مقاله زمان خورشیدی و طریقه محاسبه آن

مقاله و طریقه محاسبه آن

قیمت : ۱۴۰۰ تومان( یکهزار و چهارصد  تومان )

تعداد صفحات:

۱۴ ( چهارده 
)

دسته :

فیزیک

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب :

و همچنین

محاسبه طول روز

منابع

مقدمه :

زمان خورشیدی و طریقه محاسبه آن

زمان خورشیدی (به انگلیسی: Solar time) زمانی است که بوسیله خورشید اندازه‌گیری می‌شود. یکای این اندازه‌گیری روز است که بر پایه طلوع و غروب روزانه خورشید است و کهن‌ترین روش اندازه‌گیری برای بشر بوده است.

این زمان را به روش‌های گوناگونی می‌توان اندازه گرفت. برای نمونه موقعیت ظاهری خورشید در کره آسمان (کره‌ای فرضی است که با زمین هم‌مرکز است و شعاع بسیار زیادی دارد). زمان‌های محلی را نیز می‌توان با طول جغرافیایی بدست آورد.

زمان خورشیدی ظاهری

زمان خورشیدی ظاهری را می‌توان با حرکت خورشید اندازه گرفت. پایه این اندازه‌گیری، فاصله زمانی‌ست که خورشید در یک روز دارد. این فاصله زمانی را می‌توان با ساعت خورشیدی یا فاصله بین دو نیم روز بدست آورد.

طول روز در زمان خورشیدی ظاهری ثابت نیست و در طول سال تغییر می‌کند و در کل ۱۶ دقیقه انحراف از میانگین در فصل‌های مختلف را ایجاد می‌کند. این انحراف به دو دلیل رخ می‌دهد:

از آنجا که مسیر گردش زمین بدور خورشید بیضی است نه دایره، در فصل‌های مختلف طول روز متفاوت است و هنگامی که زمین به خورشید نزدیکتر است (حضیض) تندتر و زمانی که از آن دور است (اوج) کندتر حرکت می‌کند.

بدلیل کج بودن محور زمین، می‌توان اینگونه فرض کرد که خورشید روی دایرهالبروج نسبت به استوا کج حرکت می‌کند. از این رو در هنگام اعتدال بهاری (نوروز) و اعتدال پائیزی (مهرگان)، خورشید بدلیل زاویه‌دار بودن با استوا، کندتر از سرعت میانگین حرکت می‌کند و در روز نخست زمستان و تابستان، خورشید موازی با استوا خواهد بود و سرعتش بیشتر از میانگین خواهد بود.

زمان خورشیدی میانگین

این گونه زمان خورشیدی، میانگینی را بر پایه کره آسمان از طول یک روز می‌دهد می‌دهد که در همه فصل‌های سال ثابت است.

بدلیل شتاب جزر و مدی بین زمین و ماه این مقدار میانگین، در هر سده یک چهارم هزارم ثانیه افزایش می‌یابد.(ماه شتاب زمین را کندتر و زمین شتاب ماه را زیادتر می‌کند) اختلاف بین زمان خورشیدی ظاهری و زمان خورشیدی میانگین را معادله زمان می‌گویند.

محاسبه ساعت طلوع و غروب خورشید و همچنین محاسبه طول روز

در صورتی که علاقه دارید زاویه تابش آفتاب را در هر موقع از روز و در هر موقع از سال را نسبت به افق به درست بیاورید طبق شکل زیر : باید توجه داشتکه این زاویه به چند عامل بستگی دارد

۱ عرض جغرافیایی شما ( درجات بین خط استوا و قطبشمال یا جنوب(

)تبریز در ۳۹  ، جزیره قشم ۲۶/۵ ، رشت ۳۷/۲ ، کرج در ۳۵/۷درجه شمالی )

۲ فصل و ماه ( بهتر است بگویم چندمین روز سال مثل ۲۵ مهر میشود روز ۲۱۱ سال) چون در تابستان آفتاب عمودی تر می تابد و در زمستان مایل تر است.

۳ ساعت محلی یعنی ساعت در این مکان چه میباشد، در مورد کشور ما مشکل زیادی وجود ندارد چون ساعت کشور ما با غربی ترین و شرقی ترین نقطه کشور نیم ساعت اختلاف دارد ، که از ساعت گرینویج ۳/۵  ساعت جلوتر است ، ملاک ساعت زمستانی میباشدنه ساعت تابستانی با ۵/۴ ساعت اختلاف .

قبل از این باید چند سوال را جواب دهیم

بدست آوردن δ

زاویه بین شعاع خورشید با صفحه استوا ( به خاطر داشته باشیداین زاویه از -۵/۲۳ تا ۵/۲۳ تغییر میکند باز دقت کنید که هر ۴۰۰۰۰ سال یکبار بین -۸/۲۱ تا ۴/۲۴ میشود (احتمالا سال ۲۰۱۲)

مثال زاویه تابش خورشید به مرکز دایره استوا در ۲۰ مهر ماه ، ساعت سه بعد از ظهر چند درجه است:

محاسبه ساعت طلوع و غروب خورشید و همچنین محاسبه طول روز

روز سال n= (31+31+31)+(31+31+31) +20=206

−۹/۲۴°δ=

پس در ۲۰ مهر ماه خورشید با زاویه -۹/۲۴ به زمین میتابد و هر سال چنین خواهد بود ، به معنی است که خورشید در ۲۰ مهر به کسانی که در عرض جغرافیایی ۲۴/۹ جنوبی هستند عمود است و یا در آنجا آفتاب به ته چاه می تابد که تقریبا در شمال ماداگاسکار خواهد بود.

فایل کامل این تحقیق ۱۴ صفحه بصورت ورد WORD مرتب و فونت بندی شده می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه

 


توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *