توضیحات

+

پاورپوینت اصول روش ناتم NATM در تونل سازی

در  ۱۰۵   اسلاید برای کاربران عزیز رشته مهندسی عمران در نظر گرفته شده است و شما می توانید در صورت تمایل این پاورپوینت را دانلود نمایید.

.

مقدمه :

(NATM)، در فاصله سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵ در اتریش ابداع گردید. نام این روش در سال ۱۹۶۲ در سالزبورگ و جهت تمیز از روش قدیمی تونملسازی اتریشی اعطا گردید. نخستین ارائه دهندگان این روش Ladislaus von Rabcewicz, Leopold Müller و Franz Pacher بودند.
ایده نخستین این روش عبارت است از استفاده از فشارهای زمین شناسی در برگیرنده توده سنگ جهت مقاوم سازی ونگهداری تونل.باید گفت که امروزه مطالعات گسترده ای از سوی متخصصین علم مکانیک سنگ در ارائه طرحی مطمئن برای نگهداری فضاهای زیرزمینی صورت می گیرد که بتواند سیستم نگهداری را به گونه ای طراحی کند که علاوه بر ایمن بودن، از نظر اقتصادی نیز معقول باشد.

روش تونل زنی جدید اتریشی NATM را می توان به عنوان مکتبی نوین در امر تونل سازی به حساب آورد که به بهبود فعالیت های تونل زنی منجر شده است. بهبود از آن جهت که از اختصاص هزینه های غیر ضروری در امر تونل زنی تا حد ممکن کاسته شده و در عین حال ایمنی در انجام فرآیند تونل زنی تأمین می گردد .
از آ نجایی که پارامترهای موثر در حفر و ایجاد یک سازه زیرزمینی بسیار زیاد هستند لذا تنها راه کاهش هزینه ها و نیز تامین ایمنی، استفاده از روشی است که انعطاف پذیری لازم را برای تغییر در طراحی و اجرا داشته باشد.

NATM روشی است که این انعطاف پذیری را در امر حفاری ، نگهداری و ابزار بندی میسر ساخته است.
کاربرد زیاد این روش در حفر تونل مترو در مناطق شهری ، با وارد آوردن کمترین خسارت به ساختما ن ها و تاسیسات شهری باعث شده که توجه زیادی به استفاده از این روش تونل زنی در پروژه های حفر تونل مترو شود.
در کشور ما نیز که ایجاد شبکه های مترو از برنامه های در حال اجرا و آتی مناطق شهری است ، شناسایی بهتر و دقیق تر روش تونل زنی NATM به عنوان روشی موفق و کارآمد با مطالعه و بررسی موارد عملی اجرا شده در دنیا مفید خواهد بود.

نتایج این مطالعات بر ضرورت بکارگیری روشهای مشاهده ای همچون NATM در تونلسازی تاکید دارد.

.

.

فهرست مطالب :

مقدمه

تخمین مناسب هزینه ها در

مراحل اجرای NATM

خلاصه ای از

اساس ساخت و ساز در روش NATM

نقشه برداری ژئوتکنیکی وپایشMonitoring

بتن پاشی Shotcrete

قابهای فولادی Lattice Girder

میل مهار

میخ های فولادی Spiles

مراحل حفاری در NATM

مانیتورینگ در NATM

نظارت بر حفاری با استفاده از دوربین

نظارت بر تغییر مکان

ایمنی و بهداشت در NATM

حفاری بخشی در NATM

۱-بازکردن از دیواره ها (Side wall Drift)

الف-روش بازکردن منفرد (Single side wall drift)

ب- روش بازکردن دوگانه Twin side wall drift

۲-روش بازکردن از تراز فوقانی

مزایای استفاده از روش NATM

نکاتی برای انجام موفق آمیز عملیات با استفاده از NATM

توصیه های روش NATM

نتیجه گیری

تصاویری از مراحل مختلف اجرای تونل به روش NATM

منابع و ماخذ

عنوانپاورپوینت اصول روش ناتم در تونل سازی

========================================================