عنوان مقاله

+  تحقیق مدیریت پایگاه داده‌ها در SQL Server – بسته‌هایDTS

فهرست/ چکیده

+

  • خلاصه تحقیق مدیریت پایگاه داده‌ها در SQL Server – بسته‌هایDTS

    DTS چیست؟
    DTS یک ابزار با واسط گرافیکی کاربر جهت انتقال اطلاعات موردنیاز از یک محل به محل دیگر است. با استفاده از این ابزار می‌توان یک سری از اطلاعات موجود در سیستم را با استفاده از روش‌های عادی کاری پایگاه داده مانند دستور SELECT انتخاب کرده و به یک یا چند مقصد مختلف فرستاد. ویژگی دیگر این نوع انتقال اطلاعات این است که می‌توان آن را با استفاده از روش‌های مخصوص، زمانبندی (schedule) کرده تا به صورت اتوماتیک انجام شود. ویژگی سوم آن این است که علاوه برامکان استفاده از زبان SQL برای استخراج اطلاعات یا پردازش قبل از انتقال آن، می‌توان با استفاده از امکانات دیگری پردازش و انتقال اطلاعات را انجام داد. البته واژه DTS در کل به یک سری ابزارها و سرویس‌های مختلف اطلاق می‌شود که مهمترین ابزار یا قسمت آن همان
    بسته‌های ( DTS (PACKAGE DTS بوده که کار مهم انتقال و پردازش زمانبندی شده اطلاعات را انجام می‌دهد.
    بسته‌های DTS
    این بسته‌ها که مهمترین قسمت ابزارهای DTS می‌باشند، با استفاده امکاناتی که در آن‌ها تعبیه شده است، قادرند وظیفه انتقال و پردازش اطلاعات را در قالب یک روتین که می‌تواند شامل مسیرهای متوالی یا موازی می‌باشد انجام دهند. این روتین در قالب یک فایل ساختاریافته با فرمت‌هایی مثل فرمت برنامه‌ها و ماژول‌های ویژوال بیسیک یا فرمت‌های دیگری نظیر فایل‌های Meta ذخیره می‌شود و با استفاده از روش‌هایی قابل زمانبندی، ویرایش، تغییر و همچنین رمزگذاری می‌باشند. یک بسته DTS در واقع شامل چند آیتم مرتبط به یکدیگر بوده که هر کدام یک وظیفه مشخص را انجام داده و نتیجه را به دیگری انتقال می‌دهند.
    این آیتم‌ها به‌عنوان Task نامگذاری شده و در واقع محتویات یک بسته DTS را تشکیل می‌دهند. هر کدام از Taskهای موجود در یک بسته DTS به صورت جداگانه توسط کاربر پیکربندی شده و وظیفه موردنظر مثل پردازش، کپی‌کردن و یا انتقال اطلاعات به آن انتساب داده می‌شود.
    سپس با به‌وجود آوردن ارتباط لازم میان Taskهای موجود، امکان عملی کردن فرآیند موردنظر میسر می‌شود. یک Task می‌تواند یکی از انواع زیر باشد:
    ۱- Importing / Exporting
    این نوع Task قادر است اطلاعات را از جایی مثل یک جدول بانک اطلاعاتی SQL Server یا هر نوع دیگر مثل اکسس و یا یک فایل ساده Text بخواند و آن را در یک جدول بانک اطلاعاتی SQL Server وارد (Import) کند. همچنین این Task می‌تواند عکس این عمل را انجام دهد. یعنی اطلاعات یک جدول بانک اطلاعاتی یا قسمتی از آن اطلاعات را به فرمت اکسس، اکسل یا فایل متنی (Text) درآورد (Export) و آن را در مقصد موردنظر قرار دهد.

    ۲- Transform
    با استفاده از این نوع Task می‌توان با نوشتن یک دستورالعملSELECT نتیجه حاصل از عمل پرس‌وجو برروی یک یا چند جدول بانک اطلاعاتی مبدا را به یک جدول موجود در بانک اطلاعاتی مقصد انتقال داد. در این روش بانک اطلاعاتی مبدا و مقصد می‌توانند جدا از هم و یا یکسان باشند.
    ۳- Copy
    این نوع Task می‌تواند هر موجودیتی در یک بانک اطلاعاتی مثل دیدها (view)، ایندکس‌ها، لاگ‌ها، روتین و توابع، تریگرها و هر چیزی را به یک بانک اطلاعاتی دیگر منتقل کند.
    ۴- Send/Receive Message
    با این نوعTask می‌توان بین بسته‌های مختلف DTS موجود در سیستم ارتباط برقرار کرده و بین آن‌ها پیغام رد و بدل کرد. همچنین با استفاده از آن می‌توان یک بسته را در داخل یک بسته دیگر فراخوانی یا اجرا کرد. به‌علاوه این‌که این نوع Task امکان ارسال Email را هم دارد.
    ۵- Execute
    با استفاده از این نوع Task می‌توان یک سری دستورالعمل SQL یا حتی اسکریپت‌های ActiveX و یا فایل‌های Exe را اجرا کرد.

======