فهرست /چکیده

+

مطالعات معماری معبد لوتوس

معرفی معبد لوتوس
معبد آیین بهائی یا مشرق الاذکار بهائیان در شهر دهلی‌نو پایتخت هندوستان است که از معروفترین بناهای مدرن هند به‌شمار می‌آید و به عنوان مادر معابد شبه قاره هندشناخته شده‌است. به معماری این بنا که به شکل گل لوتوس است جوایز معتبر بین المللی بسیاری تعلق گرفته و مقالات بیشماری در نشریات معتبر جهانی در باره آن نوشته‌اند.

معمار این ساختمان یک ایرانی بهائی به نام فریبرز صهبااست که در طرح معماری این بنا از گل نیلوفر آبی الهام گرفته‌است. این گل زیبا در هندوستان نشانه پاکی و روحانیتی است که همواره با عبادت و دیانت توأم بوده‌است.
گل نیلوفر در باور آریایی(شامل ایرانیان و هندوان) نماد تجلی و ظهور میباشد و گلبرگ های آن نشان دهنده یطبقات عالم است. گل نیلوفر در اندیشه و معماری ایرانی همواره جایگاهی مقدس دارد. در تخت جمشید نیز گل نیلوفر را در دست شاهنشاه هخامنشی و جانشینش میبینیم.همچنین در بیشتر دیواره ها و زیر پا و بالا سر سربازان گاردجاویدان هخامنشی شاهد این گل هستیم. گرچه نخستین بار مصریان گل نیلوفر را در معماری سدها سال پیش از هخامنشیان بکار بردند ولی اندیشه ایرانیان پیرامون نیلوفر به هیچ وجه متاثر از باور های مصری نمیباشد.

نیلوفر با خورشید در ارتباط است: با طلوع خورشید باز و با غروب آن بسته می‌شود. خورشید خود منبع الهی حیات است و از این رو گل نیلوفر مظهر تجدید حیات شمسی به شمار می‌رفت. پس مظهر همه روشنگری‌ها، آفرینش، باروری، تجدید حیات و بی‌مرگی است.
جنبه ی دیگر اهمیت این بنا نقش سمبلیک آن در اتحاد بین ادیان است، به طوری که جایزه ی ممتاز کمال هنر معماری را از انجمن بین‌المذاهب در واشنگتن در سال ۱۹۸۷و جایزه ی گلوب آرت آکادمی اتریش را برای ترویج اتحاد و هماهنگی بین ملتها و ادیان مختلف واز هر طبقه اجتماعی ٬در سال ۲۰۰۰ برده است.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات

دانلود مطالعات معماری معبد لوتوس در هند
قالب فایل :پاورپوینت
تعداد اسلاید:۳۲
حجم فایل:۶۳۲ کیلو بایت
فهرست مطالب :
معرفی بنا
سال ساخت
معماربنا
مبانی نظری بنا
مصالح استفاده شده در بنا
جنبه های اهمیت پیدا کردن این بنا
نورگیری و تهویه بنا
سازه خاص بنا
عکس از بنا و محوطه
دتیل اجرایی بنا
اسکیس و پلان بنا

======