شبکه های VOIP و امنیت در شبکه های VOIP

شبکه های و

قیمت :   ۷۵۰۰تومان ( هفت هزار و پانصد تومان)

تعداد صفحات:

۶۹  ( شصت و نه )

دسته :

کامپیوتر و IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب :

مقدمه

فصل اول-مروری بر اینترنت تلفنی و VOIP

۱- اینترنت تلفنی چیست و چه مزایایی دارد؟

۱-۱ انواع اینترنت تلفنی

۱-۲ ,

۱-۳ Telephone -To – Telephone(Post/ISDN/GSM…)

۱-۴

۱-۵ ساختار اینترنت تلفنی(معماری)

۱-۶ VOIP

۱-۷ اجزاء یک شبکهVOIP

۱-۸

۱-۹ ترمینالهای H.323

۱-۱۰ Gatekepper ها

۱-۱۱ ()

۱-۱۲ پروتکل های کنترل تماس های شبکه (voip)/ معرفی پروتکل sip

 

فصل دوم -امنیت در شبکه های VOIP

۱- امنیت روی پروتکل اینترنت VoIP (بخش اول)

۲-۱ درک ضعف، نحوه ی سواستفاده و دفاع پویا برای استقرار و آرایش VoIP

۲-۲ VoIP چگونه کار می کند

۲-۳ ویژگی های VoIP

۲-۴ ویژگی های استاندارد تلفن های VoIP

۲-۵ ویژگی های فیلترسازی خاص VoIP

۲-۶ انتخاب یک سیستم VoIP

۲-۷ شکاف های امنیتی VoIP

۲-۸ خطرپذیری های مربوط به سیستم های سوئیچ

۲-۸-۱ کلاهبرداری یا استراق سمع (Fraud)

۲-۸-۲ محرمانه و خصوصی

۲-۸-۳ میزان آسیب پذیری کلمه عبور پیش فرض سوئیچ

۲-۸-۴ آسیب پذیری استراق سمع کلاسیک

۲-۹ امنیت صدا روی پروتکل اینترنت VoIP (بخش دوم)

۲-۱۰ مسمومیت کش ای آرپی و طغیان ای آرپی

۲-۱۱ واسطه های سرور وب

۲-۱۲ آسیب پذیری NetMask تلفن آیپی

۲-۱۳ گسترش به آسیب پذیری نگاشت آدرس های آیپی

۲-۱۴ ارسال صحیح

۲-۱۵ تهاجم

۲-۱۶ حالت ناامن

۲-۱۷ حمله ی الحاق سرور DHCP

۲-۱۸ حمله ی تعبیه شده ی سرور TFTP

۲-۱۹ در دسترس بودن و عدم پذیرش سرویس

۲-۲۰ حمله به منبع تغذیه CPU بدون داشتن هیچ اطلاعات اکانت

۲-۲۱ آسیب پذیری کلمه عبور پیش فرض

۲-۲۲ نقص های نرم افزار قابل استفاده

۲-۲۳ خارج بودن از سرویس

۲-۲۴ نقاط ضعف مسدود کردن یک اکانت

۲-۲۵ ایمن سازی VoIP خود

۲-۲۶ یافتن، ارزیابی نمودن، و گسترش فایروال های آماده ی VoIP

۲-۲۷ توسعه ی طراحی شبکه ی مناسب

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

مقدمه :

انتقال صدا به پاکتهای تعریف شده شبکه ها و مخصوصا صوت وصدا روی IP یکی از پر سودترین و سریعترین روشهای پذیرفته شده میباشد, طراحان صنعتی طبق برآوردی که داشته اند همه جا VOIP توانسته است بیلیونها  تجارت بازگانی در طی چند سال را بوجود آورد. برای اینکه شرکتهای مختلف به صرفه جویی اقتصادی برسند به VoIP وVOFR رو می آورند,صوت روی پاکت های انتقال, انتقال مییابد,در حقیقت روش شماره گیری طرحی است که امروزه می تواند در ساختارVOIP قرار گیرد و باعث انتقال صدا شود که این ساختار ( با سرعت زیاد) باعث سود بوجود آمده از همگرایی با اینترنت و ترافیک صوتی میباشد.کیفیت صدا وکیفیت کارباتوجه به سرویسهای VoIP نتیجه خواهد شد.

