عنوان

+



مقاله درباره آتش نشانی

فهرست/چکیده

+
بخشی از متن :
سازمان آتش‌نشانی مشهد بعنوان یکی از سازمانهای تابعه شهرداری مشهد طبق شرح وظایف خود در خدمت همشهریان عزیز می‌باشد. (بطور کلی در ایران و خیلی از دیگر کشورها نیز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی زیر نظر شهرداریها اداره می‌شود.) و این سازمان از نظر تعداد ایستگاهها و گستردگی بعد از تهران دومین آتش‌نشانی کشور است که بخاطر ماموریتهای بسیار زیاد و خطرناک همواره در رده‌های بالای دیگر سازمانهای امدادی کشور قرار دارد. خطر و حادثه همواره جزئی تفکیک ناپذیر از این حرفه پر استرس می‌باشد و سلامت روحی و بدنی آتش‌نشانان در طول خدمت صدمان جبران ناپذیری را متحمل می‌شود. نمونه بارز آن شهادت ۴ نفر از بهترین آتش‌نشان مشهد در حادثه انفجار قطار نیشابور می‌باشد. و تعداد زیادی زخمی که در اثر اتفاقهای گوناگون در حین کار هر سالی روی می‌دهد. اگر بخواهیم نگاهی به سازماندهی، تشکیلات و فعالیتهای آتش‌نشانی داشته باشیم. بایستی تقسیم‌بندی کاری و حیطه وظایف هر کدام را از نظر بگذرانیم:
الف) سازماندهی و تشکیلات آتش‌نشانی مشهد:
۱- مدیر عامل و معاونین وی: در حال حاضر مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد آقای مهندس کریمی‌نیک می‌باشند که دارای معاونتهایی در بخشهای آموزش و پیشگیری، عملیاتی و اداری و مالی می‌باشند.
بخش آموزش و پیشگیری:
در این قسمت مهم سازمان‌ها عمده کار بر آموزش همگانی از سنین کودکی تا بزرگسالی و کلیه اقداماتی که به نحوی در جلوگیری از بروز آتش‌ سوزی و حادثه نقش دارند استوار است، و این مهم با حضور تعداد زیادی کارشناس با تجربه که هر یک در زمینه‌ای خاص دارای تخصص می‌باشند، انجام می‌شود. در معاونت آموزش و پیشگیری گروهی از کارشناسان در طول سال با برگزاری کلاسهای آموزشی در مهد کودکها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، کارگاهها، کارخانجات و …. سعی می‌کنند تا جائی که امکان دارد همشهریان عزیز را با نحوه جلوگیری از بروز حوادث مختلف آشنا کرده و همچنین به آنها بیاموزند که در صورت بروز آتش‌سوزی و هر نوع حادثه چگونه از خود و دیگران محافظت کنند و در صورت در دسترس بودن کپسولهای دستی آتش‌نشانی چگونه از این خاموش کننده‌ها و از هر یک در چه مواردی استفاده کنند. علاوه بر این آموزش مستمر و همیشگی آتش‌نشانان و نجاتگران مشهد در طول سال نیز بر عهده این معاونت می‌باشد و همواره همکاران را با جدیدترین روشهای امداد رسانی و نحوه کار با تجهیزات جدید و مدرن آشنا می‌سازد.
در کنار موارد بالا با توجه به گستردگی و رتبه بالای آتش‌نشانی مشهد در کشور، معاونت آموزش و پیشگیری مشهد بعنوان مرکز آموزش کلیه آتش‌نشانان استانهای گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌باشد و آتش‌نشانان این استانها در بدو استخدام دوره‌های مختلف آتش‌نشانی و امداد رسانی را در مشهد گذرانده و سپس جهت انجام وظیفه به استانها و شهرهای خود اعزام می‌شوند. در حال حاضر نیز کتاب آموزش مقدماتی آتش‌نشانی تالیف شده در مشهد بعنوان یکی از جزوات کامل و معتبر در کلاسهای آموزشی آتش‌نشانان تدریس می‌شود.

======