عنوان مقاله

+

مقاله اصول تفسیر عکس های هوایی

فهرست/چکیده

+

فهرست مطالب

اصول تفسیر عکس‌های هوایی    ۱
معیارهای شناسایی عوارض    ۳
روش شناخت عوارض روی عکس    ۱۵
اثر زمان در عکسهای هوایی    ۱۶
ساعت مناسب برای عکسبرداری هوایی    ۲۰
خلاصه    ۲۱
تصاویر ماهواره‌ای    ۲۳
مقدمه    ۲۳
شیوه تهیه و مخابره تصاویر ماهواره‌ای به زمین    ۲۳
شناسایی اشکال و تصاویر چند طیفی    ۲۴
روش‌های طبقه‌بندی  داده‌های ماهواره‌ای    ۲۶
تصاویر ماهواره‌ لندست    ۲۷
مشخصات تصاویر ماهواره‌ای منابع زمینی    ۲۸
تصاویر ماهواره‌ای اسپات    ۲۹
تصاویر راداری    ۳۰
حرارت‌سنجی و حرارت‌نگاری    ۳۱
خلاصه    ۳۲

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

چکیده

در این مقاله به بررسی اصول تفسیر عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره ای می پردازیم.

منظور از تفسیر عکسهای هوایی عبارت است از شناسایی عوارض روی آنها و استخراج ویژگیهای آنها و تعیین ابعاد هندسی آنها، قیل از شروع به تفسیر عکس معین بایستی باند عکسبرداری، مقیاس و زمان عکسبرداری آن معلوم باشد، زیرا باندعکسبرداری وضعیت انعکاس طیفی عوارض رادر آن باند بخصوص معلوم میکند و از روی مقیاس عکس هم اندازه نسبی عکسبرداری می‌فهمیم که درآن فصل معین چه پدیده ای دراوج فعالیت بوده و چه پدیده ای اصلا ظاهر نشده است.

درشناسایی عوارض روی عکسهای هوایی از هفت معیار عمده استفاده می‌شود. این معیارها عبارتند از : شکل، اندازه، زمینه خاکستری، بافت، آرایش مکانی و موقعیت نسبی عارضه. عوارضی چون اتوبوس را از روی شکل آنها از کامیون و ازروی اندازه اش از سواری تشخیص می‌دهیم.

زمینه خاکستری عکس عبارت است از اثر انرژی منعکس شده از عارضه ای معین بر روی فیلم که در ر.ی عکس هوایی به صورت سایه ای از خاکستری دیده میشود، هرقدر انعکاس عارضه ای بیشتر باشد روشنتر دیده می‌شود. و اگر هم انرژی تابشی را جذب کند تیره می‌افتد. تغییر زمینه خاکستری روی عکس بافت را به وجود می‌آورد، بافت آرایش واحدهای تشکیل دهنده یک عارضه را نشان می‌دهد.

از کنار هم قرار گرفتن اجزای تشکیل دهنده یک پدیده، آرایش مکانی به وجود می‌آید. آرایش مکانی باغ پرتغال بسیار منظمتر از آرایش مکانی درختان جنگلی است. درتفسیر عکسهای هوایی به فصل عکسبرداری بایستی دقت بیشتری شود. بهترین ساعت عکسبرداری زمان دوساعت قبل از ظهر ویا دوساعت گذشته از ظهر است.

تصاویر ماهواره‌ای که تا کنون از کره زمین گرفته شده است، به سیستم ویژه‌ای کدبندی شده است که به سهولت می‌توان به آنها دست یافت. این کدبندی برای تصاویر ماهواره‌ای لندست نسل اول و دوم هر کدام در ۲۶ قطعه نقشه درنظر گرفته است که در آنها مناطق مشهور با ذکر شهرهای مهم مشخص شده است. در این تصاویر شماره ردیف و شماره مدار گردش نیز مشخص شده است. وابسته‌های طیفی اجسام و پدیده‌های مختلف زمینی، موجبات شناسایی آنها را با ابزار سنجش از دور امکان‌پذیر می‌سازند، به طوری که مفسران خواهند توانست با توجه به ویژگی‌های اطلاعات و آمار بدست آمده در محدوده طیف‌های مختلف به تفسیر صحیح داده‌ها پرداخته و اشکال و پدیده‌های مختلف زمین را شناسایی کنند. در فرآیند شناسایی پدیده‌ها ارائه نقشه‌های موردنظر است که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.

برای استفاده و بکارگیری داده‌های ماهواره‌ای لازم است به طبقه‌بندی آنها پرداخت که این طبقه‌بندی به چندین روش انجام می‌گیرد که انتخاب هر یک از آنها به میزان نسبتاً زیادی به ویژگی‌های حاصل از فرآیندهای اطلاعات بستگی دارد.

واژه های کلیدی: عکس‌های هوایی، شناسایی عوارض، شکل، اندازه، زمینه خاکستری، بافت، آرایش مکانی و موقعیت نسبی عارضه، اثر زمان، تصاویر ماهواره‌ای، تصاویر راداری،

اصول تفسیر عکس‌های هوایی

منظور از تفسیر عکس‌های هوایی، شناسایی عوارض و تعیین حدود و استخراج ویژگی‌های آنها بر روی عکس‌های هوایی می‌باشد.

شناخت خود عارضه و استنباط بعضی ویژگی‌های آنها مانند رطوبت خاک، ناخالصی‌های درون آب، جنس سنگ‌ها، نوع محصولات کشاورزی‌، کیفیت ساختمان‌های شهری و صدها ویژگی دیگر،‌ برای جغرافیدانان بسیار مهمتر از ابعاد هندسی عوارض می‌باشد. مثلاً در ارزیابی توان کشاورزی یک منطقه دانستن بافت،‌ رطوبت و حاصلخیزی خاک مزارع بسیار مهمتر از اندازه خود مزارع می‌باشد. یا در بررسی شهرها علاوه بر اندازه ساختمان‌ها و خیابان‌ها، کیفیت آنها هم از نظر جنس مصالح به کار رفته شده، آرایش مکانی و شکل هر کدام در نظام کلی شهر اهمیت خاصی دارد. همچنین این میزان انعکاس ابراست که رطوبت و ظرفیت پارشی آن را مشخص می‌کند، نه اندازه آن بیشتر اوقات، ابرهای سیروس تمام آسمان را می‌پوشاند بدون اینکه قطره‌ای باران تولید کند، اما ممکن است یک ابر کومولونیموس محلی رگبار شدیدی به وجود بیاورد و سبب بروز خسارت و حوادث ناگواری گردد. بنابراین متخصص عکس‌های هوایی بایستی  اطلاعات کافی درباره اندازه‌گیری ابعاد، تشخیص نام و شناسایی ویژگی‌های عوارض روی عکس‌های هوایی کسب کند.

قبل از شروع به شناسایی عوارض روی عکس‌های هوایی موارد زیر را بایستی در نظر گرفت:

۱- باند عکسبرداری عکس‌های هوایی معمولی بر اساس میزان انعکاس تهیه می‌شوند. میزان انعکاس باد، یک عارضه معین در باندهای مختلف طیف الکترومغناطیسی فرق می‌کند. مثلاً در باند آبی گیاهان روشن از خاک ولی در باند قرمز خاک روشن‌تر از گیاه دیده می‌شود. بنابراین اگر باند عکسبرداری معلوم نباشد ممکن است که در شناخت عوارض دچار اشتباه گردیم، بایستی متذکر شد که تمام عکس‌های هوایی موجود در باند مربی تهیه می‌شوند، تعداد بسیار کمی در باند نامرئی مادون قرمز نزدیک گرفته می‌شود. پس ما می‌توانیم فرض کنیم که باند تمامی عکسهای موجود باند مرئی است.

۲- مقیاس عکس،‌ مقیاس عکس دراندازه عوارض اثر می‌گذارد، مثلا ممکن است یک مدرسه در عکس با مقیاس  به صورت باد یک خانه معمولی دیده شود و برای تشخیص آن از منازل اطراف بایستی از عکسهای  استفاده کنیم. یا اینکه گله گاوها در عکسهای  به گله گوسفند بیشتر شباهت دارند تا به گله گاو. بنابراین مقیاس عکس بیشتر بر روی اندازه عوارض اثر می‌گذارد و برای شناسایی عارضه‌ها بایستی به اندازه نسبی آنها در مقیاس عکس توجه شود.

۱-۲ (توضیح خیلی کوتاه درباره ابرهای سیروس و کومولونیموس لازم است)

۳- زمان عکسبرداری؛ زمان عکسبرداری شامل فصل و ساخت عکسبرداری می‌شود. برای اجرای اهدافی خاص بایستی فصل مناسب تعیین شود. مثلا برای تشخیص انواع گیاهان در تابستان و برای تشخیص رطوبت خاک در بهار عکسبرداری می‌کنیم. اثر فصل عکسبرداری بر روی انعکاس عوارض مشهو تر است و در تفسیر رنگ عارضه بایستی فصل عکس برداری را در نظر بگیریم.

برای شناسایی عارضه ای معین، بایستی از نشانه‌ها و یا معیارهایی استفاده کرد. به عبارت دیگر هر عارضه ای با توجه به ویژگیهای خاص از دیگران شناخته می‌شود. مثلا، مسجد از کلیسا از روی شکل آنها، باغ از روی جنگل از روی آرایش مکانی آنها و یا قسمت قدیمی شهر از قسمت جدید آن از روی آرایش خیابانها و پوشش گیاهی و.. شناخته می‌شود.برف روی کوهستان را بر اساس آرایش ظاهری آنها می‌توان از ابر جدا کرد، در صورتی که از نظر رنگ زمینه هر دو سفید به نظر می‌رسند. یا برف از زمینهای شوره زار بر اساس موقعیت آنها تشخیص داده می‌شود. زمینهای شوره زار در منطقه پست و هموار وپوشش برف بر بالای کوهستانها دیده میشود، کلیه عواملی که در شناسایی عوارض استفاده می‌شوند معیارهای شناسایی عوارض نامیده می‌شوند.

معیارهای شناسایی عوارض

برای شناسایی عوارض در طبیعت، معمولا از ویژگیهای منحصر به فرد آنها استفاده می‌شود.مثلا درخت تبریزی از نظر قد و اندازه و شکل با درخت کبودی تفاوت ندارد و فقط شکل برگهای آنهاست که از همدیگر متمایز است. تشخیص این دو عارضه بر اساس برگ آنها در روی عکسهای هوایی امکان ندارد. خیلی از معیارها هستند که در عالم طبعیت معیاری خوب برای شناسایی هستند ولی بر روی عکسهای هوایی کابردی ندارند. معیارهای کارآمد در روی عکسهای هوایی محدود هستند و عبارتند از :

شکل، اندازه، سایه، بافت،آرایش مکانی، رنگ زمینه، موقعیت نسبی.

شکل عارضه:

بارزترین ویژگی عوارض که در نگاه اول بر روی عکسهای هوایی برداشت می‌شود شکل آنهاست. شکل عوارض مستقل از مقیاس و فصل عکسبرداری می‌باشد. و فقط زاویه عکسبرداری در آن تغییر به وجود می‌آورد. بر روی طبیعت ما معمولا عوارض از بالای سر عوارض نگاه می‌شود. با توجه به اینکه عکسهای هوایی مایل کاربرد کمتری دارند و بیشتر عکسهای هوایی  موجود به طور عمودی تهیه شده اند مفسر عکسهای  هوایی عمودی هم به استثنای قسمت مرکزی عکس،‌ عوارض به صورت مایل دیده می‌شوند. در هر صورت شکل نشانه بسیار خوبی است و برای تشخیص عوارض از همدیگر، بعضی از موارد کاربرد شکل عارضه و شناسایی آن در زیر آورده می‌شود.

اندازه عارضه:

بعد از شکل، دومین ویژگی عارضه که به آسانی چشم بیننده را به خود جلب می‌کند، اندازه آن است. در شناسایی عارضه، باید هر دو اندازه مطلق و اندازه نسبی آن مو.ردتوجه قرار گیرد. اندازه مطلق عوارض تحت تاثیر مقیاس عکس و فاصله آسانی آن می‌باشد. مثلا در عکسهای  به اندازه گوسفند و یا یک درخت تبریزی بلند، به صورت بوته ای کوچک درنظر می‌آید در عکسهای  می‌توان درختان یک تاکستان را از هم جدا دیده و آنها را شناسایی کرد. در صورتی که در عکس با مقیاس  ممکن است آنها را نتوان از هم تشخیص داد و چه بسا که تاکستان را با مزرعه ذرت یا گندم رسیده اشتباه کرد. بااین که بر اساس تنها اندازه عارضه، یک کشتی بزرگ در عکس   به صورت یک قایق کوچک جلوه می‌کند و از طرف دیگر قایقی مجهز و آراسته در عکس  به صورت یک کشتی بزرگ به نظر می‌رسد. البته مفسر ورزیده و کاردان براثر تمرین زیاد می‌تواند اندازه عوارض را در مقیاسهای مختلف حدس بزند و آنها را شناسایی کند.

عامل دیگرکه در اندازه عوارض،‌بویژه بلندی آنها اثر می‌گذارد فاصله اساس عکس یا فاصله اساس هوایی است. همانطور که در آخر فصل چهارم اشاره شد. میزان درشت نمایی ارتفاع عوارض با فاصله مرکز عکسهای متوالی رابطه مستقیم دارد. بنابراین هر قدرفاصله اساس عکس بیشتر شود مقدار درشت نمایی این عوارض هم بیشتر می‌گردد. به عبارت دیگر  ما عوارض را در طبیعت با چشمان خود می‌بینیم که فاصله بین دو مردمک آنها ثابت و نسبتا کمتر است. اما موقعی که هواپیما از آنها عکسبرداری می‌کند. فاصله بین دو مرکز عکسهای متوالی چندین برابر فاصله بین دو مردمک چشم انسان است. درنتیجه، هنگام دید استریوسکوپی حد ارتفاع عوارض بزرگتر به نظر می‌رسد. مثلا ممکن است ما در زیر استریسکوپ دامنه ای بسیار تند بینم و فکر نکنیم که بتوان با اتومبیل از آن عبور کرد. اما موقعی که به طبیعت مراجعه میکنیم. مشاهده می‌کنیم که شیب دامنه بسیار کمتر از آن است که در زیراستریوسکوپ دیده  می‌شود. البته این ویژگی در مشاهده استریوسکوپی دیده می‌شود. روشهای اندازه گیری ارتفاع عوارض، ارتفاع طبیعی آنها را تعیین می‌کند. اگر ما از یک منطقه طبقات خانه‌ها بسیار بلند است و یا این که چگونه توانسته اند جاده‌های اتومیبل رو را در دامنه‌های بسیار تند احداث کنند. اگردرزیر استریوسکوپ به عکسی از دره چالوس نگاه کنید، دامنه‌ها چندین برابر تندتر و ترسناک تر از طبیعت دیده می‌شوند.

======