مقاله آشنایی با پایگاه داده SQL-Server

مقاله آشنایی با پایگاه داده SQL-Server

تعداد صفحات:

۴۵( چهل و پنج)

دسته :

کامپیوتر و IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:


مقاله آشنایی با پایگاه داده SQL-Server

فهرست مطالب :

مقدمه

مصاحبه با مشتری

نرمال سازی داده ها (Normalizing

نیازهای سخت افزاری

نیازهای نرم افزاری

مقایسه قابلیت ها

مقایسه محدودیت ها

نتیجه گیری

بازیابی Scalar Dataبا استفاده از Stored Procedure

فرایند بررسی اعتبار

منابع و ماخذ

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

مقدمه :

IBM در دهه ۷۰ زبانی به نام SEQUEL را خاص پرس و جو (query) از پایگاه های داده ابداع کرد . این واژه معادل زبان پرس و جوی ساختیافته می باشد . به مرور بخشهای جدیدی به این زبان اضافه شد تا جاییکه دیگر نه تنها برای پرس و جو بلکه برای ساخت و مدیریت پایگاه داده و نکات ایمنی موتور پایگاه داده نیز بکار می رفت . IBM این زبان را به عموم عرضه کرد و پس از آن SQL نامیده شد . موتورهای پایگاه داده امروزی ویرایش های متعددی از SQL را بکار می برند . ویرایش مورد استفاده SQL Server نیز Transact-SQL (T_SQL) نام دارد . اگر چه در طول این کتاب با این زبان آشنا می شوید و آن را بکار می برید اما تأکید کتاب بر نصب ،‌ نگهداشت و اتصال به SQL Server است . انتشارات SAMS کتاب خودآموز دیگری برای آموزش این زبان تحت عنوان Transact-SQL in 21 Days معرفی کرده است که آن رابا جزئیات بیشتری شرح می دهد . مایکروسافت در ابتدا SQL Server را با همکاری Sybase برای اجرا در محیط OS/2 طراحی کرد هنگامیکه مایکروسافت و IBM از هم جدا شدند مایکروسافت کار را با سیستم عامل جدید و شبکه خود تحت عنوان سرویس دهنده پیشرفته ویندوز NT اداره داد . در این مقطع مایکروسافت تصمیم گرفت SQLServer را شخصاً برای محصول جدید خود NT توسعه دهد . نام این محصول جدید SQL Server 4.2 بود که بعدها به ۴٫۲۱ ارتقاء‌یافت . پس ازجدا شدن مایکرو سافت و Sybase ، شرکت اخیر موتور پایگاه داده خود را برای اجرا بر روی ویندوز NT توسعه داد….IBM در دهه ۷۰ زبانی به نام SEQUEL را خاص پرس و جو (query) از پایگاه های داده ابداع کرد . این واژه معادل زبان پرس و جوی ساختیافته می باشد . به مرور بخشهای جدیدی به این زبان اضافه شد تا جاییکه دیگر نه تنها برای پرس و جو بلکه برای ساخت و مدیریت پایگاه داده و نکات ایمنی موتور پایگاه داده نیز بکار می رفت . IBM این زبان را به عموم عرضه کرد و پس از آن SQL نامیده شد . موتورهای پایگاه داده امروزی ویرایش های متعددی از SQL را بکار می برند . ویرایش مورد استفاده SQL Server نیز Transact-SQL (T_SQL) نام دارد . اگر چه در طول این کتاب با این زبان آشنا می شوید و آن را بکار می برید اما تأکید کتاب بر نصب ،‌ نگهداشت و اتصال به SQL Server است . انتشارات SAMS کتاب خودآموز دیگری برای آموزش این زبان تحت عنوان Transact-SQL in 21 Days معرفی کرده است که آن رابا جزئیات بیشتری شرح می دهد . مایکروسافت در ابتدا SQL Server را با همکاری Sybase برای اجرا در محیط OS/2 طراحی کرد هنگامیکه مایکروسافت و IBM از هم جدا شدند مایکروسافت کار را با سیستم عامل جدید و شبکه خود تحت عنوان سرویس دهنده پیشرفته ویندوز NT اداره داد . در این مقطع مایکروسافت تصمیم گرفت SQLServer را شخصاً برای محصول جدید خود NT توسعه دهد . نام این محصول جدید SQL Server 4.2 بود که بعدها به ۴٫۲۱ ارتقاء‌یافت . پس ازجدا شدن مایکرو سافت و Sybase ، شرکت اخیر موتور پایگاه داده خود را برای اجرا بر روی ویندوز NT توسعه داد.

