عنوان مقاله

+

مقاله و مکاتب و روش های آن

فهرست/چکیده

+

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بیان مسئله    ۶
ضرورت مسئله     ۶
هدف مسئله     ۶
پرسش ها مسئله     ۶
پیشینه تاریخی    ۹
فتومونتاژ    ۱۱
جنبه روانشناسی پرتره    ۱۲
    ۱۳
    ۱۴
تأثیر سوررئالیسم    ۱۷
    ۱۹
    ۲۰
    ۲۱
عکاسی خلاق    ۲۳
پاپ آرت    ۲۴
زاویه دید در عکس    ۲۵
( مطبوعاتی ):    ۲۹
عکس در مطبوعات    ۲۹
نتیجه گیری     ۳۶
منابع     ۳۷

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

چکیده

عکاسی یکی از بزرگترین اختراعات بشری است که فناوری در موارد متعددی تکامل و پیشرفت خود را مرهون آن است . از سوی دیگر جلوه های هنری آن افق دید واقع گرایانه و وسیع تری را از جهان رمز آلود در فراسوی دیدگانمان تصویر می کشد.در این تحقیق در مورد هنر عکاسی، مکاتب و روش های آن مورد بحث قرار می گیرد.

هنگامی که وحدت پر بار هنر و عکاسی به وقوع پیوست، سایر سبک های هنری مثل سوررئالیسم تمایل بسیار یافتند به اینکه از حالات هنری بیان در عکاسی استفاده کنند. سوررئالیسم لیاقت و شایستگی منحصر خود را به عنوان سبک شخصی و فردی نشان داد، مشارکت در این جنبش مستلزم پذیرفتن اصولی بود که برتون نظریه پرداز سوررئالیست، اعلام کرده بود: اینکه قدرت خلاقهضمیر ناخودآگاه بدون اینکه تحت تأثیر حصارهای تحمیلی عقلانی و منطق قرار گیرد، باید خود را در فعالیت هنری رها سازد. سوررئالیست ها نه تنها به آثار خلق شده حاصل از خودکاری ذهن وضمیر ناخودآگاه بلکه به هرچیزی که ظاهراً ماوراء طبیعی بود امّا علتی تصادفی در ذات و سرشت دارد.

عکاسی خلاق گونه ای از عکاسی است که با احساسات اصول زیبایی شناسی و به طور کلی دخل و تصرف ذهنی و حسی هنرمند عکاس آمیخته است و صرفاً ثبت و ضبط عین موضوع نیست. عکاس برای بیان هر چه بهتر مکنونات ذهنی خویش در این شاخه از عکاسی ممکن است به دخل و تصرف در تونالیته، کمپوزوسیون، و نوع ماده حساس بپردازد و از نماهای خاص، تمثیل و کنایه در آثار خویش بهره ببرد و یا از تکنیک کلاژ دو یا چند بار نور دهی نگاتیو استفاده کند. این نوع از عکاسی بیان ارزش یک اثر از یک جنبه زیبایی شناسی را در مقابل شاخه های کاربردی عکاسی قرار می دهد.

واژه های کلیدی: عکاسی، فتو مونتاژ، جنبه های روانشناختی پرتره، عکاسی مد، عکاسی ذهنی، باهاوس، فتوشاپ، پاپ آرت، عکاسی ژورنالیستی

 

مقدمه

قرن بیستم عصر رسانه ها و ارتباطات است . میلیونها نفر از مردم جهان ، هر روز از طریق عکس و تصویر از جریان رویدادها و تحولات سیاسی ، علمی و هنری آگاه می شوند .

رسانه ها با بهره گیری از عکس و تصویر ، در ابعاد مختلف گاه به شکل روزنامه ، مجله ، کتاب و گاه به صورت  اسلاید ، فیلم ، تلویزیون ، ویدئو ، همواره در رشد آگاهی عمومی نقش انکارناپذیری داشته اند. اگر انسان قدم بر کره ماه می گذارد یا در اعماق اقیانوس ها کندوکاو می کند ، عکس و تصویر با چشم ناظر ، همگام و همراه است و در ثبت لحظات حساس و با شکوه به ما مدد می رساند.

