یک نقطه مرکزی است . ویژگی فوق تغییر در ساختار و سرویس  شبکه را آسان می نماید.
  • در هر اتصال یکدستگاه. نقاط اتصالی در شبکه ذاتا” مستعد اشکال هستند. در توپولوژی STAR  اشکال در یک اتصال ، باعث خروج آن خط  از شبکه و سرویس و اشکال زدائی خط مزبور است . عملیات فوق تاثیری در عملکرد سایر کامپیوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت .
  • کنترل مرکزی و عیب یابی. با توجه به این مسئله که نقطه  مرکزی  مستقیما” به هر ایستگاه موجود در شبکه متصل است ، اشکالات و ایرادات در شبکه بسادگی تشخیص  و مهار خواهند گردید.
  • روش های ساده دستیابی. هر اتصال در شبکه شامل یک نقطه مرکزی و یک گره جانبی است . در چنین حالتی دستیابی به محیط انتقال حهت ارسال و دریافت اطلاعات دارای الگوریتمی ساده خواهد بود.

معایب توپولوژی STAR

  • زیاد بودن طول کابل. بدلیل اتصال مستقیم هر گره به نقطه مرکزی ، مقدار زیادی کابل مصرف می شود. با توجه به اینکه هزینه کابل نسبت به تمام شبکه ، کم است ، تراکم در کانال کشی جهت کابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتیبنی آنها بطور قابل توجهی هزینه ها را افزایش خواهد داد.
  • مشکل بودن توسعه. اضافه نمودن یک گره جدید به شبکه مستلزم یک اتصال از نقطه مرکزی به گره جدید است . با اینکه در زمان کابل کشی پیش بینی های لازم جهت توسعه در نظر گرفته می شود ، ولی در برخی حالات نظیر زمانیکه طول زیادی از کابل مورد نیاز بوده و یا اتصال مجموعه ای از گره های غیر قابل پیش بینی اولیه ، توسعه شبکه را با مشکل مواجه خواهد کرد.
  • وابستگی به نقطه مرکزی. در صورتی که نقطه مرکزی ( هاب ) در شبکه با مشکل مواجه شود ، تمام شبکه غیرقابل استفاده خواهد بود.

۱-۴ توپولوژی RING 
در این نوع توپولوژی تمام کامپیوترها بصورت یک حلقه به یکدیگر مرتبط می گردند. تمام کامپیوترهای موجود در شبکه ( سرویس دهنده ، سرویس گیرنده ) به یک کابل که بصورت یک دایره بسته است ، متصل می گردند. در مدل فوق  هر گره به دو و فقط دو همسایه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دریافت و به گره بعدی ارسال می شوند. بنابراین داده ها فقط در یک جهت حرکت کرده و از ایستگاهی به ایستگاه دیگر انتقال پیدا می کنند.

مزایای توپولوژی RING

  • کم بودن طول کابل . طول کابلی که در این مدل بکار گرفته می شود ، قابل مقایسه به توپولوژی BUS نبوده و طول کمی را در بردارد. ویژگی فوق باعث کاهش تعداد اتصالات ( کانکتور) در شبکه شده و ضریب اعتماد به شبکه را افزایش خواهد داد.
  • نیاز به فضائی خاص جهت انشعابات در کابل کشی نخواهد بود.بدلیل استفاده از یک کابل جهت اتصال هر گره به گره همسایه اش ، اختصاص محل هائی خاص به منظور کابل کشی ضرورتی نخواهد داشت .
  • مناسب جهت فیبر نوری . استفاده از فیبر نوری باعث بالا رفتن نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبکه است.  چون در توپولوژی فوق ترافیک داده ها در یک جهت است ، می توان از فیبر نوری به منظور محیط انتقال استفاده کرد.در صورت تمایل می توان در هر بخش ازشبکه از یک نوع کابل به عنوان محیط انتقال استفاده کرد . مثلا” در محیط های ادرای از مدل های مسی و در محیط کارخانه از فیبر نوری استفاده کرد.

چگونگی نفوذ شبکه های کامپیوتری در شبکه های مخابراتی

 ۲-کابل های شبکه های مخابراتی و کامپیوتری

» کابل های (UTP (Unshielded Twisted Pair

کابل UTP یکی از متداولترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است . از کابل های فوق ، علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد ( CAT1 ). شش نوع کابل UTP متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود . کابل CAT5 ، متداولترین نوع کابل UTP محسوب می گردد.

» مشخصه های کابل UTP

با توجه به مشخصه های کابل های UTP ، امکان استفاده ، نصب و توسعه سریع و آسان آنان ، فراهم می آورد .

در زیر انواع کابل های UTP نشان داده شده است .