پایگاه داده چیست ؟ 

SQL Server نوعی از پایگاه داده به نام پایگاه داده رابطه ای را بکار می برد . در پایگاه های داده رابطه ای ،‌داده ها در قالب جداول سازماندهی می شوند . جداول داده های مربوط به یک موضوع واحد را گروه بندی می کنند و حاوی سطرها و ستونهای اطلاعات هستند . جداول توسط موتور پایگاه داده در هنگام در خواست به یکدیگر مرتبط می شوند . در کتابهای تئوری جداول وابسته به مفهوم ارتباط (relation )   و موجودیت (entity)  هستند اما در ای کتاب سعی داریم بیشتر به شکل عملی کار کنیم . شما می توانید یک پایگاه داده را به عنوان مجموعه ای از داده های مرتبط تصور کنید . در محصولات پایگاه داده قبلی ،‌یک پایگاه داده فقط یک فایل است ،‌نظیر employec.dbf  که شامل جدولی از داده هاست . در داخلemployee.dbf  ستونهای حاوی اطلاعات کارمندی نظیر حقوق ،‌تاریخ استخدام ،‌نام ،‌شماره تأمین اجتماعی و غیره وجود دارد هر سطر آن به یک پرسنل اختصاص دارد. ایندکس هایی که برای افزایش سرعت دستیابی داده ها بکار می روند در فایل جداگانه ای قرار دارند. در SQL Server 2000 یک پایگاه داده لزوماً به یک فایل مجزا بسته نمی شود و بیشتر یک مفهوم  منطقی مبتنی بر مجوعه ای از اشیاء‌مرتبط است . برای مثال یک پایگاه داده در SQL Server شامل نه تنها داده های خام بلکه شامل ساختار پایگاه داده ،‌ایندکس ها ،‌ایمنی پایگاه داده و احتمالاً سایر اشیاء‌دیدها یا روالهای ذخیره شده خاص پایگاه داده است .
اشیاء‌پایگاه داده رابطه ای همانطور که تا به حال دیدید ،‌یک پایگاه داده رابطه ای از انواع مختلف اشیاء‌تشکیل شده است . این اشیاء‌بتدریج در دروس بعدی آموزش داده می شوند . لیست زیر اشیاء‌رایج پایگاه داده را نشان می دهد :‌

جداول (tables)  اشیایی هستندشامل انواع داده ها و داده ای خام واقعی . جداول در زیر ۹ بررسی خواهند شد.

ستونها (Columns)  جزئی از جداول هستند که داده ها را در خود جای می دهند . ستونها باید یک نوع داده ای و یک نام منحصربفرد داشته باشند.

انواع داده ای (Data Types) نوع داده اصلی ذخیره سازی می باشند . انواع داده ای عبارتند از نوع عددی ،‌حرفی و یا تاریخ . نوع داده ای به کلیه ستونهای هر جدول تخصیص داده می شود .
روالهیا ذخیره شده (stored procedures)  مشابه ماکروهایی هستند که می توان با آن کد Transact-SQL را با نام خاص نوشت و ذخیره کرد . با اجرای یک روال ذخیره شده در حقیقت کد T-SQL درون آن اجرا می شود . روالها برای اجرای کارهای روتین و نیز مکانیزمهای ایمنی بکار می روند.

توابع تعریف شده کاربر (User-Defined Functions)  کد T-SQL است و بسیار مشابه روال ذخیره شده می باشد . توابع را می توانید در پرس و جوهای پایگاه داده فراخوانی کنید و ستونهای داده ار تغییر دهید . مثالی از کاربرد توابع نوشتن توابع تاریخ شخصی است که ستونهای حاوی نوع داده ای datetime  را تغییر می دهد .

تریگرها (Triggers)  روالهای ذخیره شده ای هستند که قبل یا بعد از اضافه ،‌تغییر یا حذف داده ها از پایگاه داده فعلا می شوند . تریگرها ابزاری برای تضمین اعمال قوعد کاری و یا یکپارچگی داده ای در پایگاه داده می باشند . برای مثال یک تریگر می تواند این اطمینان را ایجاد کند که هر کتاب در فروشگاه کتاب حتماً دارای یک ناشر است .
دیدها (Views)  اساساً پرس و جوهایی هستند که در پایگاه داده ذخیره می شوند و می توانند به یک یا چند جدول ارجاع کنند . شما می توانید دید ها را برای کاربرد آتی ایجاد و ذخیره کنید . دیدها عموماً ستون های مشخصی از یک جدول را استخراج می کنند و یک ،‌دو یا چند جدول را به هم متصل می نمایند . دیدها را می توان به عنوان مکانیزمهای کنترل ایمنی نیز بکار برد.

ایندکس ها (indexes)  به سازماندهی داده ها جهت اجرای سریعتر پرس و جو ها کمک می کنند . روز ۱۳ ایندکس ها را به تفصیل بررسی می کند.

کلیدهای اولیه (Primary – Keys) اگر چه واقعاً شیء محسوب نمی شوند اما برای پایگاه های داده رابطه ای ضروری هستند . این کلیدها یکتایی سطرها را تضمین می کنند بطوریکه هر آیتم قابل ذخیره به شکل منحصر به فرد قابل شناسایی باشد.

کلیدهای خارجی (Foreign Keys)  یک یا چند ستونی است که به کلیدهای اصلی یا قیود یکتایی سایرجداول ارجاع می کنند . SQL Server کلیدهای اصلی و خارجی را برای ارتباط داده ای چندین جدول با یکدیگر در هنگام اجرای پرس و جوها بکار می برد. قیود (Constraints)  مکانیزم های اعمال یکپارچگی داده ها پیاده سازی شده توسط سیستم می باشند.
قواعد (Rules) قواعد به ستونها تخصیص داده می شوند و تطابق دادهای ورودی با استانداردهای تنظیم شده را کنترل می کنند . برای مثال می توانید قاعده را برای کنترل عددی بودن ستون شماره تلفن بکار برید.

پیش گزیده ها (Defaults)  چنانچه در حین درج مقداری بریا ستون های جدول وارد نشود این مقادیر بکار می روند . نمونه آن تعریف پیش گزیده کد شهر برای منطقه ای است که بیشتر مشتریان شما در آن واقع شده اند بنابراین در زمان وارد کردن داده برای مشتریان محلی صرفه جویی می کنید مقادیر پیش گزیده در ویرایش ۲۰۰۰ با قیود Default  جایگزین شده اند .

 

معرفی پایگاه داده SQL Server

SQL Server یک پایگاه داده ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت است
بدون اقراق میتوان گفت این محصول پر کاربرد ترین Package پایگاه داده محسوب میشود. البته مایکروسافت ادعا کرده است که بیش از ۶۰ % بازار Database  جهان را به خود اختصاص داده و این روز به روز در حال افزایش است. شرکت IBM در اواخر دهه ۷۰ زبانSEQUEL که برای Query ها (پرس و جو ها ) استفاده میشد را ابداع کرد. با تغییر زمان این زبان نیز تغییراتی کرد و تا آنجا که فقط برای Query ها استفاده نمیشد و از آن میتوانستیم برای مدیریت بامگها و امنیت در Database نیز استفاده کنیم و بعد از مدتها این زبان به SQL تغییر نام داد.
امروزه ورژنهای متعددی از این نرم افزار استفاده میشود که نرم افزار Microsoft SQL Server 2000 از Transact SQL که به آن TSQLهم میگویند استفاده میکند.

SQLserver هم اکنون دارای ۲ نسخه است : یکی SQL Server 2000 Personal Edition که بر روی Client نصب میشود (Windows 98 – Windows ME – Windows 2000 Proffessional – Windows XP Home Edition – Windows XP Proffessional Edition)  . البته اگر بر روی Windows 98 و Windows ME نصب کنیم ، بسیاری از قابلیتهای این Package از بین میرود. بهترین حالت نصب این نسخه بر روی سیستم عاملهای Windows 2000 Proffessional و Windows XP Proffessional  است. یک نسخه دیگر این نرم افزار : SQL Server 2000 Enterprise Edition است که مختص Server ها است یعنی فقط بر روی تمامی نگارش های Window 2K Server وWindows Server 2003 نصب میشود.

 

طراحی پایگاههای داده رابطه ای 

بخش طراحی پایگاه های داده رابطه ای از دو جنبه اهمیت دارد :‌

ممکن است طراحی پایگاه داده رابطه ای از شما خواسته شود .

ممکن است یک پایگاه داده رابطه ای طراحی شده در اختیار دشما قرار داده شود اما بخواهیم دلایل برخی از تصیمیم گیری ها را در آن بدایند . به عنوان راهبر SQL Server معمولاً پایگاه داده طراحی شده توسط دیگران برای راهبری و نگهداشت در اختیار شما قرار داده می شود . اما این امر شما را از دانستن نکات طراحی بین نیاز نمی کند . دانستن برخی از بایدها  ونباید ها و نحوه نرمال سازی جداول شما را در کارتان راهنمایی خواهد کرد . اگر چه فرآیند طراحی یک پایگاه داده خوب و اصولی به تنهایی به یک کتاب نیاز دارد اما مراحل اساسی آن رد زیر آمده است : محیط موجود را برای جمع آوری دادههای پایگاه داده مورد نظر آنالیز کنید. ستون ها ،انواع داده ای و طول فیلدها را تعیین کنید. داده ها را در قالب جداول نرمال سازی کنید. پایگاه داده و جداول آن را ایجاد کنید. با سازماندهی داده های مرتبط در جداول در حقیقت از قواعد نرمال سازی تبعیت می کنید . فرآیند طراحی باید با نگاه دقیق به موقعیت کاری و آنچه که مشتری سعی در انجام آن دارد شروع شود . مرحله بعدی تصمیم گیری در باره انواع متغیرها و کنار هم قرار دادن آنها در قالب جداول است . سپس زمان طراحی گزارش ها و پرس و جوهای مناسب کاربران فرا می رسد . سایر اجزای طراحی می تواند دسترسی به صفحات وب نیز باشد. بایدها و نبایدهای زیر شما را در فرآیند طراحی کمک می کند . بخاطر داشته باشید طراحی را برای حل یک مسئله کاری انجام می دهید بنابراین باید در همه حال هدف را مدنظر داشته باشید .

بایدها نبایدها
نیازهای کاربران را مشخص کنید کاربران ( مشتریان ) را فراموش نکنید
لیستی از اشیاء‌تهیه کنید اشیائی که هرگز بکار نمی روند ایجاد نکنید
نام اشیاء‌ را کوتاه و گویا انتخاب کنید اسامی پیچیده ،‌با فاصله و یا حاوی کاراکترهای غیر معمول بکار نبرید.
خواص اشیاء‌را در گروه های صحیح سازماندهی کنید تستون هایی با بیش از یک مقدار بکار نبرید
اسامی ستونهای مرتبط در جداول را یکسان انتخاب کنید . ستونها بعداً کلیدهای اصلی و خارجی را تشکیل می دهند جداول با تعداد ستونهای زیاد ایجاد نکنید
طراحی خود را با داده های آزمایشی تست کنید. تصور نکنید اگر طراحی شما با ۵ سطر بخوبی کار میکند با ۰۰۰/۵۰۰سطر نیز همین رفتار را خواهد داشت
برای جداول مورد پرس و جو حداقل یک ایندکس ایجاد کنید تعداد ایندکس های هر جدول زیاد نباشد
در طراحی جدول نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید نکات ایمنی داده ها را فراموش نکنید.
نام جداول ،‌ستونها و کلیدها را مستند کنید  مستندات طراحی را به هیچ عنوان از دست ندهید
برای نامگذاری اشیاء‌ پایگاه داده یک روش استاندارد بکار برید . برای مثال شیء جدول رابا پیشوند tbl مشخص کنید.  

 

مصاحبه با مشتری

یک طراحی خوب با درک عمیق از وضعیت کاری مشتری و نتایج مورد درخواست وی آغاز می شود . به همین دلیل افراد طراح سیستم های جدید آنالیست یا تحلیلگر نامیده می شوند ایشان محیط را به تفصیل آنالیز کرده و روشهای حل مشکلات کاری را می یابند. برخی اوقات روش قدیمی مصاحبه بهترین روش برای درک نیازهای مشتریان است خصوصاً اگر دقیقاً از محیط موجود اطلاع ندارید و نمی دانید هدف مشتریان چیست . سوالات زیرارا برای آگاهی از در حال حاضر با چه سیستمی کار می کنید ؟

کدام بخش از سیستم جاری را می خواهید جایگزین کنید؟

آیا مایلید قادر به تولید گزارشهای دیگری نیز باشید ؟

پیگیری کدام آیتم ها بیشترمدنظر شماست؟

آیا داده ها عمومی هستند یا اختصاصی ؟‌

چه کسانی نیاز به داده ها دارند و نوع دسترسی افراد یا گروههای مختلف به چه شکل است ؟

آیا مایلید داده ها به اینترنت منتقل شوند؟‌

آیا سخت افزار مناسب و کافی برای اجرای سرویس دهنده پایگاه داده و نرم افزار سرویس گیرنده در اختیار دارید ؟‌

اگر سرمایه و تکنولوژی محدودیتی ایجاد نکنند مایلید چه چیزهایی در سیستم جدید گنجانده شود؟‌

با طرح این نوع سوالات می توانید سریعاً ایده ای از دلایل نیاز به پایگاه داده بیابید . اگر چه ممکن است قادر به فراهم ساختن همه چیز نباشید (  به دلیل محدودیت بودجه تخصیص داده شده ،‌محدودیت زمانی و امکانات سخت افزاری ) ،‌اما می توانید طرح بلند مدتی برای رشد و توسعه پایگاه داده ایجاد کنید.

 

سازماندهی اشیاء‌

پس از مصاحبه بهتر است راجع به بهترین اشیاء‌ممکن از جمله نام ،‌نوع و طول آنها تبادل نظر کنید . پس از تصمیم گیری در مورد اشیاء‌آنها را در قالب جداول گروه بندی نمایید.
SQL Server از انواع داده ای متفاوت و متعددی را پشتیبانی می کند . برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به درس روز ۹ مراجعه کنید پس از تصمیم گیری در مورد جداول ،‌خواص و ستونهای آنها را مشخص کنید . نام ستونها را تا جای ممکن ساده و گویا انتخاب نمایید . طول ستونها نیز باید به شکل مناسب انتخاب شوند . در مورد اسامی محدودیت احتمالاً‌تعداد کاراکترهایی است که در یک برچسب پستی قرار می گیرند و نه تعداد حروف قابل ذخیره سازی.

 

نرمال سازی داده ها (Normalizing)  

پس از انتخاب ستونها ، لازم است تاده ها در جداول مرتبط سازماندهی شوند . اینکار نرمال سازی نامیده می شود . به عبارت دیگر نرمال سازی فرآیند سازماندهی داده ها در جداول است.
با این کار ،‌داده های اضافی حذف می شوند . فرض کنید یک مشتری واحد دو ماشین خریداری کند . در یک پایگاه داده تک جدولی شما باید این اطلاعات را دوباره وارد کنید. چنانچه مشتری تغییر مکان دهد لازم است تا آردس وی را در هر دو محل تغییر دهید و در غیر اینصورت داده های شما ناسازگار خواهند بود  با وارد کردن این اطلاعات در جدول مجزای مشتریان و ارتباط با رکورد خرید ماشین نه تنها داده های اضافی و بعضاً متداخل را حذف کرده اید بلکه تغییرات را صرفاً در یک محل ثبت می کنید . شکل ۱-۱مثالی از نمایش این جداول را نشان می دهد . توجه کنید دو جدول جداگانه برای مشتریان و ماشین ها ایجاد شده است . در جدول Cars  هر مشتری با یک شماره مشخص می شود . همانطور که می بینید Ann دو ماشین و Bob  تنها یک ماشین دارد . کتی هنوز ماشینی ندارد اما بدلیل مدل پایگاه داده می توانید رکوردی نشاندهنده این واقعیت ایجاد کنید . همچنین می توانید با در اختیار داشتن تنها یک آدرس از Ann تمام ماشینهای وی را پیگری کنید. برای نرمال سازی داده ها چندین قاعده وجود دارد . یان قواعد فرمهای نرمال اول ،‌دوم و سوم نامیده می شوند .

(فایل کامل این پروژه ۴۵ ( چهل و پنج ) صفحه word همراه با منابع و ماخذ می باشد.)

در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنی فایل پس از پرداخت. 


مقاله آشنایی با پایگاه داده SQL-Server

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *