فهرست/چکیده

+

بخشی از متن:
بورون نیتراید مادهای است کاملاً مصنوعی و ساخته دست بشر این ماده در اوایل قرن ۱۹ کشف شده بود ولی در آن زمان به عنوان یک ماده تجاری تولید و مصرف نمیشد تا نیمه دوم قرن بیستم که در سال ۱۹۵۷ به صورت موفقیت آمیز با استفاده از سنتز فشار بالا تولید شد ولی از آنجا که این روش برای سنتز فیلم مناسب نبود و کنترلش نیز سخت بود چندان مورد توجه قرار نگرفت . سنتز فشار پایین BN از حدود ۲۵ سال پیش آغاز شده است ولی هنوز در مقایسه با درجه تولید الماس در سطح بسیار پایینی قرار دارد  .
دو عنصر بور و نیتروژن همسایههای عنصر کربن در جدول تناوبی میباشند ، و به همین دلیل در ترکیبات خود تشابهات زیادی با ترکیبات کربن نشان میدهند ، به عنوان مثال پیوند  در لایه آخر الکترونی خود دارای تعداد الکترون مساوی با  میباشند و نیز شعاع اتمی این دو اتم بسیار نزدیک به شعاع اتمی کربن میباشد .
عوامل مشابه دیگری از این قبیل سبب شباهتهای ساختاریBN  و ترکیبات کربن میشود.  همان طوری که کربن در دو شکل گرافیت و الماس وجود دارد ، BN  هم در دو شکل Cubic  و Hexagonal  یافت میشود. البته بررسی بسیار دقیق ساختارهایBN  و مطالعه خواص مختلف آنها نشان میدهد که این ماده دارای ساختار کریستالی متفاوت میباشد۴ که عبارتند از :  ۱) هگزاگونال   ۲) اورتورومبیک ۳  ) مکعبی
نیترید بور مادهای با خواص جالب توجه و کاربردی زیاد است و به همین دلیل امروزه استفاده از آن تا حد بسیار زیادی گسترش یافته است.[۸]
۱ ) ساختار
۱-۱ ) معرفی ساختارهای ۴ گانه BN
یکی از ساختارهای بسیار متداول که BN  در دمای اتاق و فشار نرمال در این ساختار متبلور میشود ساختار کریستالی هگزاگونال است.  این ساختار یک ترکیب لایهای است هم الکترون با گرافیت و با لایههایی مشابه لایههای کربنی گرافیت.  ولی با اینکه گرافیت یک شبه فلز و رسانای الکتریسیته است ، hBN  به عنوان یک عایق خوب مورد استفاده قرار میگیرد ، علت این مطلب آن است که در hBN  پیوند ای که میان اتمهای   موجود در روی لایهها و بین اوربیتال  خالی در   و  پر در  تشکیل میشود ، از پیوند   موجود میان اتمهای کربن در گرافیت قویتر میباشد که دلیل آن وجود اندکی جاذبه یونی بین B وN در لایه هالت ( در مقایسه با خصلت ۱۰۰% کئووالانسی پیوند  در گرافیت ) ، و این موضوع سبب میشود که الکترونهای شرکت کننده در پیوند  در گرافیت آزادی و تحرک بیشتری نسبت به الکترونهای مشابه در BN  داشته باشند و موجب رسانایی الکتریکی گرافیت شوند.
ساختارhBN  دارای سلول واحد آن شامل۴ اتم میباشند که شامل۲ اتم بور و  ۲ اتم نیتروژن است. ترتیب انباشتگی لایهها در آن  بوده که از این لحاظ با ترتیب انباشتگی لایههای گرافیت   متفاوت است بدین ترتیب که در لایه ، hBN  هم اتمهای B  مستقیماً روی اتمهای N  لایه پایین A  و هم اتمهای N  لایه بالا مستقیماً روی اتمهای B  لایه پایین قرار میگیرند این در حالی است که در گرافیت تنها نصف اتمهای کربن لایه بالا مستقیماً روی اتمهای کربن لایه پایین قرار میگیرند.
 //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
فهرست مطالب:
مقدمه     
۱- ساختار     
۱-۱- معرفی ساختارهای ۴ گانه BN     
۲-۱- استحاله فازی ساختارهای BN      
۳-۱- عیوب کریستالی cBN     
۱-۳-۱- عیوب تهی جایی    
۲-۳-۱- عیوب نابجایی     
۳-۳-۱- عیوب بیننشینی 
۲- سنتز BN    
۱-۲- سنتز پودر    
۱-۱-۲- روش کربوترمال    
۲-۱-۲- سنتز t-BN    ۸
۳-۱-۲- فرآیند سینترینگ    
۲-۲- سنتز فیلم    
۱-۲-۲- PECVD    
۲-۲-۲- ICP-CVD    
۳-۲- سنتز نانو کریستال های BN    
۳- خواص 
۴- کاربردها      
۱-۴- کاربردهای کلی BN      
۲-۴- درجات خلوص BN های صنعتی     
۳-۴- شکلهای مختلف BN  صنعتی
۱-۳-۴- پودر     
۲-۳-۴- پوشش یا Coating      
۳-۳-۴- جامد یا solid      
۴-۴- ارزش اقتصادی و کشورهای تولید کننده BN
۵- روش های تولید پودر
۱-۵- تولید پودر توخالی BN در ۴۵۰ درجه
۱-۱-۵- روش تولید
۲-۱-۵- نتایج 
۲-۵- ساخت h-BN توسط spraydrying و calcing-nitriding
۱-۲-۵- روش تولید
۲-۲-۵- نتایج
۳-۵- تولید کره های تو خالی BN در دمای اتاق
۱-۳-۵- روش تولید
۲-۳-۵- نتایج
۴-۵- فرآیند پلاسما برای تولید پودر BN از بوریک اسید
۱-۴-۵- روش تولید
۲-۴-۵- نتایج 
۵-۵- روش سنتز جدید برای تولید پودر BN نانو کریستال
۱-۵-۵- روش تولید
۲-۵-۵- نتایج
۶-۵- ساخت و توصیف پودر های کروی تو خالی BN
۱-۵-۶- روش تولید
۲-۵-۶- نتایج
منابع و مراجع
دانلود مقاله بررسی روش های تهیه پودر سرامیکی نیترید بور (BN)

دانلود مقاله بررسی روش های تهیه پودر سرامیکی نیترید بور (BN)

======