روشهای جراحی جلوگیری از بارداری

روشهای جراحی

قیمت :   ۲۰۰۰ تومان ( دو هزار تومان)

تعداد صفحات:

۲۰  (بیست)

دسته :

پزشکی و سلامت

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب

شیوع

بستن لوله ها در دوره ی نفاس

روش PARKLAND

فیمبریکتومی

مراقبت بعد از عمل

بستن لوله ها در غیر از دوره ی نفاس

لاپاراتومی

کولپوتومی (COLPOTOMY)

عدم موفقیت در بستن لوله

عدم موفقیت بستن لوله ها در دوره ی نفاس

حاملگی خارج از رحمی

هیستروسکوپی

بستن لوله ها در مرد

وازکتومی با انتهای باز

منابع و ماخذ

مقدمه :

بستن لوله با عمل جراحی برای یک یا هر دو شریک جنسی پر طرفدار ترین روش پیشگیری از بارداری در بین زوجهایی است که در سنین باروری می باشند در سال ۱۹۸۷ ، مطابق با اظهار انجمن داوطلبین بستن لوله (۱۹۸۹) ،نزدیک به ۹۷۶۰۰۰ عمل بستن لوله در ایالات متحده انجام شده که ۶۶ درصد آنها روی خانم ها صورت گرفته است. تا همین چند سال اخیر،لوله در خانم ها به عنوان روشی موثر در پیشگیری از بارداری، برخورد و مخالفت بعضی از عناصر مهم جامعه نظیر برخی کلیسا ها و حتی گروههای پزشکی و دسته ای از گروههای سیاسی را به دنبال داشته است. برای مثال ، تا سال ۱۹۶۹ ، کالج آمریکائی متخصصین زنان و زایمان توصیه می کرد که یک خانم ۳۰ ساله بایستی قبل از کاندید شدن برای بستن لوله ، چهار بچه سالم داشته باشد در حال حاضر ، محدودیت هائی که توسط حکومت مرکزی تحمیل می شوند باعث گردیده زنانی که تمکن مالی لازم را ندارند از بستن لوله ها بی نصیب بمانند چرا که ممکن است بودجه سازمان ارائه دهنده ی این خدمات قطع شود . این محدودیت ها و عملکردهای گاه گاه ارتجاعی دولت فدرال علاوه بر نسلهای آینده ، در نظر مردانی ( و البته نه زنان ) که آنها را اعمال و ترویج داده اند هم مسخره به نظر خواهند رسید . برای مثال کالج آمریکائی متخصصین زنان و زایمان ۱۹۸۸ اکنون نظر روشنفکرانه تری نسبت به سازمانها ی قانونی و اجرائی دولتی در مورد بستن لوله ها دارند .

بستن لوله ها  در زنان

در دهه ی ۱۹۷۰ بیش از ۵ میلیون خانم در ایالات متحده تحت عمل بستن لوله قرار گرفتند .

میزان مرگ و میر ناشی از بستن لوله های حدود ۳ در ۱۰۰۰۰۰ است که در مقایسه با میزان مرگ و میر مادران که ۱۴ در ۱۰۰۰۰۰ می باشد ، رقم پائینی است ( HATCHER و همکاران ، ۱۹۹۰ ) از لحاظ پزشکی ، عمل بستن لوله را می توان در هر زمانی انجام داد و بسیاری از موارد بستن لوله در موقع عمل سزارین  انجام می شود . برای خانم هائی که از راه واژینال زایمان می کنند ، اوایل دوران نقاهت پس از زایمان زمان مناسبی برای بستن لوله می باشد از آنجائی که به مدت چند روز بعد از زایمان ، قله ی رحم در نزدیکی ناف قرار دارد و لوله های فالوپ مستقیما  در زیر جدار شکم به راحتی در دسترس می باشد عمل بستن لوله از لحاظ تکنیکی آسان است و نیاز به بستری کردن طولانی مدت نیست . بستن لوله بلافاصله بعد از زایمان واژینال معایبی را هم به دنبال دارد . اغلب مادر چند زا است و بدون دریافت بی حسی مناسب بر ای ورود به حفره ی صفاقی زایمان کرده است . احتمال خونریزی در خانم های چند زا پس از ۱۲ ساعت اول بعد از زایمان بطور قابل توجهی کاهش می یابد . نکته مهم آنکه ، وضعیت نوزاد را می توان تنها چند ساعت بعد از تولد با دقت زیاد تعیین کرد و مشخص نمود که آیا زنده می ماند یا خیر قبلا توصیه می شد که عمل بستن لوله بصورت رزکسیون پارشیل لوله های فالوپ در عرض مدت ۷۲ ساعت بعد از زایمان انجام شود تا احتمال عفونت بالا رونده در لوله های فالوپ به حد اقل برسد . ولی در مطالعات متعدد ، ارتباطی بین فاصله ی زمانی بستن لوله و موربیدیته ی بعد از عمل گزارش نشده است . در بیمارستان پارکلند ، بمنظور به حد اقل رساندن زمان اقامت بیمار در بیمارستان ، عمل بستن لوله اغلب در صبح روز بعد از زایمان در بخش جراحی زنان انجام می گردد .

بستن لوله ها در دوره ی نفاس  اولین مورد بستن لوله که در بیش از ۱۰۰ سال گذشته در ایالات متحده انجام شد شامل بستن لوله های فالوپ با نخ محکم سیلک  درفاصله ی  ۱  اینچی از محل اتصال آنها به رحم به دنبال دومین زایمان مادر با عمل سزارین بود ( LUNGREN  ، ۱۸۸۱ ) . بعد ها میزان بالایی از عدم موفقیت به دنبال بستن لوله بدون رزکسیون جهت قطع مسیر آن گزارش گردید در حال حاضر چندین تکنیک جهت قطع مسیر لوله و بنا بر این ممانعت از لقاح بین اسپرم و تخمک انجام می شود که در زیر چند نوع آن شرح داده شده است .

روش IRVING

با این روش میزان عدم موفقیت به حد اقل خواهد رسید . بطور خلاصه در این روش که در شکل (۱) شرح داده شد ه لوله ی فالوپ را قطع و از مزوسالپنکس جدا می کنیم تا یک سگمان داخلی از لوله تشکیل گردد ، سپس انتهای سگمان داخلی را در قسمت خلف در داخل مجرائی در میومتر قرار می دهیم و انتهای پروگزیمال سگمان کوتاه خارجی لوله در داخل مزوسالپنکس قرار داده می شود . این تکینک در مقایسه با سایر تکنیکها نیاز به میدان عمل وسیعتری دارد و احتمال خونریزی بیشتر است . (شکل ۱ A )

روش POMEROY از بین تمام تکنیکهای موجود جهت قطع لوله ، ساده ترین شیوه ی موثر جهت بستن لوله از راه شکم روش POMEROY  می باشد در این روش اصولا تاکید روی استفاده از نخ کات گوت ساده جهت بستن لوله تا شده می باشد ، چرا که اساس این تکنیک روی جذب فوری نخ و جدا شده بعدی دو انتهای قطع شده ی لوله که اغلب بعدا توسط نسج فیبروز پوشیده می شود ، استوار است . ( شکل ۱ B )روش PARKLAND در این روش که در دهه ی ۱۹۶۰ در بیمارستان پارکلند طراحی شده است ، بر خلاف روش POMEROY  از نزدیک کردن اولیه ی دو انتهای قطع شده ی لوله ی فالوپ اجتناب می گردد ( شکل ۱ C ) در زیر ناف برشی را در جدار شکم ایجاد میکنیم به گونه ای که طول آن به حدی باشد که امکان قرارگرفتن رتراکتور کوچک RICHARDSOM   را به ما بدهد ، از طریق برش مذکور با کمک کلامپ  BABCOCK  قسمت میانی لوله را مشخص کرده و در دید مستقیم قرار می دهیم تا مطمئن شویم که فیمبریا در انتهای دیستال لوله وجود دارد . در غیر اینصورت لیگامان گرد به راحتی با قسمت میانی لوله اشتباه می شود هر زمانی که لوله فالوپ سهوا پائین بیفتد اقدام مذکور جهت تشخیص لوله بایستی بطور کامل تکرار گردد !  سپس با کمک یک پنس هموستات کوچک مزوسالپنکس را در یک ناحیه ی بدون رگ سوراخ می کنیم و سپس پنس را باز کرده تا لوله به طول ۵/۲ سانتیمتر از مزوسالپنکس مجاور جدا شود ( شکل ۲ A ) دو انتهای پروگزیمال و دیستال لوله آزاد شده را با نخ کرومیک صفر لیگاتور کرده و سگمان حد فاصل به طول حدود ۲  سانتیمتر را با قیچی تیز می بریم ( شکل ۲ B )  پس از اطمینان از برقراری هموستاز ، لوله ی قطع شده  را در جای خود قرار داده وتکینک فوق را در طرف دیگر انجام می دهیم . هر دو سگمان رزکسیون شده ی لوله ی فالوپ را علامت گذاری کرده و برای تائید به بافت شناسی میفرستیم به استثنای موارد نادری که جراح در رزکسیون لوله ی فالوپ ناموفق عمل می کند ، میزان عدم موفقیت به دنبال جراحی تکینک فوق حدود ۱  در ۴۰۰  مورد گزارش شده است .

روش MADLENER

لوله ی تا شده را کلامپ و با نخ غیر قابل جذب لیگاتور می کنیم ولی رزکسیون انجام نمی شود ( شکل D 1- 62 ) .   از این روش تنها به این دلیل یاد می شود که آنرا کنار بگذاریم تجربیات اولیه در بیمارستان پارکلند میزان عدم موفقیت را حدود ۷  درصد نشان می دهد .

فیمبریکتومی

برداشت تمام فیمبریا جهت پیشگیری موثر از بارداری توسط KROENER  (۱۹۶۹) و دیگران توصیه شده است .   KROENER   لوله ی فالوپ را دو بار با نخ سیلک لیگاتور کرد و سپس انتهای فیمبریای لوله را برش داد اگر چه  KROENER   میزان عدم موفقیت را صفر می دانست ولی دیگران مواردی از عدم موفقیت را گزارش کرده اند که در بعضی موارد میزان آن بالا بوده است برای مثال  TAYLOR  (۱۹۷۲ )  شش مورد حاملگی را در بین حدود ۲۰۰ خانم که تحت عمل فیمبریکتومی قرار گرفته بودند ، گزارش کرد با بررسی بعدی لوله ی فالوپ باقیمانده مقدار کمی از نسج فیمبریا مشاهده گردید . METZ  (۱۹۷۷ ) هفت مورد عدم موفقیت را در بین ۳۸۸ خانم که روی آنها عمل فیمبریکتومی دو طرفه انجام شده بود گزارش شده بود . نخ کات گوت مورد استفاده قرار گرفته و در سطح رزکسیون شده با ملایمت الکترو کواگولا سیون  انجام گردیده بود . در موارد عدم موفقیت ، فیستول های لوله ای صفاقی که با اپی تلیوم   لوله ای مفروش شده بودند در قسمت آمپولر باقیماند مشاهده گردیدند .

مراقبت بعد از عمل

متعاقب بستن لوله در دوره نقاهت پس از زایمان ، جهت تخفیف درد شکم که گاهی اوقات در خانم های چند زا به واسطه ی « درد های بعد از زایمان » تشدید می گردد ، بایستی داروی مسکن تجویز نمود . مپریدین با دز ۵۰ تا ۷۵ میلی گرم از راه داخل عضلانی که در صورت لزوم در۲۴ ساعت اول بطور متناوب تجویز می گردد ، آنالوژزی مناسبی را فراهم می کند .

در عرض مدت ۸ ساعت ، اکثر خانمها می توانند حرکت کنند رژیم غذائی مناسبی داشته باشند و از بچه های خود مواظبت کرده و به آنها شیر بدهند . در اکثر موارد ترخیص بیمار از بیمارستان روز بعد ازعمل امکان پذیر است .

بستن لوله ها در غیر از دوره ی نفاس

تعداد تکنیک های موجود جهت بستن لوله ها گیج کننده می باشند . اصولا تکنیک های مذکور عبارتند از :  ۱) بستن و رزکسیون لوله ها به روش هائی که در فوق شرح داده شدند ۲) قرار دادن حلقه یا گیره های فلزی در روی لوله فالوپ از طریق لاپاراسکوپ  ۳) الکترو کواگولاسیون سگمانی از لوله فالوپ باز هم از طریق لاپاراسکوپ .

لاپاراتومی 

زمانیکه رحم بطور کامل جمع می شود و به لگن حقیقی بر میگردد ، لاپاراتمی جهت بستن لوله میتواند بعنوان یک اقدام جدی تر انجام شود . ولی چنانچه رحم و آدنکس از لگن حقیقی خارج شده و در زیر جدار شکم و در بالا سمفیزپوبیس قرار گیرند ، با کمک مانیپولاتور.

فایل کامل این تحقیق ۲۰ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه

 



توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *