مقاله ارزش غذایی کدو حلوایی و تخم کدو

 مقاله ارزش غذایی حلوایی و

قیمت :
۱۲۰۰ تومان ( یکهزار و دویست تومان )

دسته :

علوم کشاورزی

نوع فایل:

Word

توضیحات:


مقدمه :

تاریخچه

کدو اولین بار در مکزیک در حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از  به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکای لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.
کدو یکی از محصولات جالیزی است که برای افراد خام خوار جزء منابع اصلی غذا محسوب می شود.
مردمان مایا( maya ) از برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می گرفتند. پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی کریستف کلمب در سفرنامه خود از به صورت جالیزی گزارش نمود. سپس ۲۷ سال بعد کاسپرد اسپینوز در سفرنامه به پاناما از کاشت کدو در آن کشور گزارش نمود و آن را هندوانه ایندوها نام برد که بسیار خوشمزه بوده و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرده اند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریورماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو ۸ کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی ۱۵۰-۲۰۰ گرم تخم کدو می باشد.


کدو و محصولات فصل گرم هستند و هر دو به آب و هوای سرد و یخبندان حساس می باشند . این دو محصول نسبت به خیار در برابر سرما مقاوم تر هستند . حداقل دما برای
جوانه زنی بذر ۱۵ درجه سانتی گراد و حداکثر آن ۳۸ درجه سانتی گراد و دامنه مطلوب آن ۲۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد. برای تولید زود رس این گیاهان زراعی از تونل های پلاستیکی ، پوشش پلاستیکی تونلی شکل روی ردیف ها و یا از پوشش مالچ پلاستیکی روی زمین استفاده می کنند. خاک مناسب برای تولید زود رس آنها ، خاک لوم با زهکش خوب و
دارای ماده آلی کافی می باشد . از خاک دارای بافت سنگینی در صورت داشتن ساختمان خاک خوب می توان برای تولید این محصولات استفاده نمود.

بسته به نوع و رقم کدو و کدو تنبل زمان عرضه محصول به بازار تغییر می کند.

۱- کدو تابستانی ( عمدتا” ) می توان در دوره از اوایل تیر ماه تا اوایل آبان ماه اقدام به تولید این محصول نمود و دامنه عملکرد آن بین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار می باشد.

۲- کدو زمستانی ( عمدتا” ) را می توان از اواخر تیر ماه تا اوایل خرداد سال بعد این محصول را تولید نمود و دامنه عملکرد آن بسته به نوع رقم و آب و هوا بین ۱۵ تا ۲۵ تن در هکتار می باشد.

۳- کدو تنبل ها ( عمدتا” C.pepo ) – تیپ بوته ای آنها معمولا” از تیپ ها خزنده زودتر می رسد و از اواخر مرداد تا اوایل شهریور شروع به رسیدن و زرد شدن می نماید. دامنه عملکرد کدو تنبل ها بسته به آب و هوا ، رقم بین ۲۰ تا ۴۰ تن در هکتار متغیر است. تا وقتی دمای خاک کمتر از ۱۶ درجه سانتی گراد باشدنباید این گیاهان کشت شوند .
مقدار بذر لازم برای کشت بسته به اندازه بذر ، تیپ گیاه از نظر بوته ای یا خزنده بودن ، فاصله ردیف و روش کشت نشایی و مستقیم تغییر می کند. در مورد تیپ گیاه خزنده مقدار بذر لازم ۲ تا ۵ کیلوگرم در هکتار در مورد تیپ بوته ای ۴ تا ۶ کیلو بذر در هکتار می باشد. فاصله ردیف ها در مورد نوع buttercup 1.5 تا ۲ متر ، در مورد کدو تنبل ها و hubbards 2 تا ۲٫۵ متر ، در مورد تیپ بوته ای کدو تنبل و کدو بوته ای تابستانی یک تا ۵/۱ متر و فاصله بوته ها روی ردیف در مورد butterup 0.5 تا یک متر ، کدو تنبل ها و hubbarad یک متر و در مورد کدو تنبل و کدو تابستانی بوته ای شکل۰٫۵ تا ۰٫۹ متر می باشد.
عمق بذر کاری ۲٫۵ تا ۳٫۵سانتی متر است. در کشت نشایی دو تا ۴ هفته قبل از نشا در مزرعه بایستی اقدام به تهیه نشاء در گلدان ها ، بلوک ها و پلیت های پیتی نمود . در هنگام نشاکردن نباید ریشه آنها دستکاری یا بهم خورده شود چون امکان دارد بوته ها با تاخیر در مزرعه استقرار یابند. رفع خطر سرما و گرم شدن خاک تا دمای بیش از ۱۵ درجه سانتی گراد اقدام به نشا آنها نکنید. گرده افشانی در مورد تولید میوه مطلوب اهمیت زیادی دارد. در مورد کدو زمستانی و کدو تنبل مدت بیش از دو تا ۳ هفته تشکیل میوه طول می کشد و گرده افشانی ناقص موجب بد شکل شدن میوه و هم چنین ریزش گل ها می شود. برای انجام گرده افشانی مناسب قرار دادن یک کندو زنبور عسل برای هر هکتار توصیه می شود.

