عنوان مقاله

+  

مقاله شناخت و بررسی مادربرد

فهرست/ چکیده

+

  • خلاصه مقاله مادربرد

    مادربورد

    مقدمه:
    مادربورد شامل قطعات اساسی کامپیوتر است، یا به عبارت دیگر، کلیه قطعات کامپیوتر به نحوی با مادربورد در ارتباط هستند. تمام قطعات مهمی که وجود آن ها در کامپیوتر الزامی است روی مادربورد قرار دارند.
    اجزای(المانهای) یک مادربورد:

    ۱٫محل یا سوکت نصب پردازنده ( CPU )
    ۲٫محل یا سوکت کمک پردازنده ( اگر مادربورد از نوع ۴۸۶۵x به پایین باشد).
    ۳٫حافظه بایاس (ROM) : که شامل برنامه های اصلی کارکرد مادربورد و سیستم می باشد و توسط کارخانه سازنده مادربورد پر می شود.
    ۴٫سوکت ها یا اسلات های RAM

    ۵٫سوکت های حافظه کش به همراه تراشه های نصب شده در آن( در مادربوردهای جدید به صورت لحیم شده بر روی بورد می باشد.)
    ۶٫باس یا اسلات های توسعه جهت نصب کارت های جانبی مختلف
    ۷٫بایاس یا کنترلر صفحه کلید: که اطلاعات سریال ارسالی از صفحه کلید را دریافت کرده و پس از تبدیل به موازی آن را جهت پردازنده ارسال می کند.
    ۸٫کانکتور صفحه کلید جهت اتصال صفحه کلید به سیستم
    ۹٫باطری

    ۱۰٫تراشه ها: این تراشه ها در مادربوردهای XT به صورت جدا از هم و در مادربوردهای AT به صورت ترکیب شده و در یک یا چند تراشه بزرگتر می باشند.
    ۱۱٫جامپرها: یک سری پایه های فلزی که با اتصال آن ها به یکدیگر ترکیب درست جهت کار یک مادربورد تعریف می شود.
    ۱۲٫کانکتور اتصال برق مادربورد
    ۱۳٫یک یا چند عدد ترانزیستور تحت عنوان رگولاتور
    ۱۴٫کانکتورهای مربوط به سیم های آمده از پانل جلوی کیس.

    اسلات های توسعه:

    ۱) گذرگاه یا خط حامل آیزا ( ISA ):
    زمانی که اولین کامپیوتر شخصی در سال ۱۹۸۱ تولید شد، گذر گاه آن دارای هشت سیم بود که به قطعات کامپیوتر اجازه می داد در هر بار یک بایت (۸ بیت) را با هم رد و بدل کنند. این گذرگاه ۸ بیتی (ISA ) آیزا نام گرفت. هنگامی که در سال ۱۹۸۴، کامپیوترهایAT (Advanced Technology) به بازار عرصه شد دارای یک گذرگاه ۱۶ بیتی بود. به این ترتیب گذرگاه آیزا در این سال به گذرگاه ۱۶ بیتی تبدیل شد که به آن گذرگاه AT نیز می گویند. این گذرگاه با وجود قدمتی که دارد به دلایل زیر هنوز به گونه أی وسیع به کار می رود: (۱) سازگاری (۲) ضریب اطمینان (۳) کارا بودن.

    ۲) گذرگاه یا خط حامل EISA :
    با تولید کامپیوترهای ۳۸۶ ، یک گذرگاه عریض تر ۳۲ بیتی به کار گرفته شد که به گذرگاه ( ای زا ) معروف شد. این کارت دارای مزایای زیر است:
    ۱٫ چند پردازنده قادرند به طور هم زمان به این گذرگاه دسترسی پیدا کنند.
    ۲٫ این گذرگاه با گذرگاه ISA کاملا سازگار است.
    ۳٫ سرعت انتقال داده ها تقریبا پنج برابر گذرگاه ISA (آیزا) است.

    با وجودی که شکاف های (EISA ) کارت های ISA را قبول می کردند اما با این وجود این گذرگاه ۳۲ بیتی نتوانست گذرگاه ۱۶ بیتی و ۸ مگا هرتزی آیزا را با وجود کلی و آهسته بودن و اختلاف شدید سرعت با پردازنده های۳۲ بیتی، از میدان به در کند و گذرگاه ISA به عنوان گذرگاه غالب صنعت رایانه باقی ماند.

