مدیریت ریسک پروژه و مدیریت ریسک پروژه های نرم افزاری

مدیریت ریسک پروژه

قیمت :   ۷۵۰۰تومان ( هفت هزار و پانصد تومان)

تعداد صفحات:

۷۱  ( هفتاد و یک)

دسته :

کامپیوتر و IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:

قابل استفاده جهت پروژه پایانی و شیوه ارایه مطالب

فهرست مطالب :

مقدمه

۱-۱عدم آگاهی از فواید مدیریت ریسک

۲-۱ تخصیص ندادن زمان کافی برای مدیریت ریسک

۳-۱عدم شناسایی و ارزیابی ریسک با استفاده از یک رویکرد استاندارد

۴-۱تعهد از کلیه ذینفعان

۵-۱

۶-۱ریسک های متفاوت برای انواع متفاوت پروژه ها

۲- فرآیندهای مدیریت پروژه

۱-۲ برنامه¬ریزی مدیریت پروژه

۲-۲ شناسایی ریسک

۳-۲

۴-۲تحلیل کمی ریسک

۵-۲ برنامه ریزی پاسخگویی به ریسک

۶-۲

۳-مرز بدون حساب وکتاب

۴- فرآیند برنامه¬ریزی مدیریت ریسک در پروژه¬های IT

۱-۴ بـرنامه¬ریزی ریسـک

۲-۴شنـاسایی ریسـک

۳-۴

۴-۴راهبـردهای ریسـک

۵-۴ پایـش و کنتـرل ریسـک

۶-۴پاسخگویی ریسک

۷-۴ارزیابی ریسـک

۵- شناسایی ریسک های پروژه های IT

۱-۵چه زمانی یک ریسک یک ریسک نیست؟

۶- مدیریت ریسک پروژه

۷-عملی کردن مدیریت ریسک

۸- پرداختن موفق به ریسک های پروژه

۱-۸ مدیریت ریسک را در برنامه ریزی پروژه بگنجانید.

۲-۸ مدیریت ریسک را درون تمام فازهای پروژه بنا کنید.

۳-۸ به کادر خود آموزش دهید.

۴-۸مشکلات بالقوه را جدی بگیرید.

۵-۸

۹- عناصر اصلی ریسک

۱-۹ محتوا

۲-۹ فعالیت

۳-۹ شرایط و پیامدها

۱۰- فرآیند مدیریت ریسک پروژه

۱۱- افزایش ریسک

۱۲-

۱۳- تخصیص عوامل ریسک

۱۴- اجـرای عوامل ریسک

۱۵- مفاهیم پایه ای مدیریت ریسک پروژه

۱۶- چارچوبی جهت مدیریت ریسک پروژه

۱۷- اعمال چارچوب مدیریت ریسک پروژه

۱۸- ابزارها و تکنیک ها

۱-۱۸چرخه های یادگیری

۲-۱۸

۳-۱۸

۴-۱۸روش دلفی

۵-۱۸مصاحبه

۶-۱۸چک لیست

۷-۱۸تحلیل SWOT

۸-۱۸

۹-۱۸پروژه های گذشته

۱۹- تحلیل و ارزشیابی ریسک

۱-۱۹رویکردهای کیفی

۱-۱-۱۹ارزش مورد انتظار

۲-۱۹درخت های تصمیم گیری

۳-۱۹رویکرد کمی

۱-۳-۱۹توزیع های احتمالی گسسته

۲-۳-۱۹توزیع های احتمالی پیوسته

۴-۱۹شبیـه سازی

۲۰-

۱-۲۰ماهیت ریسک

۲-۲۰تأثیر ریسک بر روی MOV و اهداف پروژه

۳-۲۰محدودیتهای پروژه از نظر محدوده ، زمان بندی ، بودجه و نیازمندی های کیفیت

۴-۲۰ظرفیت های ریسک پذیری و تمایلات مختلف ذینفعان پروژه

۵-۲۰قبول یا رد

۶-۲۰ذخایر مدیریتی

۷-۲۰ذخایر توافقی

۸-۲۰طرح های توافقی

۹-۲۰اجتناب

۱۰-۲۰کاهش تأثیر

۱۱-۲۰انتقال

جمع بندی

منابع و ماخذ

واژه نامه انگلیسی به فارسی

واژه نامه فارسی به انگلیسی

مقدمه :

در این تحقیق به بررسی مدیریت ریسک پروژه می پردازیم. پس از مطالعه شما باید مفاهیم و نکات زیر را دریابید: 

چارچوب برنامه ریزی مدیریت ریسک پروژه را بشناسید.
ریسک، علل، تأثیرات و ماهیت یکپارچگی ریسک های پروژه را بشناسید.
کاربرد روش های کمی و کیفی تجزیه و تحلیل، جهت اولویت بندی و ارزیابی ریسک های مختلف پروژه را بکار برید.
راهبردهای متفاوت ریسک از جمله بیمه، اجتناب از ریسک و تخفیف را توصیف کنید.
پایش و کنترل ریسک را توصیف کنید. 

ارزیابی ریسک از نظر نحوه ارزشیابی کل فرآیند مدیریت ریسک برای یادگیری از تجارب و مشخص کردن بهترین شیوه ها را توصیف کنید.
متاسفانه، کارها به ندرت طبق طرح اولیه پیش می روند زیرا پروژه باید با یک محیط پویا تطبیق داده شود. امروزه مدیریت ریسک پروژه یک زیر شاخه مهم از مهندسی نرم افزار است. این رشته بر تشخیص، تحلیل و توسعه راهبردهایی برای پاسخگویی موثر و کارای ریسک پروژه تاکید دارد (Jones 1994) لیکن، در نظر داشتن اینکه هدف مدیریت ریسک اجتناب از ریسک ها به هر قیمت نیست، بلکه تصمیم گیری های آگاهانه درمورد این که کدام ریسک ها ارزش بررسی کردن را داشته و رفتار صحیح برای پاسخگویی به آنها کدامند، بسیار اهمیت دارد(Choo 2001).
مدیریت ریسک پروژه، یک سیستم اعلام خطر از پیش مشخص شده را برای مشکلاتی که باید رسیدگی و حل شوند، ارائه می کند. هر چند یک ریسک معمولاً بار منفی خاصی دارد ولی ذینفعان پروژه باید موقعیت ها را نیز در نظر بگیرند. البته گاهی، عدم قطعیت را با تهدیدها ارتباط می دهند ولی نکته ای که در نظر گرفتن آن اهمیت دارد این است که عدم قطعیت، هنگام پیگیری فرصت ها نیز وجود دارد.

چکیده
بسیاری از پروژه‌ها که فرض می‌شود تحت کنترل هستند، با ریسک به عنوان رخدادی شناخته‌ نشده روبرو گردیده و کوشش می‌کنند آن را کنترل کنند. اکثر پروژه‌ها چنین رخدادهایی را به خوبی از سر رد می‌کنند ولی با یک تلاش جامع مدیریت ریسک ، رویدادهای ریسک قبل از وقوع، شناسایی و کنترل می‌گردند و یا برنامه‌ای تهیه می‌شود که در زمان وقوع این رویدادها با آنها مقابله کند.
با در نظر گرفتن این مفاهیم پایه‌ای، امکان مقابله با ریسک به وجود می‌آید . لذا ابتدا باید نسبت به شناسایی ریسک‌های محتمل پروژه اقدام کرد. این کار با دسته‌بندی ساختار کارها و با پرسش چند سوال از خود و یا اعضای گروه پروژه ، امکان‌پذیر است. مثلا : درموقع نیاز به منبع یا منابعی که در دسترس نیستند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ اگر کنترلی در مورد مولفه‌ای که بر پروژه اثرگذار است نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد ؟ بدترین سناریو چیست ؟ چه چیزی باعث آن می‌گردد ؟ چه قدر وقوع این اتفاق محتمل است ؟ عواقب آن چیست ؟
ممکن است سوالهای دیگری نیز به ذهن شما خطور کند که البته این سوالها سرآغاز خوبی است که شما را در مسیر درست هدایت کند . هرچیزی که به مغز شما خطور می‌کند فهرست کنید ، سپس در مرحله بعد تعیین کنید که آیا نیاز به مقابله و پیشگیری ریسک است و یا بایستی تا زمان وقوع آن صبر کرد . اگر ریسک‌ها را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که هیچ عملی نباید انجام گیرد باز بهتر از آن است که آنها را شناسایی نکرده باشید . پس از این مرحله تمام ریسک‌های شناسایی شده را کمی کنید ؛ ابتدا ریسک‌ها را دسته‌بندی و سپس احتمال وقوع هر ریسک را تعیین کنید . برای تخصیص مقادیر احتمالی به ریسک‌ها از مقادیر پیشنهادی زیر می‌توانید استفاده کنید
قریب الوقوع بزرگتر از ۸۵٪
– بالا = ۸۵٪
– محتـمل = ۶۰٪
– متوسط = ۵۰٪
– ممـکن = ۴۰٪
– پایین = ۱۵٪
– غیرمحتـمل = ۱۵٪
اکنون احتمال وقوع هر ریسک قابل محاسبه‌است .
کلمات کلیدی
طرح پاسخگویی به ریسک (Risk Response plan)
ریسک (Risk)
ذخایر مدیریتی (Management Reserres)
پیکر دانش مدیریت پروژه (project Management Body of Knowledgw)
تحلیل (Risk Analysis)

۱- اشتباهات متداول در مدیریت ریسک های پروژه شامل نکات زیر است
۱-۱ عدم آگاهی از فواید مدیریت ریسک
بیشتر اوقات، حامی پروژه و مشتری بدنبال نتیجه هستند و به این اهمیت نمی¬دهند که تیم پروژه چگونه به اهداف خود می¬رسد. موضوع مهم برای آنها این است که فقط به مقصد برسند! مدیر و تیم پروژه ممکن است ریسک پذیری بالایی داشته باشند، بدون آنکه به عواقب آن بر تصمیم¬های خود بیندیشند (Lanza 2001). بالعکس، ریسک¬های پروژه ممکن است نادیده گرفته شوند، در صورتیکه ممکن است تبدیل به تهدیداتی واقعی و مهم در سر راه موفقیت پروژه باشند. متاسفانه، رسیکها معمولاً به تاخیر در اجرای طرح، مشکلات کیفیت و افزایش بودجه تبدیل می¬شوند (wideman 1992). همچنین اغلب باعث کاهش بهره¬وری و شکست پروژه¬ها می¬باشند. (kulik 2000)
۲-۱ تخصیص ندادن زمان کافی برای مدیریت ریسک
مدیریت ریسک و فرآیندهای وابسته به آن نباید بعنوان یک فعالیت اضافه در فرآیند برنامه¬ریزی پروژه در نظر گرفته شوند، بلکه باید در طول چرخه حیات پروژه یکپارچه¬سازی (Lanza 2001) شوند. در حقیقت، بهترین زمان برای ارزیابی و برنامه¬ریزی ریسک پروژه، در ابتدای پروژه (زمانی که تردید درباره اجرای پروژه دربالاترین حد خود قرار دارد) است. ممکن است مشکلات بزرگ و غیرقابل پیش¬بینی در اجرای پروژه پیش بیاید و منابع زیادی را درگیر نماید درحالیکه تصحیح آنها در ابتدای پروژه می¬تواند بسیار کم هزینه¬تر باشد (Choo 2001).
بهتر این است که احتمال وقوع ریسک را کاهش داده و یا هرچه سریع¬تر قادر به پاسخگویی به آن باشیم تا تأثیرات آن را روی زمان و بودجه پروژه محدود کنیم.
۳-۱ عدم شناسایی و ارزیابی ریسک با استفاده از یک رویکرد استاندارد
عدم به کارگیری یک رویکرد استاندارد در مدیریت ریسک می¬تواند باعث عدم در نظرگیری ریسک¬ها و یا موقعیت¬ها شود (Lanza 2001). در نتیجه، منابع بیشتری برای رفع مشکلاتی که در همان ابتدا قابل حل بودند صرف می¬گردد، موقعیت¬ها به هدر می¬روند، تصمیم¬هایی بدون در دست داشتن اطلاعات کافی گرفته می¬شوند، احتمال موفقیت کاهش می¬یابد و ممکن است مشکلات بزرگ و غافلگیر کننده¬ای پیش بیایند (choo2001). هم-چنین، ممکن است تیم پروژه در شرایط بحران دائمی قرار بگیرد. این شرایط بحرانی می¬تواند در دراز مدت تأثیر بسزایی بر روحیه تیم و بهره¬وری آن¬ها داشته باشد.
طبق نظرcaper Gones (1994) مدیریت موفق و مؤثر ریسک پروژه باید شامل این نکات باشد:
۴-۱ تعهد از کلیه ذینفعان
موفقیت مدیریت ریسک پروژه، نیازمند تعهد از طرف کلیه ذینفعان پروژه است خصوصاً حامی پروژه یا مشتری، مدیریت ارشد، مدیر پروژه و تیم پروژه همگی باید نسبت به موفقیت پروژه متعهدباشند. برای بسیاری از سازمان-ها، ممکن است یک محیط جدید و تعهد به پیروی از فرآیندهای سازمان و پروژه مورد نیاز باشد. برای بسیاری از مدیران ممکن است، اولین تصمیم در برخورد با مشکلات، حذف بعضی از فرآیندهای پروژه باشد. یک تعهد محکم به رویکرد مدیریت ریسک اجازه نمی¬دهد این تصمیات، فرآیندهای مدیریت ریسک را که در سازمان مورد قبول قرار گرفته است، تحت¬الشعاع قرار دهد .
۵-۱ مسئولیت ذینفعان
نکته مهم این است که هر ریسک باید یک نفر مسئول داشته باشد. این نفر باید شخصی باشد که در پروژه دخیل بوده و مسئولیت پایش پروژه جهت شناسایی ریسک¬های جدید و در حال وقوع را بپذیرد و وجود آنها را به حامی پروژه یا مشتری گزارش دهد. این سمت ممکن است مسئول ریسک را مؤظف کند منابع کافی جهت مدیریت و پاسخگویی به یک ریسک خاص را در اختیار داشته باشد. نهایتاً مدیر پروژه مسئول استقرار فرآیندها و طرح¬های مناسب جهت رویارویی با ریسک¬هاست.
۶-۱ ریسک های متفاوت برای انواع متفاوت پروژه ها
در مطالعه¬ای جهت مشاهده ریسک¬های پروژه¬های فناوری اطلاعات (IT) ،jones به این نتیجه رسید که الگوهای ریسک در محدوده انواع پروژه¬های IT با هم متفاوت است. نتیجه بدست آمده این است که هر پروژه دارای ملاحظات منحصر به فردی می¬باشد و تلاش برای مدیریت کلیه ریسک¬های پروژه به طور یکسان ممکن است به فاجعه منتهی شود .
۲- فرآیندهای مدیر پروژه
در ادامه¬ای این تحقیق، بسیاری از فرآیندها ومفاهیم مندرج درپیکره دانش مدیریت پروژه (PMBOK) مطرح شده است که فرآیندهای مدیریت پروژه را تشریح می کنند.این فرآیندها شامل موارد زیر می باشند:
۱-۲ برنامه¬ریزی مدیریت پروژه
این فرآیند تشخیص نحوه رویکرد و برنامه¬ریزی فعالیت¬های مدیریت ریسک است. یکی از خروجی¬های این فرآیند، تهیه طرح مدیریت ریسک است.
۲-۲ شناسایی ریسک
تشخیص تاثیر ریسک¬ها بر پروژه و اهداف آن را مشخص می¬کند. شناسایی ریسک معمولاً توسط چندین نفر از ذینفعان صورت میگیرد و نیاز به درک اهداف پروژه، به همراه محدوده آن، طرح، بودجه و اهداف کیفی آن دارد.
۲-۳ تحلیل کیفی ریسک
هدف این بخش در ارتباط با تاثیر و احتمال وقوع ریسک¬های شناسایی شده است.
۲-۴ تحلیل کمی ریسک
از یک رویکرد کمی برای تهیه یک مدل احتمالی برای شناخت وپاسخگویی به ریسک های شناسایی شده استفاده می شود.

۲-۵ برنامه ریزی پاسخگویی به ریسک
ارائه روش¬ها و تکنیک¬های لازم برای کاهش تهدید ریسک¬¬ها و در نظر گرفتن احتمال وقوع موقعیت¬ها.
۲-۶ پایش وکنترل ریسک
ارائه یک سیستم هشدار دهنده پیشگیری کننده برای پایش ریسک¬های شناسایی شده و یا احتمال وقوع ریسک-های جدید. این سیستم به ما اطمینان می¬دهد که پاسخگویی به ریسک طبق طرح مورد نظر پیاده¬سازی شده و تاثیر خاص خود را دارد.

۳- مرز بدون حساب وکتاب
تعداد بسیار اندکی از شرکت¬ها ریسک¬های IT و کسب و کار خود را کاملاً یکپارچه¬سازی کرده¬اند و شرکت-هایی که این کار را انجام می دهند، ریسک های IT خود را مرحله به مرحله مدیریت و پایش می¬کنند. در بررسی که توسط شرکتArthur & Co & Anderson & The Economist Intelligence Unit انجام شد، مشخص گردید که دو سوم از۱۵۰مدیر ارشد (مدیران عامل، مدیران مالی و مدیران IT ) قبول دارند که ریسک¬های IT درسازمان¬های آن¬ها کاملاً شناخته شده نیست. در حقیقت، فقط یک سوم از آن¬ها روش¬هایی برای شناسایی ریسک¬ها دارند. یکی از مسائل مشترک میان آن¬ها این بود که فقط تعداد کمی از سازمان¬ها سعی در پیش¬بینی مشکلات، هنگام پیاده¬سازی سیستم¬ها داشتند. برای مثال، امنیت، یکی از تهدیدهای مشترک در بسیاری از سیستم¬¬های کسب وکار الکترونیکی است، هرچند تعداد معدودی از شرکت¬ها می¬توانند با اطمینان بگویند که مشکلات و تهدیدات امنیتی چه اثراتی روی مشتریان آن¬ها خواهد داشت. درحقیقت، مدیریت بحران بسیار پرهزینه¬تر از مدیریت ریسک است.
۴- فرآیند برنامه¬ریزی مدیریت ریسک در پروژه¬های IT
برای مدیریت ریسک، در ابتدا باید تعریفی جامع از ریسک داشته باشیم. هر چند فرهنگ لغت Webster ریسک را ” خطر و یا در معرض زیان و خسارت قرار گرفتن ” معنی می¬کند ولی راهنمای PMBOK ریسک پروژه را این طور تعریف می¬کند ” یک رویداد یا شرایط نامطمئن که درصورت وقوع، می¬تواند تاثیر مثبت یا منفی روی اهداف پروژه داشته باشد.
تعریف PMBOK Guide نقطه شروع مهمی را برای فهم ریسک ارائه می¬کند. اولاً، ریسک پروژه از عدم اطمینان نشأت می¬گیرد. این عدم اطمینان از تلاش برای پیش¬بینی آینده براساس تخممین¬ها، فرضیات و اطلاعات محدوده ناشی می¬شود. هرچند ریسک پروژه بیشتر به معنی مشکلات غیر¬منتظره و یا عوامل تهدید کننده پروژه است ولی مدیریت ریسک باید به رویدادهای مثبت و یا موقعیت¬های خوب نیز بپردازد. بنابراین، فهم اینکه این رویدادها چه هستند و چه تأثیری بر اهداف پروژه دارند نیز مهم است. همچنین این نکته اهمیت دارد که ما نه تنها باید ماهیت ریسک¬های پروژه را بشناسیم، بلکه شناسایی اثرات آن¬ها بر سایر عوامل پروژه، در ¬¬¬ طول چرخه حیات آن نیز مهم است.
PMBOK مدیریت ریسک پروژه را این چنین تعریف می کند:
فرآیند سیستماتیک شناسایی، تجزیه وتحلیل و پاسخگویی به ریسک های پروژه. این فرآیند شامل به حداکثر رساندن احتمال و عواقب رویدادهای مثبت و به حداقل رساندن احتمال و عواقب رویدادهای منفی است.
بنابراین راهنمای PMBOK از ریسک، استفاده از یک فرآیند سیستماتیک جهت مدیریت مؤثر ریسک پروژه را توصیه می¬کند. این مسئله در شکل زیر نشان داده شده است.
۱-۴ بـرنامه¬ریزی ریسـک
برنامه¬ریزی ریسک اولین قدم در مدیریت ریسک است و با متعهد شدن تمامی ذینفعان به کلیه رویکردهای مدیریت ریسک شروع می¬شود. این تعهد سبب می¬شود که کلیه منابع مورد نیاز جهت مدیریت ریسک پروژه های IT در نظر گرفته شوند. این منابع ممکن است شامل زمان، نیروی انسانی و تکنولوژی باشد. ذینفعان باید متعهد به فرآیندهای شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به تهدیدات و فرصت¬ها نیز باشند. در بسیاری از موارد، با بروز اولین علایم مشکل، طرح¬ها نادیده گرفته می¬شوند و عکس¬العمل¬های نامعقول منجر به مدیریت بحران مداوم می¬گردند. علاوه بر تعهد، برنامه¬ریزی ریسک بر آمادگی نیز تأکید دارد. البته این نکته حایز اهمیت است که منابع، فرآیندها و ابزارهای لازم باید برای برنامه¬ریزی صحیح فعالیت¬های مدیریت ریسک پروژه موجود باشند. آمادگی و برنامه¬ریزی سیستماتیک، موجب به حداقل رساندن اثرات منفی روی پروژه و افزایش بهره¬وری از موقعیت¬ها میشود.
۲-۴ شنـاسایی ریسـک
بعد از اینکه تعهد صورت گرفت و آمادگی¬های لازم انجام شد، مرحله بعد از برنامه¬ریزی ریسک و انجام آمادگی-های لازم، شناسایی ریسک¬های مختلف پروژه است. در این قسمت هم تهدیدات و هم فرصت¬ها باید شناسایی شوند. هنگام شناسایی ریسک¬های مختلف پروژه، علل اصلی و نه فقط معلول¬ها و یا عوارض آن¬ها باید کاملاً شناخته شوند. همچنین مسبب¬ها و اثرات هر ریسک باید شناخته شده تا بتوان راهبردها و پاسخ¬های صحیح را اعمال کرد. برای تفهیم منابع و ماهیت ریسک¬های پروژه¬های IT چارچوبی در قسمت بعد معرفی می¬شود، لیکن باید در نظر داشت که ریسک¬های پروژه به ندرت از هم مجزا و قابل تفکیک می¬باشند. ریسک¬ها معمولاً با هم مرتبط هستند و تأثیرات متفاوتی روی پروژه و ذینفعان آن دارد.
۳-۴ ارزشیـابی ریسـک
بعد از اینکه ریسک¬های پروژه شناسایی شدند و دلائل و تأثیرات آن¬ها مشخص شد، مرحله بعد تجزیه و تحلیل این ریسک¬هاست. دو سوال دراین¬جا مطرح است: احتمال وقوع یک ریسک خاص چیست؟ و یا در صورت وقوع چه تأثیری روی پروژه می¬تواند داشته باشد؟ برای پاسخگویی به این دو سوال، از رویکردهای کمی وکیفی می-توان استفاده کرد. چندین ابزار و روش برای هرکدام از این رویکردها، در ادامه معرفی شده¬اند.
ارزشیابی این ریسک¬ها به مدیر پروژه و سایر ذینفعان کمک می¬کند تا پاسخ هایی برای ریسک¬ها و موقعیت¬هایی که بیشترین تهدید یا اثر را روی پروژه دارند، بیابند. از آنجایی که پاسخگویی به هر ریسک خاص، در بر¬گیرنده هزینه است، مدیریت ریسک باید در چارچوب محدودیت¬های منابع پروژه عمل کند.
۴-۴ راهبـردهای ریسـک
مرحله بعد در فرآیند برنامه¬ریزی ریسک، تعیین نحوه برخورد با ریسک¬های مختلف در یک پروژه است. علاوه بر محدودیت¬های منابع، یک راهبرد صحیح، با فهم ذینفعان پروژه از ریسک و تمایل آن¬ها به داشتن ریسکی خاص تعیین می شود. اساساً، یک راهبرد ریسک بر یکی از رویکردهای زیر تمرکز دارد:
۱-۴-۴ قبول یا انکار ریسک
۲-۴-۴ عدم وقوع ریسک
۳-۴-۴ کاهش تأثیرات یا وقوع ریسک (یا هردو) اگر ریسک مورد نظر اتفاق بیفتد.
۴-۴-۴ انتقال ریسک به شخصی دیگر (مثل بیمه)

فایل کامل این تحقیق ۷۲ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه


توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *