عنوان مقاله

+ مقاله آشنایی با UPS منبع تغذیه بدون وقفه

فهرست/ چکیده

+ خلاصه مقاله آشنایی با UPS منبع تغذیه بدون وقفه
ادامه کار با رایانه به هنگام قطع برق مطمئناً برای شما اتفاق افتاده اسن که در حال کار با رایانه هستید واحتمالاً در حال طراحی و یا برنامه نویسی و از این قبیل هستید که ناگهان برق قطع شده و تمامی زحمات چند ساعته شما بدون این که بر روی دیسک ذخیره شوند از بین رفته اند . در این حالت احتمالاً عصبانی شدهاید ولی چاره ای نداشته و بعد از وصل مجدد برق شهر تمامی کار های خود را از سر گرفته اید .
قطع برق شهر یک اتفاق عادی است که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز گرچه به ندرت ولی اتفاق می افتد اما همیشه قطع برق به انجام مجدد کارها به مدت یکی دو ساعت ختم نمی شود و ممکن است خسارات زیادی را در بر داشته باشد به عنوان مثال یک بانک اگر مدتی بدون برق باشد در سیستم ان اختلال وارد می شود و یا ایک سرویس دهنده اینترنت و یا یک سرور اگر مدتی بدون برق باشند به مرور مخاطبان خود را از دست خواهد داد در این جاست که UPS به کمک می شتابد.

مشکلات برق شهر
یکی از مشکلات برق شهر نوسانات شدید لحظه ای است . این رخداد که دلایل گوناگونی از جمله صاعقه و القای کابل های ارتباطی دارد موجب صدمات جدی به وسایل الکتریکی می شود چه بسا زمانی که دستگاهی از جمله رایانه خاموش بوده و به دلیل این که دوشاخه آن به پریز متصل بوده صدمه دیده است . به همین دلیل توصیه می شود در زمانی که دستگاه ها خاموش هستند آنها را از پریز برق جدا کنید .
از دیگر مسائل موجود نویز الکتریکی است که ممکن است موجب قفل شدن ( hang ) رایانه و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات شود . افت لحظه ای ولتاژ که در اثر روشن شدن یک وسیله الکتریکی قوی به وجود می آید نیز می تواند موجب راه اندازی مجدد رایانه شده که از بین رفتن اطلاعات را در بر خواهد داشت . توجه داشته باشید که کوچکترین نوسانات برق که جتی ممکن است نا محسوس باشد می تواند برای CPU مضر بوده و موجب سوختن و یا نیم سوز شدن ترانزیستورهای موجود در آن شود . به همین دلیل است که پس از مدت ها کار با رایانه مثلاً پس از یک سال متوجه می شوید که رایانه شما نسبت به روزهای نخست خود کند تر شده و بیشتر قفل می کند . برای جلوگیری از صدمات ناشی از اختلالات برق شهر مطمئناً به شما خرید یک UPS توصیه نمی شود بلکه یک محافظ تقویت کننده برق حدوداً ۷۰۰ وات برای یک ریانه و دستگاه های جانبی ان کافی به نظر می رسد . اما UPS علاوه بر خاصیت های شوک گیری،تقویت و تنظیم برق شهر خصوصیات منحصر به فرد دیگری دارد که گاهی آن را برای رایانه های موجود در موسسات ضروری می کند .

وظیفه UPS
UPS های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می کنند . هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود UPS بهع طور اتوماتیک منبع تغذیه رایانه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می دهد این کار طی مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی ثانیه انجام می پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می دهد . UPS های متفاوت با طول مدت پشیبانی متفاوتی وجود دارد که بنا به نیاز و کاربد نوع مورد نظر استفاده می شود برخی UPS ها تنها برای مدت کوتاهی مثلاً ۵ دقیقه به رایانه برق رسانی می کنند . این فرصت خوبی برای ثبت و ذخیره کارهای انجام شده است . برخی دیگر نیز تا ۴۵ دقیقه دوام تغذیه دارند و این امکان را به کاربران می دهند که طی این مدت کار خودرا تکمیل و به پایان برسانند .
برای ادارات و موسسات بزرگ تر و مهمتر نیز UPS هایی طراحی شده است که مدت زمان بسیاری رایانه های موجود را د رهنگام قطع برق از بابت تغذیه پشتیبانی می کنند . خوب است بدانید که برای کار های بزرگ UPS دارای باتری درون ساخته نبوده و تنها حکم یک شارژ کننده و سؤییچ کننده را دارند . برای این UPS ها باتری های بیرونی در نظر گرفته شده که بنا به نوع نیاز و به تعداد معین به UPS متصل می شوند .
می دانید که هنوز منبعی برای ذخیره جریان متفاوت ساخته نشده است باتری متصل به UPS نیز جریان مستقیم با DC دارند اما اکثر لوازم خانگی از جمله رایانه با برق متناوب شهر کار می کنند . بنابراین UPS یک مبدل نیز دارد که جریان DC را به AC تبدیل می کند این ها تنها وظایف UPS نیستند . UPS قابلیت کنترل جریان و ولتاژ و تنظیم و تقویت انها را نیز دارد . در یک کلام می توان گفت UPS به رایانه می گوید که نگران هیچ چیز از جانب برق شهر و اختلالات ومشکلات آن نباش من تمامی کار ها راانجام داده و یک جریان تصفیه شده سالم به شما تحویل می دهم .
با این توضیحات شاید تصمیم بگیرید که یک UPS تهیه کنید فکر خوبی است .
دلیل استفاده از UPS
قطع ناگهانی برق باعث اختلال در اکثر فعالیتهای تجاری , صنعتی , پزشکی و… شده ودر برخی موارد امکان ادامهء آن را کاملا” ازبین می برد. بسیاری از دستگاههای الکتریکی (برای مثال سیستمهای کامپیوتری) نسبت به نارسائیهایی مانند افت لحظه ای ولتاژ ، افت طولانی ولتاژ ، قطع برق ، ولتاژهای لحظه ایی بالا، نویز و تاثیرات فرکانس رادیویی و تغییرات فرکانس در منبع تغذیه خود حساس هستند.
به اینگونه بارها اغلب بارها ی حساس گفته میشود زیرا عملکرد مداوم آنها برای یک سازمان حائز اهمیت است.

UPS کامل:
مجموعه شامل یکی از هر واحد کاری زیر می باشد:
اینورتر , یکسو ساز و باتری یا سایر منابع انرژی که ممکن است با واحدهای دیگر به شکل یک مجموعهء موازی یا کمک – جایگزین عمل نماید.

UPS چیست ؟
Uninterruptible Power Supplies
منبع تغذیه بدون وقفه
منبع تغذیه بدون وقفه دستگاهی متنشکل از قطعات حالت جامد که بین منبع برق ورودی و بار وصل شده و از بروز اختلالات برق ورودی از جمله قطع کامل آن جلوگیری می کند.

======