فهرست/چکیده

+

بخشی از متن:
کلمه (( ورزش )) یک لغت فارسی و از نظر دستوری اسم مدر است  از فعل ورزیدن که عموما به معنی تکرار عمل ، انجام کار پیاپی ، ممارست و تمرین برای ورزیدگی به کار می رود . اما اصطلاحا ورزش به مجموعه ای از فعالیت های سازمان یافته اتلاق می شود که به منظور کسب مهارت های حرکتی ، افزایش قابلیت های بدنی و ایجاد رقابت انجام می شوند . در این فعالیت ها به مسائل سیاسی ، اقتصادی واجتماعی توجه می شود و از نظر روانی نیز ، ارضا جاه طلبی ازنظر دور نیست . به همین دلیل برای رسیدن به اوج آمادگی ورزشی گاهی عدم توجه به سلامتی و فشار بیش از حد ارگانیسم بدن به چشم می خورد ، به این معنی که برای رسیدن به رکوردهای مطلوب ، شاید اعمال خلاف مانند ایجاد شرایط غیر طبیعی و زیان آور در بدن ، فشارهای نا مطلوب فیزیولوژیکی ، دوپینگ یا رفتار مغایر با شئونات انسانی و اخلاقی اتفاق بیفتد . 
 
تفاوت ورزش و تربیت بدنی
کارشناسان تربیت بدنی و متخصصان علوم ورزشی همواره به تکنیک و تفاوت بین ورزش وتربیت بدنی معتقد بوده اند . بیان تفاوت ها با توجه به اشکال مشابه بین دو پدیده چندان ساده نیست . به قول (( آلبرت کارون )) آمریکایی : (( هر چند بسیاری از مولفان و نویسندگان تعاریف زیادی را ارائه نموده اند اما هنوز درباره ی  تعیین حدود فعالیت های بدنی سازمان یافته ( ورزش ) وسازمان نیافته ( تربیت بدنی ) هیچ اقدام جدی به عمل نیامده است.)) 
اگر مفاهیم تربیت بدنی وورزش مجددا مرور شود ، درک تفاوت ها ساده تر خواهد بود : تربیت بدنی مجموعه فعالیت های جسمانی است که باعث رشد و تقویت ارگانیسم و اندام ها گردیده و به شکوفایی و باروری استعدادهای بالقوه ی فرد کمک می کند . راه رفتن ، دویدن ، پریدن ، اسکیت بوردینگ ، کوه پیمایی ، فعالیت های بدنی در هوای آزاد ، دویدن آرام در دامنه ی تپه ها و جنگل ها ، حرکات کششی و نرمشی انجام فعالیت های شبه ورزشی که یا جنبه ی رقابت ندارند و یا رقابت در آنها جدی گرفته نمی شود و خلاصه کلیه فعالیت های مختلف بدنی و اعمال و حرکات منظم برای تقویت جسم و روان بی آنکه اسیر رقابت و در نتیجه فشار بیش از حد جسمانی و روانی به منظور ارضا احساس برتری طلبی گردند تربیت بدنی محسوب می شوند .
 
فهرست مطالب:
مقدمه
ورزش
موضوع اصول و مبانی تربیت بدنی چیست؟
فلسفه تربیت بدنی
روانشناسی ورزشی
یادگیری حرکتی
رشد و تکامل حرکتی
تربیت بدنی تطبیقی
جامعه شناسی ورزشی
مدیریت ورزشی
حرکات اصلاحی
اهداف در تربیت بدنی
 اهداف جسمانی
رشد و تکامل اندامی
کسب سلامت جسمانی
منابع اصول تربیت بدنی
اصول چیست
نحوه عملکرد اصول
تغییرپذیری اصول
تعریف اصول تربیت‌ بدنی

======