کدو حلوایی دارای مقدار کمی کالری است ( ۲۰ کالری انرژی در ۱۰۰ گرم ) و مصرف آن در غذا برای کسانی که وزن خود را کنترل می کنند، مناسب است.

همچنین منبع غنی پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی کلیوی مناسب نمی باشد. جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است.

کدو حلوایی منبع غنی بتاکاروتن است و رنگ نارنجی آن به دلیل وجود همین ترکیب است. بتاکاروتن پیش ساز ویتامینA و یک آنتی اکسیدان مهم در بدن می باشد که بدن را از حمله رادیکال های آزاد و اثر تخریبی آنها حفظ می کند.

کدو دارای فیبر غذایی نیز می باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می توان در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً افزایش وزن ( چاقی )، یبوست، افزایش چربی خون، و دیابت استفاده نمود.WHO* ( سازمان بهداشت جهانی ) توصیه می کند هر فرد در روز به ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که می تواند فیبر موردنیاز خود را از حبوبات، سبزیجات، انجیر، خرمای خشک،  نان های سبوس دار   و به خصوص کدو تأمین نماید.

مواد مغذی تخم کدو
از ۵/۲ کیلوگرم تخم کدو خشک شده می توان یک لیتر روغن استخراج نمود. از تخم کدو به روش فشردن ( پرس سرد ) روغن استخراج می شود. با استفاده از این روش کیفیت روغن یا به عبارتی خواص درمانی آن حفظ می گردد.
اسیدهای چرب اشباع نشده امگا-۶ (ω۶) و امگا-۹ (ω۹)در بدن انسان به پروستاگلاندین ها (prostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوکزان ( thromboxan ) تبدیل می گردد. این هورمون از یک طرف باعث افزایش
کلسترول خوب (HDL) شده و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگ ها و ایجاد پلاکت جلوگیری می کند. به عبارتی می توان گفت که امگا- ۶ و امگا-۹ از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان ( سکته قلبی ) جلوگیری می کنند. در ضمن تخم کدو حاوی فیبر و املاح، و سرشار از ویتامین های محلول در چربی ( ویتامین هایA,D,E ) می باشد.
هر۱۰۰ میلی لیتر روغن تخم کدو حاوی ۵۰ میلی لیتر ویتامین است.
ویتامین های E ( توکوفرول ) و A ( رتینول ) از یک طرف آنتی اکسیدان هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند و از طرف دیگر از ایجاد پلاکت یا گرفتگی رگ ها، که می تواند از رسوب چربی در شریان به وجود آید، جلوگیری می کنند. محققان علم تغذیه گزارش کرده اند، ویتامین هایA وE جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان به خصوص سرطان پروستات هستند. تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم ، فسفر ، منیزیوم ، روی و سلنیوم می باشد. هرکدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری های عفونی روده ای و عفونت های مثانه دارند.
تخم کدو حاوی فیتواسترول ها و سیتواسترول ها هستند. این ترکیبات از یک طرف از رسوب چربی در سرخرگ جلوگیری می کنند و از سوی دیگر خاصیت ضد سرطانی دارند.

فایل کامل این تحقیق ۱۲ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه


توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *