عنوان

+

مقاله درباره سیستم های ساخت و ساز خشک

Image result for ‫مقاله درباره سیستم های ساخت و ساز خشک‬‎

فهرست/چکیده

+

بخشی از متن :
در صنعت ساختمان سازی خصوصاً انبوه سازی برای منازل مسکونی که ضرورت اساسی در هر جامعه ای می باشد و هم چنین برای ساختمان های تجاری ، صنعتی ، بیمارستانها ، مدارس ، دانشگاه ها ، مراکز تفریحی ، مؤسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی یکی از مهم ترین دیدگاه ها در اعماق تفکرات مهندسین معمار ، مهندسین سازه ، کارفرمایان ، انتخاب بهینه از مصالح موجود در بازار می باشد .
از دیدگاه مهندسین معمار و طراح ( Architectural Engineers ) انتخاب مصالح بر اساس زیبائی ، شکل گیری مناسب ، دوام ، سختی و انعطاف پذیری برای اجرای انواع مختلف طرح ها برای دیوارها و سقف ها اهمیت بیشتری دارند .
از دیدگاه مهندسین سازه ( Structural Engineers ) انتخاب مصالح بر اساس وزن ، شکل پذیری ، هماهنگی و سازگاری مناسب با اجزاء سازه ای ، تغییرات کم در اثر تغییرات دما  ( انقباض  وانبساط ) ، مقاومت در برابر بارهای وارده ، اثرات تخریبی کمتر در زمان سوانح و حوادث غیر مترقبه از قبیل باد ، باران ، سیل ، طوفان و زلزله و غیره اهمیت بیشتری دارند .
از دیدگاه پیمانکاران ( Contractors ) انتخاب مصالح بر اساس طراحی انجام شده توسط مهندسین فوق الاشاره با دقت کافی و بدون تغییرات و خطای کمتر ، نصب سریع و آسان ، نیروی کار کمتر و در نهایت و بطور خلاصه زحمت کمتر و سود بیشتر مد نظر می باشند .
از دیدگاه کارفرمایان ( Client ) انتخاب مصالح بر اساس ایمن بودن ( از نظر مقاومت در برابر آتش سوزی ، رطوبت هوا ، عایق صدا و غیره ) ، اجرای سریع ، تعمیرات راحت و آسان با کمترین پرت و دور ریز مصالح ، هزینه کمتر ، استقامت در طول عمر مفید ساختمان ، اثرات تخریبی کمتر ، زیبائی ، دوام بیشتر علاوه بر موارد مذکور و موارد دیگری که رضایت مندی او را تامین نماید اهمیت دارند .
با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز در شناخت و تولید مصالح جدید و جهت تامین دیدگاه های مختلف و متعدد، هم اکنون مصالح جدیدی به بازار عرضه می گردد که یکی از انواع سیستم ساختار خشک می باشد . این نوع مصالح از زمانهای بسیار دور به فرمهای مختلف از قبیل : چوب ، نئوپان ، فیبر ، فرمیکا ، تخته سه لائی ، تخته چند لائی و غیره در صنعت ساختمان سازی استفاده می شده ( بعنوان تزئینات داخلی و جدا کننده ها ) و در حال حاضر نیز منسوخ نگردیده و استفاده از این گونه مصالح هنوز ادامه دارد . بزرگترین عیب این نوع مصالح چوبی قابل اشتعال بودن آنها است از نظر ایمنی ساختمان بسیار حائز اهمیت می باشد . از حدود ۵۵ سال پیش کشورهای اروپائی و امریکائی در این نوع ساختار به یک نوع مصالح ترکیبی شامل گچ که توسط دو ورق مقوائی در پشت و روی آن پوشش شده دست یافتند که تحولی نوین در این سیستم بوجود آوردند که علاوه بر پوشش عیب قابل اشتعال بودن به عنوان عایق ضد صدا نیز مورد استفاده قرار می گیرند . به علت محاسن بسیار زیاد سیستم ساختار روکش دار گچی خشک ، در حال حاضر استفاده از این سیستم در منازل مسکونی و ساختمانهای تجاری به حدود ۹۰ % رسیده است .
در کشور ایران نیز این سیستم تحت نام تولیدات کناف ایران کار خود را با سرمایه گذاری مشترک شرکت کناف آلمان آغاز و پیشرفت های قابل توجهی در تولید این نوع مصالح که تأمین کننده کلیه دیدگاه های اشاره شده مذکور می باشد را کسب نموده است .
ساختار پانلهای گچی خشک
قبل از انقلاب ساختار گچی خشک که پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد ، روکشهای گچی از جمله مصالح انحصاری برای نازک کاری داخلی منازل مسکونی ، ساختمانهای اداری ، انبارها و انواع مختلف کارهای بنائی بحساب می آمد . در آن زمان ، تعریف دنیا از دیوار خشک ، پوشش دیوارها با نوعی مصالح بود که احتیاج به نازک کاری نهائی نداشته باشد . این بدان معنی نیست که پلاستر  ( گچ و خاک و سفید کاری یا انواع سیمانکاری یا کلاً روکشهای نهائی نازک کاری ) یک نوع مصالح عالی برای پوشش دیوار نباشد ، بلکه هنوز بعنوان یکی از مصالح متداول مورد استفاده قرار  می گیرد . ولی مشکل این نوع مصالح عبارتند از : استفاده از نیروی کار بیشتر ، کثیف شدن  محوطه ، رطوبت موجود در ملات خیس که لازم است در زمان کوتاه خشک یا پوشش نهائی مانند نقاشی و کاغذ دیواری و غیره انجام شود . ساختار دیوارهای خشک این گونه مسائل را حل کرده است . در نتیجه از سال ۱۹۴۵ میلادی تا کنون ، در کشورهای پیشرفته صنعتی ، استفاده از سیستمهای ساختار خشک از ۱۵ % به حدود ۹۰ % در منازل مسکونی و ساختمانهای تجاری کوچک افزایش یافته .
در حال حاضر، معنی ساختار خشک عبارتست از : ‘ ساختار صفحات روکش دار گچی ‘ . صفحات روکش دار گچی از نظر بافت جزو خانواده تولیدات پانلهای ترکیبی است ، شامل گچ ( دارای خواص شیمیائی مخصوص با مقاومت مناسب در برابر آتش سوزی ) که بین دو لایه از ورقهائی مقوائی مخصوص قرار می گیرد ، که ورق روئی قابل استفاده برای اجرای انواع مختلف پوشش نهائی شامل  ( بتونه کاری ، رنگ آمیزی ، کاغذ دیواری و غیره ) ویک ورق قوی بعنوان لایه زیرین استفاده می شود . لبه های انتهائی در عرض پانلها بصورت چهار گوش بریده می شوند . در صورتیکه  لبه های طولی پانلها معمولاً به شکلها و فرم های خاصی طراحی می شوند ، این کار برای اتصال بهتر قطعات و استفاده از مصالح پرکننده در محل اتصال انجام می شود .
صفحات ساختار گچی خشک اغلب بنامهای ، صفحات دیواری، صفحات نازک کاری ، صفحات  سقفی ، و یا در نهایت و در اصطلاح امروزی ساختار گچی دیوارهای خشک معرفی شده اند . البته این نامها با ساختارهای خشک به معنی مصالحی از قبیل پانلهای چوبی ، تخته چند لایه ، نئوپان و صفحات فایبر تفاوت دارد . این تفاوت اساسی بعلت مقاومت بسیار خوب پانلهای گچی در برابر آتش می باشد . این سیستم طوری طراحی شده است تا با پوشش مناسب در درزهای اتصال به یک سیستم یکپارچه تبدیل شود . در این کتاب سعی شده است تا استفاده ، ساختار و مراحل پوشش نهائی صفحات گچی برای منازل مسکونی و ساختمانهای تجاری توضیح داده شود . شکل ۱-۱ انواع استفاده از این پانلها در ساختمانهای دارای کاربری متفاوت را نشان می دهد .
طریقه ساخت و تولید صفحات روکش دار گچی
مواد اصلی گچ در سنگهای رسوبی به شکل کریستال است که به عنوان سولفات کلسیم هیدراته شناخته می شود و فرمول شیمیائی آن Caso4, 2H2o می باشد . از هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن گچ تقریباً ۴۶ کیلوگرم دارای ترکیبات شیمیائی آب می باشد . این یکی از خواص اصلی مقاومت در برابر آتش می باشد که یکی از اهداف قابل قبول برای ساختمانها است .
ابتدا سنگ گچ از معدن استخراج می گردد، سپس خردشده ، خشک می شود و در نهایت آسیاب شده و به ذرات خیلی کوچک تبدیل می شود . شکل ۱-۲ این مراحل را نشان می دهد . بعداً این گچهای خردشده تا ۳۵۰ درجه فارنهایت ( ۱۷۷ درجه سانتیگراد ) حرارت داده می شوند ، که سه چهارم آب داخل گچ تبخیر و این مرحله کلسینه نامیده می شود . کلسیم گچ ( یا نصف هیدراته ) Caso4, 1/2H2o بعنوان یک پایه برای نازک کاری گچی ، صفحات روکش دار گچی و یا دیگر انواع تولیدات گچی استفاده می شود .
کلسیم گچ ، بنام عمومی پلاستر پاریس نامیده می شود ، با آب یا افزودنیهای دیگر بصورت دوغاب درآمده و توسط دستگاههای مخصوص بین لایه های کاغذ ریخته می شود . همچنانکه صفحات بر روی تسمه نقاله حرکت می کنند . ( شکل ۱-۳ ) . سولفات کلسیم مجدداً کریستاله یا هیدراته شده و بشکل اولیه سنگ گچ تبدیل می شود . کاغذ بصورت شیمیائی و مکانیکی بسته می شود . پس از اینکه گچ خودش را گرفت ، صفحات به طول مورد نیاز طبق استاندارد بریده ، خشک ، بسته بندی و آماده برای حمل و نقل می شود . کلیه مراحل طبق جزئیات و جهت رسیدن به کیفیت استاندارد مورد نیاز انجام می شود .

======