این جانب به عنوان دانش پژوه می خواهم به مختصری از هنر عکاسی و سبکها و مکاتب آن به چشمه کوچکی از آن اشاره کنم و بتوانم به علم خود بیافزایم.

 فصل اول :کلیات تحقیق

 بیان مسئله:

عکاسی یکی از بزرگترین اختراعات بشری است که فناوری در موارد متعددی تکامل و پیشرفت خود را مرهون آن است . از سوی دیگر جلوه های هنری آن افق دید واقع گرایانه و وسیع تری را از جهان رمز آلود در فراسوی دیدگانمان تصویر می کشد. در این پژوهش به این مهم دست خواهیم یافت که عکاسی چگونه در جهان رشد و نمو یافته است و به راستی کدام جنبه و جلوه آن در زندگی پررنگتر و کاربردی تر است؟ و چه بهره هایی بشر از آن برده است.

ضرورت مسئله :

در این پژوهش کسب معلوماتی جزئی از کلیت است و همچنین پاسخ به این سئوال که زاویه دید هنرمندانه یک عکاس حرفه ای چگونه بوده است که حتی بعد از گذشت سالیان متمادی اثر هنری وی هنوز خیره کننده و تحسین برانگیز است .

هدف مسئله :

تلفیق روش های سنتی و امروزی با یکدیگر و کاربرد آن و دیگر هنرها ، همچنین افزایش خلاقیت در راستای حرفه خود و افزایش دانش علاقه مندان  این هنر

پرسش ها مسئله :

فتو مونتاژ چیست ؟

جنبه های روانشناختی پرتره پیست ؟

عکاسی مد چیست ؟

عکاسی ذهنی چیست ؟

عکاسی در باهاوس چگونه بودهاست ؟

چه تاثیری سورر ئالیسم بر عکاسی گذاشته است ؟

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

هنر عکاسی در حیات وحش چگونه است ؟

عکاسی هنری چیست ؟

چه تاثیر فتو شاپ برعکاسی دارد ؟

عکاسی خلاق چیست ؟

پاپ آرت چیست و چه تاثیری بر عکاسی داشت ؟

عکس رو پوستر چه تاثیری دارد ؟

زاویه دید در عکس چه تاثیری بر کاربرد آن در صفحه آرایی دارد ؟

عکاسی ژورنالیستی چیست ؟

 فصل دوم :پیشینه تاریخی

پیشینه تاریخی

ابداع عکاسی روز ۷ ژآنویه ۱۸۳۹ در مجتمع فرهنگستان علوم فرانسه اعلام شد. از آنتاریخ تاکنون حدود ۱۵۸  سال می گذرد، این ابداع را به شخصی فرانسوی به نام لوئی ژاک مانده داگر (۱۸۷۸- ۱۸۵۱) نسبت می دهند، روش ابداعی وی در آن زمان «اگرئوتیت» نام گرفت. واژه فتوگرافی که معادل عکاسی است از ریشه یونانی فتوس به معنای نورو گرافوس به معنای نگاشتن ساخته شده است. (اگر از تجربیات ارزشمند شخصی به نام ژوزف نیسه فورنیپس استفاده کرد. نیپس در ۱۸۲۲، عملاً و با روشی کاملاً متفاوت با شیوه عکاسی امروز، توانست اولین عکس دنیا را بگیرد. پس اگر تاریخ رسمی اعلام ابداع عکاسی را در نظر بنگریم، باید بگوییم در تاریخ عکاسی جهان اولین عکس رانیپس گرفته است. هرچند نام داگردنیپس مترادف آغاز عکاسی است. نباید از تلاشهای سایر افراد در اعصار مختلف غافل شد، به هر حال نخستین عکاسی جهان هر که باشد، اصول ابتدایی این فن به ۳ محور اساسی است: الف) نور  ب) مواد حساس به نور         ج ـ اتاقک تاریک

======