    ۳) گذرگاه یا خط حامل ام کا (MCA ) :
    در سال ۱۹۸۷ با پیدایش رایانه های PS/2 ، معماری ویژه أی برای آن بر پایه گذرگاه آیزا پدید آمد. این سیستم ها از سیستم های آیزا سریع تر و با آنها نا سازگار بود. این نوع معماری به دلایل زیر موفقیت زیادی کسب نکرد: (۱) گرانی قیمت (۲) ناسازگاری با کارت های ISA وEISA .

    ۴) گذرگاه ویزا و گذرگاه محلی :
    در کنار گذرگاه استاندارد ISA (آیزا) یک گذرگاه دیگر نصب شد که این گذرگاه مستقیما به گذرگاه ۳۲ بیتی پردازنده متصل می شد، وبا همان سرعت پالس ساعت پردازنده داده ها را جا به جا می کرد. این گذرگاه جدید گذرگاه محلی (Local Bus ) نام گرفت. این گذرگاه دارای خصوصیات زیر است:
    (۱) استفاده از وسایل ورودی و خروجی ۳۲ بیتی را امکان پذیر می کند. (۲) پردازنده حق دسترسی به کارت گرافیکی را دارد. در حالیکه در گذرگاه های EISA پردازنده قبل از رفتن به سراغ کارت گرافیکی، باید ابتدا به تراشه RAM سرمی زد.

    افزایش سرعت تبادل در سیستم های مجهز به گذرگاه محلی باعث شد که، سازندگان کامپیوتر استانداردی به نام ویزا (VESA ) برای گذرگاه محلی معرفی کنند. کار در این سیستم ساده تر و سریع تر انجام می شود و از همه مهم تر اینکه امکاناتی در آن قرار داده شده است تا برخی از کارت های جانبی هوشمند بتوانند بدون وابستگی به پردازنده عمل پردازش را انجام دهند. در ضمن این معماری با سه معماری پیش یعنی ISA ،EISA و MCA سازگار بود. اشکال این معماری این بود که برای کامپیوتر های۴۸۶ با سرعت ۳۳ مگا هرتز و به صورت ۳۲ بیتی وضع شده بود و استفاده از آن درپردازنده های ۶۴ بیتی امکان نداشت.

    ۵) گذرگاه PCI :
    این گذرگاه بر خلاف گذرگاه های محلی ویزا، یک گذرگاه واقعی نیست، بلکه نتیجه توسعه پردازنده است که می تواند نسبت به طرح های گذرگاهی قبلی با سرعتی نزدیک به سرعت پردازنده کار کند. این گذرگاه دارای قابلیت های زیر است:
    ۱- استفاده از گذرگاه بر اساس اولویت
    ۲- کنترل بیت توازن برای تمام اجزای رایانه
    ۳- پیکر بندی بدون استفاده از جامپرها و کلید های دیپ
    تجهیزات PCI توانایی پیکربندی خودکار را دارند، و نیازی به تغییر کلیدهای دیپ و جامپرها در آن ها نیست.

    ۶) گذرگاه USB :
    کامپیوترهای دارای این استاندارد، دارای خصوصیات زیر هستند:
    ۱- کاهش اسلات های توسعه
    ۲- عدم نیاز به درگاه های سری و موازی و درگاه های مربوط به اتصال صفحه کلید و ماوس.
    ۳-ادوات جانبی USB ، را وقتی رایانه در حال کار است می توان از رایانه جدا کرد، و ادوات دیگر USB را برای رایانه در حال کار و روشن، از طریق درگاه USB وصل کرد. به این عمل تعویض فعال (Hot Swapping) گویند.
    ۴- امکان استفاده از ۱۲۷ وسیله جانبی : زیرا وقتی یک کامپیوتر دارای USB روشن می شود کامپیوتر به تمام ادوات USB وHub های آن ها آدرس صفر را اختصاص می دهد و تمام ارتباط ها را قطع می کند. آن گاه به قطعه اول آدرس ۲ می دهد و بعد به هر یک از ادوات USB آدرس جدیدی می دهد و به این ترتیب تا ۱۲۷ قطعه را می تواند آدرس دهی کند.
    ۵- عدم نیاز به تنظیم وقفه ها با جامپرها، برای ادوات جانبی مورد استفاده.

    ۷) گذرگاه AGP :
    عبارتست از یک گذرگاه PCI پیشرفته که به کارت های گرافیکی اختصاص یافته است. این گذرگاه جدید وظیفه برقراری ارتباط مستقیم بین حافظه اصلی روی مادربورد و تراشه های شتاب دهنده روی کارت گرافیکی را داراست.حالا شتاب دهنده گرافیکی می تواند بجای حافظه گرافیکی موجود روی کارت گرافیکی، از حافظه اصلی کامپیوتر برای نگهداری طرح ها و تصویرها استفاده کند. درحالیکه در گذشته می بایست این تصویرها را در حافظه کارت گرافیکی نگهداری می کرد تا پردازنده گرافیکی بتواند به آن ها دسترسی پیدا کند. ولی اکنون می تواند بطور مستقیم در حافظه اصلی قرار گیرند. به این ترتیب تصویرها سه بعدی و واقعی تر به نظر می رسند.

    کامپیوتر۸۰۲۸۶ و تئوری عملکرد آن:
    نگاهی به مادربرد:
    با نگاهی به مادر برد این کامپیوتر به المان های اصلی زیر برخورد خواهید نمود.
    • ۸۰۲۸۶ به عنوان پردازنده اصلی سیستم
    • سوکت پردازنده ۸۰۲۸۷ به عنوان پردازنده ریاضی سیستم
    • کنترل کننده باس سیستم ( تراشه ۸۲C211 )
    • کنترلر حافظه EMS و حالت Interleave/Page (تراشه ۸۲C212 )

    • بافر آدرس / اطلاعات ( تراشه ۸۲C215 )
    • کنترلر DMA ، وقفه، تایمر و پالس دائم سیستم (تراشه ۸۲C207 )
    • حافظه ROM
    • کنترلر صفحه کلید ( تراشه ۸۰۴۲ )
    • بانک های مربوط به حافظه DRAM
    • کنترلر فلاپی دیسک
    • پورت سریال و موازی

    • کنترلر ویدئویی سیستم ( تراشه PVGA )

    المان های اصلی و نقش آن ها :
    وجود المان های با تعداد پایه زیاد و یا VLSI در مادر برد های AT میزان قابل توجهی از حجم آن کاسته است. انجام چندین عمل توسط یک المان VLSI به جای المان های معمولی در سیستم های XT باعث افزایش راندمان سیستم نیز شده است. در ادامه نقش المان های فوق را همراه سیگنال های زمانی آن بررسی می کنیم.

    تراشه ۸۲C211 ( کنترلر باس ) :
    ۸۲C211 به عنوان کنترلر باس، وظیفه تولید سیگنال های کنترل، پالس پردازنده (PROCCLK ) و پالس باس AT سیستم برای کل مادربرد را بر عهده دارد. سیگنال های صادر شده از طرف تراشه فوق، جهت اداره و کنترل منطق طراحی سیستم به کار برده می شود. زمانبندی و تمام سیگنالهای باس در اختیار کنترلر باس می باشد. حالت و موقعیت و کنترلر پورت B سیستم در درون این تراشه به وجود می آید (پورت B به عنوان یک پورت خروجی کنترل قسمتی از سیستم را بر عهده دارد) و به طور کلی این تراشه نقش هماهنگ کنندگی کل سیستم را بر عهده دارد.

    تراشه ۸۲C215 ( بافر باس آدرس/اطلاعات ):
    این تراشه بر خلاف نامش یک بافر ساده نبوده و در پروسه بافر اطلاعات دو نقش اصلی و اساسی بر عهده آن گذاشته شده است. همانطور که می دانیم ۸۰۲۸۶ یک پردازنده ۱۶ بیتی بوده که باید اطلاعات را از المان های جانبی به صورت ۸ یا ۱۶ بیتی دریافت دارد. ساختن اطلاعات ۱۶ بیتی از باس ۸ بیتی ابزار جانبی بر عهده این تراشه می باشد. در واقع آن با لچ نمودن اولین پایت به عنوان بایت با وزن بیشتر و سپس بایت با وزن کمتر یک کلمه را جهت استفاده CPU به وجود می آورد. همچنین تست بیت پریتی یا توازن نیز بر عهده این بافر می باشد و چنانچه خطای توازن رخ دهد از طریق سیگنال های خروجی PARERR آن را به کنترلر باس (۸۲C211) خبر می دهد.