گروه CAT1 سیستم های قدیمی تلفن ، ISDN  و مودم سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یک مگابیت در ثانیه

گروه CAT2 شبکه های Token Ring سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا چهار مگابیت در ثانیه

گروه CAT3شبکه های Token ring و  ۱۰ BASE-T سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا ده مگابیت در ثانیه

گروه CAT4 شبکه های Token Ringسرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا شانزده مگابیت در ثانیه

گروه CAT5 اترنت ۱۰mb ، اترنت سریع  ۱۰۰mb و شبکه های Token Ring با سرعت ۱۶mbدر ثانیه  سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکصد مگابیت در ثانیه

گروه CAT5e شبکه های Gigabit Ethernet سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکهزار مگابیت در ثانیه

گروه  CAT6شبکه های Gigabit Ethernet سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکهزار مگابیت در ثانیه

 

توضیحات : تقسیم بندی هر یک از گروه های فوق بر اساس نوع کابل مسی و Jack انجام شده است .

از کابل های CAT1، به دلیل عدم حمایت ترافیک مناسب، در شبکه های کامپیوتری استفاده نمی گردد .

از کابل های گروه CAT2, CAT3, CAT4, CAT5 و CAT6 در شبکه ها استفاده می گردد .

کابل های فوق ، قادر به حمایت از ترافیک تلفن و شبکه های کامپیوتری می باشند .

از کابل های CAT2 در شبکه های Token Ring استفاده شده و سرعتی بالغ بر ۴ مگابیت در ثانیه را ارائه می نمایند .

برای شبکه هائی با سرعت بالا ( یکصد مگا بیت در ثانیه ) از کابل های CAT5 و برای سرعت ده مگابیت در ثانیه از کابل های CAT3 استفاده می گردد.

در کابل های CAT3 ,CAT4 و CAT5 از چهار زوج کابل مسی استفاده شده است . CAT5 نسبت به CAT3 دارای تعداد بیشتری پیچش در هر اینچ می باشد . بنابراین این نوع از کابل ها سرعت و مسافت بیشتر ی را حمایت می نمایند . از کابل های CAT3 و CAT4 در شبکه هایToken Ring استفاده می گردد .

حداکثر مسافت در کابل های CAT3 ، یکصد متر است .

حداکثر مسافت در کابل های CAT4 ، دویست متر است .

کابل CAT6 با هدف استفاده در شبکه های اترنت گیگابیت طراحی شده است .

در این رابطه استانداردهائی نیز وجود دارد که امکان انتقال اطلاعات گیگابیت بر روی کابل های CAT5 را فراهم می نماید( CAT5e )

کابل های CAT6 مشابه کابل های CAT5 بوده ولی بین ۴ زوج کابل آنان از یک جداکننده فیزیکی به منظور کاهش پارازیت های الکترومغناطیسی استفاده شده و سرعتی بالغ بر یکهزار مگابیت در ثانیه را ارائه می نمایند.

در شبکه lan شرکت های بزرگ از کابل cat6 از نوع utp برای مسافت های زیر زیر ۱۰۰ متر و برای بالاتر از ۱۰۰ از نوع sftp استفاده شده است .

۲-۱ رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم CAT5 و CAT6 نوع A

۱-      سفید سبز

۲-      سبز

۳-      سفید نارنجی

۴-      آبی

۵-      سفید آبی

۶-      نارنجی

۷-      سفید قهوه ای

۸-      قهوه ای

۲-۲ رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم CAT5 و CAT6 نوع B

۱- سفید نارنجی

۲- نارنجی

۳- سفید سبز

۴- آبی

۵- سفید آبی

۶- سبز

۷- سفید قهوه ای

۸- قهوه ای

 

» جز تغییر در ترتیب رنگ بندی کابل ها هیچ گونه تغییر دیگری در سیم ها یافت نشد…

این نوع اتصال برای یک شبکه که از چند کامپیوتر و بوسیله هاب صورت می گیرد و هر دو سر سیم متناظر و ۱ به ۱ بهم اتصال پیدا می کنند .

برای اتصال دو کامپوتر و بدون هاب یا برای اتصال دو عدد هاب به همدیگر جهت ارتباط دو شبکه با هم از کابل با سیستم اتصال کراس استفاده میشود که یک بصورت معمولی و سر دیگر سیم در سردیگر سیم ۱به۳ و ۲ به۶ وصل میشود

نحوه اتصال رشته کابل با توجه به شماره آن در سوکت قرار داده شده و سوکت پرس میشود .

تذکر شماره گذاری از سمت مخالف خار سوکت(طرف تخت سوکت) و از سمت چپ به راست صورت می گیرد .

(فایل کامل این پروژه ۶۲ (شصت و دو ) صفحه word همراه با منابع و ماخذ می باشد.)

در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنی فایل پس از پرداخت. 


یکپارچه سازی در سیستم های رایانه ای و مخابراتی

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *