فهرست/چکیده

+

چکیده
مطالب حاضر دارای توضیحاتی در مورد سالمندان ، نیاز های آنها و توصیه هایی برای طراحی اقامتگاه یا سرای سالمندان در اختیار ما قرار میدهد . وجود محلی برای زندگی وحمایت از سالمندان به خصوص سالخوردگانی که نیازمند مراقبت بیشتری هستند در تمام شهر ها ضروری است از این رو در پنج فصل از این رساله به ، تاریخچه و آمارهایی در مورد سالمندان ، نیازهای جسمانی و روحی-روانی آنها ،بررسی نمونه هایی از اقامتگاههایی در داخل و خارج کشور،فضاهای مورد نیاز و همچنین توصیه های لازم در جهت طراحی یک مجموعه کامل برای رفاه سالمندان پرداخته شده ،فصل ششم مربوط به تاسیسات مکانیکی و فصل آخر شامل تحلیل سایت مورد طراحی همراه با نقشه های پیشنهادی و تصاویر لازم از این پروژه می باشد.

مقدمه
سالمندان همواره نیازمند محیطی آرام ، امن و مملو از زندگی هستند . در فرهنگ کشور ایران نگاهداری و مراقبت از آنها به عهده ی فرزندان بوده اما گذشت زمان و مشغله زیاد ، موجب روی آوردن افراد به خانه های سالمندان شده است. از این رو طراحی یک محیط با معیارهای صحیح و القای حس شادابی به جای خستگی و ارزشمندی به جای بی ارزش بودن ، حائز اهمیت است .
بنابر این بهتر است محل زندگی سالمندان به هرچه بیشتر شبیه به محیط خانه باشد تا بیمارستان . در این صورت سالمند احساس صمیمیت بیشتری را خواهد داشت . همچنین وجود ارتباط با همسالان خود در محیط هایی مختص به آنها باعث بهتر شدن روحیه آنها میشود.
کهنسالان پس از پشت سر گذاشتن چند دوره از زندگی و بدست آودن تجربه های بسیار به مرحله ای رسیدند که احتیاج به استراحت دارند . اما استراحت مطلق باعث یاد آوری گذر زمان و افسردگی میشود . برای جلوگیری از این مضوع پرداختن به فعالیت های هنری و استفاده از تجربیات گذشته آنها بسیار مناسب است . هدف از این پروژه دستیابی به نکات مذکور است که امیدوارم تا حد توان به این مضوع پرداخته شده باشد.

فصل اول
تعریف سالمندی
سالمند از نظر لغوی کسی است که سال های زیادی را پشت سر نهاده است ، سال هایی پر از خاطره و تجربه که گذشت زمان به دست آمده است .
پدیده سالمندی یک سیر طبیعی است که در آن تغییرات فیزیولوژیکی و روانی – اجتماعی در بدن رخ می دهد . البته کمتر اتفاق می افتد که سالمندی فیزیولوژیکی با سالمندی روانی و سالمندی اجتماعی در یک فرد به صورت همزمان روی دهد ، زیرا ممکن است فردی از نظر زیستی و جسمی سالمند تلقی شود ولیکن از نظر روانشناختی خود را جوان احساس کند و یا برعکس امکان دارد جامعه فردی را که از نظر زیستی و روانی سالمند نسبت به ایفای نقش اجتماعی سالمند وادار نماید.
یعنی « کاهش نیروی جسمانی – ذهنی به تناسب افزایش سن » . به عبارت دیگر ، سالمند فردی است که از نظر فیزیولوژیکی یا روانی به مقطعی می رسد که بسیاری از کارها را به تنهایی نمی تواند انجام دهد . بنابراین می توان سالمندان را در چند گروه تقسیم نمود :
« ۱- سالمندانی که می توانند فکر کنند ولی قوای جسمی خود را از دست داده اند .
۲- سالمندانی که قوای جسمی و روانی خود را توأمان از دست داده اند .
۳- سالمندانی که از جسم و فکر فعالی برخوردارند » .
در حدود ۹۵ درصد از کل سالمندان به گونه ای مستقل یا با حداقل یاری دیگران به زندگی خود ادامه می دهند و به نحو مناسبی در سلامت به سر می برند که البته شرایط خاص محیطی ، نوع ارتباطات اجتماعی ، کیفیت ژنتیکی و تندرستی آنان از موارد ی هستند که می توانند در افراد مختلف ، پارامتر پیری را تغییر دهند . ولی به هر حال چین و چروک خوردن پوست ، کوچک شدن اعضا و اندام ، نقصان وزن بدن ، کم شدن ترشحات غدد سلول ها و یا متوقف شدن رشد اعضا یا تکمیل نموبدن ، یعنی رسیدن و پختگی ، آغاز گر پیری است .
« بیشینه طول عمر انسان بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ سال است . با این حال ، متوسط طول عمر را حدود ۷۴ سالگی در نظر می گیرند . طول زندگی انسان را به چندین مرحله می توان تقسیم نمود که معمول ترین این تقسیم بندی ها از نظر دوره های زمانی با نوزادی آغاز می گردد که به ترتیب عبارتند از :
۱-نوزادی Infancy از تولد تا یک سالگی
۲- ابتدای کودکی early Childhood 1تا۶سالگی
۳- انتهای کودکی late Childhood 7تا۱۰سالگی
۴- بلوغ Adolesence11تا۱۸ سالگی
۵- جوانی young Adulthood19 تا۳۵ سالگی
۶- ابتدای میان سالی early middle age36 تا۴۹ سالگی
۷- انتهای میان سالی late middle age 50تا۶۴ سالگی
افلاطون و ارسطو ، در مورد سالمندی به اندیشه ای عمیق دست زدند و به نتایجی مغایر با یکدیگر رسیدند .
از نظر افلاطون « حقیقت یک مرد در روح جاودانی وی که آن نیز به صور کلی مرتبط است جای دارد . جسم انسان تنها یک پندار و خطای باصره است » . در واقع در نظر او تنزل و شکست جسمی که به سبب بالا رفتن سن حاصل می شود هرگز در روح اثری نخواهد داشت و در حقیقت هر چه قدرت و تمنیات جسم کاهش یابد ، روح از آزادی بیشتری برخوردار می گردد . افلاطون در کتاب جمهوری خود از زبان سفال به ستایش و مدح کهنسالی می پردازد و چنین می گوید : « هر چه سن دامنۀ لذت های جسمی را محدود کند ، میل به امور ذهنی و عقلی افزایش می یابد و شعف و شادی از آنها فزونی می گیرد » . و در نهایت افلاطون نتیجه می گیرد که « پیران باید فرمان دهند و جوانان فرمان برند » . با این وصف ، افلاطون به معیار سن عامل ارزشمندی را می افزاید . وی هنگامی که خود به هشتاد سالگی رسید موضوع کهنسالی را مجدداً در کتاب قانون مطرح کرد و درباره وظایف فرزندان نسبت به اولیای کهنسال خود می گوید : « فرزندان باید با اولیای خود با احترام سخن گویند و مال و جان خود را در اختیار آنان گذارند » .
از نظر ارسطو روح یا جان ، تنها عقل و خرد مجرد نیست ، بلکه در یک رابطۀ ضروری با جسم و تن قرار دارد . او معتقد بود که برای شاد زیستن در ایام کهنسالی ، تن باید سالم مانده باشد . ارسطو در کتاب « فن خطابه » می گوید : « آن کهنسالی که آرامش و کندی های ذاتی خود را بدون ناتوانی و سستی در بر داشته باشد ، زیبا و قشنگ است » . همچنین می گوید : « مرد کهنسال می تواند همه پستی و بلندی های زندگی را با بزرگی روح تحمل کند . با این وصف ، تندرستی و سلامت تن برای راحتی و آسایش جان لازم است » .
ارسطو همچنین معتقد است « … چون کهنسالان در سنین مختلف زندگی کرده اند ، اغلب در این ایام فریب دیگران را می خورند و مرتکب اشتباه های مکرر می شوند . مردمی محتاط ، بیمناک و مردد هستند . ترسو ، خودخواه و بی محبت اند ، بیشتر با خاطره گذشته زندگی می کنند تا با امید به آینده».

تاریخچه
سالمندان در گذشته معمولاً توسط دیر محل نگهداری می شدند . شاید بتوان گفت که دیر اولین محلی است که برای نگهداری و مراقبت سالمندان تنها و نیازمند اختصاص می یافته است . در این خانه ها با سالمندان مانند دیوانه ها رفتار می شد و از هر ۱۰ نفر ، ۸ نفر به ناراحتی روانی دچار می شد و ۲ نفر جان خود را از دست می داد . این آمار تکان دهنده حقیقت انکار ناپذیری است که امروزه متخصصان پیری شناسی و پیری درمانی در دنیا به آن واقف اند .
در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از عوارض روانی دوره بازنشستگی به منظور ادامه زندگی اجتماعی و حفظ خصوصیات اجتماعی و روانی افراد سالمند ، باشگاه های مخصوص سالمندان تأسیس گردیده است که در آنها وسایل متعددی برای تفریح ، سرگرمی و ورزش و مطالعه و غیره وجود دارد . همچنین در بسیاری از باشگاه ها ، محل هایی برای اقامت افراد سالمند در نظر گرفته شده که خانه سالمندان نامیده می شود و افراد سالمند با پرداخت مبلغی به طور ماهیانه یا سالیانه و در بعضی از مراکز ویژه که احتمالاً توسط دولت ها به حمایت از سالمندان تأسیس گردیده اند ، به طور رایگان و با شهریه کمی اقامت می کنند . امروزه بیش از چند میلیون خانه سالمندان در دنیا وجود دارد که دولت ها مبالغ زیادی صرف هزینه نگهداری و بهداشت و درمان سالمندان بی کس و بی خانمان می نمایند . ولی با وجود این ، خانه سالمندان همیشه « خانه سالمند » بوده و جای خالی خانواده را پر نمی کند چرا که عواطف و احساسات موجود در میان خانواده ها در این خانه ها کم است .

مقاله کامل معماری خانه سالمندان

مقاله کامل معماری خانه سالمندان

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول 
مقدمه
تعریف سالمندی
تاریخچه     
مراکز خدماتی روزانه  
اهداف مراکز خدماتی روزانه              
فعالیت های معمول در مجموعه های روزانه             
خانه های سالمندان در ایران   
مقدمه ای بر مسائل اجتماعی، اقتصادی سالمندان         
وضعیت  اشتغال سالمندان    
اشتغال و رفاه اجتماعی سالمندان    
سطح سواد سالمندان در کشور          
وضعیت تأهل سالمندان در کشور    
لزوم ایجاد خانه های سالمندان در ایران     
فصل دوم
و توصیه های طراحی جهت رفع نیازهای آنان
ویژگی های جسمانی 
تغییرات ظاهری 
تضعیف قوای حرکتی و ماهیچه ها 
کاهش عملکرد دستگاه گوارش 
تغییرات قلب و عروق 
تغییر در حافظه و هوش 
ضعف بینایی 
ضعف شنوایی 
ضعف حس چشایی و بویایی 
ضعف لامسه  
آسایش حرارتی وبرودتی سالمندان 
شرایط محیطی مؤثر بر آسایش حرارتی  
نور پردازی مناسب جهت ارتقای عملکرد بینایی در سالمندان
رنگ آمیزی مناسب جهت ارتقای عملکرد بینایی در سالمندان 
توصیه های طراحی و نکات فضایی 
ویژگی های روانی ، احساسی و شخصیتی سالمندان 
فصل سوم
خانه سالمندان در حاشیه دریا (ساحل نیوجرسی) 
اقامتگاه سالمندان « میدوویو » (کانکاکی ، ایلینویز) 
، اتریش (دیتجر و یسو نیگ)
بررسی چند نمونه خانه سالمندان در تهران 
آسایشگاه زعفرانیه 
آسایشگاه دادخواه 
آسایشگاه فرزانگان 
ارزیابی مطالعات 
چگونگی طراحی معماری فضاها ، امکانات و تجهیزات موجود 
چگونگی طراحی محوطه و فضاهای بیرونی ، امکانات و تجهیزات موجود  
شرایط جسمانی و روانی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان 
فصل چهارم
مکانیابی مناسب برای خانه سالمندان 
جهت گیری مناسب 
ورودی اصلی 
هال ورودی  
اتاق نشیمن
کتابخانه 
اتاق های غذا خوری
آشپزخانه 
اتاق خواب
اتاق کارکنان 
اتاق مدیریت 
اتاق های درمانی و توانبخشی 
رختشویخانه مرکزی 
انبار وسایل 
سرویس بهداشتی 
ارتباطات عمودی فضاها در خانه های سالمندان
راهرو ها 
بازشوها
تراس های خصوصی
تراس های مشترک 
محوطه باغبانی 
مبلمان و اثاث ثابت 
کفپوش های مناسب  
نرده های کمکی
نشانه ها
تجهیزات، دسترسی ها و سرانه های پیشنهادی
فصل پنجم
موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان زنجان 
جغرافیای طبیعی و اقلیم استان زنجان 
جهت استقرار ساختمان 
تهویه مورد نیاز
انتخاب مصالح مناسب با اقلیم سرد 
مناسب ترین و نامناسب ترین جهت قرار گیری ساختمان
فصل ششم
تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی 
چرا سیستم گرمایش از کف بهترین سیستم است 
فواید استفاده از سیستم گرمایش از کف 
گرمایش از کف برای محوطه استخر 
روشهای کنترل دما در سیستم گرمایش از کف 
سیستم کنترل دمای بصورت دست  
سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت مکانیک 
سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت برقی 
انواع منبع تامین کننده حرارتی ممکن جهت سیستم گرمایشی از کف 
ویژگی های سیستم گرمایش از کف 
فصل هفتم
تحلیل سایت
نقشه ها
فهرست جداول و نمودار ها
جدول ۱
جدول ۲
جدول ۳
.
.
.
جدول ۹
فهرست تصاویر
شکل ۱
شکل ۲
شکل ۳
.
.
.
شکل ۱۸ 
فهرست نقشه ها
A-01
A-02
A-03
A-04
A-05
A-06
A-07

======