عنوان مقاله

+

تحقیق عیب کریتر در صنعت کاشی سرامیک

فهرست/چکیده

+

مقدمه
گزارش بررسی  عیب کریتر و راههای رفع آن
بدنبال ایجاد کریتر در محصولات پرسلان لعابدار ترانس بررسیهای متعددی برای شناسایی منشاء عیب و روشهای رفع آن صورت گرفت که در این پروژه به آنها اشاره می شود.این عیب معمولا در کلیه محصولات ترانس ایجاد می شود. . عیب کریتر  در سال ۱۳۸۹  در محصولات تولیدی واحد پرسلان شرکت آپادانا سرام به شدت یافت شد که منجر به افت شدید درجه بندی محصولات تولیدی شرکت گردید  به همین دلیل مدیران ، روسا و سرپرستان شرکت آپادانا سرام سال.یک تیم جهت حل مشکل کریتر در واحد آزمایشگاه در سال ۱۳۹۰ تشکیل دادند.  که با گذشت زمان این تیم بررسیها و تستهای بیشتر ی دراین زمینه انجام دادند.  که آخرین تغییر ات ، بررسی ها وتست ها این گروه  تا در دیماه سال ۱۳۹۳ به طول انجامید این تحقیق بررسی و انجام آزمایشات متعدد  و تست های گوناگون در طول این پروسه طولانی مدت  منجر به کاهش عیوب مذکور در محصولات تولیدی شرکت شد.  لازم به ذکر است این تست در تمامی فرآیند تولید ازجمله مواد اولیه مصرفی ،تهیه بدنه ،اسپرسی درایر، پرس ،کوره و خطوط لعاب (فرآیند اعمال انگوب ، لعاب و رنگ ) و…. انجام شد که این گروه عیب کریتر را به پنج گروه اصلی تفکیک کردند به شرح ذیل می باشد
در ابتدا کریتر را در ۵ دسته گروه تقسیم بندی نموده و به تشریح تک تک آنها می پردازیم. 
کریتر را میتوان در چند نوع به شرح زیر تعریف نمود:
 
کریتر دسته اول
این عیب عبارت است از حضور فرورفتگی های کوچک و کم عمق که بیشتر از یک میلیمتر بوده و بر روی سطح لعاب ظاهر می گردد .این عیب می تواندیا  تا جایی پیش رود که انگوب از لعاب پوشانده نشده باشد و به بدنه نرسیده باشد و یا لعاب نتوانسته باشد حفره های درون انگوب را پرکند که در این حالت عیب به بدنه نیز رسیده است این عیب عمدتا در هنگام اعمال شکل میگیرد. اگر شرایط مناسب اعمال ؛ مثل درجه حرارت قطعه ؛  فاصله بین اعمال ها ؛ وجود مواد فیکس کننده مناسب ؛ زمان خشک شدن مناسب و پلاستیسیته لعاب و انگوب و شرایط مناسب رئولوژی لعاب و انگوب مدنظر قرار داده نشده باشد این عیب ظاهر خواهد شد.در این حالت لازم است شرایط لعاب و انگوب و اعمال آنها بهینه گردد.
کریتر دسته دوم
این عیب عبارت است از یک حفره کوچک شبیه دهانه آتشفشان که در مجاورت آن قسمتی از لعاب خزش کرده و حالت وارونه شده است . این عیب باعث می شود که لایه ای از لعاب کنار کشیده شده و بدنه لعاب خورده را نشان دهد.عوامل ایجاد این عیب در این حالت خاص ؛ از آلودگی رسها نشات می گیرد . مواد ضایعاتی حاصل از فرایند تهیه بدنه که سپس ری سایکل شود می تواند منبع این آلودگی باشد. برای مقابله با ایجاد این عیب لازم است اندازه ذرات بدنه را با استانداردهای تولید تا جایی که ممکن است کاهش داد.و بعلاوه باید مطمئن شد که ضایعات ری سایکل شده شامل آلودگی نمی باشد (مثلا چوب و پلاستیک) همانطور که می دانیم این گونه مواد نمی توانند با جدا سازی معمولی به دلیل وزن مخصوص کم آنها حذف شوند.
کریتر دسته سوم
این عیب به صورت یک حفره کوچک ناصاف(گوشه دار) و نامنظم بر روی سطح لعاب ظاهر می شود. برای آنکه علت این عیب شناسایی گردد لازم است که بدنه کاشی بررسی گردد بالاخص عیب از آلودگی ها یا موادی که حین پخت تجزیه شده و افزایش حجم می دهند نشئت می گیرد . این ناخالصی امثال هیدروکسیدها ؛ کربنات ها و مواد آلی وغیره می باشند.

======