کلمات کلیدی : VOIP---پروتکلهای VOIP--

 

مقدمه
هنگامیکه از کلمه گفتگو در اینترنت استفاده میکنیم منظورمان هرنوع از ارتباط است که درآن پیامها را بصورت بلادرنگ (یعنی در حین اینکه منتظر میباشید) با فرد دیگری رد و بدل می کنید. گفتگو کردن ممکن است شامل انتقال پیامهای پستی یا صوت واقعی باشد.به عنوان مثال ممکن است به فردی بگوئید : “شب گذشته در حال گفتگو با دوستی در استرالیا بودم.” حتی اگر شما و دوستتان بدون صدا و با تایپ اینکار را انجام داده باشید. بر روی اینترنت هر زمان که با شخص دیگری تماس بر قرار مکنید در حال گفتگو میباشید.
اینترنت تسهیلات گفتگوی بسیاری دارد که به رایگان قابل دسترسی میباشند. ابتدایی ترین سرویس اجازه میدهد که از طریق تایپ کردن ‚ پیامهایی را با فرد دیگری رد و بدل کنید بر روی صفحه نمایش فرد دیگر نشان داده میشود، و هر چیزی که او تایپ میکند، بر روی صفحه نمایش شما نشان داده میشود.
یک سرویس گفتگوی پیچیده تر اجازه خواهد داد که مانند تلفن صدای واقعی را بفرستید و دریافت کنید، هنگامیکه از طریق اینترنت از برنامه ای با امکان صوتی استفاده میکنید، میتوانید بدون پرداختن هزینه مکالمه راه دور با مردم سراسر دنیا گفتگو کنید.
در فصل پیش رو سعی شده است تلفن از طریق اینترنت(jmternet Telephony) وVOIP (صدا روی اینترنت) مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
فصل اول

مروری بر اینترنت تلفنی و VOIP

– اینترنت تلفنی چیست و چه مزایایی دارد؟
ما میدانیم که اینترنت براساس شالوده شبکه گسترده جهانی ارتباطاتی و مخابراتی عمل میکند تا رایانه های روی اینترنت به یکدیگر مرتبط شوند. با وجود رایانه هایی که روی اینترنت از شبکه مخابراتی استفاده میکنند، تصور برقراری مکالمات و سرویسهای تلفنی روی اینترنت بسیار ساده و قابل فهم است. با یک سخت افزار مناسب ونرم افزار مربوطه یا برنامه های اضافه شده به مرورگر وب وداشتن ارتباط با اینترنت میتوانید مکالمات تلفنی همزمان روی اینترنت داشته باشید. سرویس تلفنی اینترنت یا آنچه که به کنفرانس صوتی معروف شده منحصربه وب نیست . با این حال هر روزه تعداد بیشماری از مردم سعی میکنند با بهره گیری ازامکانات وب وبا استفاده از نرم افزار مرورگروب یا ریز برنامهای مرورگر، مکالمات تلفنی روی اینترنت بر قرار سازند.
نقل وانتقال صدای تلفنی روی اینترنت “ اینترنت تلفنی” می باشد.بدون هیچ امکانات سخت افزاری دیگری با PC های با قابلیتMultiMedia (چند رسانه ای) می توان این انتقال را روی خط تلفن و مابین کامپیوترهای مبدا و مفصد انجام داد.
مهمترین مزیت اینترنت تلفنی(IPT) صرفه جویی اقتصادی است که در ارائه سرویسهایش به مصرف کنندگان می دهد.در آینده ارایه دهندگان سرویس اینترنت تلفنی(IITSP) ممکن است یک سازمان جدایی باشند و یا هر دو کار سرویس دسترسی به اینترنت و اینترنت تلفنی را ارائه دهند.
در حال حاضر برای فواصل طولانی نرخ پهنای باند اینترنت در حالتPSTN با صرفه اقتصادی همراه است.کاربران IPT به صورت طبیعی وبه آسانی میتوانند از کاربردها وسرویس های دیگر اینترنت تلفنی بطور کامل استفاده نمایند. به هر حال برای صرفه جویی در هزینه از تلفن بصورت اینترنتی استفاده میشود.
۱-۱ انواع اینترنت تلفنی:
بطور معمولی اینترنت تلفنی(IPT) با توجه به سخت افزار ابتدا و انتهایی خود و صدا روی اینترنت رده بندی میشود ، یا اینکه یک سخت افزارPSTN با ترمینال مورد نظر روی هر طرف فراخوانی، ۴ حالت میتواند داشته باشد، با توجه به اینکهPC یک سخت افزار خوب انتقال دهنده صدا روی شبکه های با این قابلیت است پس حالتهای زیر را خواهیم داشت:
PC-TO-PC : دراین حالت زمانی است که شما از طریق PC خودتان با نرم افزار های رایگان موجود به اینترنت دسترسی دارید پس با امکانات چند رسانه ای pcخودتان و طرف مقابل هم با همین امکانات میتوانید ارتباط تلفنی داشته باشید.(طبیعی است که بایدPC ها دارای امکانات چندرسانه ای باشند وابزار موردنیاز دیگر نیز وجود داشته باشد.)
که در این حالت به سرویس های دیگر اینترنت نیز دسترسی دارید.
۱-۲ Pc-T0-Telephone(Post/ISDn/GSM,…) :
این حالت نسبت به حالت قبل یک حالت گسترش یافته ای می باشد که معمولا با استتانداردPSTN همراه است و یک Gateway وجود خواهد داشت که در مقصد اطلاعات ارسالی را به اطلاعات مربوط به شبکه تلفنیPSTN تبدیل نماید. که این عمل با هزینه حداقل امکانپذیرمی باشد نوعGateway هایی که در این حالت استفاده میشود اغلب AccessPower و iConnect میباشد.
کاربرانی که دسترسی اینترنت دارندبطور محلی میتوانند از این امکان استفاده نمایند در صورتیکه کاربرانی که حق شارژ مخصوص پرداخته اند جزء اپراتورهای Gweway محسوب می شوند( در اروپا حق شارژ~۵~۱۲ CenT در دقیقه در Augus 98 بوده است).
۱-۳ Telephone -To – Telephone(Post/ISDN/GSM…):
که در این روش اغلب برای فواصل دور مورد استفاده قرار میگیرد برای مثال می توان کاربران موبایل را نام برد. در این نوع اینترنت تلفنی دو گذرGateway وجود خواهد داشت یعنیInternet-To-GSTN وGSTN-to-Internet و نوع Gateway هایی که در این حالت استفاده می شوند معمولاAccessPower وdeLTaRhree یا Pagescz میباشند. در این حالت هم می توان کاربران محلی داشت و هم کاربرانی که حق شارژ مخصوص پرداخته اند(حق شارژ در August 98 در حدود ~۷~۱۷ cent در دقیقه بوده است.)
۱-۴ Telephone-To-PC9POST/ISDN/GSM…) :
این روش با نام InteFon هم شناخته میشود کاربرانی که حق شارژ و امتیاز بالایی دارند به راحتی می توانند از این حالت استفاده کنند.

۱-۵ ساختار اینترنت تلفنی(معماری):
برگزاری کنفرانس صوتی یک شیوه مستقیم است:
مکالمات شما بصورت دیجیتال در آمده ودر پاکت هایTcp/Ip در سراسر اینترنت ارسال میشوند. داده های صوتی درست مثل یک پیام پست الکترنیکی، یا یک صفحه وب یا یک فایل الکترنیکی منتقل میشوند. وقتی مکالمه به مقصد میرسد، داده دیجیتالی مجددا سرهم بندی شده و به صدای آنالوگ تبدیل میشود تا توسط بلند گوها یا دیگر تجهیزات صوتی رایانه ای، صدا را بشنوید.
در این روش داده صوتی فشرده میشود تا بصورت فایل های دیجیتالی آنقدر کوچکی درآیند که بتوانند بطور موثری در سراسر اینترنت رد و بدل شوند و در عین حال کیفیت بالای صدا را حفظ کنند.یک ارتباط از طریق مودم۱۴٫۴ کیلوبایت در ثانیه- کندترین نوع برگزاری کنفرانس های صوتی- از نظر تئوری ۱۸۰۰ بایت از داده را در یک ثانیه ارسال یا دریافت می کند.
مکالمات تلفنی فشرده شده مستلزم باند عریض با ظرفیت ۸۰۰۰ بایت در هر ثانیه هستند.یک راه حل این است که از ارتباطات با باند عریض استفاده شود که البته برای مصرف کنندگان مکالمات تلفنی اینترنت که از ارتباطات با سرعت ۲۸٫۸ کیلو بایت درهر ثانیه بهره می برند معقول و عملی نیست. راه بهتر این است که اصوات دیجیتالی را فشرده ساخته و بعد منتقل کنیم و آنها را در مقصد از حالت فشرده در آوریم. بدین ترتیب اطلاعات صوتی بیشتری داخل بایت ها گنجانده شده و البته از کیفیت صدا هم کاسته خواهد شد.
درحال حاضر روشهای متعددی برای رمز بندی و فشرده سازی داده های صوتی وجود دارد. بعضی برنامه های نرم افزاری برگزاری کنفرانس های صوتی از روشهای اختصاصی برای فشرده سازی داده های صوتی بهره می برند اما آنهافقط با کسانی که از این روش مشابه استفاده کنند می توانند ارتباط و مکالمه تلفنی داشته باشند. سایر برنامه ها از پروتکل های استاندارد فشرده سازی داده ها پیروی می کنند.
برای انتقال هر صدا یا سیگنال های صوتی حتما پروتکل(هایی) وجود خواهند داشت که با این پروتکل ها به کاربران تضمین داده میشود که اینترنت تلفنی در یک ساختار استاندارد صورت میگیرد.یکی پروتکل های استاندارد شده که بیشتر استفاده میشود)GSM for mobile telecommunications (Global System میباشد- پروتکلی که درسطح وسیع اروپا برای ارتباطات مخابراتی سلولی دیجیتال بکار میرود- مزایای استفاده از یک پروتکل عمومی قابلیت انطباق آن است:
برنامه هایی که یکی از این استاندارد ها را پیروی کنند می توانند با سایر برنامه هایی که از همین استانداردها استفاده می کنند، ارتباط برقرار نمایند. در حالیکه هنوزGSM مورد استفاده است، دو شرکت مایکروسافت واینتل نیز بطور مشترک درحال طراحی یک استاندارد مکالمات تلفنی هستند.هم چنین شرکت Netscape طرحهای خودبرای افزودن توانائیهای کنفرانس صوتی بهNavigator 3.0 اعلام نموده است.
در یک سیستم اینترنت تلفنی معمولا اجزاء و عناصر زیر وجود خواهند داشت:
– وسایل انتهایی مسیرهای انتقال که ممکن است تلفن(آنالوگ GSM یاISDN …) و یا کامپیوتر های مجهز به چند رسانه ای(MultiMedia) .
– Gateway ها– اگر در یک طرف گفتگو(اینترنت تلفنی) تلفن داشته باشیم یعنی سیکنال های ارسالی از مبدا بصورت تلفنی باشند و این بخواهد وارد اینترنت شود باید به فرمت اینترنت درآید و این عمل تبدیل را Gatewayها بر عهده دارند. ودر واقع نقاط اتصال شبکه تلفنی به اینترنت می باشند.
– Gatekepper ها – یکسری توابع متمرکز شده ای هستند که کارهایی از قبیل مدیرت پهنای باند، صورت حساب، ورود و خروج کاربران، آدرس های انتقال، محل user ها، تصدیق ارسال یا دریافت و … را انجام میدهند
– واحدهای گفتگوهای چندنقطه ای – که این واحد در واقع مدیریت گفتگوهای چند نقطه ای را بر عهده دارند.
اجزا فوق ممکن است وظایفشان توسط سخت افزار یا نرم افزار انجام شود وممکن است واحدهای دیگر نیز پیش بینی شده باشند.

کیفیت صدا در مکالمات تلفنی روی اینترنت به عوامل چندی بستگی دارد. شاید پهنای باند ارتباطی با اینترنت یکی از مؤثرترین آن عوامل باشد.
آنهایی که از طریق یک شبکه مشترک با اینترنت متصل هستند، یعنی از طریق یک خطT1 ، دارای مکالمات تلفنی با کیفیتی بالاتر از مکالمات تلفنی عادی خواهند بود. سرویس های تلفنی قدیمی یاPost از سیگنالهای آنالوگ استفاده کرده و دچار اشکالات فراوانی در خطوط مخابراتی هستند. آنهایی که از طریق شماره گیری ارئه دهنده سرویس دسترسی به اینترنت متصل میشوند، اگرخط بخوبی کار کند، کیفیت قابل قبولی برای مکالمات خود خواهند داشت.البته برای تضمین کیفیت اینگونه مکالمات به مودم سریع، کامپیوتر با سرعت بالا و نرم افزار مورد استفاده مناسب نیاز دارید.
کلیه نرم افزارهای برگزاری کنفرانس های صوتی به شما امکان می دهند تادرهر زمان فقط با یک نفر مکالمه نمایید، اما برخی از این برنامه ها تواناییهای چند بخشی(Multi casting) دارند و به شما اجازه می دهند تا با افراد مختلف در آدرس های مختلف اینترنت مکالمه تلفنی داشته باشید که این کار با استفاده از MBONE (multicast backbone ) انجام میگیرد و به یک سایت میزبان اجازه میدهد تا داده هایش را بین چندین سرویس گیرنده پخش نماید.
در انتخاب نرم افزار برگزاری کنفرانس های صوتی معیار مهم نهایی این است که نرم افزار فوق تا چه حد به شما امکانات برگزاری کنفرانسهای صوتی روی اینترنت می دهد. اگر نرم افزار شما از همان تکنیک های ارتباطی و فشرده سازی اصوات استفاده می کند که نرم افزار طرف صحبت شما استفاده می کند، پس شکل انطباق نخواهید داشت. برای اطمینان از این مسئله بهتر است هم شما و هم طرف مکالمه اتان از یک نوع نرم افزار استفاده کنید، البته این امر ضرورت حتمی ندارد. بسیاری از برنامه های برگزاری کنفرانس های صوتی از VAT ( اولین برنامه برگزاری کنفرانس های صوتی برایUNIX)و یاRTP (Realtime Protocol – پروتکل همزمانی ) به عنوان استاندارد های قابل انطباق برای برگزاری ارتباطات کنفرانس های صوتی پیروی میکنند. RTP,VAT هر دو قابلیت انطباق دارند اماRTP در برگیرنده روش هایی برای کنترل کیفیت صدا هم هست. برنامه های کنفرانس صوتی نظیرMaven و Netphone و Vat و Speek freely از RTP,VATحمایت می کنند.GSM به تدریج به عنوان استاندارد فشرده سازی صدا مقبولیت یافته و توسط برنامه های Speek Freely و Maven وnetphone پشتیبانی می شود.
دهها برنامه کنفرانس صوتی و مرورگرهای کنفرانس صوتی وجود دارند که همگی آنها در اینجا قابل بررسی نیستند. اما برای مثال اطلاعات به روز درباره کنفرانسهای صوتی روی اینترنت را در آدرس های Web زیر می توان یافت :
http://rpcp.mit.edu/-asears/main.html/
http://www.mediacast.com/mediacast/intructions.html/
http://www.northcost.com/savetz/mbone/toc.heml/
http://www.cs.fu-berline.de/toast.html/
و …

۱-۶ VOIP
انتقال صدا به پاکتهای تعریف شده شبکه ها و مخصوصا صوت وصدا روی IP یکی از پر سودترین و سریعترین روشهای پذیرفته شده میباشد, طراحان صنعتی طبق برآوردی که داشته اند همه جا VOIP توانسته است بیلیونها تجارت بازگانی در طی چند سال را بوجود آورد.
برای اینکه شرکتهای مختلف به صرفه جویی اقتصادی برسند به VoIP وVOFR رو می آورند,صوت روی پاکت های انتقال, انتقال مییابد,در حقیقت روش شماره گیری طرحی است که امروزه می تواند در ساختارVOIP قرار گیرد و باعث انتقال صدا شود که این ساختار ( با سرعت زیاد) باعث سود بوجود آمده از همگرایی با اینترنت و ترافیک صوتی میباشد.کیفیت صدا وکیفیت کارباتوجه به سرویسهای VoIP نتیجه خواهد شد.

۱-۷ اجزاء یک شبکهVOIP:
– VOIP نیاز به اتصال معمولی به شبکه های سویچینگ صوتی خواهد داشت. ITU-T آدرس هایی را از H.323 میگیرد که خود H.323 یک مجموعه استاندارد هایی برای شبکه های جند نقطه ای پاکتی می باشد. اجزا اصلی شبکهH.323 در شکل زیر نمایش داده شده است, که خود ترمینالهایH323 و هم چنین pc-phone ها ( در یک طرف) و در طرف دیگر وسایل اتصال بی سیم که از ISDN و PSTN موجود استفاده میشود.

۱-۸ Gaweway ها:
این تجهیزات در بالاترین سطح پروتکل عمل میکنند وبه سیستم ها و شبکه ها اجازه میدهند تا پروتکل های متفاوت را با یکدیگر مرتبط سازند،هرGateway حداقل از دو پشته پروتکل(Protocol Stack) تشکیل میشود و هر چه محدوده جغرافیایی بالاتر رود تعددP.s ها افزایش مییابد. تولید Gateway ها یکی از سخت ترین قسمتهای سخت افزاری است , پس معمولا ساخت یک Gateway که هم پروتکل را می شناسد و آنها را تبدیل مکند بسیار مشکل میباشد.
Gateway ها حتما سخت افزاری و در مواردی سخت افزاری / نرم افزاری می باشند. که در بحث اینترنت تلفنی Gateway یک واسطه مابین یک H.323 و یک سیسنم دیگری باشد.Gateway ها نیاز دارند به انتقال پیامهای صوتی میان دو طرف که در این حالت بایدCompress و Decompres به خوبی انجام شده باشد. یک مثال اولیه Gateway ها ارتباط ترمینالH.323 با SCN(Network (Switched Circuit میباشد که در شکل زیر نمایش داده شده است:

– امروزه انواع مختلفی از Gateway ها وجود دارند که هر کدام برای محدوده خاصی پیش بینی شده اند.

۱-۹ ترمینالهای H.323 :
پروتکل های مورد استفاده در Gateway ها از نوعH.323 می باشند که معمولا بصورت ترمینال میباشند. ارتباط بین Gateway ها H.323 است.( پروتکلی که صدا رویIP قرار دهد پروتکلی تعریف شده با نامSIP است که شبیه پروتکلHTTP عمل میکند.
ترمینالهای H.323 نقاط انتهایی در یک شبکه انتقال صدا می باشند (مثالها ی زیادی از H.323 هستند که در هنگام اجرای نرم افزار هایNetmeeting وجود دارد, همه ترمینالهایH.323 از Reah-Time وارتباط دو طرفه و دیگر موارد مشابه پشتیبانی میکنند.
ترمینالهای H.323 وظایف مربوط به انتقال صدا را انجام میدهند و مخصوصا شامل حداقل یکی از(Compress&Decompress)CODEC می باشند که صدا رابصورت پاکتی ارسال یا دریافت می کنند, CODEC های مشترک مانندITU-TG.711 و G.723(mp-mlQ) و G:729A(CA-ACELP) و GSM در این زمینه وجود دارند. این ترمینال ها همچنین به پشتیبانی توابع سیگنالی صوتی در پیکر بندی اینگونه فراخوانی ها استفاده میشود نیاز دارند H.225.0. سیگنالی استاندارد هستند که خود زیرمجموعه ای از ISDN Q931 سیگنالی می باشند.H.245 هم از قابلیت های H.323 در زمینه فشرده سازی میباشدوRAS(Registeration Admission ,Status) که ارتباط یک ترمینال به یک Gatekepper را باعث میشود.همه می توانند در این مجموعه وظایف خودشان را انجام دهند که درمواردفوق می توان بحث های زیادی داشت که خارج از این مقوله می باشد
.ـ در زیر دیاگرام مربوط به ترمینالH.323 بطور خلاصه شده آمده است:
پیغامهای کنترلی(Q.931 با قایلیت جابجایی وRAS ) که برلایهTCP انتقال داده میشوند.ترافیک راسانه ای روی UDP انتقال داده می شود که شامل دو پروتکل تعریف شدهIETFRFC:RTP(Reel-Time Protoceh)IETF (که بصورت طبیعی انتقال داده میشود)و Protocel)RTCP (Reak-Time control می باشد.

دانلود  شبکه های VOIP و امنیت در شبکه های VOIP

فایل کامل این تحقیق ۶۹ صفحه بصورت word می باشد. 

در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنی فایل پس از پرداخت. 


توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *