عنوان

+



مقاله روشهای تولید، احیاء و کاربرد کربن فعال (اکتیو کربن) در صنعت

فهرست/چکیده

+

بخشی از متن:
کربن فعال به‌عنوان یک جاذب دارای کاربردهای مهم و حیاتی می‌باشد. این ماده از پیرولیز مواد گیاهی حاوی کربن تولید می ‌شود و تحت عملیات فعال ‌سازی قرارمی‌ گیرد. با توجه به نوع مواد خام مصرفی، کربن‌های فعال دارای اندازه منافذ و شکل‌های متفاوت هستند و از طرفی با توجه به توزیع اندازه منافذ، دارای کاربردهای گسترده و ویژه‌ای می‌باشند. در این پروژه در طی چهار فصل به بررسی مختصری از خصوصیات فیزیکی این ماده جاذب، مراحل تولید آن و روشهای احیای آن در صنعت پرداخته شده و با گردآوری آزمایشات متعدد و معروف در این باب از منابع معتبر و اراٸه نتایج حاصل از این آزمایشات، تحلیل نتایج و بسط آنها در ابعاد صنعتی صورت گرفته است.
فصل اول به معرفی کربن فعال شده و ساختار فیزیکی آن،  بیان مبانی ابتدایی و نیز مختصری از موارد کاربرد آن در ابعاد صنعتی و غیره پرداخته شده است، و با مطالعه این بخش به ذهنیتی جامع در باره این ماده جاذب و مواد دیگر مشابه دست خواهیم یافت.
فصل دوم اختصاص به بررسی کاربرد کربن فعال شده در صنعت دارد و با گردآوری و آنالیز چند کاربرد وسیع و متداول مورد استفاده کنونی آن در صنعت به مقایسه و تحلیل نتایج به عمل آمده پرداخته شده و مواردی چون مزایا، معایب و نیز مقایسه آنها با موارد مشابه توسط مواد مختلف دیگر ذکر گردیده است.
فصل سوم، روشهای احیای کربن فعال شده را مورد بررسی قرار می دهد و با ذکر چند ماده متداول در این فصل به مقایسه آنها از لحاظ اقتصادی، کاربردی و دیگر منافع و مضرات آنها می پردازد و با اراٸه چند آزمایش متداول سعی بر آن شده که فعل و انفعالات آنها در صنعت، در ابعاد آزمایشگاهی شبیه سازی شود.
فصل چهارم با ارائه چند نمونه خاص به آنالیز تٸوری و علمی سینتیک واکنشهای شیمیایی در حضور کربن فعال شده می پردازد و با بررسی مدل های شناخته شده ریاضی، نتایج حاصل و میزان خطا های آزمایشگاهی را توسط این مد لها تحت پوشش قرار می دهد.
مدلها، نتایج آزمایشگاهی، جداول و نمودارهای بکار رفته در این پروژه، همگی بر گرفته از منابع معتبر علمی می باشند و در بخش منابع و مراجع، نام منابع به همراه مولف و سایرمشخصه ها قید گردیده است.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: تعریف کربن فعال و مبانی ابتدایی
موارد کاربرد
مراحل تولید
ساختار منافذ کربن
جذب به ‌وسیله کربن فعال شده
کربن‌های فعال پیشرفته
ویژگی های جذبی و فیزیکی
زغال فعال شده چگونه کار می کند؟
فصل دوم: کاربرد کربن فعال شده در صنعت
تصفیه آبهای آلوده توسط کربن فعال گرانوله GAC  
۱- حذف ایمیداکلوپراید (حشره کش) از آبهای آلوده توسط کربن فعال
۲- جذب کادمیم از محلولهای آبی توسط کربن فعال ساخته شده از ضایعات کشاورزی
فصل سوم: روشهای احیای کربن فعال
تاثیر ترکیب احیاگرهای شیمیایی بر سرعت احیای کربن فعال
احیای کربن فعال اشباع از اتیل استات با دی اکسید کربن فوق بحرانی
فصل چهارم: بررسی سینتیک واکنشهای شیمیایی در حضور کربن فعال
بررسی سینتیک واکنش اکسیداسیون سولفید هیدروژن در مجاورت کربن فعال
جذب سینتیکی ترکیبات آلی فرار در بستر کربن فعال
فهرست منابع و مراجع

======