    تراشه ۸۲C212 (کنترلر حافظه EMS و حافظه DRAM ) :
    تراشه فوق جهت کنترل حافظه سیستم به کار برده میشود وتقریبا تمامی توابع لازم جهت دسترسی به حافظه دینامیکی در دو مد صفحه ای (Page)و اینترلیو(Interleave )توسط آن به وجود می آید.
    تراشه فوق از حافظه گسترش یافته EMS-LIM(Lotus,Intel, Microsoft) پشتیبانی نموده و آن را از حافظه توسعه یافته شبیه سازی می نماید. برای بالا بردن بازدهی و راندمان، در زمان بوت شدن، یک کپی از EPROM به فضایی از RAM کپی می شود که به آن سایه کردن (Shadow) اتلاق می شود، این عمل بر عهده این تراشه می باشد و اجازه می دهد کدهای بایاس به جای اجرا در فضای آدرس فیزیکی EPROM در یک فضای تعریف شده (Resident)در RAM اجرا شوند. همچنین تازه سازی حافظه دینامیکی سیستم و تولید پالس ۱۴٫۳۱ و ۱٫۱۹ مگا هرتز از دیگر وظایف این تراشه می باشد.

    تراشه ۸۲C256 ( کنترلر جانبی ) :
    کنترلر فوق در داخل خود دارای دو عدد کنترلر DMA (82C37) و دو عدد کنترلر وقفه (۸۲۵۹) و یک تایمر / کانتر (۸۲۵۴) و یک حافظه CMOS با پالس دائمی سیستم
    ( MC146818) به مقدار ۶۴ بایت و مپ کننده (Maper) حافظه (۷۴LS612) و دیگر تراشه های منطقی TLL/SSI جهت ارتباط المان ها با همدیگر و دنیای خارج می باشد. وجود تراشه های منطقی به همراه کنترلرها در یک تراشه، باعث افزایش در سرعت و دانستن پیشرفت در بسیاری از پارامترهای سیستم می شود. همچنین این تراشه دارای یک گزینه، جهت انتخاب سرعت E یا ۸ مگا هرتز برای پالس سیستم می باشد.

    تراشهPVGA1 :
    تراشه پارادیس PVGA1 با ۱۰۰ پایه و تکنولوژی ۱٫۵ میکرونی LSI ، جهت کنترل ویدئویی سیستم ساخته شده است وبا مدهای عملکرد IBMVGA به طورکامل سازگار می باشد. ساختار معماری این کنترلر را می توان به چهار قسمت عمده تقسیم کرد که عبارتند از : (۱) ردیف کننده (Seqvencer) ، (۲) اینتر فیس CPU ، (۳) کنترل ویدئو (۴) کنترلر CRT (صفحه نمایش). تمام سیگنالهای لازم جهت کنترل و تازه سازی حافظه ویدئو و سیگنالهای خروجی توسط تراشهPVGA1 تولید می شود. رجیسترهای داخلی این تراشه بطور کامل با VGA سازگار می با شد.

    ردیف کننده:
    این بخش انجام چهار عمل زیر را بر عهده دارد:
    • تولید تایمینگ مربوط به ستون ها (CAS ) و ردیف های (RAS) حافظه ویدئو با نمایش.
    • تولید سیگنال های فعال خروجی جهت نقشه های (Planes) حافظه نمایش .
    • تولید پالس کاراکتر.
    • تولید سیگنال های انتخاب فونت کاراکتر.

    بخش ردیف کننده شامل رجیسترهایی برای کنترل تفکیک(Resolution) نمایش، انتخاب فونت کاراکترها و مدیریت دستیابی به حافظه ویدئو می باشد. بخش فوق، هر گونه سیکل حافظه جهت پخش کنترلر CRT را تولید می نماید مگر این که CPU نیازمند به دستیابی به حافظه ویدئو باشد. اگر CPU در چهار سیکل حافظه به حافظه نمایش دسترسی نداشته باشد آن گاه در پایان سیکل بعدی RAS ، اجازه دسترسی به حافظه خواهد داشت. چهار سیکل بعد از آن به کنترلر CRT متعلق می باشد و سه سیکل اول از چهار سیکل فوق جهت دسترسی CPU به حافظه ویدئو به دو پریود پالس جهت ساختن شش پریود پالس ( در مد ۶۴۰ ۳۵۰) کوتاه می شود و آن گاه سیکل چهارم جهت دسترسی کنترلر CRT به حافظه موجود می باشد. این تکنیک که پارادیس از آن استفاده نموده به Rubber banding معروف می باشد.

    ۱٫ اینترفیسCPU :
    این بخش جهت ایجاد ارتباط بین سخت افزار ویدئو و CPU تعبیه شده است. در این بخش چهار عدد لچ ۸ بیتی وجود دارد که جهت لچ کردن اطلاعات حافظه ویدئو به کار می رود (هر لچ جهت یک پلن(plan) حافظه) و چهار تا بودن آن به خاطر این است که این کنترلر ویدئو دارای چهار پلن حافظه می باشد. هر لچ در یک دستورالعمل خواندن CPU پر می شود. خروجی این لچ ها با یک مالتی پلکسر به باس اطلاعات CPU وصل می شود.

    ۲٫ کنترلر ویدئو:
    بخش کنترلر ویدئو جهت کنترل گرافیک و مشخصه پیکسل ها به کار برده می شود. هر زمانی که به حافظه نمایش دسترسی داشته باشیم چهار عدد لچ ۸ بیتی خوانده خواهد شد. آدرس حافظه نمایش توسط بخش کنترلر CRT ساخته می شود.

    ۳٫ کنترلر CRT :
    این بخش شامل رجیسترهایی جهت کنترل CRT و مسئول سیگنال های افقی، عمودی و زمان های خالی برای نمایش می باشد. همچنین تولید و نظارت بر سیگنال های کرسر در اختیار آن می باشد. موقعیت کرسر بر روی صفحه نمایش برای یک کاراکتر در رجیستر موقعیت کرسر قرار دارد. موقعیت فعلی کرسر( شماره خطی که کرسر باید در آن چشمک بزند) توسط دو عدد رجیستر بخش کنترلر CRT مشخص می شود. همچنین این بخش مسئول آدرس دهی حافظه نمایش می باشد.شایان ذکر است که چنین بخش هایی در هر کارت یا مجموعه گرافیک وجود داشته و بر اساس تقسیم بندی وظایف جهت هر قسمت کار می نماید.

    شیوه کار سیستم:
    در زیر به توضیح شیوه کار بورد سیستم می پردازیم و سعی می کنیم تا آن ها را به همراه تایمینگ و سیگنال ها به طور کامل شرح دهیم .

    تولید و انتخاب پالس:
    در تراشه ۸۲C211 پالس قابل انتخاب و انعطاف پذیر تولید می شود و دارای دو پالس ورودی CLK21N و ATCLK می باشد که از کریستال TTL تامین می شوند. پالس CLK21N می تواند ماکسیمم دو برابر پالس PROCCLK (پالس پردازنده) باشد و فرکانس پالس ATCLK نوعا از CLK21N پایین تر می باشد. دو ورودی فوق به تراشه ۸۲C211 ازطریق برنامه و نرم افزار قابل کنترل می باشند. این تراشه، خروجی PROCCLK را جهت پالس CPU و اینترفیس ها به وجود می آورد . پالس SCLK به عنوان یک پالس داخلی به میزان نصف پالسCPU بوده و با حالت داخلی ۸۰۲۸۶ هم فاز می باشد . پالس BCLK (پالس داخلی)‌ پالس حالت باس AT ماشین بوده و توسط اینترفیس باس AT مورد استفاده قرار می گیرد. پالس SYSCLK به عنوان پالس باس AT سیستم بوده و مقدار آن PCLK/2 می باشد. PROCCLK می تواند توسط CLK21N تولید شود. در مد سنکرون، هر پالس PROCCLK و BCLK توسط CLK21N درایو میشود. در مد آسنکرون فقط تولید BCLK از ATCLK می باشد. در این حالت پالس PROCCLK توسط CLK21N و یا ATCLK تولید می شود. و پالس BCLK از ATCLK درایو می شود. حالت های مختلف انتخاب این پالس ها در دو مد سنکرون و آسنکرون به صورت زیر می باشد:

    مد سنکرون:
    ۱). PROCCLKS BCLK = CLK21N 3). PROCCLK = BCLK = CLK21N/2
    SYSCLK = BDLK/2 = CLK21N/2 SYSCLK = BCLK/2 = CLK21N/4
    ۲). PROCCLK = CLK21N
    BCLK = CLK21N/2
    SYSCLK = BCLK /2 = CLK21N/4
    مد آسنکرون:
    ۱). PROCCLK = CLK21N 2).PROCCLK = ATCLK
    BCLK = ATCLK BCLK=ATCLK
    SYSCLK = BCLK/2 = ATCLK/2 SYSCLK = BCLK/2 =ATCLK/2

    در حالت کار نرمال، باید پالس PROCCLK برابر CLK21N باشد تا CPU با سرعت ماکزیمم کار نماید. در این حالت پالس BCLK هم از تقسیم CLK21Nو هم از ATCLK قابل انتخاب می باشد. انتخاب مقدار پالس سیستم توسط مقادیر رجیسترهای ۶۰H و ۶۲H تراشه ۸۲C211 امکان پذیر می باشد، در حالت پیش فرض و اتومات، پالس PROCCLK = CLK21N و SYSCLK CLK21N/4 می باشد. تراشه ۸۲C212 دارای یک مدار اسیلاتور با کریستال ۱۴٫۳۱۸MH برای تولید OSC و OSC/12 می باشد. فرکانس OSC/12 (1.19381MH جهت تازه سازی حافظه های RAM ) به هر کدام از بانک های حافظه رفته است و برای تولید پالس RAS به کار برده می شود.

    FSB چیست؟
    FSB مخفف Front side Bus است و همچنین تحت نامهای باس پرسسور و باس حافظه یا باس سیستم شناخته شده است. FSB پروسسور را به حافظه اصلی ) رم ) و سایر اجزاء داخل کامپیوتر متصل می کند. FSB می تواند ۱۳۳و ۲۶۶ و ۴۰۰ MHz یا بالاتر باشد. زمانی که کامپیوتر یا مادربرد می خرید یکی از مهمترین مشخصاتی که باید به آن توجه کنید FSB است.
    سرعت FSB بوسیله بایاس سیستم یا جامپر ( jumper ) که روی مادربرد قرار دارد تعیین می شود. بیشتر مادربردها اجازه تغییر FSB را تا جاییکه کامپیوتر over clock نشود می دهند.
    قفل شدن سخت افزار کامپیوتر، از دست دادن ( خراب شدن ) اطلاعات یا ایرادات دیگر ممکن است از بکار بردن یک سخت افزار قدیمی با یک مادربرد با FSB بالا باشد. بنابراین سازگاری قطعات کامپیوتر را با مادربرد و یا FSB مادربرد چک کنید. در ضمن ببینید که آیا FSB کامپیوتر شما به طور مناسب تنظیم شده است over clock کردن کامپیوتر معمولآ چنین اشکالاتی بوجود می آورد.

    واحد پردازش مرکزی(CPU):
    اینتل در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و کلمه اینتل برگرفته از دو کلمه Integrated Electronics

    این مادربرد از پردازنده ۴۷۸ pin حمایت میکند.این مادربرد از یک پایه گیرcpu به نام PGA478 برای آسانتر نصب شدن CPU به کار میرود. زمانیکه شما در حا ل نصب CPU هستید مطمئن شوید که بر روی CPU شما یک فن گرماگیر و خنک کننده جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد CPU وجود دارد. اگر شما فن گرما گیر و خنک کننده نداشتید با محل خریداری سیستمتان تماس بگیرید وآنها را قبل از روشن کردن کامپیوترتان نصب کنید.

    سرعت CPU :
    یادآوری:
    گرم شدن زیاد باعث آسیب رساندن به CPU و سیستم میشود همیشه مطمئن شوید که فن خنک کننده صحیح کار می کندواز گرم شدن CPU محافظت میکند.

    حافظه (memory) :
    این مادربرد ۲/۳ slot با ۱۸۴ پایه وDDR DIMM مستقل و حافظه با بزرگی ۲GB و۳GB بدون ECC را پشتیبانی میکند.شما میتوانید DDR266/DDR400/DDR SDRAM را مستقل برروی شکاف(slot) DDR DIMM نصب کنید.
    معرفی DDR SDRAM:
    DDR SDRAM شبیه SDRAM قراردادی است.اما نسبت مضاعف به وسیله انتقال داده ها در هرچرخه دو برابر می شود.DDR SDRAM2.5 ولت استفاده می کند بر خلاف آنSDR SDRAM از ۳٫۳ ولت استفاده می کند همچنین به ۱۸۴ پایه DIMM سریع تر از ۱۶۸ پایه DIMM که برایSTR SDRAM استفاده میشود.

    قواعد جامعیت DDR:
    هرslot (شکاف) DDR به اندازه ۱GB را ساپورت می کند.کاربران میتوانند هر دو مدل(یک رویه و دو رویه) حافظه (بسته به نیاز خود) را نصب کنند.مدل۸۴۸ PV فقط یک رویه است. ولی مدل ۸۶۵ PEV هر دونوع (یک رویه و دو رویه) را ساپورت میکند .

======