عنوان مقاله

+



طرح توجیهی تولید صابون بهداشتی

فهرست/چکیده

+

{ فصل اول }
ویژگی های فرایند ‚ نکات فنی و شرایط عملیاتی :
مواد اولیه پس از ورود به واحد انبار ذخیره و آنگاه بطور جداگانه توزین ووارد تانکهای ذوب مربوطه ( چربی -سود -آب نمک ) می گردند .
عمل ذوب توسط بخار انجام می گیرد و مواد توسط پمپ های انتقال به دیگ پخت صابون انتقال می یابند در آنجا درجه حرارتی بین ۱۰۰ – ۸۰ درجه سانتی گراد ( بسته به نوع صابون و فرمولاسیون ) مدت ۴ تا ۵ ساعت حرارت دیده عمل پخت صابون نسبتا تکمیل گردد پس از مرحله تولید چربی به صابون ‚ به علت اینکه جرم حجمی صابون پخته شده کمتر و گلیسیرین بیشتر است فاز پایینی که شامل گلیسیرین است تخلیه و فاز بالائی وارد خشک کن میگردد .فاز حاوی گلیسیرین که با نمک و…. آغشته است می تواند برای استهصال گلیسیرین مورد باز یابی قرارگیرد که چون عمل پر هزینه ایست معمولا به همان صورت اولیه برای استفاده به کارخانه های کود شیمیایی فروخته میشود .فاز وارد شده به خشک کن با از دست دادن رطوبت به صورت قطعات سفتی در آمده که پس از عبور از رنده مجددا خرد شده آنگاه در ذخیره می گردد . پس از آن وارد میکسر شده همراه با اسنس و رنگ و دی اکسید تیتانیم سیلیکات سدیم مخلوت می گردد . آنگاه جهت اختلاط بیشتر که باعث بالا رفتن کیفیت صابون می شود از دستگاه تری رول که سه غلتک افقی با حرکت در جهت مخالف است استفاده می شود .صابون پس از عبور از تری رول به صورت ورقه های نازک در آمده وارد دستگاه ماکارونی کن شده که در آن ‚ به صورت رشته های باریکی در می اید .
مرحله بعدی دستگاه شمش کن یا پلادر است که مجددا در آن صابون پخته شده با عبور از مسیربرش به قطعات مورد نظر بریده و سپس در ماشین پرس علامت مربوطه روی آن حک میشود و به قسمت بسته بندی رفته آماده ارائه به بازار می گردد . مدت زمان لازم جهت پر کردن دیگ های پخت یک ساعت و تخلیه و شستشو نیم ساعت می باشد .
 
۱-۱- تعریف – ویژگی ها و مشخصات فنی محصول از نظر شکل ظا هری :
 
۱-۱-۱- تعاریف : صابون بهداشتی ( عام) : صابونی است از صابونی کردن چربی های حیوانی ونباتی با سود و افزودن ریزین و یا بدون آن ساخته و بصورت قالب تهیه می گردد .
صابون پر چرب :
صابونی است که از چربی های حیوانی و نباتی با افزودن رزین و یا بدون آنکه دارای ۲% تا ۳% اسید چوب آزاد می باشد تهیه می گردد . اسید چوب آزاد می تواند از نوع روغن هسته خرما و یا روغن نارگیل وروغنهای صابونی نشدنی مثل لانونین – وازلین تهیه شود .
 
صابون رختشوئی : 
صابونی است که از ترکیب سود با چربی ها یا اسیدهای چرب و یا مخلوط این دو ماده بدست 
 
صابون بچه :
صابونهائی که برای استحمام و شستشوی بچه ها بصورت قالب بکار میروند در آن از لانولین استفاده می شود . کل مواد چرب شامل اسیدهای چرب ‚ مواد صابونی شدنی و مواد صابونی شده ( گلیسریدها ) و رزینها میباشد .
 
۲-۱) ویژگی ها مشخصات فنی محصول از نظر شکل ظاهری ‚ طبقه بندی ‚ فرمول
 
۱-۲-۱) ویژگی های فیزیکی 
صابون باید دارای رنگ و ترکیب یکنواختی بوده و بصورت قالب محکم و

======